Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fysisk aktivitet

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Sirius




Antall Innlegg : 1
Join date : 23.07.2014
Bosted : Trondheim

Fysisk aktivitet Empty
PosteTema: Fysisk aktivitet   Fysisk aktivitet EmptyOns Jul 23 2014, 14:17

Vurderer å ta med min dvergpinscher på litt over 1 år til Besseggen, som er en fjelltur på ca. 6 timer med til tider bratt terreng.
Jeg er innstilt på og eventuelt måtte bære han den siste 1-2 timen om han blir sliten. Ønsker innspill på hva andre mener om hvor mye fysisk aktivitet vi kan forvente av en slik aktiv liten hund :-)

Jeg kjenner til at det er mange som tar med hund på denne turen, men kjenner ikke til noen som har tatt med Dvergpinscher.

Har labbefett som jeg tenkte å smøre på noen ganger ila. turen.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fysisk aktivitet Empty
PosteTema: Re: Fysisk aktivitet   Fysisk aktivitet EmptyLør Jul 26 2014, 20:16

Såfremt hunden er vant til mye aktivitet, så ville jeg ikke vært redd for å ta den med. Jeg har aldri trengt å bære hunden min på fjellet, tror hun hadde blitt passelig gretten om hun ikke fikk gå (løpe) selv. wink3 Det eneste jeg har gjort er å bære over ulendt terreng eller elver, men er du forberedt på å muligens måtte bære, så sikrer du deg i alle fall. Smile

Vi har vært på fjellturer sommer/høst hvor vi har gått (og hunden løpt) i timesvis på ulike typer underlag, men jeg har aldri trengt å beskytte potene. Det er likevel greit å følge med dem og ha med noe dersom man ser at det blir behov for å beskytte. Vinterstid  har vi måttet beskytte med potesokker/labbefett pga skaresnø. Kommer nok an på både terrenget og hvor godt herdet potene er.

Ellers er det jo greit å ta med energirik mat til hunden slik at den får fylt opp energilagrene samt gi energirik mat og vann i forkant av turen. Smile

Forøvrig så har min dvergpinscher vært på fjelltur med mange ulike raser hvor de har løpt fritt og tilbakelagt langt flere mil enn oss tobeinte pga sikksakkløpingen, og når tunga henger ut på de andre hundene så løper fortsatt dvergpinscheren rundt som om hun akkurat har startet på turen. Sånn er det å være liten og lett på foten. wink3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Fysisk aktivitet Empty
PosteTema: Re: Fysisk aktivitet   Fysisk aktivitet EmptyMan Jul 28 2014, 08:05

Min har også vært med på lange fjellturer bade på vinter og sommer. Null problem. Som Maria skriver så blir han mer fornærmet om han blir bært enn å løpe selv.
Eneste gangen jeg market at han var sliten var på en lang hytte til hyttetur. Han løp som en gal I sikksakk på dag 1. Fikk nok Ikke I seg nok næring og var sliten den siste timen. Da la han seg ned på eget inisitiv og hvilte I 5 min. Så var det full fres igjen. Dag 2 ble han sårbent pga mye skifer av skarp type. Så burde ha smurt han med potefett om kvelden på dag 1. Han la seg også ned på dag 2 og hvilte 5 min. Synes dette er en stor fordel da jeg vokste opp med pointer som løp til det var helt helt tomt og han kollapset. Da liker jeg bedre at de hviler og tar seg igjen. Han fikk også 10 min på toppen av sekken min som avlastning til potene. Men da var det nok sa han. Så tror ikke hunden vil begrense dere på toppturen.  wub4 
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
LL

LL


Antall Innlegg : 195
Join date : 13.12.2010
Age : 53
Bosted : Trondheim/Lillehammer

Fysisk aktivitet Empty
PosteTema: Re: Fysisk aktivitet   Fysisk aktivitet EmptyOns Sep 10 2014, 07:41

Besseggen er jo en god tur, men det skal ikke være noe problem så lenge hunden din er "normalt" trent tenker jeg. Men jeg ville ikke lagt i veg på en sånn tur med en utrent hund som ikke har gått lengre turer enn 1 time liksom, hunden må ha noe grunnlag, som de andre også skriver Smile De er jo så små- så hvorfor ikke bare kjøpe et sett med potesokker- dette trenger man uansett, og ha de i sekken. Så dersom potene begynner å bli såre så kan man forebygge Smile Jeg har alltid med et lite førstehjelpssett til bikkja på tur jeg, sånn i tilfelle han kutter seg opp eller noe Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fysisk aktivitet Empty
PosteTema: Re: Fysisk aktivitet   Fysisk aktivitet Empty

Til Toppen Go down
 
Fysisk aktivitet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fysisk aktivitet
» Straff uten å være fysisk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: