| Nytt system på øyelysing | |
|
+6Gry Elena CamillaB Bettan Kennel Mirenzo Susa helle 10 posters |
Av | Innlegg |
---|
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 15:47 | |
| Noen som vet hvorfor det har kommet nytt system på øyelysingen? Da jeg lyste Milli i begynnelsen av året var det slik at hun ble dryppet, og så sjekket vet øynene hennes 20 min seinere.
Nå fikk jeg beskjed om at de hadde forandret på sjekken, så nå skal veterinær sjekke øynene både før og etter de er dryppet.
Noen som vet hva grunnen er til dette? | |
|
| |
Susa
Antall Innlegg : 17 Join date : 03.08.2009 Bosted : Jyväskylä / Finnland
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 16:12 | |
| There are some changes in eyes that doesn't show after pupil has been dilated (like PPM and iris coloboma). ECVO has list about the breeds who should be examined before and after pupil dilation - MinPin is not in that list as far as I know. | |
|
| |
Kennel Mirenzo
Antall Innlegg : 1083 Join date : 10.06.2009 Age : 39 Bosted : Ski
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 16:47 | |
| Jeg øyelyste kullet mitt i slutten av juli, og de ble kun øyelyst etter drypping. | |
|
| |
helle
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 16:54 | |
| Okei, men utifra det susa skriver, så er det jo det som er korrekt. Dersom DP ikke står på den listen er det jo ikke noe poeng å lyse dem både før og etter drypp.. Håper mine slipper det, er jo mye styr for små valper. Jeg har ikke snakket med veterinær da, det var bare resepsjonisten som fortalte dette til meg. | |
|
| |
Bettan
Antall Innlegg : 108 Join date : 18.06.2009 Age : 40 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 18:22 | |
| Vi var på øyenlysning på stend i begynnelsen av August. Da måtte vi inn å lyse først. Så for å få dråper, ut å vente og inn igjen å lyse i mørket.... ble lenge å vente. | |
|
| |
helle
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 18:43 | |
| - Susa skrev:
- There are some changes in eyes that doesn't show after pupil has been dilated (like PPM and iris coloboma). ECVO has list about the breeds who should be examined before and after pupil dilation - MinPin is not in that list as far as I know.
Vet du hvor man kan finne denne listen? | |
|
| |
Susa
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 18:55 | |
| ^ I was just looking at ECVO's web-site but couldn't find it. I must ask my Vet-friend where it is. I know that there are at least Border Collies and Australian Shephered, since I have arrange some eye examinations and those breeds needs a bit more time for inspection than the others. | |
|
| |
Susa
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 19:18 | |
| ^ In addition to those breeds I mentioned above I found these from SKK webb -site: Basenji, Welsh Gorgi pembroke, Chow Chow, mastifs, Grifon Vendeen petit basset. | |
|
| |
CamillaB
Antall Innlegg : 295 Join date : 11.06.2009 Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 19:54 | |
| uten at jeg er helt sikker mener jeg å huske at vi forandrer dette på klinikken nå slik at alle som øyelyses undersøkes først uten å dryppes.. men skal undersøke det nærmere.. | |
|
| |
CamillaB
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 19:56 | |
| - CamillaB skrev:
- uten at jeg er helt sikker mener jeg å huske at vi forandrer dette på klinikken nå slik at alle som øyelyses undersøkes først uten å dryppes.. men skal undersøke det nærmere..
sjekket papirene mine nå og alle hunder skal vi gjøre dette på | |
|
| |
Kennel Mirenzo
Antall Innlegg : 1083 Join date : 10.06.2009 Age : 39 Bosted : Ski
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 20:03 | |
| - CamillaB skrev:
- CamillaB skrev:
- uten at jeg er helt sikker mener jeg å huske at vi forandrer dette på klinikken nå slik at alle som øyelyses undersøkes først uten å dryppes.. men skal undersøke det nærmere..
sjekket papirene mine nå og alle hunder skal vi gjøre dette på Er dette en ny regel da? Når trådde den i kraft? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 20:47 | |
| Dette ble også gjort da vi var inne med en bunt hunder. Øynene ble sjekket før drypping også. |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Man Aug 17 2009, 21:59 | |
| Siste kullet mitt ble heller ikke dryppet før etterpå, samme med doberen min nå for et par uker siden | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Tir Aug 18 2009, 07:19 | |
| Som marian sier, først ble øynene sjekket så ble di dryppet, så ventet vi også sjekk igjen etter dryppinga. |
|
| |
Camilla
Antall Innlegg : 801 Join date : 10.06.2009 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Tir Aug 18 2009, 09:05 | |
| Når jeg øyelyste Dennis i slutten av februar i år (PetVet Bergen), så ble det først lyst, så dråper, vente 20 min, også lysing igjen Jeg er glad vetrinærene gjør denne undersøkelsen så grundig, selv om DP'ene ikke står på listen.. | |
|
| |
CamillaB
| |
| |
Fly
Antall Innlegg : 960 Join date : 10.06.2009 Age : 56 Bosted : Halden
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Ons Aug 19 2009, 05:24 | |
| Mine valper ble også lyst litt først før de fikk dråpene, mens vi ventet på at dråpene skulle virke fikk valpene en helsesjekk, vaksina si og chippen. Syntes ikke dette medførte noe mere stress og styr, og ikke ser det ut til at valpene syntes øyelysning er skummelt eller ekkelt, det går vel mere på oss tenker jeg hihi. | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing Fre Aug 21 2009, 16:33 | |
| Zeus ble øyelyst i dag, og da så vet. først på øynene hans før de ble dryppet (for å sjekke reflekser og iris som man ikke ser etter drypping), og så ble han øyelyst etterpå. Men før dryppingen ble øynene bare sett raskt på og lyset var på, under selve øyelysingen så er jo lyset av og den tar litt lenger tid (da holdes også en sånn linse foran øyet). Dette med å lyse før drypping ble visstnok bestemt på et møte de hadde hatt i april engang. Og vi slapp å fylle ut sånt skjema - vet. la det bare rett inn på en side på dogweb (men kom visst ikke ut før i morgen tror jeg) | |
|
| |
Kinkade
Antall Innlegg : 2402 Join date : 13.06.2009 Bosted : Trondheim
| |
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Nytt system på øyelysing | |
| |
|
| |
| Nytt system på øyelysing | |