Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Spørsmål ved kjøp av valp.

Go down 
+4
Kennel Mirenzo
Linn
Simira
chester
8 posters
AvInnlegg
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 15:35

Viste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne siden det egentlig ikke gjelder pinschere. Så plasserer det her jeg.

Som de fleste sikkert vet så hadde jeg en dp før som jeg valgte å omplassere fordi han ble agrresiv og stresset og jeg følte han ville få det bedre hos andre enn meg. Jeg har nå valgt å kjøpe meg en cocker spaniel istedenfor, men er litt usikker på hvilke av valpene jeg bør velge. Har fått vite fra oppdretteren at den ene valpen er litt trang i underkjeven, men dette er vist noe som kan ordne seg etterhvert. Og den andre valpen holder seg mye for seg selv.

Hvilke av valpene ville dere valgt? Gjerne noen innspill fra oppdrettere om hva de anbefaler? Har ikke lyst å risikerer å få den høye vetrinær regningen med engang på grunn av tennene liksom.. Men samtidi så er jeg litt skeptisk til den tilbakeholdne valpen og. Og han som har trang underkjeve er selvfølgelig og den flotteste av de.

Noen som kan hjelpe meg?
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 15:43

For meg høres det ut som du er usikker på begge valpene, og da ville jeg faktisk vurdert å finne en annen oppdretter! Begge valpene har egenskaper som KAN utvikle seg til et problem, eller som KAN bli en helt fin normal hund.

Er bittfeil noe som forekommer ofte på rasen? Har tispa hatt kull før, hva har helseresultatene vært der?
Hvordan er gemyttet på hannhunden, og søsknene til begge foreldrehundene, og tispas tidligere kull? (mye usikkerhet, aggresjon?)
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 17:57

Jeg ville sjekket og tenkt gemytt først og fremst, men heller ikke kjøpt en som har et problem du vet om allerede. Jeg vet ikke hvor ille denne kjeven er, men hvis du ser det som en mulig kilde til utgifter må det jo være ganske ille. En som er rolig og glad, som logrer når det skjer noe. Ikke forhast deg fordi du savner den forrige. Da går det dessverre ofte galt.

Noe du også må tenke på er om rasen er riktig. Forrige gang var det en vakthund. Denne gangen en jakthund. Godt mulig det passer bedre happy3 men det krever litt å ha en jakthund også. Mulig du er bombesikker på rasen, men jeg ville bare nevne det i tilfelle du egentlig ønsker deg en ren selskapsrase happy3

Lykke til uansett happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 19:11

Det spørs hva de legger i trang underkjeve.
Om det betyr at hunden har korrekt bitt, men at hjørnetennene nede ligger tett inntil tannkjøttet oppe vil ikke dette føre til veterinærutgifter.

Jeg har selv en hund med trangt bitt, og det jeg legger i det er beskrivelsen over. Korrekt bitt, men hjørnetennene kunne godt ha vært litt mer vridd utover.
Hadde de vært mye trangere ville de ikke vært på utsiden av overkjeven, men gått opp i ganen, og det er ikke bra. Så med andre ord er trangt bitt ikke noe problem.

Jeg ville helt klart valgt den med trangt bitt om det er som beskrevet over hvis jeg skulle valgt mellom de to du beskriver.

Viser det seg at den med trangt bitt har det så trangt at hjørnetennene går opp i tannkjøttet er det ikke korrekt bitt, og jeg ville ikke valgt noen av de.

Jeg vil fraråde deg i å velge en valp som holder seg for seg selv og sitter bakerst i kassa når det kommer folk.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 19:22

Sånn som oppdretter skriver så lager hjørnetennen nede groper i tannkjøttet oppe. Så det vil vel gjerne si at det er ett normalt bitt? Og dette vil ikke lage problemer for han?

De hadde vist enda en ledig hannhund og han er veldig ivrig og glad og kommer løpende for å hilse på alle som kommer inn døren. Så kanskje han er det tryggeste valget?

Det er ikke bare fordi jeg savner Chester jeg vil ha en ny hund men selvfølgelig merker jeg at det er tomt i leiligheten. Men jeg tror egentlig at en cocker spaniel er mer passende for meg, var den rasen vi hadde når jeg vokste opp og jeg har forelsket meg i den livsglade livsstilen deres. De er overlykkelige uansett om de er friske eller syke. Baltus som hunden vår het ble blind og nesten døv mot slutten, men uansett om han kræsjet i ting så var han like glad. Og for de som måtte lure så var det på grunn av sykdommene hans at vi måtte avlive han. Men uansett så er jeg helt forelsket i denne rasen, tror den passer meg bedre.

Tusen takk for gode råd. Gleder meg som en unge til å hente han hjem..
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 19:39

Hvis hjørnetennene nede går opp i ganen å lager hull er det ikke bra.
I verste fall bør de trekkes hvis hunden viser plage med dette.

Vanskelig å si når man ikke ser bilde. Men sånn som du skriver regner jeg med at det er i ganen tanna lager hull og ikke i tannkjøttet.

Hvis de har en ledig som det ikke er noe feil med hadde jeg helt klart valgt denne.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 19:56

Ville bare kommentere at jeg også har en hund som har måttet tåle veldig mye av sykdom og som er helt blind, men som allikevel alltid logrer og er glad uasett hvor syk eller frisk han har vært...dette ligger nok mer til individet enn til rasen... wink3

Ellers så ville jeg ikke tatt noen av disse valpene, for jeg ser dem begge som et potensielt problem på hver sin måte, og jeg syns ikke du skal starte livet med en ny valp med usikkerhet når du allerede har vært litt uheldig én gang... no0 Har de ikke en "ordentlig" valp å tilby deg så ville jeg valgt å droppe dette kulle helt og funnet et annet kull... wink3 Selv om du har vært veldig fornøyd med denne rasen tidligere, så er det dessverre et faktum at cockeren er en av de rasene som har hatt mye utfordringer med mentalitet, så jeg ville vært veldig veldig nøye med å velge riktig kull og riktig individ selv om det i utgangsunktet skal være en "enklere" og typisk "familiehund-rase", for det er dessverre ikke så enkelt som det... unsure3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 20:05

Ofte kan det følge med "cocker-rage" med den røde fargen på cockerne. Bare så det er sagt. cool3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyMan Jun 28 2010, 21:38

Her er det oppdretter skrev om tennene til den hannen jeg egentlig ville ha:

Når vi var på 8 uker kontroll så var Fabio litt trang i underkjeven, dvs at de hjørnetennene nede går opp i tannkjøttet oppe. Dette kan rette seg når de nye tennene kommer. Ellers er de alle helt som de skal være. De hjørnetennene nede lager liksom groper opp i tannkjøttet oppe.


Men han har enda en bror som er til salgs som er kjempe glad og hilser på alle som kommer inn døren så jeg går for han istedenfor jeg. Skal hente han på torsdag eller fredag.. Første gang jeg skal fly med en hund så er litt spent på det kan man si ja..
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyTir Jun 29 2010, 07:16

Den siste høres bedre ut, ja happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyTir Jun 29 2010, 07:27

Høres ut som du tok et bra valg! Man skal alltid følge både fornuft OG følelser ved valg av valp. Er det noe som føles feil skal man ikke velge den valpen. Vi takket nei til flere valper før valget falt på Scot, og har ikke angret en dag wub4

Lykke til med ny valp, håper dette blir "hunden i ditt liv"!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyTir Jun 29 2010, 08:54

Det tryggeste er nok å velge den du har valg nå, så slipper du usikkerheten ift bittfeil og vet-utgifter eller andre bekymringer med den tilbaketrukne valpen.
Lykke til når du henter ham, og nyt valpetiden! happy6
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. EmptyTir Jun 29 2010, 09:30

Lykke til!

Akkurat nå ønsker jeg meg også en oppdretter som vil selge meg valp uten å møte meg før selve salget... hadde passet så inmari bra med valp når vi kommer hjem fra England - med den ulempen at vi ikke får besøkt valpene på forhånd, dessverre. :(
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Sponsored content





Spørsmål ved kjøp av valp. Empty
PosteTema: Re: Spørsmål ved kjøp av valp.   Spørsmål ved kjøp av valp. Empty

Til Toppen Go down
 
Spørsmål ved kjøp av valp.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» vi får valp i mai, men har en del spørsmål:)
» Løp og kjøp!
» Kjøp av pinscher
» kjøp av Pinscher
» Spørsmål om slalom.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: