Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Odin kjefter på Lucas

Go down 
+3
Ann-Helen
Nina (Kennel Dijontoma)
Simira
7 posters
AvInnlegg
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyMan Aug 31 2009, 19:12

Første gang vi introduserte Lucas og Odin, så la Odin Lucas i bakken og stod over og "kjeftet" på ham. Det så ganske ille ut, men han gjorde ikke noe fysisk annet enn å holde Lucas i bakken. Stakkar Lucas hylte og skrek verre, og jeg skilte dem umiddelbart. Det roet seg ned ganske fort, og Odin ignorerte i hovedsak Lucas de neste par dagene.

Dette har gjentatt seg et par ganger. En gang var da Lucas kom inn "hoveddøra" nede i 1. etg. Stort sett har guttene løpt inn og ut verandadøra ut i hagen, nærmest over hverandre, uten at det har vært noe problem. De har også lekt fint sammen, både drakamp og "sisten", og Odin tåler utrolig mye fra Lucas. Men da Lucas kom inn døra nede, knurret Odin. Jeg ba ham slutte, og slapp Lucas inn. Da skjedde det samme som sist, men i og med at de ellers er veldig trygge på hverandre, så stoppet jeg det ikke umiddelbart. Han holdt nok ikke på lenge, selv om det føltes slik for meg, men stod over og kjeftet på Lucas i kanskje 15-20 sekunder. Så gav han seg, og alt var greit. Lucas hylte av det jeg tolket som redsel, men da Odin gav seg var han på bena, og holdt respektfull avstand i kanskje 5 minutter, før alt var som normalt igjen.

En annen gjentagelse var i går, da prøvde Lucas seg på middagen til Odin da jeg snudde ryggen til et sekund. Da skilte jeg dem ganske fort og tok Lucas med ut av kjøkkenet så Odin fikk spise i fred.


Jeg sliter med å tolke denne oppførselen til Odin. Er det bare en markering av rang? At han setter Lucas på plass? Han gjør jo som sagt ikke noe vondt, bare "kjefter". Jeg kan ikke se at dette skal ha noe med fryktaggresjon å gjøre. Han oppførte seg likedan mot Hiro på treffet før Bjerke, jaget Hiro rundt i sirkel mens han kjeftet (han får åpenbart ikke lagt Hiro i bakken...). Der gav han seg også etter litt, og alt var helt greit mellom dem.

Noen av dere med flere hunder som har opplevd dette?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyMan Aug 31 2009, 21:32

Nei, det har jeg aldri opplevd mellom mine to, og for meg hadde det vært helt forbudt for en av dem å stå over den andre på den måten... Jonas er sjef, og han trenger ikke å være urettferdig, mobbete eller brauten for å få fram det, det er bare sånn det er, og det viser han ved å være trygg, rolig, tydelig og rettferdig.... Når Otto er for voldsom gir han beskjed om at han må roe seg ved å holde forsiktg rundt snuten hans noen sekunder...

Jeg har derimot opplevd at Otto har blitt behandlet på denne måten av naboens paron russel (og en del andre), som er en skikkelig bråkebøtte... Vet ikke om han er spesielt usikker akkurat, men han er hvert fall forholdsvis aggressiv, stresset og veeeeldig understimulert... Jeg blir inmari sinna når andre hunder gjør sånn mot en liten valp som hyler og hiver seg på ryggen, og i tillegg ikke gir seg med én gang, for da risikerer man bare å oppnå at denne stakkars valpen finner ut at hm...det er jo ikke no poeng å underkaste seg og si at man er redd, for man får seg jo en omgang allikevel, så da er det kanskje best at jeg begynner å ta de andre før de tar meg...og det er vel ganske åpenlyst at det i så fall ikke kommer til å være Lucas som taper det slagsmålet den dagen han blir stor og har fått nokk av at Odin er urettferdig mot ham... no0

For min del endte det med at jeg måtte snakke ganske hardt til naboen min, for jeg er ikke interessert i å ende opp med å få et problem med min hund bare fordi at hans hund hele tiden skal legge ham i bakken selv om min ikke har gjort noe som helst...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyMan Aug 31 2009, 21:44

Har aldri opplevd dette heldigvis. Min første tanke er at dette ikke kan vere spesielt "sundt" for en liten valp å oppleve unsure3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyTir Sep 01 2009, 05:59

Jada jeg har opplevd slik oppførsel, både på noen av mine egne og på andres hunder. Felles for de som på død og liv må legge ned valper i bakken på den måten, er at de har et dårlig språk (ikke at Odin har det, for han har jeg ikke sett) og at de kan være rett og slett skikkelig tispete. Jeg har fått skikkelig uro i min flokk på grunn av slik oppførsel fra et enkelt individ, og har da valgt å skille dem fysisk fra hverandre. Men dette har vært SH og ikke DP. Har hatt litt tendenser på dp også men jeg har valgt å bryte den oppførselene med en gang. Nå er jeg så heldig at en av mine tisper har et fantastisk språk i min flokk, og hun går inn og skiller tvert, om voksne hunder oppfører seg slik mot valper. Syntes også at mange schæfere kan ha en slik oppførsel ovenfor andre hunder, legg i bakken først og vær grei etterpå. Men det har kanskje noen med gjeterhunden å gjøre.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyTir Sep 01 2009, 06:07

Enig med de andre. Dette skal ikke en liten valp oppleve no0 Det vil bare gi problemer siden og ikke bare mot Odin. Dette må du forhindre at skjer.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyTir Sep 01 2009, 09:34

Jeg tror oppriktig at dette oppleves mye verre for oss enn for hundene. Som sagt så tar det ikke mer en 5 minutter før Lucas klenger på Odin igjen. Dette er også grunnen til at jeg lot det gå over av seg selv den ene gangen.

Jeg er også veldig interessert i hvorfor det skjer.
Odin har nok litt dårlig språk, og på grunn av en ekkel opplevelse og fryktaggresjon, så kan han nok være litt bøllete også. Men i alle andre situasjoner har jeg både sett og følt at Odin har oppført seg bra og rettferdig mot Lucas. Han er en drøm å ha som med-valpevakt når Siri er på jobb!
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyTir Sep 01 2009, 09:52

Ut fra det du beskriver, blant annet det at en Odin står over og kjefter på en valp i 15-20 sekunder, så oppfatter jeg situasjonen ille, og jeg ville aldri latt hverken en voksen hund få holde på slik, og ei heller utsatt en valp for det. Selv om de ser ut til å ha det fint ellers og det virker som at Lucas er trygg på Odin, så kan det hende at Lucas gjør dette nå (smisker seg innpå Odin, legger seg på rygg osv) for å dempe Odin, men når Lucas blir eldre så kan opplevelsene ha satt sine spor likevel. Og dersom du vet at Odin er fryktaggresiv, så er jo en valp ett enkelt "bytte" for han. Har opplevd fryktaggressive hunder som er skikkelig bøllete og stygge med valper, og som derfor må holdes unna dem. De ser rett og slett sitt snitt til å "ta" noen. For Odin sin del er det jo heller ikke heldig at han får løsning på slik oppførsel.

Også er det litt dette at man ikke alltid ser på valpen der og da at dette er en negativ opplevelse, men det sees når valpen blir eldre og får mer selvtillit og tør gjøre annet enn å slenge seg på rygg og smiske for å ikke få bråk..
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas EmptyTir Sep 01 2009, 09:59

Ville ikke latt Lukas få være med Odin jeg sad3 Veldig voldsomt for en liten valp dette sad3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Sponsored content





Odin kjefter på Lucas Empty
PosteTema: Re: Odin kjefter på Lucas   Odin kjefter på Lucas Empty

Til Toppen Go down
 
Odin kjefter på Lucas
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lucas
» Pass av Lucas???
» N UCH Rattenjäger Quantum of Solace (oppdatering s. 43)
» Rivendells Lucas Lionheart - ny hjemmeside!
» Vi ønsker å gi Odin et nytt hjem.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: