Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Vakt, forsvar, redsel?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
AH

Antall Innlegg : 314

Vakt, forsvar, redsel? Empty
PosteTema: Vakt, forsvar, redsel?   Vakt, forsvar, redsel? EmptyMan Nov 18 2013, 14:18

Hei, trenger noen innspill/ råd.

En vell 2 år gammel tispe som fungerer helt fint ute på trening, turer, i byen og er super på lydighet skuddfast med et tydelig kroppsspråk mot andre hunder.
Hjemme er hun et helvete på jord. Passer på hus og hage og flyr rett på absolutt alle som kommer. Barn og voksne. Ingen varsling, og hun biter. Vi trenger virkelig noen gode råd (hvis det er noen). Hun tar godt i mot andre hunder og fungerer fint i flokken i hjemmet.

Aud.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Vakt, forsvar, redsel?   Vakt, forsvar, redsel? EmptyMan Nov 18 2013, 15:22

Er det noen spesielle hun "passer på"?
(personer, hunder etc.)
Jeg har opplevd at en hund har passet på meg i den grad at hun har vært ubehagelig for andre.
Dette skjedde KUN om jeg var hjemme, så JEG var helt klart den utløsende faktoren.
Slapp heldigvis unna uten noen stygge episoder, men det var ganske ubehagelig for besøkende likevel.

Jeg løste dette (til slutt, jeg prøvde mye før jeg fant løsningen) ved å sette på halsbånd (inne i huset mens det var folk og andre hunder tilstede), og rett og slett tok fullstendig kontroll på situasjonen.
Jeg kjørte en altfor "fri oppdragelse" i starten, noe jeg måtte slite med senere gitt.
Jeg fant ikke helt ut hvordan jeg kunne oppdra samtidig som jeg KUN skulle være positiv.
Så med klump i halsen kjørte jeg på med kjappe, strenge kommandoer og førte hunden unna (ved å leie, ikke bære).
Jeg var (i mine øyne) beinhard.
Men det funka.
Tok fra henne muligheten til å gjøre utfall mot "fremmede".
Var aldri snakk om å ta henne fysisk, men hun ble ledet vekk fra alt av situasjoner der hun viste tegn til å beskytte, og jeg var skarpere enn normalt i tonen (uten å rope/brøle etc.)
Hun var overraskende lett å lede med stemmen (etter å ha erfart at hun ble ledet vekk om hun ikke hørte umiddelbart).

Dette er den eneste erfaringen jeg har hatt av denne typen, og jeg vet ikke om det er noe tilsvarende du/dere plages med.
Jeg ville forsøkt å ledet vekk, bestemt uten å heve stemmen (for min erfaring er at hevet stemme jasser opp mer).
Jeg stressa ofte i sånne situasjoner, og da jeg så at jeg fikk kontroll, og at det funka, så gikk det raskt fremover.
Når skuldrene ikke lengre var opp til ørene, så hjalp det mye bare det happy4 

Håper du finner ut av det, for det er fordømt slitsomt å gå på tå.

Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: Vakt, forsvar, redsel?   Vakt, forsvar, redsel? EmptyMan Nov 18 2013, 15:26

Hun forsvarer huset når ingen er hjemme, og eier og hus og tomt. Hun angriper de som kommer på besøk, og i følge eier biter hun da uten varsel. Døren er åpen så besøkende kan gå rett inn....
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Vakt, forsvar, redsel?   Vakt, forsvar, redsel? EmptyMan Nov 18 2013, 15:32

Da hadde jeg låst døra og kutta muligheten for at hunden er førstemann i køen for å "hilse".
Trene på å være i ro når det ringer/banker på, og å gå på plassen sin på kommando.
Ikke få mulighet til å hilse før hunden er rolig.
Gjerne ha på sele/halsbånd og kobbel når noen kommer.
Alternativt sette opp ei grind i døråpninga til gangen om mulig.

Uansett lurt å ta tak i det før det blir helt ulevelig.
For det bør være trenbart.

Edit:
Går det folk inn når eieren er borte?
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Sponsored content

PosteTema: Re: Vakt, forsvar, redsel?   Vakt, forsvar, redsel? Empty

Til Toppen Go down

Vakt, forsvar, redsel?
Til Toppen 
Side 1 av 1