Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..

Go down 
+10
Christine
OEH
Marita
Maiken
Benedicte
Irene
Monica P
Nina (Kennel Dijontoma)
Linn
Nina & Matrix
14 posters
AvInnlegg
Nina & Matrix

Nina & Matrix


Antall Innlegg : 11
Join date : 18.11.2009
Bosted : Begby, Gamle Fredrikstad

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTor Apr 29 2010, 19:12

Hei alle sammen her inne happy3 happy3 happy3 ,

Ikke vært inne på flere måneder, men nå tenkte jeg å oppdatere dere litt.

Matrix er nå 11 måneder, og for 3 uker siden begynte han å klø litt på brystet sitt igjen. Dere som husker oss fra ifjor høst, tenker det kanskje det samme som meg...reveskabb igjen....???? mad2

Neida det var ikke reveskabb, men noe som vistnok heter "hårsekkmidd". Det rammer spesielt unghunder, og gjerne de som er korthåret. Man kan se at noen hunder mister hår rundt øynene, ser nesten litt ut som om de bruker "briller".

Nå var vi heldigvis også denne gangen tidlig ute, så Matrix startet behandling med en gang. Heldigvis er ikke dette noe i nærheten av skabb, så veterinæren klarte å roe meg ned når jeg igjen så for meg det styre det var da han fikk reveskabb....

Så mitt tips er bare....gå til veterinæren så fort dere synes de klør litt mer enn normalt. Det er jo utrolig hva disse hundene våre kan få på seg...

----------------------

Ikke nok med det, men jeg så det sto masse nytt her inne ang. såre ører...
Matrix fikk også en sprekk i det ene øret sitt her når det var som kaldest i vinter. Hjalp ingenting at vi smurte som idioter med alle "kjerringråd" som oppgis her inne...he, he..
Vi måtte rett og slett sette på ham krage, og den måtte han ha på i flere uker. Så fort såret grodde litt, så klødde han det opp igjen. Vi kunne komme inn fra tur, og han ristet på hodet...og noen ganger sto blodspruten utover gulvet...veldig festlig...
Men såret grodde til slutt, etter medisiner igjen fra veterinæren.

Han fikk betennelse i såret, og jeg tror det var fordi vi begynte med flytende plaster o.l. Vi forsøkte i et desperat forsøk å spraye det på når han var som verst, og da ble det bare verre.... mad3 mad3 mad3

-----------------------

Nå har vi meldt oss på bronsekurs, og jeg vet ikke helt om vi vil klare det, men vi har bare vært der 4 ganger da...så vi har noen uker igjen å trene på.
Men idag var vi ute og gikk i skogen, og Matrix går "fri" med 15 meters line bak seg...det er jo tross alt båndtvang nå..
Så traff vi ei Wermaran-tispe på 12 mnd i sin første løpetid....skal si Matrix ble satt helt ut...
Resten av turen dro han som en IDIOT, nyttet ikke å trene noe med ham. Han var helt på styr...
Har ikke veldig lyst til å kastrere ham, men har hørt det går an å sette en sprøyte på dem som gjør at de oppfører seg som om de er kastrert i en 4-5 måneder...noen som kan noe om dette?

Aner egentlig ikke om det er for tidlig engang, men han var iallefall helt tulling wub4 wub4 wub4

Hmmm, dette ble en lang melding.

Ha en fortsatt fin torsdagskveld her inne. happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTor Apr 29 2010, 19:36

Når såret først er der så er det bare teiping som gjelder, spør du meg. Vi smurte som bare det, men det blir mest forebyggende og et hjelpemiddel mens det gror. Uten å teipe så ørene ikke kan flagre vilt så vil det ikke gro :(
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTor Apr 29 2010, 19:37

Huffda, fryktelig så mye dere skulle slite med da...! sad3 Det er jo flott at dere er så flinke til å plukke det opp når det er endringer ved ham så han får rask hjelp da, han er heldig som har så flink mamma og pappa! happy3 Flott at han begynner å bli bedre da, fortsatt god bedring så får vi håpe han er kvitt alle plagene sine nå snart...! biggrin

Angående at han ble litt lettere forstyrret da han traff en flott dame ville jeg ikke tatt så tungt enda, hehe...du må huske at han er ung og midt i verste hormonstadiet i livet sitt, og alle hannhunder blir som regel litt tullerusk når de først oppdager damer og det gode liv...som regel roer jo dette seg når de blir eldre og hormonene får roet seg litt...! happy4 Ellers så er det en tråd her inne angående kjemisk kastrering allerede, så du kan jo titte litt der og se om du finner svar på det du lurer på.. happy3

Dumt at dere hadde så store problemer med ørene hans da, men jeg håper det er bra nå...? Når det gjelder flytende plaster så har jeg brukt det både på meg selv og på øret til hesten min med stort hell, så det var jo kjedelig at det ikke var noen suksess for dere da...! sad3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTor Apr 29 2010, 19:37

Så uflaks dere har hatt da blink00 Godt det ikke var reveskabb igjen hvertfall og at dere fikk satt i gang med behandling så fort happy3

Såre ører er noe dritt, vi har også hatt vår omgang med det. Men ikke bare når det er kaldt. Vi hadde det i sommer også. Heldigvis har han ikke hatt det siden sommer. Selv om jeg har ventet lenge på at det skulle bli sår siden han har vært tørr på kantene. Jeg har smurt forebyggende så kan jo være det er det som har hjulpet.

Er vell ikke uvanlig at de blir satt ut når det er løpetisper. Vi har også opplevd dette på tur, og da var det ikke så lett å trene eller ha kontakten etterpå. Men så går det over igjen når de ikke er i nærheten.
Vi har en hund i nabohuset og jeg har aldri merket noe på Gibson innendørs når hun har hatt løpetid. Heldigvis. Hører jo om de hundene som blir helt sprø når det er løpetisper i nabolaget Laughing

Hadde vært veldig kjekt med noen nye bilder av Matrix også da wink3

Ha en fortsatt fin torsdagskveld dere også.
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTor Apr 29 2010, 19:56

Som Linn skrev så må ørene teipes når det er sår, fordi ellers vil risting hver eneste gang løsne skorpen og få det å blø. Og da blir det jo ikke bedre. Smøring er viktig når såret har grodd.

Er det snakk om lokal eller generell demodex ? Oppdretteren bør få beskjed, da lokal demodex trenger ikke å være problem, men er det flere på kullet som har lokal form så bør man ikke avle på søsken eller foreldre dyr. Er det generalisert så holder det med en i kullet til de samme restriksjoner.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTor Apr 29 2010, 20:37

Jeg synes hele greia ble verre med tape jeg, da ble stedet hvor jeg tapet sårt av å ta av og på tape, og så ble det sår der istedenfor..

Lampeskjerm derimot, fungerte kjempe bra, Cocos fikk til og med måket bort snøen på stien forann seg i vinter... cool wub4
Med skjerm ble det ingen risting og sårene grodde FORT Smile
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 08:09

Som jeg sa i et annet emne også - bruk Bacimysin pulver på såret på øret happy6
Vanlig salver som helosan og lignende har overhodet ikke hjulpet for oss fordi det bare tilfører såret masse vann og fuktighet slik at det bare blør mer og ikke gror. Pulveret tørker ut såret og hjelper myyye raskere! happy6 Jeg har hatt samme problem på den ene hannen jeg har, men såret er nå helt grodd! Anbefaler og teipe sammen ørene under haka også, slik at de ikke virrer rundt når han rister seg, men ikke teip direkte på såret! Jeg la faktisk på sånt hvitt, litt luftig stort plaster som mamma tok med fra legevakten (har sånne gjennomsiktig plastervinger hele veien rundt)- satt som et skudd! Også teipet jeg bare over det happy6

Jeg personlig syntes ikke du skal tenke på kjemisk kasterering når han er sååå ung! Er heelt vanlig at litt hormonor løper løpske da happy4 Til og med voksene hunder kan bli temmelig satt ut når de møter på løpetisper! Men det er sikkert en jobb du som eier kan gjøre for å hindre han i å eskalere så mye som han gjorde! Jeg jobber masse med nettopp dette på hormonbomben på 9 mnd jeg har hjemme - jo mer tid de tilbringer rundt andre hunder også, gjerne med løpetid jo bedre blir det wink3

Hadde vært koselig med noen bilder av gutten! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 09:08

Hvor får man kjøpt det, Maiken?
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 09:43

Linn skrev:
Hvor får man kjøpt det, Maiken?


Bacimycin pudder får man kjøpt på apoteket i allefall happy3 Regner med at man kan få tak i kompressene der også.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 10:50

Marita skrev:
Linn skrev:
Hvor får man kjøpt det, Maiken?


Bacimycin pudder får man kjøpt på apoteket i allefall happy3 Regner med at man kan få tak i kompressene der også.

Får kjøpt det på aporteket ja happy3 Er litt dyrt, men definitivt verdt det!
Ser at plastret heter Primapore, det også var veldig effektiv og satt veldig bra på øret - man må bare massere det godt på happy6 Mamma har tar det med fra legevakten, men man får sikkert kjøpt det på apotek også!
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 11:07

Benedicte skrev:
Jeg synes hele greia ble verre med tape jeg, da ble stedet hvor jeg tapet sårt av å ta av og på tape, og så ble det sår der istedenfor..

Lite tips for å ta av plaster og tape. Smør inn plaster eller tape med en eller annen form for matolje.
Dette løser opp limet, og plaster eller tape sklir av nesten av seg selv.
Dette kan også brukes hvis lim rester eller tyggegummi skal fjernes.
Jeg foretrekker ekstra virgin olivenolje eller annen kaldpresset olje,
siden denne oljen ikke inneholder løsemidler.

Odd Egil
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 11:33

Quick skrev:
Benedicte skrev:
Jeg synes hele greia ble verre med tape jeg, da ble stedet hvor jeg tapet sårt av å ta av og på tape, og så ble det sår der istedenfor..

Lite tips for å ta av plaster og tape. Smør inn plaster eller tape med en eller annen form for matolje.
Dette løser opp limet, og plaster eller tape sklir av nesten av seg selv.
Dette kan også brukes hvis lim rester eller tyggegummi skal fjernes.
Jeg foretrekker ekstra virgin olivenolje eller annen kaldpresset olje,
siden denne oljen ikke inneholder løsemidler.

Odd Egil

Jeg bruker alltid babyolje og det funker også fint happy6 Jeg drar aldri av hvis ikke den har løsnet selv.

Det må heller ikke teipes i såret, selvfølgelig, men litt bak pleier å lønne seg.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyFre Apr 30 2010, 12:44

Linn skrev:


Jeg bruker alltid babyolje og det funker også fint happy6 Jeg drar aldri av hvis ikke den har løsnet selv.

Det må heller ikke teipes i såret, selvfølgelig, men litt bak pleier å lønne seg.

Jeg er jo ny i dette teipegreiene, og det ser ikke ut som jeg får det helt til heller for India sin teip bare sklir lengre og lengre ned på øret (har som sagt teipet med pinschermetoden siden hun ikke likte å ha teip under haka)... og da er jo på en måte poenget borte fordi øret dingler jo alle veier og såret bare sprekker opp igjen. Jeg har heller ikke lyst til å dra det av sånn at hun får vondt, men det gjør det jo bare vondt værre hvis det henger på feil?! hmmm... så vanskelig det skulle være altså blink00
Til Toppen Go down
Tyson




Antall Innlegg : 1
Join date : 25.10.2010
Age : 32
Bosted : Trondheim

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyMan Okt 25 2010, 09:22

Maiken skrev:
Som jeg sa i et annet emne også - bruk Bacimysin pulver på såret på øret happy6
Vanlig salver som helosan og lignende har overhodet ikke hjulpet for oss fordi det bare tilfører såret masse vann og fuktighet slik at det bare blør mer og ikke gror. Pulveret tørker ut såret og hjelper myyye raskere! happy6 Jeg har hatt samme problem på den ene hannen jeg har, men såret er nå helt grodd! Anbefaler og teipe sammen ørene under haka også, slik at de ikke virrer rundt når han rister seg, men ikke teip direkte på såret! Jeg la faktisk på sånt hvitt, litt luftig stort plaster som mamma tok med fra legevakten (har sånne gjennomsiktig plastervinger hele veien rundt)- satt som et skudd! Også teipet jeg bare over det happy6

Jeg personlig syntes ikke du skal tenke på kjemisk kasterering når han er sååå ung! Er heelt vanlig at litt hormonor løper løpske da happy4 Til og med voksene hunder kan bli temmelig satt ut når de møter på løpetisper! Men det er sikkert en jobb du som eier kan gjøre for å hindre han i å eskalere så mye som han gjorde! Jeg jobber masse med nettopp dette på hormonbomben på 9 mnd jeg har hjemme - jo mer tid de tilbringer rundt andre hunder også, gjerne med løpetid jo bedre blir det wink3

Hadde vært koselig med noen bilder av gutten! biggrin

Hei , hunden min har samme problemet. Han er 1år og har store sår på begge ørene. jeg lurte på om du kunne kanskje legge ut et bildet der du har teipa ørene ? Jeg er usikker på hovrdan jeg skal gjer det. Blir glad for svar Smile

Til Toppen Go down
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyMan Okt 25 2010, 17:58

Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyMan Okt 25 2010, 19:23

Denne tapen henger kjempe godt rett på øret, mens sportstape henger veldig godt utenpå plaster..
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTir Okt 26 2010, 08:29

Benedicte skrev:
Denne tapen henger kjempe godt rett på øret, mens sportstape henger veldig godt utenpå plaster..

Og så finnes det flere typer sportstape... Jeg synes den myke med ruglete kanter er den som sitter best. Ser ut som det er den du har linket til. happy6
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTir Okt 26 2010, 08:47

Norgesplaster tekstil er oxo ett veldig godt alternativ. det sitter godt. (bruker det når vi taper ører)
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. EmptyTir Okt 26 2010, 11:00

Tensoplast happy6 ( Husk "kompress" der hvor såret er )
Kan sitte godt, men med en dæsj olivenolje går det rett av.
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Sponsored content





HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty
PosteTema: Re: HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..   HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER.. Empty

Til Toppen Go down
 
HÅRSEKKMIDD OG SÅRE ØRER..
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» såre ører og regn
» Ører
» hengeører eller ståører?
» Tørre ører
» Teiping av Pinscher valp sine ører

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: