Er det noen spesielle hun "passer på"?
(personer, hunder etc.)
Jeg har opplevd at en hund har passet på meg i den grad at hun har vært ubehagelig for andre.
Dette skjedde KUN om jeg var hjemme, så JEG var helt klart den utløsende faktoren.
Slapp heldigvis unna uten noen stygge episoder, men det var ganske ubehagelig for besøkende likevel.
Jeg løste dette (til slutt, jeg prøvde mye før jeg fant løsningen) ved å sette på halsbånd (inne i huset mens det var folk og andre hunder tilstede), og rett og slett tok fullstendig kontroll på situasjonen.
Jeg kjørte en altfor "fri oppdragelse" i starten, noe jeg måtte slite med senere gitt.
Jeg fant ikke helt ut hvordan jeg kunne oppdra samtidig som jeg KUN skulle være positiv.
Så med klump i halsen kjørte jeg på med kjappe, strenge kommandoer og førte hunden unna (ved å leie, ikke bære).
Jeg var (i mine øyne) beinhard.
Men det funka.
Tok fra henne muligheten til å gjøre utfall mot "fremmede".
Var aldri snakk om å ta henne fysisk, men hun ble ledet vekk fra alt av situasjoner der hun viste tegn til å beskytte, og jeg var skarpere enn normalt i tonen (uten å rope/brøle etc.)
Hun var overraskende lett å lede med stemmen (etter å ha erfart at hun ble ledet vekk om hun ikke hørte umiddelbart).
Dette er den eneste erfaringen jeg har hatt av denne typen, og jeg vet ikke om det er noe tilsvarende du/dere plages med.
Jeg ville forsøkt å ledet vekk, bestemt uten å heve stemmen (for min erfaring er at hevet stemme jasser opp mer).
Jeg stressa ofte i sånne situasjoner, og da jeg så at jeg fikk kontroll, og at det funka, så gikk det raskt fremover.
Når skuldrene ikke lengre var opp til ørene, så hjalp det mye bare det
Håper du finner ut av det, for det er fordømt slitsomt å gå på tå.