Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Allergifremkallende hund

Go down 
+7
Katharina
Eva
Bente L
Nina (Kennel Dijontoma)
Benedicte
Linn
elliie
11 posters
AvInnlegg
elliie




Antall Innlegg : 1
Join date : 29.01.2011

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 11:14

Hei
Vi har ei pinscher-jente på 9mnd, samt en dvergpinscher-jente på snart 2 år.
Vi har etterhvert merket kløe og utslett hos flere i familien etter kroppskontakt med hundene. Dette har ikke forekommet i den tiden da vi kun hadde dvergpinscheren. Jeg lurer på om noen andre har opplevd slik aktivering av latent allergi, og om pinscher er spesielt utsatt når det gjelder allergi. Vi ønsker også å høre om noen har erfaring med allergi hos mennesker og skifte av fòr til hunden, og om dette er noe å forsøke. Vi er sikre på at de ikke har utøy i pelsen.

mvh
Maria
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 11:44

Jeg har aldri hørt at pinscheren skal være spesielt utsatt for å fremkalle latent allergi. Jeg ville heller tro at det kan være at det er flere hunder i huset og dermed blir det mer utsatt. Om fôret kan gjøre noen forskjell er jeg usikker på, men det jeg ville gjort med det samme er å se på hvor ofte hundene vaskes og hvor ofte utstyret deres vaskes. Her vaskes tepper osv ganske ofte (ihvertfall etter et par uker) og nå som jeg ikke takler lukt av noe slag lalala2 vaskes hundene også mer enn før.

Det finnes også en shampoo man kan bruke, som spesielt tar mer allergener i hundens pels/hud. Jeg prøver å vri hjernen min her, men kommer ikke på hva den heter. Kanskje noen andre husker? Den skal ihvertfall hjelpe for en del.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 11:54

Linn skrev:
Jeg har aldri hørt at pinscheren skal være spesielt utsatt for å fremkalle latent allergi. Jeg ville heller tro at det kan være at det er flere hunder i huset og dermed blir det mer utsatt. Om fôret kan gjøre noen forskjell er jeg usikker på, men det jeg ville gjort med det samme er å se på hvor ofte hundene vaskes og hvor ofte utstyret deres vaskes. Her vaskes tepper osv ganske ofte (ihvertfall etter et par uker) og nå som jeg ikke takler lukt av noe slag lalala2 vaskes hundene også mer enn før.

Det finnes også en shampoo man kan bruke, som spesielt tar mer allergener i hundens pels/hud. Jeg prøver å vri hjernen min her, men kommer ikke på hva den heter. Kanskje noen andre husker? Den skal ihvertfall hjelpe for en del.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=SP014
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 13:09

Nei, pinscheren er ikke noe mer allergifremkallende enn andre hunder og hvert fall ikke noe mer enn DPen... Jeg vil heller tro det er tvert imot og at de er mindre irriterende på allergikere enn en del andre hunder...dette er hvert fall min erfaring... Jeg har hatt beaøk av flere allergikere som kke har behøvd å ta piller en gang rundt mine hunder...

Jeg er enig med Linn i at dersom det er folk som er utsatt for sensitivitet overfor hunder så er det klart at det vil bli værre når man øker antallet hunder...i tillegg så er det veldig mange hunder som har tørr hud og pels og røyter og flasser en del nå som det er så stor forskjell mellom temperaturene ute og inne, og dette vil jo naturlig nok også øke reaksjonen på for sensitive mennesker... happy3 Dere bør nok, som Linn sier, bli mer bevisst på hvor ofte dere vasker både hundesenger og hus når dere har flere hunder og sensitive mennesker rundt , og så kan dere i tillegg prøve Petal Cleanse, som har hjulpet mange, men som ikke fungerer like godt for alle...! happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Bente L

Bente L


Antall Innlegg : 278
Join date : 15.06.2009
Age : 63
Bosted : Trondheim

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 14:42

Pinscheren har litt stivere pels som stikker litt i forhold til dvergen. Både gubben og Marie som har Nia og Styx er litt allergiske, så når pinscherene i familien gnir seg inntil naken hud reagerer begge med rødt utslett som klør så da er det rett på badet og få skylt av seg med vann, å da går det fort over.
Det har aldri skjedd noe slikt med dvergene.
Til Toppen Go down
http://www.piczo.com/bgier
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 14:56

Mine pinschere har ikke stiv pels, den er myyyk som fløyel, hihi...! biggrin Jonas fikk litt stivere pels etter at han gikk på så mye medisiner, men de to andre har utrolig galtt pels...! happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Bente L

Bente L


Antall Innlegg : 278
Join date : 15.06.2009
Age : 63
Bosted : Trondheim

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 15:10

Styx fikk fløyelspels etter kastreringen happy3 Det er de andre to som stikker litt biggrin
Til Toppen Go down
http://www.piczo.com/bgier
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 16:44

Jeg er allergisk, både mot hest og langhåra hunder.
Ikke merket ett døyt med mine korthårete. ( pinscher og azawakh)

Tequila hadde smuuuud pels, Whiskey er litt mer "strihåra"
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 21:19

Jeg har en mor som er veldig allergisk for pelsdyr generelt. Men det går bra med mine pinschere (i motsetning til mange andre hunderaser). Om foreldrene mine skal passe de over lengre tid (ukes tid) så behandler vi med petal cleanse dagen i forveien, for etter en stund kan hun bli litt tett, men med Petal Cleanse så merker hun ingenting happy6 . Men bare for vanlig besøk merker hun veldig lite/ ingenting så da behandler vi ikke. Om hun reagerer litt så er det typisk at det er lenge siden vi har vasket "apekattene" happy4 , men da hjelper det med en vanlig dusj (hundene dusjer altså, he he...)

Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyLør Jan 29 2011, 22:50

Jeg har en far som er allergisk mot hunder og andre dyr. Han kan ikke kose noe særlig med Gibson (pinscher) før han får buller i huden. Men klarer fint å være i samme rom som han uten å reagere. De har hund selv, en Griffon men den får han ingen reaksjon av samme hvor mye han koser med den.

Samme med søsteren til samboeren, hun reagerer også veldig på Gibson. Egentlig bare av at han nærmer seg henne. Men ikke på foreldrene sin hund som er en stor mastiffblanding...
Hva det kommer av er ikke godt å si, kansje det varierer fra hund til hund. Har ikke merket forskjell på om han er nydusjet eller ikke.

Gibson har ganske stiv pels. Vet ikke om dette er tilfelle men føler når jeg har klappet røde pinschere at de har mer fløyelspels enn de svarte jeg har klappet.
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptySøn Jan 30 2011, 09:15

Jeg har en mor og en bror som begge er hyperallergiske mot pelsdyr, men ingen av de reagerer på Scot.
Men er nøye med å gi han en dusj og å vaske tepper etc. vi har med før vi kommer på besøk.

De merker mer når de kommer hit, men så har vi jo katt også.

Begge kan kose med Scot, null problem happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
André

André


Antall Innlegg : 20
Join date : 05.07.2009
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyFre Aug 05 2011, 07:55

Hei! Har dessverre litt annen erfaring enn flere andre her. Moren min er allergisk mot hunder, og noen reagerer hun mer på enn andre. En del hunder kan hun i hvert fall være sammen med i kortere tid uten at det plager henne nevneverdig. Pinscheren min derimot viste det seg at hun reagerte så kraftig på at jeg aldri lenger kan ta den med til henne og hun kan ikke besøke meg lenger.

Nå er hennes allergi meget sterk, men poenget er at hun dessverre reagerer mer på pinscheren enn en del andre hunder. Allergikere reagerer nemlig ofte vel så mye på hundens hud som pelsen. Men siden mange andre her har andre erfaringer høres det ut som om det er litt individuelt.
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyFre Aug 05 2011, 08:51

Katharina skrev:
Jeg har en mor som er veldig allergisk for pelsdyr generelt. Men det går bra med mine pinschere (i motsetning til mange andre hunderaser). Om foreldrene mine skal passe de over lengre tid (ukes tid) så behandler vi med petal cleanse dagen i forveien, for etter en stund kan hun bli litt tett, men med Petal Cleanse så merker hun ingenting happy6 . Men bare for vanlig besøk merker hun veldig lite/ ingenting så da behandler vi ikke. Om hun reagerer litt så er det typisk at det er lenge siden vi har vasket "apekattene" happy4 , men da hjelper det med en vanlig dusj (hundene dusjer altså, he he...)


Når lurer jeg, holder det å behandle med petal cleanse dagen før? Ifølge flasken så bør man begynne fra tre ukers ønsket virkning. Og på grunn av at vi ikke alltid planlegger minst tre uker i forveien å treffe svigerfar som er allergisk, så behandler vi hundene konstant.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyFre Aug 05 2011, 09:31

Simira skrev:
Katharina skrev:
Jeg har en mor som er veldig allergisk for pelsdyr generelt. Men det går bra med mine pinschere (i motsetning til mange andre hunderaser). Om foreldrene mine skal passe de over lengre tid (ukes tid) så behandler vi med petal cleanse dagen i forveien, for etter en stund kan hun bli litt tett, men med Petal Cleanse så merker hun ingenting happy6 . Men bare for vanlig besøk merker hun veldig lite/ ingenting så da behandler vi ikke. Om hun reagerer litt så er det typisk at det er lenge siden vi har vasket "apekattene" happy4 , men da hjelper det med en vanlig dusj (hundene dusjer altså, he he...)


Når lurer jeg, holder det å behandle med petal cleanse dagen før? Ifølge flasken så bør man begynne fra tre ukers ønsket virkning. Og på grunn av at vi ikke alltid planlegger minst tre uker i forveien å treffe svigerfar som er allergisk, så behandler vi hundene konstant.

3 uker i forveien gjelder hvis du skal bli kvitt alle allergenene som er i hjemmet. Når jeg behandler dagen før/ før vi drar bort til mine foreldre fungerer det med en gang, for der er det ingen allergener i luften allerede. Skal mamma hit så vil det fortsatt ligge mye allergener i tepper/ sofa/ seng i tillegg til i luften. Ved behandling 3 uker i forveien vil allergenene i luften forsvinne (altså med 3 uker uten at det har kommet nye til). Men så lenge vi reiser bort er det effektivt med en gang. happy6
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
André

André


Antall Innlegg : 20
Join date : 05.07.2009
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyFre Aug 05 2011, 10:43

Katharina skrev:
Simira skrev:
Katharina skrev:
Jeg har en mor som er veldig allergisk for pelsdyr generelt. Men det går bra med mine pinschere (i motsetning til mange andre hunderaser). Om foreldrene mine skal passe de over lengre tid (ukes tid) så behandler vi med petal cleanse dagen i forveien, for etter en stund kan hun bli litt tett, men med Petal Cleanse så merker hun ingenting happy6 . Men bare for vanlig besøk merker hun veldig lite/ ingenting så da behandler vi ikke. Om hun reagerer litt så er det typisk at det er lenge siden vi har vasket "apekattene" happy4 , men da hjelper det med en vanlig dusj (hundene dusjer altså, he he...)


Når lurer jeg, holder det å behandle med petal cleanse dagen før? Ifølge flasken så bør man begynne fra tre ukers ønsket virkning. Og på grunn av at vi ikke alltid planlegger minst tre uker i forveien å treffe svigerfar som er allergisk, så behandler vi hundene konstant.

3 uker i forveien gjelder hvis du skal bli kvitt alle allergenene som er i hjemmet. Når jeg behandler dagen før/ før vi drar bort til mine foreldre fungerer det med en gang, for der er det ingen allergener i luften allerede. Skal mamma hit så vil det fortsatt ligge mye allergener i tepper/ sofa/ seng i tillegg til i luften. Ved behandling 3 uker i forveien vil allergenene i luften forsvinne (altså med 3 uker uten at det har kommet nye til). Men så lenge vi reiser bort er det effektivt med en gang. happy6

Begynner å innse at min mors ekstreme allergi for Isis kan være at jeg har gjort for dårlig rent og ikke vasket henne ofte nok sad3 Fra nå av skal jeg bli flinkere til å vaske leiligheten og begynne å bruke Petal Cleanse! Visste ikke at et slikt produkt fantes, men det høres genialt ut happy6
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund EmptyFre Aug 05 2011, 11:42

Katharina skrev:
Simira skrev:
Katharina skrev:
Jeg har en mor som er veldig allergisk for pelsdyr generelt. Men det går bra med mine pinschere (i motsetning til mange andre hunderaser). Om foreldrene mine skal passe de over lengre tid (ukes tid) så behandler vi med petal cleanse dagen i forveien, for etter en stund kan hun bli litt tett, men med Petal Cleanse så merker hun ingenting happy6 . Men bare for vanlig besøk merker hun veldig lite/ ingenting så da behandler vi ikke. Om hun reagerer litt så er det typisk at det er lenge siden vi har vasket "apekattene" happy4 , men da hjelper det med en vanlig dusj (hundene dusjer altså, he he...)


Når lurer jeg, holder det å behandle med petal cleanse dagen før? Ifølge flasken så bør man begynne fra tre ukers ønsket virkning. Og på grunn av at vi ikke alltid planlegger minst tre uker i forveien å treffe svigerfar som er allergisk, så behandler vi hundene konstant.

3 uker i forveien gjelder hvis du skal bli kvitt alle allergenene som er i hjemmet. Når jeg behandler dagen før/ før vi drar bort til mine foreldre fungerer det med en gang, for der er det ingen allergener i luften allerede. Skal mamma hit så vil det fortsatt ligge mye allergener i tepper/ sofa/ seng i tillegg til i luften. Ved behandling 3 uker i forveien vil allergenene i luften forsvinne (altså med 3 uker uten at det har kommet nye til). Men så lenge vi reiser bort er det effektivt med en gang. happy6
Veldig nyttig informasjon! Svigerfar kommer jo hit av og til, men vi ses mest på hytta og sånt, så da kan vi vurdere å kutte ned på bruken.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Sponsored content





Allergifremkallende hund Empty
PosteTema: Re: Allergifremkallende hund   Allergifremkallende hund Empty

Til Toppen Go down
 
Allergifremkallende hund
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hund reddet påkjørt hund!
» Hund nr.2?
» - Min Hund -
» PL hos hund.
» Ny mentalbeskrivning på hund; BPH

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: