Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 PHTVL i avl

Go down 
+5
Irene
Kaja
AH
Maria
helle
9 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 14:37

Om oppdrettere vil avle på PHTVL grad 1 mot FRI, synes jeg dette er noe som er opp til hver og enkelt. Og jeg antar da at de har en tanke bak det de gjør og for videre avl igjen wink3 . Og ettersom øyelysere sier som de gjør, så har man jo også de i ryggen.
Jeg ønsker at hundene er øyelyst FRI, men skal aldri si aldri for om jeg noen gang i fremtiden vil benytte en hund med grad 1 i min avl.

MEN det jeg synes, er at om hundene skal godkjennes av klubbens valpehenvsining synes jeg de godt kan være FRI.
Litt skille får man ha for å komme på lista og ikke..
Men alt kan diskuteres wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 14:38

helle skrev:
Helheten er klart viktig, og etter min mening er det to sider av denne saken. Den ene siden er jo hvorfor man skal utelukke hunder med grad 1, når det viser seg at grad 1 x fri paring, ikke gir fler syke avkom enn fri x fri paringer, og når hunder med grad 1 faktisk ikke er syke.
Den andre siden blir jo hvorfor man i det hele tatt skal avle på grad 1, om så og si alle hundene i populasjonen er fri? Vi har jo så mange å velge mellom! Man kan da kan tillate seg å være streng på dette, og også utelukke klinisk friske hunder, altså hunder med grad 1, fra avl.


Syns Astrid inderbø, og hun andre som snakket under oppdretterkurset, var veldig flinke og de sa utrolig mye fornuftig. Blant annet at man kan tillate seg å være strengere med hvilke hunder som blir brukt i avl, dersom man har en rase med lite sykdommer. Viktigheten med å ikke se seg blind på resultater, helsesjekkene og statistikken skal være et hjelpemiddel, ikke en fasit, osv..

De presiserte også flere ganger hva målet med oppdrett var, altså å avle frem friske, rasetypiske hunder med godt gemytt. En hund med phtvl grad 1 er jo faktisk frisk.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:07

AH skrev:
Norwinstars skrev:
Man KAN avle på ALLE sykdommer. Men er det dette man VIL????

Vi har en frisk rase, og en stor avlsbase. Hvorfor skal man da avle på syke hunder???? Mange av dem som har PHTVL-1 har friske søsken. Hvorfor ønsker man da å avle på de syke???

Om dette er tilfelle, syns jeg det er en skam at NPK oppfordrer til avl på syke individer. mad3

Har man PHTVL er man ikke Øyelyst FRI. PHTVL er en sykdom, -ikke en anmerkning. mad1

Ja,vel, men det er stikk i strid med hva øyelyserne sier.

Jeg syntes det er helt ok å avle grad 1 mot fri når hunden ellers er super i gemyttet og ellers frisk og pen, og har dermed fulgt npks rettningslinjer, for avl og er berettiget til å stå på valpelista med min hund med grad 1 på venstre øye. (Hunden er en pinscher, men har altså grad 1) Den har et supert syn, og kommer aldri til å utvikle sterkere grad av PHTVL
Prikkene er så hvite som snø og resulterte i grad 1. Dessuten vil jeg øyelyse valpene før salg, og da får vi se om din teori stemmer på det kullet. Det finnes faktisk kull etter ett foreldredyr med PHTVL grad 1 som er øyelyst ua.
Vi må faktisk vurdere ting opp mot hverandre når det gjelder avl (det gjør jo du også)
Og gemyttet kan faktisk bli et problem hvis vi ikke er litt mere kritiske.
Jeg har selv gått på flere kurs med Astrid Inderbø, og vet godt hva hun sier om avl.

Så bra at prikkene var sååååå hvite(???) at det "resulterte" i grad 1 da! :scratch:

Min teori????? Hvilken "teori"?????

Ditt Pinscheroppdrett er meg revnende likegyldig, da det ALDRI noen gang vil berøre mitt DVERGpinscheroppdrett. Det er ikke PINSCHER som er tema her, men Dvergpinscher.

smellkyss3
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:10

PHTVL grad 1 er lik enten det er dvergpinscher eller pinscher.
Mente å huske at du sa at kull etter hund med PHTVL alltid fikk øyefeil? Men beklager hvis jeg tok feil.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:12

Jeg forstår ikke det med hvordan hunden som har fått PHTVL kan bli fri senere, skal sende mail til Ellen Bjerkås og spørre. Siden PHTVL er medfødt sykdom/defekt, der rester av blodkarnett fra fosterstadiet er blitt igjen, så kan det umulig forsvinne senere. Det er heller ikke progressiv sykdom som f.eks. HC, er det grad 1 så er det grad 1 og utvikler seg ikke til verre.

Jeg synes klubben må lytte til øyespesialistene, de sier at grad 1 kan benyttes i kombinasjon med en som ikke har PHTVL. Rart at mennesker uten fagkompetanse skulle være mer kompetente... Men det er ikke dermed sagt at man skal bruke en med PHTLV1. Som i alt avl bør hunden ha å bidra til rasen, og har den en slik skavank så bør den vel ha mer i andre områder ?

Svenske øyelysingene registreres ikke på DogWeb da svenskene følger ikke ECVO standarden. Veldig synd, da en del sykdommer som f.eks. cortical katarakt som er en form av HC blir ikke registrert som HC i Sverige.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:15

Norwinstars skrev:
AH skrev:
Norwinstars skrev:
Man KAN avle på ALLE sykdommer. Men er det dette man VIL????

Vi har en frisk rase, og en stor avlsbase. Hvorfor skal man da avle på syke hunder???? Mange av dem som har PHTVL-1 har friske søsken. Hvorfor ønsker man da å avle på de syke???

Om dette er tilfelle, syns jeg det er en skam at NPK oppfordrer til avl på syke individer. mad3

Har man PHTVL er man ikke Øyelyst FRI. PHTVL er en sykdom, -ikke en anmerkning. mad1

Ja,vel, men det er stikk i strid med hva øyelyserne sier.

Jeg syntes det er helt ok å avle grad 1 mot fri når hunden ellers er super i gemyttet og ellers frisk og pen, og har dermed fulgt npks rettningslinjer, for avl og er berettiget til å stå på valpelista med min hund med grad 1 på venstre øye. (Hunden er en pinscher, men har altså grad 1) Den har et supert syn, og kommer aldri til å utvikle sterkere grad av PHTVL
Prikkene er så hvite som snø og resulterte i grad 1. Dessuten vil jeg øyelyse valpene før salg, og da får vi se om din teori stemmer på det kullet. Det finnes faktisk kull etter ett foreldredyr med PHTVL grad 1 som er øyelyst ua.
Vi må faktisk vurdere ting opp mot hverandre når det gjelder avl (det gjør jo du også)
Og gemyttet kan faktisk bli et problem hvis vi ikke er litt mere kritiske.
Jeg har selv gått på flere kurs med Astrid Inderbø, og vet godt hva hun sier om avl.

Så bra at prikkene var sååååå hvite(???) at det "resulterte" i grad 1 da! :scratch:

Min teori????? Hvilken "teori"?????

Ditt Pinscheroppdrett er meg revnende likegyldig, da det ALDRI noen gang vil berøre mitt DVERGpinscheroppdrett. Det er ikke PINSCHER som er tema her, men Dvergpinscher.

smellkyss3

Du er selvfølgelig velkommen til å være med neste gang hun øyelyses. Det er nå slik at mange prikker kan gi grad 1. Heldig du som har en veterinær som ikke gjør det cool
En annen ting jeg lurer på er om det ikke er slik at når det er grad1 (eller høyere) i et kull, så er det kanskje noen bærere av øyefeil i kullet også?. Jeg spør deg for da får man jo riktig svar.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:21

Denne tråden heter helse og stell av hunden, og vi diskuterer PHTVL.

Du har lagd tråden som heter : PHTVL i avl. Står ingen ting om at det kun gjelder dvergpinscher.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Gjest
Gjest




PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:30

AH skrev:
Denne tråden heter helse og stell av hunden, og vi diskuterer PHTVL.

Du har lagd tråden som heter : PHTVL i avl. Står ingen ting om at det kun gjelder dvergpinscher.

Les første innlegget mitt da! DVERGPINSCHER. happy6
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:31

AH skrev:
PHTVL grad 1 er lik enten det er dvergpinscher eller pinscher.
Mente å huske at du sa at kull etter hund med PHTVL alltid fikk øyefeil? Men beklager hvis jeg tok feil.

Da har du nok hørt feil. For det har jeg ALDRI sagt! happy6
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:55

Norwinstars skrev:
AH skrev:
Denne tråden heter helse og stell av hunden, og vi diskuterer PHTVL.

Du har lagd tråden som heter : PHTVL i avl. Står ingen ting om at det kun gjelder dvergpinscher.

Les første innlegget mitt da! DVERGPINSCHER. happy6

Jaa.. jeg leste det. Du skriver også dvergpinscher med PHTVL. Men det skal jo være dvergpinscher med PHTVL grad 1. De var nemlig tillatt i avl på lik linje med pinscheren. Det ble ikke diskutert øyefeil i seg selv som du skriver, men hvor og når dette var fallt ut av avlskriteriene til NPK. Det var vel det som ble diskutert.?
Det er ikke pga HTPVL vi øyelyser så ofte, men fordi vi (oppdrettere,avlsrådet og klubben) vil vite om dvergpinscheren utvikler PRA. En hund med PHTVL grad 1 kan ikke utvikle PRA fordi om den har grad 1. Men alikevell kan jo den hunden på lik linje med en som er øyelyst fri få det (utvikle PRA)
Jeg visste ikke at vi som hadde pinschere ikke kunne delta i diskusjoner om PHTVL og andre øyesykdommer på forumet..? Hvor står det? Eller er det dine regler som gjelder?
Igjen vil jeg påpeke at grad 1 er grad 1 uansett pinscher eller dvergpinscher.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 15:56

Norwinstars skrev:
AH skrev:
PHTVL grad 1 er lik enten det er dvergpinscher eller pinscher.
Mente å huske at du sa at kull etter hund med PHTVL alltid fikk øyefeil? Men beklager hvis jeg tok feil.

Da har du nok hørt feil. For det har jeg ALDRI sagt! happy6

Sorry, det var dette du skrev :
Finland bruker de hunder som har PHTVL grad 1 i avl og da ser vi at avkommene også får det. Er det dette vi ønsker?
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Gjest
Gjest




PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 18:27

AH skrev:
Norwinstars skrev:
AH skrev:
PHTVL grad 1 er lik enten det er dvergpinscher eller pinscher.
Mente å huske at du sa at kull etter hund med PHTVL alltid fikk øyefeil? Men beklager hvis jeg tok feil.

Da har du nok hørt feil. For det har jeg ALDRI sagt! happy6

Sorry, det var dette du skrev :
Finland bruker de hunder som har PHTVL grad 1 i avl og da ser vi at avkommene også får det. Er det dette vi ønsker?

Ja, vi ser at avkom får det. Hvordan fikk du til å lese ordet "ALLTID"??????? :scratch:

Nederst i høyre hjørne på skjermen din, Aud, kan du endre zoomenivået. Da blir det mye lettere å lese innleggene, skal du se! happy6
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 18:38

Norwinstars skrev:
AH skrev:
Norwinstars skrev:
AH skrev:
PHTVL grad 1 er lik enten det er dvergpinscher eller pinscher.
Mente å huske at du sa at kull etter hund med PHTVL alltid fikk øyefeil? Men beklager hvis jeg tok feil.

Da har du nok hørt feil. For det har jeg ALDRI sagt! happy6

Sorry, det var dette du skrev :
Finland bruker de hunder som har PHTVL grad 1 i avl og da ser vi at avkommene også får det. Er det dette vi ønsker?

Ja, vi ser at avkom får det. Hvordan fikk du til å lese ordet "ALLTID"??????? :scratch:

Nederst i høyre hjørne på skjermen din, Aud, kan du endre zoomenivået. Da blir det mye lettere å lese innleggene, skal du se! happy6

Prøver du å være morsom eller... ?
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Gjest
Gjest




PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 18:46

AH skrev:
Norwinstars skrev:
AH skrev:
Norwinstars skrev:
AH skrev:
PHTVL grad 1 er lik enten det er dvergpinscher eller pinscher.
Mente å huske at du sa at kull etter hund med PHTVL alltid fikk øyefeil? Men beklager hvis jeg tok feil.

Da har du nok hørt feil. For det har jeg ALDRI sagt! happy6

Sorry, det var dette du skrev :
Finland bruker de hunder som har PHTVL grad 1 i avl og da ser vi at avkommene også får det. Er det dette vi ønsker?

Ja, vi ser at avkom får det. Hvordan fikk du til å lese ordet "ALLTID"??????? :scratch:

Nederst i høyre hjørne på skjermen din, Aud, kan du endre zoomenivået. Da blir det mye lettere å lese innleggene, skal du se! happy6

Prøver du å være morsom eller... ?

Jepp! sidehug

Jeg skrev faktisk ikke "alltid". Man finner på KoiraNet at PHTVL finnes på avkom av foreldre med PHTVL. wink3
Til Toppen Go down
pusevoffen

pusevoffen


Antall Innlegg : 661
Join date : 12.06.2009

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyFre Des 04 2009, 19:03

Snakket med veterinæren her i Moss i dag og hun sa at hun så ingen grunn til ikke å avle på hunder med PHTVL grad1 hvis den ene hunden var øyelyst fri. Hun mente at det var mange hunder som hadde sykdommer og alikevel ble avlet på .Dette syntes hun var mye værre en å avle på PHTVL grad 1.
Det samme sa øyelyseren på Veterinærhøgskolen. Desuten sa han at om vi skulle ta vekk alle hundene med andre feil ble det nesten ingen igjen å avle på og at han ikke kunne se noen grunn til hvorfor vi ikke skulle avle på PHTVL grad 1 da dette aldrig kan bli grad2
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptySøn Des 06 2009, 22:29

Fra moderator:

Da har jeg slettet alt som går på gemytt i denne tråden. Det var dessverre ikke helt enkelt å bare dele, slik at det kom et fornuftig tema ut på andre siden... men legger inn en ny tråd og så kan dere slå dere løs der happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptySøn Des 06 2009, 22:32

Linn skrev:
Fra moderator:

Da har jeg slettet alt som går på gemytt i denne tråden. Det var dessverre ikke helt enkelt å bare dele, slik at det kom et fornuftig tema ut på andre siden... men legger inn en ny tråd og så kan dere slå dere løs der happy6

happy5 happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyMan Des 07 2009, 15:40

Jeg sendte mail til Ellen Bjerkås med 2 spørsmål : det ene om det alltid var slik at hvite flekker er pigmentflekker mens PHTVL er brune flekker, og det andre om hvordan kan det forklares at en hund får først diagnosen PHTVL1 og så senere fri, er det slurv hos øyelysere. Med Ellen sitt samtykke kopierer jeg svaret hit :

PHTVL er en sykdom hvor forandringene kan variere fra ørsmå til svært uttalte. Små forandringer kan også ses sporadisk hos hunder av en hvilken som helst annen rase. PHTVL-forandringene skal være pigmenterte, men graden av pigmentering varierer. Upigmenterte fortetninger bak på linsene, ikke assosiert med PHTVL, ses hos hunder av alle raser i større eller mindre grad, pinscher inkludert.
PHTVL er en vanskelig diagnose å stille hvis det bare foreligger små forandringer, og det vil alltid bli en subjektiv bedømming. Subjektiv bedømming blir det for øvrig for alle forandringer hvor det ikke finne et ja/nei-svar men hvor overgang fra normal til ikke normalt er glidende. Det er også slik at en pigmentansamling hos en valp vil kunne være mer utspredd hos en eldre hund og at svært små forandringer derfor vil kunne vurderes annerledes på voksen hund.
Vi har brukt tid, både nasjonalt og internasjonalt på å beskrive og fastsette cutoff-punkt for når det krysses av for normal eller affisert for PHTVL, men på grunn av det jeg har forklart ovenfor vil det alltid kunne skje at to øyelysere bedømmer ulikt - dette uten at den ene har slurvet. Det kan selvfølgelig forekomme, men vil nok ikke være høyest på forklaringslisten min.

Det jeg har forklart ovenfor vil kunne ha betydning for enkelte diagnoser, men for de fleste hunder bør det kunne være mulig å enes om en diagnose.

Hilsen Ellen Bjerkås
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Larvik

PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 EmptyOns Des 09 2009, 16:23

Veldig interessant tema(uten all kranglingen :roll: :P )!

Mia har blitt diagnostisert med PHTVL grad 1, men i hennes tilfelle virket øyelyseren usikker. Supert at du limte inn svaret fra Ellen Bjerkås, Irene, det er jo mange som kjenner til henne og vet at hun er veldig flink. Jeg fikk et par kommentarer om useriøs øyelyser, så det er fint å se at det ikke er helt svart/hvitt. Det vil vel uansett si at Mia har en ganske så svak grad av disse flekkene, og at det ikke blir verre er jo meget betryggende Smile

Generelt sier jeg meg vel egentlig ganske enig i Helle i denne diskusjonen, så jeg blander meg ikke så mye mer enn det. Det er vel andre ting som er viktigere å tenke på å unngå i avl enn PHTVL grad 1. Men har man friske individer å ta fra så gjør man selvsagt det, spesielt siden arvgangen er så usikker. Spør du meg!
Til Toppen Go down
Sponsored content





PHTVL i avl - Page 2 Empty
PosteTema: Re: PHTVL i avl   PHTVL i avl - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
PHTVL i avl
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» PHTVL/PHPV
» PHTVL - bare lurer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: