Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forferdelig hissig valp!

Go down 
+11
Irene
Christina
jeanette
Marion G
Maria
saradino
KristinC
-linda-
Anne
helle
Gry
15 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 12:51

Valpen min (14 uker gammel Pinscher-tispe) har plutselig blitt hissig ~ og da mener jeg SKIKKELIG hissig! Dette skjer i forskjellige situasjoner, f.eks om jeg tar fra henne noe hun ikke har lov til å tygge på, eller dersom jeg bare skal løfte henne opp fra gulvet. Det er som hun protesterer på ting som ikke passer henne. Hun blotter hele tanngarden mens hun knurrer, og hun biter ~ hun biter skikkelig (vi snakker om hull på huden og blod her). Dette kan da umulig være normal adferd på en valp... Jeg vet jo at valper gjerne tester grenser i den alderen, men såååå ekstremt? Når dette skjer så sier jeg bestemt "NEI" og jeg viker ikke unna i det jeg gjør (jeg slipper henne ikke på gulvet før hun har roet seg dersom det skjer når jeg løfter henne f.eks) til tross for at det er steikje vondt å bli bitt sånn av skarpe valpetenner... Jeg vil ikke hun skal lære å få viljen sin dersom hun biter!
Er det en bedre måte å reagere på enn det jeg gjør? Jeg blir litt usikker på hvordan jeg skal takle dette, jeg vil helst ikke ha en voksen hund som oppfører seg slik hun gjør... Blir litt bekymret for fremtiden med tanke på dette.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:20

Har ikke noe med at hun tester grenser å gjøre.. Tipper hun ikke er trygg på dere, eller syns det er kjedelig at dere forstyrrer henne når hun ikke vil. At hun knurrer til dere når dere tar fra henne ting er også normalt, selv om det selvsagt ikke er ønskelig..

Ang den siste biten, så kan det enkelt løses ved byttetrening. Gi henne en ting hun liker, og bytt med en ting du vet hun liker enda bedre. Begynn enkelt når du gir henne tørrfor, stikk hånden bort (ikke så mye at hun blir sint) og gi henne en godbit, f.eks litt leverpostei. Poenget blir altså at valpen skal slutte å tro at dere bare tar fra henne ting, men at det faktisk kommer noe bedre ut av situasjonen når dere kommer bort.

Dere bør også valpesikre huset best mulig, slik at hun ikke får sjans til å ta ting hun ikke har lov til. Hun vil uansett slutte med slike ting når hun er voksen, så å valpesikre huset vil spare både deg og henne for mange utrivlige situasjoner.



Regner med du vil få flere råd og tips fra folk her inne. happy3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:28

helle skrev:
At hun knurrer til dere når dere tar fra henne ting er også normalt, selv om det selvsagt ikke er ønskelig..

what3 what3 what3
Hva er det du sitter og sier???
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:39

helle skrev:
Har ikke noe med at hun tester grenser å gjøre.. Tipper hun ikke er trygg på dere, eller syns det er kjedelig at dere forstyrrer henne når hun ikke vil. At hun knurrer til dere når dere tar fra henne ting er også normalt, selv om det selvsagt ikke er ønskelig..

Ang den siste biten, så kan det enkelt løses ved byttetrening. Gi henne en ting hun liker, og bytt med en ting du vet hun liker enda bedre. Begynn enkelt når du gir henne tørrfor, stikk hånden bort (ikke så mye at hun blir sint) og gi henne en godbit, f.eks litt leverpostei. Poenget blir altså at valpen skal slutte å tro at dere bare tar fra henne ting, men at det faktisk kommer noe bedre ut av situasjonen når dere kommer bort.

Dere bør også valpesikre huset best mulig, slik at hun ikke får sjans til å ta ting hun ikke har lov til. Hun vil uansett slutte med slike ting når hun er voksen, så å valpesikre huset vil spare både deg og henne for mange utrivlige situasjoner.



Regner med du vil få flere råd og tips fra folk her inne. happy3

Det er nok det at det ikke passer henne å bli forstyrra der og da som gjør henne gretten. For det er bare enkelte ganger det skjer. Generelt er hun veldig trygg på og liker å ha kontakt med folk, så jeg kan aldri innbilde meg at hun ikke er trygg på oss. Hun viser ingen tegn til utrygghet.

Jeg skal prøve å bytte, i stedenfor å bare si "nei" og ta ifra henne ting. Takk for tips. Smile Huset er stort sett valpesikkert, det eneste er at hun av og til stikker av med sko dersom noen skulle sette dem fra seg på gulvet. Men utendørs eter hun alt dritt hun finner, papir, sneiper, you name it.


Sist endret av Gry den Ons Sep 30 2009, 13:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:48

helle skrev:
Har ikke noe med at hun tester grenser å gjøre.. Tipper hun ikke er trygg på dere, eller syns det er kjedelig at dere forstyrrer henne når hun ikke vil. At hun knurrer til dere når dere tar fra henne ting er også normalt, selv om det selvsagt ikke er ønskelig..

Ang den siste biten, så kan det enkelt løses ved byttetrening. Gi henne en ting hun liker, og bytt med en ting du vet hun liker enda bedre. Begynn enkelt når du gir henne tørrfor, stikk hånden bort (ikke så mye at hun blir sint) og gi henne en godbit, f.eks litt leverpostei. Poenget blir altså at valpen skal slutte å tro at dere bare tar fra henne ting, men at det faktisk kommer noe bedre ut av situasjonen når dere kommer bort.

Dere bør også valpesikre huset best mulig, slik at hun ikke får sjans til å ta ting hun ikke har lov til. Hun vil uansett slutte med slike ting når hun er voksen, så å valpesikre huset vil spare både deg og henne for mange utrivlige situasjoner.



Regner med du vil få flere råd og tips fra folk her inne. happy3

Hun blir forresten ikke sint dersom jeg tar i hennes ting, som hennes mat eller leker. Hun blir sint når hun har tatt en ting hun VET hun ikke har lov å ta, som hun VET jeg kommer til å ta fra henne.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:55

Lena skrev:
helle skrev:
At hun knurrer til dere når dere tar fra henne ting er også normalt, selv om det selvsagt ikke er ønskelig..

what3 what3 what3
Hva er det du sitter og sier???

Det er normal adferd for hund og knurre når noen stjeler ting fra den ja, men de fleste valper har heldigvis ikke denne adferden mot mennesker... Valpen bruker bare språket sitt. wink3
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:58

At en valp knurrer for å kommunisere er "greit nok", eller forståelig rettere sagt. Men hun her biter en jo til blods, DET er ikke helt normalt i mine øyne.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 13:59

Gry skrev:

Hun blir forresten ikke sint dersom jeg tar i hennes ting, som hennes mat eller leker. Hun blir sint når hun har tatt en ting hun VET hun ikke har lov å ta, som hun VET jeg kommer til å ta fra henne.

Det er helt typisk det du skrive her, iom at hun da har forventninger om du vil ta fra henne tingene. Det er heller ikke sikkert at hun vet at hun ikke har lov å ta tingene. Du kan lære inn dette ved å f.eks legge en lovlig leke, og en forbudt gjenstand foran henne. Belønn når hun viser interesse for den lovlige gjenstanden, og ta hånden kjapt over den ulovlige før hun får tak i den dersom hun prøver å nå den. Det kan være litt vanskelig å trene på dette uten å ha fått det demonstrert først, så det enkleste blir å prøve å sette vekk mest mulig av disse tingene, og om hun likavel klarer å få tak i noen slike ting, så prøv å bytt med noe hun liker enda bedre.

Tipper det løser seg raskt dette her happy3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:01

Gry skrev:
At en valp knurrer for å kommunisere er "greit nok", eller forståelig rettere sagt. Men hun her biter en jo til blods, DET er ikke helt normalt i mine øyne.

Enig, det er synd at det går så langt at hun biter. Hun har jo gitt dere tegn lenge om at dere må stoppe. Hun biter jo fordi dere ikke hører på hva hun prøver å si. Likevel må dere jo selvsagt jobbe med at hun etterhvert tolererer de tingene hun nå ikke liker. Det går jo ikke an å ha en hund som knurrer og biter når man tar fra den ting, så da får man jobbe med at hunden takler dette happy3


Maria her inne på forumet er kjempe flink i slike ting som dette, vi får håpe hun svarer i tråden her inne, hun har garantert mange tips biggrin



EDIT: Forresten ikke meningen å si at det bare er dere skyld alt dette, det er kjempe vanskelig å vite hva man skal gjøre i slike situasjoner. Nano på 11 uker knurret mot meg i går da hun hadde fått rått kjøttbein. Da gikk jeg ikke vekk fra situasjonen, men avledet jeg henne, tok fra henne beinet, og gav det til henne igjen når hun gav meg kontakt. Holdt i det når hun gnagde. Øvde på dette flere ganger, og tok ikke lang tid før hun lærte seg at det slettes ikke var farlig at jeg var i nærheten når hun spiste beinet sitt. Om den måten jeg gjorde dette på er den som anbefales, det aner jeg ikke, men det funket bra for oss.
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:11

helle skrev:
Gry skrev:

Hun blir forresten ikke sint dersom jeg tar i hennes ting, som hennes mat eller leker. Hun blir sint når hun har tatt en ting hun VET hun ikke har lov å ta, som hun VET jeg kommer til å ta fra henne.

Det er helt typisk det du skrive her, iom at hun da har forventninger om du vil ta fra henne tingene. Det er heller ikke sikkert at hun vet at hun ikke har lov å ta tingene. Du kan lære inn dette ved å f.eks legge en lovlig leke, og en forbudt gjenstand foran henne. Belønn når hun viser interesse for den lovlige gjenstanden, og ta hånden kjapt over den ulovlige før hun får tak i den dersom hun prøver å nå den. Det kan være litt vanskelig å trene på dette uten å ha fått det demonstrert først, så det enkleste blir å prøve å sette vekk mest mulig av disse tingene, og om hun likavel klarer å få tak i noen slike ting, så prøv å bytt med noe hun liker enda bedre.

Tipper det løser seg raskt dette her happy3

Det håper jeg at det gjør! Smile Ikke kjekkt med en hund som biter for å få viljen sin... Jeg får prøve med litt bytte-trening, og fortsette med å ikke la henne få viljen sin når jeg løfter hu. Når jeg sier NEI så gir hun seg ganske fort ~ hun får et raserianfall som varer mellom 3 og 10 sekunder kanskje, med en gang jeg løfter henne, og deretter slår hun seg til ro med at jeg bærer henne. Men uansett så vil jeg ha bort denne adferden, jeg vil ikke at den skal utvikle seg. Da kan det bli temmelig utrivelig.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Gjest
Gjest




Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:14

helle skrev:
Lena skrev:
helle skrev:
At hun knurrer til dere når dere tar fra henne ting er også normalt, selv om det selvsagt ikke er ønskelig..

what3 what3 what3
Hva er det du sitter og sier???

Det er normal adferd for hund og knurre når noen stjeler ting fra den ja, men de fleste valper har heldigvis ikke denne adferden mot mennesker... Valpen bruker bare språket sitt. wink3

Joda, hundene her beskytter også bein og diverse andre ting fra hverandre. Men de måtte PRØVE seg å gjøre det mot noen av de to beinte i huset... Evil or Very Mad

Det er eiers ansvar å plukke vekk en slik adferd, og det skal IKKE sees på som normalt under noen omstendigheter.
Hvem som helst skal kunne fjerne ting fra en hund, enten den er valp eller voksen.

Men for all del... gå rundt med ei pølse og belønn bikkja for at den ikke gir fra seg ting den ikke skal ha...
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:14

Er det forresten spesielle situasjoner hun blir sur når du løfter henne opp? Holder hun på med noe spesielt? Hadde det vært mulig å kanskje ropt på henne, belønnet med godbit/leke for at hun kommer bort til deg, og så derretter løfte henne opp? Bare for å gjøre situasjonen helt anderledes enn den vanlige løftesituasjonen hennes.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:18

Lena skrev:
Joda, hundene her beskytter også bein og diverse andre ting fra hverandre. Men de måtte PRØVE seg å gjøre det mot noen av de to beinte i huset... Evil or Very Mad

Det er eiers ansvar å plukke vekk en slik adferd, og det skal IKKE sees på som normalt under noen omstendigheter.
Hvem som helst skal kunne fjerne ting fra en hund, enten den er valp eller voksen.

Men for all del... gå rundt med ei pølse og belønn bikkja for at den ikke gir fra seg ting den ikke skal ha...

Hehe, ja du kan jo gå rundt å tro at alle folk som trener hund på en positiv måte aldri irettesetter hundene sine dersom de gjør noe de vet er galt, og går rundt som noen idioter med pølse i hånda og overser alt det dårlige hunden gjør, og belønner bare for det positive.. happy4 Ler like mye hver gang folk kommer med en slik uttalelse..

Man kan fint lære en valp ved positiv trening at det er ok at eier tar fra den ting, men man gjør jo selvsagt som man vil.

Jeg behandler også valper og voksne hunder forskjellig, og jeg forteller nå hva JEG ville gjort dersom det var min valp..


Greit nok at ikke alle trener på lik måte, men kan du ikke heller komme med tips til Gry, istedet for å henge deg opp i hva jeg anbefaler og da indirekte fortelle meg hvor dum jeg er som gjør ting på min måte??


Sist endret av helle den Ons Sep 30 2009, 14:29, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:19

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikka satt vekk sko å alt som hun liker,da blir det en ny kjekk ting hver eneste gang noen glemmer.Prøv heller å ta henne i øyeblikket å få henne over på noe annet

biter hun så si nei å fjern henne fra hele situasjoen og fra flokken.På badet feks å ikke slipp henne ut før hun er stille.Men ikke bruk bur da det skal være en trygg kjekk ting.Tipper hun da slutter kjappt for aller helst vil hun være der dere er

Jeg har selv Mia her hjemme som alltid har stukket av med alt mulig,å som vi har "løpt" etter for å ta fra henne,men fant jo raskt ut at det er jo det hun vil.Hun vil vi skal løpe etter å ta det fra henne,hun ser på det som lek.Nå når vi har slutta med det så er det heller ei kjekt lengre å hun gidder rett å slett ikke wink3

Vi har alle hatt noen grå hår i valpeperioden,men det ender som regel bra happy3
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:22

helle skrev:
Er det forresten spesielle situasjoner hun blir sur når du løfter henne opp? Holder hun på med noe spesielt? Hadde det vært mulig å kanskje ropt på henne, belønnet med godbit/leke for at hun kommer bort til deg, og så derretter løfte henne opp? Bare for å gjøre situasjonen helt anderledes enn den vanlige løftesituasjonen hennes.

I dag ble hun sur når jeg løftet henne opp kanskje 1 minutt etter at jeg hadde tatt ifra henne noe toalettpapir som hun hadde vert å revet av rullen på badet. Hun ble skikkelig sur da jeg tok fra henne dette papiret, så kanskje hun ikke hadde "avreagert" da jeg løftet henne opp en kort stund etterpå? Jeg vet ikke. Ellers kan jeg ikke komme på noe spesiellt med situasjonene. Det er sjeldent det skjer, det har vel skjedd 3-4 ganger tilsammen, men det er 3-4 ganger for mye.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:25

Det kan jo være hun ikke har avreagert ferdig? For å forsikre deg om at hun har det til neste gang, så vil i alle fall jeg anbefale å gjøre noe annet gøy med henne, leke litt, gi en liten godbit, etc, for å være på den sikre siden. Vet at noen syns det er helt idiotisk å gi godbiter til hunden, samt leke med den, men jeg har kjempe god erfaring med dette, så derfor anbefaler jeg det videre happy3


Antagelig er problemet vekke like kjapt som det kom Smile
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:27

Det er snakk om en 14UKER gammel valp, som såvidt har rukket å finne seg en plass i familien.. Hvordan kan man forvente at den VET hva som er galt og hva som er rett enda??

Det er da vel så vidt jeg vet normalt at en valp prøver ut språket sitt for å se om dette fungerer?
Og at den biter, ja, valper biter.. De har veldig skarpe tenner, så det skal lite til før det blir hull på huden og blod da.
Bra at dere ikke trekker dere tilbake når valpen prøver ut hva som funker for å ha ting for seg selv. Men ville gjort som Helle sier, at dere øver på bytting og tilføring av godbiter FØR valpen knurrer/biter. Den skal jo ikke få belønning for uønsket atferd, men lære seg å stole på dere som eiere og gode ledere Smile.

Det er ikke vanlig at en liten valp på 14 uker er agressiv og biter, så tviler på at deres valp er det Smile Er nok bare vond valpebiting, og utforskning av hva som fungerer og ikke fungerer i flokken deres..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:31

Bra forklart linda happy3
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:36

http://animal.discovery.com/videos/its-me-or-dog-top-tips/

Før øyeblikket nederst på denne siden kan du se en liten video om hvordan du kan få hunden til å slippe det den har.

Gå på: Bite-Release Technique
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:48

Anne skrev:
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikka satt vekk sko å alt som hun liker,da blir det en ny kjekk ting hver eneste gang noen glemmer.Prøv heller å ta henne i øyeblikket å få henne over på noe annet

biter hun så si nei å fjern henne fra hele situasjoen og fra flokken.På badet feks å ikke slipp henne ut før hun er stille.Men ikke bruk bur da det skal være en trygg kjekk ting.Tipper hun da slutter kjappt for aller helst vil hun være der dere er

Jeg har selv Mia her hjemme som alltid har stukket av med alt mulig,å som vi har "løpt" etter for å ta fra henne,men fant jo raskt ut at det er jo det hun vil.Hun vil vi skal løpe etter å ta det fra henne,hun ser på det som lek.Nå når vi har slutta med det så er det heller ei kjekt lengre å hun gidder rett å slett ikke wink3

Vi har alle hatt noen grå hår i valpeperioden,men det ender som regel bra happy3

Vi hadde skoene fremme i yttergangen hele tiden de første ukene, men akkurat sko sluttet aldri å være morsomt tydeligvis, for hun rappet en med seg hver gang hun gikk forbi skostativet. Og som du sier, når vi løper etter henne for å ta fra henne ting (sko) så er jo dette bare kjempemorro. wink3 Så det ble liksom enklere å bare fjerne skoene. Hehe. Vi prøvde med sånn bitter-spray også, men da virket det som om skoene bare smakte enda bedre?? blink00

Uansett så er ikke sko hovedproblemet, det er helst greier hun finner ute langs veien på tur. Plast og papir og sneiper og gudene vet hva... Ting jeg helst ikke vil hun skal svelge.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
saradino




Antall Innlegg : 38
Join date : 11.06.2009

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:52

Tror på god gammeldags oppdragelse jeg da,hadde en valp/voksen knurret og bitt meg hadde jeg tatt den i nakkeskinnet løftet den opp og stirret den i øya og sagt KUTT UT! Så hadde jeg satt den i fra meg snudd ryggen til å avvist bikkja en stund.
Så hadde JEG gått bort til bikkja etter en stund og vist at vi fortsatt er kompiser.

Så får de som driver med disse andre metodene og tenkepausene fortsette med det og håpe de ikke skaffer seg doberman eller noe i den sjangeren,for gud hjelpe oss da.
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:52

Når Blaze har plukket opp ekle ting langs veien har jeg bare sagt nei og raskt bøyd meg ned å fjernet gjenstanden fra munnen hans, og bare fortsatt videre uten å gi han noe mer oppmerksomhet..

Trenger ikke å gjøre noe mer oppstyr rundt dette, bare å plukke ut å gå videre. Evnt byttet med en godbit FØR hun forsvarer gjenstanden.. Etterpå kan du bare late som ingenting og gå videre..

Jeg har slitt mye med Blaze på andre ting, men har lært at hvis jeg bare er rolig, bestemt og trygg på meg selv, så går alt så mye lettere. Det er når jeg blir fortvilet, usikker, redd, ++ at han reagerer som værst og det sier seg selv. Han reagerer jo på meg.
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:53

saradino skrev:
Tror på god gammeldags oppdragelse jeg da,hadde en valp/voksen knurret og bitt meg hadde jeg tatt den i nakkeskinnet løftet den opp og stirret den i øya og sagt KUTT UT! Så hadde jeg satt den i fra meg snudd ryggen til å avvist bikkja en stund.
Så hadde JEG gått bort til bikkja etter en stund og vist at vi fortsatt er kompiser.

Så får de som driver med disse andre metodene og tenkepausene fortsette med det og håpe de ikke skaffer seg doberman eller noe i den sjangeren,for gud hjelpe oss da.

Større sjanse å få en sint/usikker hund på denne måten enn ved hjelp av snillere metoder Forferdelig hissig valp! Icon_smile

Det er valp det er snakk om.. Hadde det vært en voksen hund med samme oppførsel hadde jeg nok gitt andre råd jeg også
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Gjest
Gjest




Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 14:57

saradino skrev:
Tror på god gammeldags oppdragelse jeg da,hadde en valp/voksen knurret og bitt meg hadde jeg tatt den i nakkeskinnet løftet den opp og stirret den i øya og sagt KUTT UT! Så hadde jeg satt den i fra meg snudd ryggen til å avvist bikkja en stund.
Så hadde JEG gått bort til bikkja etter en stund og vist at vi fortsatt er kompiser.

Så får de som driver med disse andre metodene og tenkepausene fortsette med det og håpe de ikke skaffer seg doberman eller noe i den sjangeren,for gud hjelpe oss da.

Og det er ingen tvil om at både mine og dine hunder ELSKER DEG over alt på jord! sidehug
(men så har jeg vel til gode å se dårlig adferd hos hundene rundt deg :P )

Og jeg er helt enig med deg! Man SKAL vise både voksne og valper hvem som har autoriteten, for dominans starter allerede i valpekassen. wink3
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! EmptyOns Sep 30 2009, 15:00

-linda- skrev:
Det er ikke vanlig at en liten valp på 14 uker er agressiv og biter, så tviler på at deres valp er det Smile Er nok bare vond valpebiting, og utforskning av hva som fungerer og ikke fungerer i flokken deres..

Det er nettopp dette jeg reagerer på, i hvilken grad hun "klikker". Hun blotter tanngarden, knurrer/lager masse lyd, og biter SYKT hardt. Jeg vet at valper biter hardt, men dette er i en annen grad enn lekebitingen (som jeg vet at også kan lage skraper og merker i huden). Man ser at hun er skikkelig sinna.
Jeg vet jo at valper tester grenser etc, men jeg har aldri opplevd det i denne graden.


Sist endret av Gry den Ons Sep 30 2009, 15:02, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Sponsored content





Forferdelig hissig valp! Empty
PosteTema: Re: Forferdelig hissig valp!   Forferdelig hissig valp! Empty

Til Toppen Go down
 
Forferdelig hissig valp!
Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Noe så forferdelig
» Ny valp :D
» Romjulsutst. 29.12
» Ny valp :)
» stjelt valp!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: