Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hund nr.2?

Go down 
+6
helle
Gerd-Marit
Kennel Mirenzo
Fixa
Simira
Camilla
10 posters
AvInnlegg
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTir Jul 14 2009, 10:44

Har lenge vært inne på tanken å gi Dennis en lillebror. Her inne er jo det fler som har fler hunder enn en..
Kan noen gi meg litt "for og imot" for å ha mer enn en en hund? happy6
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTir Jul 14 2009, 10:56

Jeg har ikke to, men har tenkt mye på det i forbindelse med hund nr. 2 til meg selv, pluss at vi ofte passer svigermors hund.
Du får mindre tid til Dennis. Spesielt i valpetiden og som unghund vil den andre kreve mye tid, og mye tid alene med deg for at hundene ikke skal bli avhengige av hverandre. Du vet heller ikke hvordan den andre hunden vil bli, kanskje har den problemer eller sykdommer som gjør at den tar mer tid enn en "vanlig frisk" hund.

Du er ikke garantert at hundene går godt sammen fra første stund.
Du risikerer at evt. problemer med Dennis "smitter over" til den andre, og du får dobbelt opp (nå vet ikke jeg om dere har noen problemer i utgangspunktet da).
De er to, og har dermed lettere for å tøffe seg mot andre hunder de møter.
Det er vanskeligere å få pass til to.
De fleste utgifter dobles.
Det er vanskeligere å holde kontroll på to hunder enn én på tur, ihvertfall hvis du er alene, og spesielt hvis de er løse.
To hunder kan ha ulike behov på mange områder.

Det var mine mot... for er jo at de har mye selskap i hverandre, du får mer lek og utfordringer, og kanskje du kan oppnå det med hund nr. 2 som du ikke greide med hund nr. 1? Og dobbel glede og pelskos, såklart.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTir Jul 14 2009, 11:52

Grrrrr..... mad1 Nå hadde jeg skrevet ganske mye, syntes jeg selv, om fordeler og ulemper med å ha to hunder. Å da jeg trykte på send, så fikk jeg beskjed om å logge inn, sikkert skrevet så lenge at jeg hadde blitt logget ut. Logget inn å håpet at svaret ble postet med en gang den nye siden kom opp. MEN nei da, der kom "skriv svar" siden opp helt BLANK!! Så jeg orker rett og slett ikke og skrive alt det på nytt akkurat nå. beklager, men skal svaret i kveld en gang wink3


Sist endret av Fixa den Tir Jul 14 2009, 11:53, endret 1 gang (Reason for editing : skrivefeil)
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 06:08

Okej, da får jeg prøve på nytt :P Litt treg av meg! og denne gangen skal jeg kopiere teksten før jeg trykker send :P Dette ble utrolig nok lengre enn det forje jeg prøvde å poste, haha. så beklager jeg om det blir noen skrivefeil her og der da jeg sitter med lapp over det ene øyet!

Jeg har i grunn ikke noen "mot" argumenter, siden jeg er mer enn fornøyd med mitt liv sammen med to hunder, så jeg kaller det heller for ulemper.

Det kan fort hende som simira sier, at de henger seg på hverandre. Om en starter å bjeffe på noe så kan den andre fort henge seg på uten helt å vite hva den bjeffer på. De kan også bli litt røffere i kanten i møte med enkelte hunder. For da er de på en måte "to mot en" og da føler de seg litt tøffere enn om de skulle hilst alene. Men jeg bruker altid å la jentene hilse en om gangen, spesielt på valper, da det kan bli litt mye på en gang for en liten stakkars. Da holder jeg kort bånd på f.eks Fixa, så får meggie hilse først, og så tar jeg inn meggie og lar Fixa hilse. Om Dennis har noen unoter så har jeg ville trent det bort før du får valpen, så ikke valpen får disse også. Det blir jo Dennis som kommer til å oppdra den. Så kan det også være litt vanskeligere å sette bort hunden om du selv skal på ferie. Er ikke alle i familien som blir super happy over og passe to i slengen enn bare en av dem. Så da må du finne to forskjellige som kan passe dem, og det er ikke altid enkelt. Vi selv har enda ikke hatt det problemet enda da, da de fleste jubler over å være den heldige som får passe dem :P

Dette tar jeg ikke som en ulempe da, for det blir jo en selvfølge, men det blir jo dobbelt opp med vetriner utgifter, da tenker jeg mest på patellasjekk, øyelysning, årlige vaksiner x 2 i året (med mindre det skjer en ulykke), da dette er det vansligste, med mindre du skal teste noe annet i tilegg . Men det blir ikke så mye dyrere enn ellers med tanke på for da, vi kjøper en 7 kg sekk av gangen å den har vi i ca 2,5 måneder. (ca 2000 kr i året). Det blir også noen lapper dyrer på forsikring. Men dette har du vell tatt i betrakning allerede wink3

Fordeler biggrin
Hunden får selskap når den skal være hjemme alene. Den har en å leke med til en hver tid, så da slipper du å sitte på den andre enden hver gang å leke tulling med hunden. Den får en og løpe sammen med i skogen og på turer. Her må jeg si jeg har sett STOR forandring. Da vi bare hadde Fixa, og gikk tur i skogen, så gikk hun for det meste løs, hun gikk å luffet ca en meter forann oss, hentet kongler og la forann føttene våres som et hint om at vi skulle kaste den. Dette gjorde vi så å si hele turen. Gikk vi på en sti skulle hun gå bak oss, satte vi oss ned så ble det kjedelig, og hun skulle bare sitte i fanget. Etter vi fikk Meggie var det som vi hadde med en helt NY Fixa på tur. De løp et stykke i forveien, ikke så langt at de ikke så oss, utforsket her, utforsket der, løp omkapp, lekte om og gjordt å ha pinnen lengst, og om vi satte oss ned gikk de rundt og kikket seg om. Der den ene var der var den andre, hele tiden. Jeg synes heller ikke det er vanskeligere å gå tur om jeg er alene, og hundene er løse, nå tror jeg at jeg er spesielt begavet med jentene, siden de ikke går så langt unna at de ikke ser meg, og roper jeg så kommer de med en gang. det eneste som kan være litt vanskelig er om du har hundene løse og du møter på noen andre med hund, da har du to hunder som lukker ørene for at de vil hilse i stedet for en. Du får en hund ekstra å koooose med, og skjemme bort :P Du har mye mer erfaring fra hund1, så når du får hund2 i hus, så vet du hva som er lurt og ikke lurt i forskjellige situasjoner. Du får en ekstra hund å trene med, og dette er langt fra en ulempe synes jeg da. For når du trener hund1 og den skal ha pause så trener du hund2 i mellom tiden, og når den skal ha pause så trener du hund1 igjen. Kjempe kjekt synes jeg da du slipper å sitte å vente på at pausen skal bli ferdig. Spesielt på agility trening har dette blitt et stort pluss, ulempen blir jo at du må løpe/trene to ganger på rad om du er alene, og det kan bli litt slitsomt :P Du får jo også to hunder og stille ut eller konkurere med om du er bitt av basillen! Om du har lett for å fryse, spesielt på vintern så får du jo to varme kropper som krøller seg sammen inntil deg, og det varmer noe utrolig, så er det jo kjemmpe kos i tilegg! og du har ikke bare en hund som finner på rare sprell og lager underholdning for deg så du ler til du griner, du har to :cheers:

Har sikkert glemt en hel del i farta, men det skulle vell være nok også i grunn! Jeg er kjemmpe fornøyd med min hverdag, og disse ulempene sier jeg mer enn gjerne ja takk til, mot alt det gode jeg sitter igjen med til slutt plain3 Du skal se det blir sikkert ikke lenge til vi venter på hund nr 3 her hjemme happy6
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 07:28

Har fått trent masse med Dennis nå, så den eneste "feilen" han kan smitte over på en ny valp er det at han er litt skeptisk til fremmede mennesker. Men det trener vi på og ser stooor fremgang happy5 Jeg har ikke tenkt på å få en ny valp helt med en gang, men om ca 1 år (Da er Dennis 3 år) Han er ufattelig snill med andre hunder vi har på besøk eller møter på treff, og ingen problemer med å dele mat , leker o.l. Og tror virkelig at han hadde satt pris på en liten lekekamerat sidehug Det økonomiske har jeg selvfølgelig tenkt over, og er så heldig å ha en flott familie som kan passe (De er nesten litt snurt for at de ikke får passe mer enn de gjør happy4 )
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 09:46

Det største problemet jeg ser ved å ha flere hunder (jeg har tre), er når de er løse og vi møter noen. Da må man rope på alle, og hvis de er så flink til å komme (noe de faktisk har vært flere ganger), så rekker jeg ikke få på kobbelet på alle tre på samme tidspunkt, da er det en som står der uten og bli holdt, og da blir fristelsen for stor.. Så vips har jeg en i bånd, og en eller to som løper for å hilse... Laughing


Og om det skulle skjedd en gang at hundene begynte å sloss med en annen hund når de var løse (har ikke skjedd enda, men kjenner andre det har skjedd med), så hiver søsknene seg på, og da har man flere hunder mot 1..

Det vil jeg si er de største negative sidene med å ha flere hunder...
Utenom det er det helt fantastisk! Jeg ser hvor godt de har det når de er flere happy6
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 10:02

Tusen takk for flotte svar, det er veldig gret å få forsjellige meninger om dette..
Det var mange som kom med masse negativt om å ha to hunder (eller fler) noen som kan komme med noe posetivt nå? biggrin biggrin Har heldigvis en ganske stødig innkalling på Dennis, men det er jo de gangene han bare lukker ørene han også happy4
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 10:30

Synes jeg kom med mange positive ting jeg :P
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 10:39

Du ja, men det var 1 av 3. happy4 happy4 happy4
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 10:57

Tror du de ikke anbefaler å ha to eller flere hunder? Jeg leser det som at det er ting du må være obs på som de har erfart for at du ikke skal bli "overrasket" - alt det som er kjekt det er jo bare bonus og hvis du er klar over de ekstra utfordringene det er med flere hunder blir de mindre - så ender du jo nesten bare opp med bonuser! Skjønte du den unsure3
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 16:19

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så var alt annet fantastisk med å ha flere hunder. De har så utrolig mye selskap og glede i hverandre. De aktiviserer hverandre også. Hunder er jo flokkdyr, så de liker å være flere sammen happy6
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 16:43

Jeg kommer aldri noen sinne til å bare ha en hund igjen.. Gleden hundene har av hverandre utligner alle de negative tingene aleine.. Orker ikke utdype mer, kan ta det på søndag eller noe, om du kommer da biggrin
Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTor Jul 16 2009, 18:09

Jeg har hatt, og har snart tre hunder. Jeg kommer nok heller ikke til å ha kun en hund igjen. Det er så herlig å se samspillet mellom hundene, hvordan de leker sammen, vasker hverandre, og sover sammen.
De bruker utrolig mye energi på hverandre, noe som letter min jobb som personlig trener en god del :bball:

Hvis det er fare for at vi skal møre andre hunder når mine er løse har jeg på dem seler og lar båndene henge etter. Så er det enkelt å få tak i dem i full fart. Jeg tar som oftes med meg hundene til steder der jeg vet vi får være i fred. Hvertfall oversiktelige steder og slipper dem løse der. Vi er heldig å ha stoore ubrukte gjorder her vi bor da. dog

Jeg har ikke så mange bakdeler å komme med egenntlig... huh3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyMan Jul 20 2009, 16:06

Bakdeler først wink3
- Den som er eldst får mindre oppmerksomhet når valpis kommer i hus = dårlig samvittighet
- Man må gå to turer da valpis trenger mindre tur enn den store, de har også godt av å være hver for seg
- Man må sosialisere IGJEN, trene bort valpebiting igjen og all herligheten det er med valp
- Lettere for at de girer hverandre opp, feks ved bjeffing på dørklokka
- Tar med plass i bilen, i senga whatever
wink3

Fordeler:
- Selskap i hverandre når hjemme alene
- Alltid noen å leke med (hvis de er gode kompiser da seff)
- Man har to å trene med, ta ut den andre om den ene ikke funker en dag wink3

Nå har jeg hatt 2 hunder i hus i 2,5 år, og blir nok ikke bare 1 i huset igjen. Men det blir nok heller ikke 3 hunder før den ene er pensjonert/skadet e.l.
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Tildemor

Tildemor


Antall Innlegg : 48
Join date : 10.06.2009
Age : 45
Bosted : Harstad

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyMan Jul 20 2009, 17:24

Våre positive erfaringer ved å få en tispevalp inn sammen med en hannhund:
-Hannhunden roer seg og er ikke så opptatt av å markere seg og ringe inn boligen
-Hannhunden sluttet å markere innendørs
-De har selskap i hverandre når mor og far er på jobb
-De får konkurranse i matfatet->de spiser godt
-De holder hverandre i aktivitet og sosialiserer hverandre
-De krever mye mindre stimuli fra oss ettersom de har hverandre
-Den første hunden virker generelt tryggere og mere harmonisk nå(han var helt ok før også og hadde lært seg å være alene hele arbeidsdager)
-Hund nr 2 har vært trygg og god hele tiden og har fått litt oppdragelse fra den 1. hunden. Blant annet at hun må lære å ikke styrte bort til nye dyr/mennesker uten å tenke seg litt om.

Negative erfaringer:
-Flokklederen drar lett med seg den andre----bjeffing er det verste. (her har jeg nå konsekvent tatt hannhunden og det har virkelig gitt resultater. Det viser seg at det er han som starter det hele og han som trenger mere rettleding)
-Løpetid krever noen dager atskillelse, men da har vi brukt kennel og har sluppet unna noe serlig trøbbel
-Mere styr når man er ute og reiser, krever litt mere plass i bagasjen og man kan ikke reise alene med 2DP under flysetet.
-Sykkling kan være vanskelig med 2 DP, men noen fikser det. Jeg fikser det ikke wink3 Så nå blir det 2 små turer i stedet for 1 lang.
-De kan bli litt avhengige av hverandre hvis man ikke skiller dem av og til. Hos oss har det fungert greit og vi føler ikke at det er et stort problem.
Til Toppen Go down
Tiny Amigo

Tiny Amigo


Antall Innlegg : 107
Join date : 10.06.2009
Age : 40
Bosted : Verdal

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyMan Jul 20 2009, 23:07

Jeg er enig i det meste av det som står skrevet her, både det positive og negative! For min del så overveier det positive alt det negative....Jeg synes ikke overgangen var noe stor fra 1-2, enkelte ting ble nesten lettere, men overgangen fra 2-3 synes jeg gjorde store forandringer.

Det jeg vil trekke fram som jeg setter mest pris på er selskapet de har i hverandre, gleden de deler når vi er på tur og når de leker.

Det mest negative blir jo unotene de har som de lærer bort til hverandre...

Jeg sykler med 3-4 DP i slengen, no problem happy4 happy6
Til Toppen Go down
http://www.tinyamigo.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? EmptyTir Jul 21 2009, 07:16

Ja, ut i fra det andre skriver her, så tror jeg virkelig at det posetive med å ha to hunder overveier alt det negative. Så det blir vell en liten krabat her om et års tid tenker jeg happy6
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Sponsored content





Hund nr.2? Empty
PosteTema: Re: Hund nr.2?   Hund nr.2? Empty

Til Toppen Go down
 
Hund nr.2?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hund reddet påkjørt hund!
» - Min Hund -
» - Min Hund -
» Hund på tog
» PL hos hund.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: