Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Verv i klubben

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Verv i klubben Empty
PosteTema: Verv i klubben   Verv i klubben EmptyLør Okt 05 2013, 10:18

Jeg lurer på et par småting.

Er det gunstig at mange av vervene besittes av et lite knippe mennesker?
Ja, jeg tenker på de to "avdelingene" i klubben som er mest "synlig":
Styret og Avlsrådet

Det er et altfor lite skille mellom disse vervene når de innehas av omtrent de samme personene.

Eksempel: Avlsrådet får inn en sak av noe slag (samme hva), de blir ikke enige og sender videre til styret.
For det første så burde de innvalgte i avlsrådet kunne ha muligheten til å bare nedstemme saker de ikke enes om, uten at styret skal si sitt (da et avlsråd bør inneha den nødvendige kompetansen, og også kunne rådføre seg med eksterne, som NKK, noe de nok gjør).
Det er hvertfall poengløst om de samme personene sitter i både styre og avlsråd.

En annen ting er at kanskje medlemmene burde få stemme på medlemmer av avlsrådet, på lik linje som de stemmer på styremedlemmer. Kjøre samme praksis med kandidater via valgkomiteen.
Er ikke dette mulig?
Og er det noe som må foreslås på årsmøte kanskje?

Og så er det punktet "gode samarbeidsevner".
Hva legges i det?
Det sitter mange vettuge mennesker rundt om, som ikke innehar verv.
Og fokuset er på samarbeidsevner...
Hva med å tenke litt utenfor boksen?
Må alle være enige i alt til enhver tid?
Kan man ikke stoppe opp å lytte, se ting fra flere sider?

Jeg er innmari glad for at klubben fikk en aktivitetsavdeling.
Den veier litt opp for det sinnsyke utstillingsfokuset.
Alt er ikke bare eksteriør...
Jeg tipper at mange av klubbens medlemmer har hund som turkompis, treningskamerat og til kos og glede.
Noen er aktive på utstilling og konkurranser, andre ikke.
Men alle har rasene våre til felles.
Og alle er viktige for klubben.
Klubben tilhører medlemmene, alle medlemmene.
Vi som sitter og betaler for å ta del i dette.

Engasjer flere!
Inkluder flere!
Få et større mangfold!
Og gi rom for å ta opp ting i plenum.
Det skal ikke være nødvendig å ta alle ting på mail, i det skjulte.
Man er med i et fellesskap for å alltid forbedre, ikke for å "ta noen" etc.



Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Verv i klubben Empty
PosteTema: Re: Verv i klubben   Verv i klubben EmptyLør Okt 05 2013, 16:14

Det er en litt kinkig problemstilling du kommer med. Jeg er enig i at ideelt sett burde det være litt ulike personer som sitter i komiteene, rett og slett for å få ulike vinklinger i saker og at ikke få skal jobbe seg i hjel (for det er faktisk også en stor greie når få mennesker gjør "alt"). Og så er det jo alltid sånn at det er en del konspiratorikere rundt om, som ser spøkelser ved høylys dag og mener seg å vite diverse om hvordan ting foregår på "bakrommet".

Men så er det veien fra det ideelle til virkeligheten, slik veldig mange klubber og organisasjoner opplever det og slik jeg har opplevd det i de 8 årene jeg har vært engasjert her og der (alt fra styreverv til mer tilbaketrukne verv/oppgaver): Det er ikke så mange å ta av. Det er perioder med flere mennesker og så synker det igjen. Det er ikke så ofte (men heldigvis iblant) at folk tar kontakt selv for å ta på seg ting man annonserer etter, men stort sett må man kontakte mange og håpe at noen blir med en periode. Det er mange, flinke og engasjerte mennesker rundt om, men det er av ulike grunner ikke så mange som ønsker seg de litt tyngre vervene. Det er jo sånn det er og jeg ser det er sånn i veldig mange klubber rundt om (det er ikke få som har mange hatter rundt om) og i små klubber er det naturligvis ikke enklere.

Heldigvis har vi en del oppgaver som enten er plassert ute i distriktene eller kan gjøres på avstand. Å sitte i Avlsrådet er en typisk ting man ikke trenger å være i nærheten for å gjøre og nå er det jo en fra Bergensområdet i styret også happy6 

Nå søkes det for tiden etter både PP-redaktør og et medlem til Avlsrådet (hvis det er noen som melder seg, men ikke vil være leder, får de jo se om de finner ut av det), så da får vi håpe det er litt enklere happy3  Vi var veldig heldige da vi søkte etter flere webmastere og fikk to flinke jenter med på laget happy5  Det er lov å være så heldige flere ganger happy3 
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
 
Verv i klubben
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjønnsfordeling i NPK verv
» Ny i klubben!
» Klubben i Hundesport?
» Klubben søker annonseansvarlig!
» Dobermann klubben avd Bergen 21-22 mai

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Klubben :: Spørsmål og svar-
Gå Til: