IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Revidering av avlsregler mht eksteriør

Go down 
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Irene

Antall Innlegg : 990

Revidering av avlsregler mht eksteriør Empty
PosteTema: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 18:35

Legger det også hit slik at de fleste får det med seg.

Etter endring av utstillingsregler fra 01.01.11 har NPK endret krav mht. eksteriør. Dette for å tilpasse våre krav mht. de nye regler og retningslinjer for premiering. Nye krav er :
Både hannhund og tispe skal være premiert på utstilling av to forskjellige dommere med minimum 2 x Excellent.

Tidligere merittene gjelder naturligvis, hvis hunden har før 01.01.2011 fått 2 ganger 1.premie så er det tilstrekkelig. Har den en 1.premie før 01.01.2011, må den oppnå i tillegg en excellent.

For vegne av avlsråd,
Irene
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 19:30

Da excellent og den gamle 1.kval ikke likestilles i følge NKK sine definisjoner, kan jeg spørre hvordan dere landet på kravet om 2 x EXC?
Det blir jo en oppjustering av det gamle kravet siden definisjonene overlappes

La meg bare understreke at jeg ikke nødvendigvis er uenig i kravet!
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Caroline

Antall Innlegg : 3132

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 19:55

For de som ikke vet hva excellent står for:
" Hund som i all vesentlighet tilsvarer rasens standard og som presenteres i utmerket kondisjon, viser et harmonisk velbalansert temperament, holder utmerket klasse og har utmerket helhet. Hundens utmerkede kvaliteter i forhold til raseidealet tillater at dommeren kan se bort fra mindre detaljfeil. Hunden må ha tydelig kjønnspreg."

Jeg synes det er fint at det er krav om excellent happy5

Men det er ikke meg du spurte lalala2
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Irene

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 20:17

Primært da VG overlapper delvis med gamle 2.premie, og vil ville ikke synke nivået. Og når poenget med avl er å prøve å få rasen fremover, så bruk av i all vesentlighet rasetypiske hunder, som excellent står for (se Carolines innlegg), vil være riktig.

Og for å få det sagt så det å få VG er ingen dårlig resultat ! Men i avl må man ha målsetning enda lenger fremme.
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen

Antall Innlegg : 1671

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 20:36

Irene skrev:
Primært da VG overlapper delvis med gamle 2.premie, og vil ville ikke synke nivået. Og når poenget med avl er å prøve å få rasen fremover, så bruk av i all vesentlighet rasetypiske hunder, som excellent står for (se Carolines innlegg), vil være riktig.Og for å få det sagt så det å få VG er ingen dårlig resultat ! Men i avl må man ha målsetning enda lenger fremme.

Flott ! Syns ikke dette er mye forlangt happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 20:37

Irene skrev:
Primært da VG overlapper delvis med gamle 2.premie, og vil ville ikke synke nivået. Og når poenget med avl er å prøve å få rasen fremover, så bruk av i all vesentlighet rasetypiske hunder, som excellent står for (se Carolines innlegg), vil være riktig.

Og for å få det sagt så det å få VG er ingen dårlig resultat ! Men i avl må man ha målsetning enda lenger fremme.

happy5 happy5

Jeg er jo av dem som syntes at kravene før var for enkle. En hver hund som ikke er helt feilkonstruert klarer å karre til seg et par rødsløyfer (og iallefall VG) om den stiller på mer enn to utstillinger...

Tommelen opp for det nye avlskravet fra meg happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyFre Feb 04 2011, 22:09

Irene skrev:

Som sagt: ikke uenig men ønsket bare en utgreing på hvordan dere landet på kravet happy6

Tusen takk Irene happy3

Jeg er spent på om man vil merke mye til de nye premiegradene i utstillingsringen. Personlig tror jeg det vil skje en av to ting: enten "oversetter" dommerne en EXC direkte til en vanlig 1kval (siden vi fremdeles opererer med CK, noe som jeg sliter litt med å forst vitsen av), eller så vil vi se at dommerne utnytter det nye systemet og gir større spredning i sin bedømning. Sistnevte synes jeg i såfall er meget positivt!

Men når første året med nye utstillingsregler er omme bør man kanskje lage en liten statistikk på spredning av premiegrad opp mot tidligere år og se om man fremdeles kan opprettholde avlskravene med tanke på at de skal omfavne den beste halvdelen av rasen?
Igjen: ikke det at jeg tror det blir et problem, men absolutt noe man bør følge med på synes jeg
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Kaja

Kaja

Antall Innlegg : 2008

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 15:36

Eneste er jo at da må vi jo dra ut pensjonerte hunder til ringene, som allerede har fått godkjent flere kull tidl, men som lenger ikke står til kravene fordi de mangler en Exc.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 15:58

Kaja skrev:
Eneste er jo at da må vi jo dra ut pensjonerte hunder til ringene, som allerede har fått godkjent flere kull tidl, men som lenger ikke står til kravene fordi de mangler en Exc.

Mulig jeg misforstår hva du tenker på, men jeg skjønner ikke helt det du skriver. En hund som tidligere har fått godkjent kull må jo ha hatt 2 x 1. premie. Etter hva jeg forstår av det Irene skriver, så er det ok. De som derimot har bare 1 x1.premie må ut i ringene, men de har jo heller ikke fått godkjent kull fra før. Kanskje jeg bare har falt av lasset for i dag happy4 Det hender... hehe

Edit: Eller tenkte du på det å følge opp tidligere premierte hunder i nytt system? Det ser jeg for meg kan bli vanskelig, nemlig. Det er jo ikke de samme hundene som stilles hele tiden. Samtidig tenker jeg at Avlsrådet ikke hadde store valget, siden alternativet var å i realiteten senke kravet til avlshundene.

Revidering av avlsregler mht eksteriør Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Katharina

Katharina

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 19:18

Kaja skrev:

Ettersom jeg forstår er hunder som før 01.01.11 var godkjent for avl gjennom NPK fortsatt godkjent for avl, de trenger ikke å stilles igjen pga. de nye reglene. Men hunder som ikke hadde tilstrekkelig premiering før de nye reglene, må oppnå excellent på utstilling (1. stk dersom man hadde 1 første premie før 01.01.11, og 2 stk. dersom den ikke hadde oppnådd 1.premie før 01.01.11)
happy6

Liker den naturlige "innskrenkingen" av kravene... happy5
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 19:30

Katharina skrev:

Me too happy5 Alternativt måtte de jo senket kravene og i avl føler jeg det blir feil å senke eksteriørkravene, akkurat som jeg syns det er feil å senke eksempelvis helsekrav. happy6

Revidering av avlsregler mht eksteriør Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette

Antall Innlegg : 478

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 20:39

man snakker om 2 x EXE, men hva har det med saken å gjøre når folk lager en haug med hunder som ikke holder mål mentalt sett?? kan man ikke bare shite i de to røde sløyfene og heller begynne å fokusere på mentalitet i denne avl, noe som mange oppdrettere der ute helt har glemt? (dette gjelder da Dvergpinscher) what3 what3 what3 mad2
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 20:55

Skal man avle på rasehunder, så har de en rasestandard. For å kunne strebe mot en standard så er faktisk eksteriøret også viktig og da må raseklubben sette et minstekrav til hva en avlshund må oppnå for å få godkjent eksteriørbedømning. Hvordan hunden ser ut er en del av hva som regnes inn når man velger avlshunder. Å neglisjere eksteriøret hjelper ikke på mentaliteten i rasen. Det er mange faktorer som spiller inn i å velge avlshund. Raseklubben kan ikke se bort fra noen av disse kravene.

For øvrig er første setning under Krav til avlshunder slik:

Kun hunder som er sunne og friske og som har et godt temperament og rasetypisk eksteriør tillates brukt i avl.

Selv om man har krav til eksteriør (blant andre ting) betyr ikke det at klubben ikke bryr seg om temperamentet til avlshundene. Hvis hunden mangler ett av områdene (si den er pen og snill, men syk - eller snill og frisk, men ikke rasetypisk - eller frisk og rasetypisk, men livredd alt) så er den ikke egnet for avl. Da finnes det bedre avlsemner rundt omkring og ikke alle hunder skal avles på. Det er ikke alt som kan sjekkes på Dogweb, så oppdretterne må være ansvarlige når de vurderer alle kriteriene. Det tror jeg de aller fleste er også happy6 Likevel kan man være uheldige med en kombinasjon og få valper som ikke er gode nok på ett eller flere områder. Jeg har ikke tro på at man oppnår en bedring på ett område ved å fire på et annet.

Til Toppen Go down
jeanette

jeanette

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 21:09

da BØR klubben innføre MH som ett strakstiltak i forhold til denne setningen når det gjelder DP på godkjente kull listene sine.
"Kun hunder som er sunne og friske og som har et godt temperament og rasetypisk eksteriør tillates brukt i avl."

Selvfølgelig skal hundene være i standar, men jeg ser nå at mange har glemt biten med mentalitet og gemytt oxo, noe klubben absolutt burde brenne videre for, noe som jeg mener som oppdretter er EKSTREMT viktig videre for rasen vår happy6 happy6
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptyLør Feb 05 2011, 21:41

Katharina skrev:
Kaja skrev:

Ettersom jeg forstår er hunder som før 01.01.11 var godkjent for avl gjennom NPK fortsatt godkjent for avl, de trenger ikke å stilles igjen pga. de nye reglene. Men hunder som ikke hadde tilstrekkelig premiering før de nye reglene, må oppnå excellent på utstilling (1. stk dersom man hadde 1 første premie før 01.01.11, og 2 stk. dersom den ikke hadde oppnådd 1.premie før 01.01.11)
happy6

Ja det er jeg som ikke leste hele setningen. Leste det slik at de som hadde 2 x 1.pris nå måtte i tillegg har en EXC for å få være godkjent wink3 Sånn går det når man skummer igjennom.. hastverk er lastverk happy4
Til Toppen Go down
Annja

Antall Innlegg : 149

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 19:09

Så enig med deg jeanett, raseklubben har etter min mening glemt en vesentlig del her i alskravene.
Hvor blir det av kravet til mentalitet? To ck betyr ingenting i den store sammenheng samenlignet med helse og mentalitet.
Til Toppen Go down
http://www.dogsport.weebly.com
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 19:16

Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!

Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Brita

Antall Innlegg : 26

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 19:52

Hva betyr AD på dvergpinscher? Fant det på pinscher klubben sin egene side der godkjente kull står. Og hvorfor står det dato på noen øyelysing og fri på noen og PTHVL 1 på ene? Kan man få ekstra resultater eller hva betyr dem som det står noe etter den datoen på? Og hva betyr 'UA' og '0/0' som står på mange sine hjemmesider? Ble mange spørsmål her men tror at alt dette er for avl.
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:06

Marte skrev:
Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!

what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:13

jeanette skrev:
Marte skrev:

what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Hadde MH blitt holdt utenfor stuedøra til alle og enhver i dette langstrakte landet så hadde nok langt flere vært på MH med sine dverger, eller andre raser for den sakens skyld.
Dog hjelper det meget lite å bare ha en MH, folk skal kunne lese den også.
Legger man på en MH i tilleggskrav så vil det dessverre ikke væremange godkjente kull igjennom klubben.
Annja og Jeanette, kan dere vise til MH på deres egne dvergpinschere som dere har avlet på?
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:17

Sitat :

Da hadde man jo ikke fulgt standarden på noen områder om man hadde klart å få til et sånt monster happy4

Men spøk til side... Det burde da virkelig ikke være noe problem å få excellent på en hund som har gått en MH-test heller what3
Jeg vet om flere jeg som har klart begge deler - tenk det cool
Det høres jo ut som man må velge det ene fremfor det andre blink00
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Irene

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:22

Sitat :
Hva betyr AD på dvergpinscher? Fant det på pinscher klubben sin egene side der godkjente kull står. Og hvorfor står det dato på noen øyelysing og fri på noen og PTHVL 1 på ene? Kan man få ekstra resultater eller hva betyr dem som det står noe etter den datoen på? Og hva betyr 'UA' og '0/0' som står på mange sine hjemmesider? Ble mange spørsmål her men tror at alt dette er for avl.

AD er Ausdauernprüfung, utholdenhetstest. Å legge AD foran navnet betyr at hunden har bestått testen.
Etter øyelysingsdatoen (dato er når øyelysing ble tatt, og ECVO resultat er gyldig 12 mnd men avlsrådet godkjenner resultat for DP og affen i 24 mnd) skal stå resultat. Fri er fri, ingen anmerkningen (kan også forkortes u.a., uten anmerkninger). PHTLV1 betyr at hunden har sykdom PHTVL, grad 1. Står det ikke noe annet så er den fri av annet. 0/0 betyr resultat for patellaundersøkelse, det er det beste ( "fri").
Til Toppen Go down
Lene

Lene

Antall Innlegg : 2752

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:22

Brita skrev:
Hva betyr AD på dvergpinscher? Fant det på pinscher klubben sin egene side der godkjente kull står.

AD er en utholdenhetsprøve. Det er en egen tråd om det her på forumet: http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t2975-ad-utholdenhetsprove

Brita skrev:

Og hvorfor står det dato på noen øyelysing og fri på noen og PTHVL 1 på ene?

Øyelysing er gjeldende bare et år av gangen, derfor står datoen. Hvis det er over et år siden hunden ble øyelyst så vil ikke kullet bli godkjent.
Øyelysing fri betyr at hunden ikke har noen feil/sykdommer på øynene. PHTVL er pigmentforandringer på bakre del av øyet. Grad 1 er meget små pigmentforandringer og kan brukes i avl hvis den andre hunden er fri. PHTVL grad 2-6 skal ikke brukes i avl.

Brita skrev:
Kan man få ekstra resultater eller hva betyr dem som det står noe etter den datoen på?
Skjønner ikke hva du mener her..? Ekstra resultater på hva?
Hvis du tenker på øyelysing så står det dato hunden er øyelyst og så resultatet av øyelysingen (eks, Fri eller PHTVL grad 1).

Brita skrev:

Og hva betyr 'UA' og '0/0' som står på mange sine hjemmesider? Ble mange spørsmål her men tror at alt dette er for avl.

Dette er stort sett resultater av patellaundersøkelser. "UA" = Uten Anmerkning, 0/0 = fri for patellaluksasjon på begge knær (de betyr egentlig det samme).
Hadde det stått f.eks. 1/0 så betyr det at hunden har patella luksasjon grad 1 på et kne og er fri på det andre kneet.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:24

jeanette skrev:
Marte skrev:

Jeg sier jo ikke at man BARE skal tenke på eksteriør her da Jeanette, jeg sier bare at vi ikke skal senke på eksteriør kravene!!
Det kan hende det bør være anbefalt andre tester også, men det er ikke det det er snakk om her!

Hvorfor er det heletiden snakk om enten eller???

Man kan fortsatt finne hunder som både har helse, gemytt OG eksteriør på stell happy3

Ellers er jeg veldig enig i det Kaja skriver over her happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Lene

Lene

Antall Innlegg : 2752

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør EmptySøn Feb 06 2011, 20:28

Forøvrig synes jeg det er flott at klubben strammer inn på avlsreglene ift eksteriør. happy3
Det eneste annet som hadde vært naturlig hadde jo blitt å senke kravene, og vi har så mange flott eksemplar av våre raser at det synes ikke hadde vært nødvendig.

Er forøvrig enig i at man kunne hatt noen form for mentaltest-krav også, men det er kanskje ikke så enkelt å gjennomføre..?
Det arrangeres jo utstillinger omtrent hver helg, men det er ikke så ofte det arrangeres f.eks. MH. Men hvis klubben er villig til å jobbe litt med dette så kan det jo hende at det er mulig å gjennomføre på sikt (og om ikke som krav, så ihvertfall som anbefaling. Et sted må man jo begynne). happy6
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Sponsored content

PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør Empty

Til Toppen Go down

Revidering av avlsregler mht eksteriør
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next