Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Avls-betingelser?

Go down 
+7
-linda-
Marita
Camilla
Kaja
Gry Elena
Susanne
helle
11 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:11

Fersk i DP-gamet sm jeg er dukker det stadig opp nye spørsmål i hodet mitt.. happy3

Det jeg lurer på er hva som skal til for at man kan avle på en DP.. Altså, Berner'en må ha en viss premiering på utstilling for å være avlsgodkjent.. Hva er kravene på DP? Og i hvilken alder begynner man avlen? (Gjelder både tispe og hanne.)

Beklager dumme spørsmål, men er jo derfor det er SÅÅÅ godt å ha dere her!! happy4
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:14

Anette&Dior skrev:
Fersk i DP-gamet sm jeg er dukker det stadig opp nye spørsmål i hodet mitt.. happy3

Det jeg lurer på er hva som skal til for at man kan avle på en DP.. Altså, Berner'en må ha en viss premiering på utstilling for å være avlsgodkjent.. Hva er kravene på DP? Og i hvilken alder begynner man avlen? (Gjelder både tispe og hanne.)

Beklager dumme spørsmål, men er jo derfor det er SÅÅÅ godt å ha dere her!! happy4
Man må ha 2 første premier, hunden må være øyelyst, veldig lurt å patella sjekke men dette er ingen krav i klubben.
Hunden bør være 2 år, men reglene sier 18 mnd mener jeg å huske.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:20

Tusen takk! Smile
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:26

Sakset fra klubbens hjemmesider:


Dvergpinscher
Begge hundene må være øyelyst FRI etter at de har fylt ett år og før første paring. Ved senere paring skal siste øyelysing ikke være eldre enn to år. I de tilfeller det er mistanke om øyesykdom, skal hundene ikke brukes før ny øyelysing er foretatt og mistanke er avkreftet.
Det anbefales at begge hundene er patellaundersøkt før paring og etter at de har fylt ett år.

Alder
For dvergpinscher: Tispen skal være fylt 15 måneder ved paring. Hanner må, i likhet med tispen, oppfylle krav til øyelysing, og må derfor ha fylt ett år ved paring.

Premiering
Både hannhund og tispe skal være premiert på utstilling av to forskjellige dommere med minimum to 1. premier.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:35

Når det gjelder alder så sjekket jeg det nå, det er 18 mnd i følge nkk.
Hentet fra NKK.

Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. - Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:40

Marion skrev:
Når det gjelder alder så sjekket jeg det nå, det er 18 mnd i følge nkk.
Hentet fra NKK.

Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. - Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet.

Det er kun en av følgende punkter som skal gjelder i følge det som står der, så enten må tispen være 18 mnd ELLER så må hun bli paret på tidligst 2 løpetid. Dvs at hunder som har 2. eller 3. løpetid før de er 18 mnd da også kan pares før de er 18 mnd i henhold til reglene.

Så står det også at det skal svare til raseklubbens anbefalinger, så dvs at dvergpinschere kan pares tidligst 15 mnd gamle, sett at det er tidligst 2. løpetid de pares på.




Når det er sakt, så har jeg også hørt at NKK skal bli strengere på det med alder, så kanskje de skriver om reglene sine snart.


Sist endret av helle den Tor Sep 10 2009, 07:42, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 07:42

helle skrev:
Marion skrev:
Når det gjelder alder så sjekket jeg det nå, det er 18 mnd i følge nkk.
Hentet fra NKK.

Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet. - Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet.

Det er kun en av følgende punkter som skal gjelder i følge det som står der, så enten må tispen være 18 mnd ELLER så må hun bli paret på tidligst 2 løpetid. Dvs at hunder som har 2. eller 3. løpetid før de er 18 mnd kan pares i henhold til reglene.

Så står det også at det skal svare til raseklubbens anbefalinger, så dvs at dvergpinschere kan pares tidligst 15 mnd gamle, sett at det er tidligst 2. løpetid de pares på.




Når det er sakt, så har jeg også hørt at NKK skal bli strengere på det med alder, så kanskje de skriver om reglene sine snart.
å ja, men 15 mnd er altfor tidlig.
Håper di gjør om reglene der assa. biggrin
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 08:25

helle skrev:
Sakset fra klubbens hjemmesider:


Dvergpinscher
Begge hundene må være øyelyst FRI etter at de har fylt ett år og før første paring. Ved senere paring skal siste øyelysing ikke være eldre enn to år. I de tilfeller det er mistanke om øyesykdom, skal hundene ikke brukes før ny øyelysing er foretatt og mistanke er avkreftet.
Det anbefales at begge hundene er patellaundersøkt før paring og etter at de har fylt ett år.

Alder
For dvergpinscher: Tispen skal være fylt 15 måneder ved paring. Hanner må, i likhet med tispen, oppfylle krav til øyelysing, og må derfor ha fylt ett år ved paring.

Premiering
Både hannhund og tispe skal være premiert på utstilling av to forskjellige dommere med minimum to 1. premier.

what3 Anbefales? Jeg trodde det var et krav. Syns det er en del patella lux. på dvergpinscher jeg. Fått inntrykk av at det er mer vanlig enn øyesykdommer?? Burde da vært et krav at foreldredyrene var sjekket... Bra at folk flest sjekker hundene sine allikevel da happy5
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 08:36

For å få reg valper i NKK, får man avle på "rått og råte". mad3

Syns NPK bør heve sine avlskrav for godkjenning av kull. Ihvertfall slik at hundene skal ha patella FRI og Øyelysing FRI.
...men det er da utspill fra oss medlemmer som kan bidra til slike endringer... happy6
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 08:42

Susanne skrev:
helle skrev:
Sakset fra klubbens hjemmesider:


Dvergpinscher
Begge hundene må være øyelyst FRI etter at de har fylt ett år og før første paring. Ved senere paring skal siste øyelysing ikke være eldre enn to år. I de tilfeller det er mistanke om øyesykdom, skal hundene ikke brukes før ny øyelysing er foretatt og mistanke er avkreftet.
Det anbefales at begge hundene er patellaundersøkt før paring og etter at de har fylt ett år.

Alder
For dvergpinscher: Tispen skal være fylt 15 måneder ved paring. Hanner må, i likhet med tispen, oppfylle krav til øyelysing, og må derfor ha fylt ett år ved paring.

Premiering
Både hannhund og tispe skal være premiert på utstilling av to forskjellige dommere med minimum to 1. premier.

what3 Anbefales? Jeg trodde det var et krav. Syns det er en del patella lux. på dvergpinscher jeg. Fått inntrykk av at det er mer vanlig enn øyesykdommer?? Burde da vært et krav at foreldredyrene var sjekket... Bra at folk flest sjekker hundene sine allikevel da happy5

Desverre er det bare en anbefaling, vi gjorde vårt beste i forrige styre med å få med oss NKK for å få det inn i DOGWEB, fikk kontakt med vet.høyskolen for å få igang et prosjekt men der stoppet det nok da han skulle ha ca 100 hunder og vi fikk da 3 svar fra eiere som hadde PL på sine hunder???? Så konklusjonen på det er at vår rase har IKKE problemer med PL wink3 Her er det nok mange mørketall med det får vi nok ikke gjort noe med Shocked
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 08:57

Det må da kunne løses på en eller annen måte? Hva om klubben sender ut brev til eiere om dette? Eventuellt skriver om det i PP?? Koster jo ikke mye i det hele tatt å sjekke hunden for PL, og å sende inn resultater til vet høyskolen kan da ikke være så vanskelig for folk? Regner med at det holder med attesten stemplet av veterinær, og at undersøkelsen ikke trenger å gjøres på vet høyskolen?


Skjønner ikke at ting må være et problem før man får det som krav. Det beste må jo være å forebygge slik at det aldri oppstår et problem i det hele tatt huh3
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 09:11

helle skrev:
Det må da kunne løses på en eller annen måte? Hva om klubben sender ut brev til eiere om dette? Eventuellt skriver om det i PP?? Koster jo ikke mye i det hele tatt å sjekke hunden for PL, og å sende inn resultater til vet høyskolen kan da ikke være så vanskelig for folk? Regner med at det holder med attesten stemplet av veterinær, og at undersøkelsen ikke trenger å gjøres på vet høyskolen?


Skjønner ikke at ting må være et problem før man får det som krav. Det beste må jo være å forebygge slik at det aldri oppstår et problem i det hele tatt huh3

Som jeg skrev over her så forlanger NKK at det er ET PROBLEM før de vil ha det inn i dogweb og når NPK sendte ut til ALLE medlemmer så bude folk ha svart ÆRLIG istedet for å holde ting skjult, så som dere skjønner her stanger vi hue i veggen what3 Ingen vits å klage da NPK har prøvet å få det til, det står på medlemmene ikke på oss wink3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 09:26

De fleste patella sjekker sine hunder før avl, ihvertfall så ser det jo slik ut. Dog får jeg alltid kopier av patella sjekker på de hundene jeg har benyttet i avl, og vet at mine samarbeidspartnere sjekker sine hunder før avl. wink3

Vedr alder så er det veldig individuelt når hundene er avlsklare. Noen er fint klare til å at seg av valper ved 17 mnd alder (dvs paret ved 15 mnd) og andre blir aldri klare uansett om da kanskje er 5 år før de pares..
Modenhet skal man se an på de forskjellige individene Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 09:47

helle skrev:
Det må da kunne løses på en eller annen måte? Hva om klubben sender ut brev til eiere om dette? Eventuellt skriver om det i PP?? Koster jo ikke mye i det hele tatt å sjekke hunden for PL, og å sende inn resultater til vet høyskolen kan da ikke være så vanskelig for folk? Regner med at det holder med attesten stemplet av veterinær, og at undersøkelsen ikke trenger å gjøres på vet høyskolen?


Skjønner ikke at ting må være et problem før man får det som krav. Det beste må jo være å forebygge slik at det aldri oppstår et problem i det hele tatt huh3

Enig med Helle her. Alt skal alltid bli et stort problem før det gjøres noe tiltak, generelt her i verden. rolleyes3

Jeg har en hund med patella luxasjon, og da legger jeg ekstra godt merke til andre som sier at de også har hunder med patella luxasjon. Og det er mange flere enn 3 stykker... Men å forvente at hundre stykker melder seg syns jeg var litt vel mange.. Hvor mange dvergpinschere er det i Norge? Ja, jeg vet det er mange flere enn hundre. laughs Ble bare litt nysgjerrig..

Er det ikke mulig å prøve igjen da?
Kanskje oppdrettere som har fått PL valper på sitt oppdrett kan informere valpekjøperne sine og oppfordre de til å delta? Hadde vært veldig interessant å fått PL resultater på dogweb, det har jeg savnet.. Vet om hunder som har fått PL diagnostisert, men på oppdretterens hjemmeside står det fri.. Da hadde det vært veldig greit å kunne sjekket det på dogweb happy6
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 10:08

Dette er jeg helt enig med. Dvergpinscheren er jo en veldig frisk rase generelt, og kjedelig om det brukes hunder med PL i avl. Og at dette utvikler seg til å bli valig hos en dverg som hos eks andre dvergraser..

Når jeg skjekket PL på Dennis fikk jo vi en attest fra dyrelegen, det kan jo ikke være så vanskelig å sende en kopi av attesten til NKP/NKK.. Jeg er sikker på at det er mørketall på derverger som har PL.
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 10:29

Mulig jeg er litt på jordet her nå, men mener jeg har blitt fortalt at en av grunnene til at NKK ikke vil registrere patellaundersøkelser på DP (i tillegg til det som er nevnt over med at det må først være et problem), er at det ikke er noen "godkjente patellaundersøkere". Hvilken som helst veterinær kan jo foreta en patellaundersøkelse, men langt i fra alle er like kompetente... I Sverige er det vel bare visse veterinærer som kan skrive ut "patellaattester".
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 10:39

Hvor mange dvergpinschere her er det ikke som først har blitt undersøkt "FRI" og til og med fått attest på det, men som det viser seg at har PL alikevel... Blaze er en av de!

Kan tenke meg det er maaaaange flere som har fått sjekket hundene sine hos vetrinærer som ikke kan å sjekke de en gang!

Og så har du de hundene da, som blir sjekket med annmerkning og som mysterisk får et attest på at den er fri senere hos en annen vetrinær.. Det er jo smart! I hvertfall å bruke den hunden i avl!
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 10:50

Men er det ikke sånn at man skal skjekke patella etter hunden er ferdig utvokst? Så om en hund blir sjekket før den er ferdig utvoks, så kan jo resultatet bli missvisende huh3

Hun vett'en som skjekket Dennis sa hun hadde operert div småhunder for patella, senest en chi samme dag som jeg var og skjekket Dennis. Kan alle vetrinærer operere patella eller kreves det noe spesielt da?

Og det er jo ganske klare rettningslinjer for hvordan patella måles i grader. Så det er jo dårlig av vettene om de ikke klarer å klassifisere patellla riktig..

Hentet fra chi-forumet:
En kan klassifisere medial luksasjon i fire grader:
Grad 1:
Patella ligger på plass, men lar seg luksere på utstrekt ben, og glipper tilbake på plass med en gang. Mange av hundene som har grad 1, forblir symptomfrie. Det er her små avvik fra normal utvikling av bakbeinet. Grad 1 er det vanligvis ikke nødvendig å gjøre noe med mindre hunden er mye plaget av halthet.
Grad 2:
Patella ligger vanligvis normalt, men lukseres lett og glipper ikke tilbake på plass. Den forblir luksert til den legges tilbake på plass manuelt eller at leddet strekkes.Grad 2 kan opereres.
Grad 3:
Patella er permanent luksert. Den kan legges tilbake på plass på strukket ben, men lukserer igjen ved bøyning.Grad 3 kan opereres.
Grad 4:
Patella er permanent luksert og lar seg ikke legge på plass. Hunden vil være sterkt invalidisert og ha unormale bakbeinsbevegelser, eller ikke klare å stå på beinet. Ved Grad 4 ser man ofte unormal bæring og funksjon av bakben fra det stadiet da valpen begynner å gå. Ved grad 4 anbefales vanligvis avliving.
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 11:25

Gry Elena skrev:
helle skrev:
Det må da kunne løses på en eller annen måte? Hva om klubben sender ut brev til eiere om dette? Eventuellt skriver om det i PP?? Koster jo ikke mye i det hele tatt å sjekke hunden for PL, og å sende inn resultater til vet høyskolen kan da ikke være så vanskelig for folk? Regner med at det holder med attesten stemplet av veterinær, og at undersøkelsen ikke trenger å gjøres på vet høyskolen?


Skjønner ikke at ting må være et problem før man får det som krav. Det beste må jo være å forebygge slik at det aldri oppstår et problem i det hele tatt huh3

Som jeg skrev over her så forlanger NKK at det er ET PROBLEM før de vil ha det inn i dogweb og når NPK sendte ut til ALLE medlemmer så bude folk ha svart ÆRLIG istedet for å holde ting skjult, så som dere skjønner her stanger vi hue i veggen what3 Ingen vits å klage da NPK har prøvet å få det til, det står på medlemmene ikke på oss wink3

Jeg mente ikke å klage på NPK, mer på NKK som forlanger at ting må være et problem før man skal ta tak i det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 12:01

Det finnes autoriserte dyrleger som har spesialisert seg på patella, men det er bare 12 av di i landet og di trenger flere, det er bare å ringe Astrid Indrebø det, dette hadde vi på oppdretterskolen.

Men klubben kan faktisk sette det som krav selv om nkk ikke har det registrert på dogweb.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 16:17

Før PL kan legges ut på dogweb må det komme veterinærer som er spesialisert på PL. Vi ser til stadighet at samme hund kan få forskjellige PL-resultater hos ulike veterinærer. Hvilken av resultatene skal vi da godkjenne?

Jeg håper det snart vil komme godkjente PL-veterinærer, akkurat som vi har godkjente øyelysere. Da vil det kanskje komme inn resultater på dogweb.

Når det kommer til dette forskningsprosjektet, så tror jeg vi kommer til å slite med å få tak i 100 dper med PL.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 16:44

Caroline skrev:
Når det kommer til dette forskningsprosjektet, så tror jeg vi kommer til å slite med å få tak i 100 dper med PL.

Å, det var 100 DPer med PL diagnose det var snakk om? Da misforstod jeg tidligere, jeg trodde det var snakk om 100 DPer i det hele tatt.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 17:05

Marion skrev:
Det finnes autoriserte dyrleger som har spesialisert seg på patella, men det er bare 12 av di i landet og di trenger flere, det er bare å ringe Astrid Indrebø det, dette hadde vi på oppdretterskolen.

Men klubben kan faktisk sette det som krav selv om nkk ikke har det registrert på dogweb.

Vet du hvor man kan finne en liste?

Forøvrig er jeg enig i at det er STOR variasjon i diagnostiseringskunnskap av PL blandt norske vet!
Jeg er glad og takknemlig for at jeg har en meget erfaren og dyktig vet tilgjengelig som jeg kan stole 100% på!
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 17:16

Kinkade skrev:
Marion skrev:
Det finnes autoriserte dyrleger som har spesialisert seg på patella, men det er bare 12 av di i landet og di trenger flere, det er bare å ringe Astrid Indrebø det, dette hadde vi på oppdretterskolen.

Men klubben kan faktisk sette det som krav selv om nkk ikke har det registrert på dogweb.

Vet du hvor man kan finne en liste?

Forøvrig er jeg enig i at det er STOR variasjon i diagnostiseringskunnskap av PL blandt norske vet!
Jeg er glad og takknemlig for at jeg har en meget erfaren og dyktig vet tilgjengelig som jeg kan stole 100% på!

Er også glad for at jeg har det.

Egentlig skal det ikke være noe vanskelig å finne ut om en hund har PL eller ei. Greit nok at de kan være uenige i gradene, men som min vet sa, så skal ikke en frisk hund luksere uansett. Han sa også at man kanskje kunne klare å presse et kne til å luksere, men da vil man ha måttet brukt så mye muskler at det oppstår skade på kneet, og hunden vil ha store smerter.


Har lest et par steder på nettet der eiere skriver at hunden lukserte, men det var ganske vanskelig for vet å få det til, så han fikk grad 0... blink00 Det er da ikke grad 0...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? EmptyTor Sep 10 2009, 17:32

Kinkade skrev:
Marion skrev:
Det finnes autoriserte dyrleger som har spesialisert seg på patella, men det er bare 12 av di i landet og di trenger flere, det er bare å ringe Astrid Indrebø det, dette hadde vi på oppdretterskolen.

Men klubben kan faktisk sette det som krav selv om nkk ikke har det registrert på dogweb.

Vet du hvor man kan finne en liste?

Forøvrig er jeg enig i at det er STOR variasjon i diagnostiseringskunnskap av PL blandt norske vet!
Jeg er glad og takknemlig for at jeg har en meget erfaren og dyktig vet tilgjengelig som jeg kan stole 100% på!
Jeg har ingen liste over di, men Astrid Indrebø snakket om det når jeg var på oppdretterskolen.
Det er kun 12 stykker her i landet og det var for lite sa hun.
Så det er bare å ta en telefon til henne biggrin

Det var en dyrlege i sandefjord som sjekket papillonen til min søster og hun var da patella UA.
Men etter en stund husker ikke hvor lenge så trente jeg henne i ag og da knelte hun og beinet sto rett ut og hun ristet på det og skrek veldig.
Jeg trodde hun hadde skadet beinet skikkelig og det var i en lyn fart til min dyrlege, ja ja, det var jaggu patella det ja.
Min dyrlege har noe ekstra innenfor dette feltet og er veldig dyktig på det.
Navnet hennes er Trude Rogstad.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Avls-betingelser? Empty
PosteTema: Re: Avls-betingelser?   Avls-betingelser? Empty

Til Toppen Go down
 
Avls-betingelser?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: