Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gamle hunder

Go down 
+4
Fanny
Garp
Irene
Else H.
8 posters
AvInnlegg
Else H.




Antall Innlegg : 43
Join date : 05.06.2013

Gamle hunder Empty
PosteTema: Gamle hunder   Gamle hunder EmptySøn Jun 09 2013, 19:25


Da jeg synes det er så leit at klubbens forum er temmelig dødt for tiden (jeg er ikke på facebook og føler nå at jeg ikke følger med på hva som skjer på hundefronten lenger), prøver jeg meg med et nytt tema her: ”gamle hunder”. Jeg burde vel være ekspert på dette emnet med 2 gamle dvergpinschere på 14 og 17 år, men man blir jo aldri utlært når det gjelder hund, selv om jeg har hatt rasen siden 1960 og har hatt massevis av gamlinger gjennom mange år.

”Gamlefar Ask” som jeg kaller ham, (N UCH Mink’s Ask), 17 år, ble vist utenfor konkurranse på Spesialen vår nylig og fikk en super kritikk av den slovenske dommeren Rajic Branislav :
“17 years, impressive age. Very beautiful head with correct ears. Strong muzzle. Still correct topline. Excellent rib cage. Still cooperative on table. Honest congratulation to the owner for such achievement”.

Dere unge i dag syntes vel Ask så skrekkelig ut - gammel, grå og kusrygget akkurat som eieren, men klubbens eldre medlemmer setter gjerne pris på å se veteranene, selv om de ikke er så spreke lenger som det Dexter og Johnny er. Jeg får ofte spørsmål om hvilken rase jeg har, da folk ikke er kjent med grå/hvithårede dvergpinschere.

Hvilke erfaringer har du med gamle hunder? Min Ask har heldigvis aldri vært syk, er fortsatt en trivelig, avbalansert og uredd hund, selv om det nå skorter på både syn og hørsel. Et godt tegn er at frokost og middag går ned på høykant. Tenner er et kapittel for seg selv på gamle hunder. Har alltid vært flink til å stelle tenner, men nå måtte en del at dem trekkes pga tannkjøttsykdom (kr. 20.000,-!!).

Selv om han nå er bortimot både døv og blind, har han ingen problemer i vante omgivelser. Han vet akkurat hvor seng og vannskål står. Etter siste tisseturen i hagen ved midnatt, står han utenfor ”riktig dør” når han kommer inn, nemlig inn til mitt soverom, hvor han nå sover i min seng. Det blir tatt blodprøver av ham av og til, men han feiler foreløpig ikke noe som helst. Trodde ikke han ville overleve siste vinter som ble svært hard for ham. Han falt overende flere ganger da vi hadde temperaturer ned mot minus 15-20 etter mye mas om å få gå ut for tissing og bæsjing, men kviknet til så fort jeg bar ham inn i varmen igjen. Men det er klart, en vinter til klarer han nok ikke. Håper han får sovne inn før problemene kommer og blir så store at vi må ta den siste forferdelige turen til veterinæren. DEN turen misunner jeg ingen.

Akkurat nå er vi på hytta og går turer i skog og mark som han elsker, men det kan jo selvfølgelig skje noe når som helst. Fra halvtimes turer i fjor sommer, er turene nå blitt 15-20 minutter, noe halvsøsteren Belinda, på bare 14 år, klager på!

Vil sette stor pris på å høre hvordan andre hjelper og støtter sin gamle hund i hverdagen - utveksle erfaringer.

Else
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptySøn Jun 09 2013, 21:40

Her er en tilhenger av de "gamlinger". Derfor foreslo jeg i sin tid og fikk det heldigvis gjennom i styret om at hunder over 10 år kan meldes på gratis på spesialen. Synes det er fint at vi kan vise at våre raser lever lengre. Ask er et prakt eksemplar !

Jeg har hjemme Nappi på litt over 13 år, sprek mtp alderen. Hun trenger ikke noe spesielt. Når jeg hadde Ruuti i sin siste tid (døde 2 uker før han ble 16 år) så så han ikke så pen ut. Men hunden likte å gå på turer og snuse rundt om kring og spiste godt, så jeg synes han hadde fortsatt bra livskvalitet.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Else H.




Antall Innlegg : 43
Join date : 05.06.2013

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptySøn Jun 09 2013, 22:25

Å ja, Irene, Ruuti husker jeg meget godt, han var en utrolig flott kar. En av dem som aldri blir glemt.
Else
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 10 2013, 07:28

Å så koselig og trist innlegg på samme tid Else. Enn at Ask er 17 år! Så veldig imponerende! Vil gjerne se bilder av han om noen har tatt bilder av dere på spesialen.
Irene: Legg gjerne bilder av dine godt voksne hunder også!

Jeg vokste opp med en hund som ble 15 år. Ikke en dvergpinscher, men en pointer. Han var verdens vakreste og herligste akkurat som Ask. Bl elitt dårligere syn og kræsjet i dører som han trodde sto nesten åpne, men som var lukket osv. Men han var like glad og fornøyd. Vi begynte å gi han litt særbehandling mtp mat, slakkere oppdragelse (plutselig fikk han være i seng og sofa osv) Det viktigste er vel å ta hensyn, gi de masse kjærlighet og en verdig alderdom.

Håper det kommer flere historier om gamle dvergpinschere og pinschere her inne. Og Affenpinschere om det finnes happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Else H.




Antall Innlegg : 43
Join date : 05.06.2013

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 10 2013, 18:21

Ja, "Garp", jeg er imponert over den alderen din gamle pointer oppnådde, (de storvokste lever jo ikke så lenge som de små har vi lært/hørt.)
Jeg er oppvokst med engelsk setter hos mine foreldre (gamlefar Sheik (som fikk en dvergpinscher oppkalt etter seg) var min barnevakt) og harehunder hos mine besteforeldre, så hund har vi hatt i familien i mange mange år og generasjoner). De ble alle svært gamle, så nå lurer jeg jo på hvorfor - hadde hundefolk i "gamle dager" greie på å holde seg unna for nær beslektning (innavl) osv. i avlen, eller gjorde hundene akkurat som det passet dem der og da?
Mye en begynner å tenke på nå etter mange år og flere generasjoner!!
Else

Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyTir Jun 11 2013, 08:47

Else H. skrev:
Ja, "Garp", jeg er imponert over den alderen din gamle pointer oppnådde, (de storvokste lever jo ikke så lenge som de små har vi lært/hørt.)
Jeg er oppvokst med engelsk setter hos mine foreldre (gamlefar Sheik (som fikk en dvergpinscher oppkalt etter seg) var min barnevakt) og harehunder hos mine besteforeldre, så hund har vi hatt i familien i mange mange år og generasjoner). De ble alle svært gamle, så nå lurer jeg jo på hvorfor - hadde hundefolk i "gamle dager" greie på å holde seg unna for nær beslektning (innavl) osv. i avlen, eller gjorde hundene akkurat som det passet dem der og da?
Mye en begynner å tenke på nå etter mange år og flere generasjoner!!
Else


Spennende diskusjon Else. Vår hund var absolutt veldig innavlet (uten at jeg ønsker at akkurat det blir ett tema), så akkurat det tror jeg ikke passer på han. Men han er etter linjer som er eksisterende den dag i dag. De blir brukt fysisk både på jakt, barmarkkjøring og hundekjøring.
Ikke fikk han spsialmat fra dyrlegen heller før han ble gammel. Men han fikk bo i ett hjem med tonnevis av kjærlighet og jeg og han vokste opp som ett skikelig tospann. Så tror rett og slett vi fikk en heldig pakke, en av de få som fikk i pose og sekk av innavlen. Men vet at han nesten var den eneste av kullet sitt som ble voksen og gammel. Så vi hadde rett og slett flaks.
Å som jeg savner den vakre sorte broren min! wub4
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyOns Jun 12 2013, 17:13

Jeg har ikke kommet så langt at mine har blitt gamle, men jeg ønsker og håper at de to jeg har skal få bli uendelig gamle, og holde seg friske og raske .
Men jeg har fått den ære å ha hatt mange besøk av Johnny plain3
Han er så fantastisk vakker, både inni og utenpå.
Og han eldes i aller høyeste grad med stil.
Det er helt nydelig å se på det hvite i fjeset hans.
Og helt utrolig hvor sprek og leken han er.
Han får styre tempoet selv når han er her, og det har hendt et par ganger at han har tatt seg litt ut wink3
Og da skjer følgende dagen etter:
Når selene hentes stiller Johnny seg under kjøkkenbordet Smile
"Tur nå? Neitakk, jeg tar heller sofaen!"
Dette er eneste forskjellen jeg har oppdaget fra jeg første gang passet ham, og til nå Smile
Han har rett og slett bare begynt å si fra når han heller vil ligge langstrakt på sofaen enn å løpe og herje i skog og mark.
Dette er noe jeg ønsker og ser fram til å få oppleve med jentene mine i fremtiden.


Sist endret av Fanny den Tor Jun 13 2013, 05:07, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Else H.




Antall Innlegg : 43
Join date : 05.06.2013

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyOns Jun 12 2013, 21:03

Ja, man blir jo så imponert over disse gamlingene, de eldes virkelig med stil, og vil selv bestemme - ut på tur eller ligge på sofaen! Akkurat i kveld som vi fikk skikkelig regnvær her, har begge gamlingene mine pakket seg godt inn under teppet på sofaen og sier klart og tydelig at de nå ikke behøver ut før i morgen....

Håper noen av våre gamle oppdrettere slenger inn noen ord her om sine erfaringer med sine gamlinger. I farten går mine tanker til Grete (Schnaffentangen - dvergschnauzer/affen), Maria (Airam - dvergpinscher), Torhild (Fredriksteen - dvergpinscher, flotte gamle Jimmi blir jo aldri glemt), Ellinor (Gustoff - dvergpinscher/affen - fine Knerten) Lulle/Odd-Egil (Pinbas - Pinscher), Annette (Exigor - dvergpinscher), Wirothi/Vislien - Roar, dine flotte affengutter Marvin og Markus har jeg fortsatt i friskt minne der de så stolte travet rundt i utstillingsringen), Anne og Grethe (Anngreth, dvergpinscher - friske flotte Dexter, Marian, Norwinstars, din Johnny fikk vi nettopp en beskrivelse av. Men det finnes jo mange flere velkjente gamle hunder - Irenes pinschere Ruuti og Nappi, pinscherne Pinbas Nero, Albin. Dvergpinscherne Mink's Rodi, Rulle, Gabriella, Sheik, Cora, Charlie Brown, Gretchen, Troja, Tessa, osv. osv., alle sunne og friske hunder 14-16 år.

Huff, nå blir jeg rent rørt her når jeg tenker tilbake i tid, kjenner tårene presser på, så nå sier jeg takk for i dag! Men det kommer nok flere gamle navn over meg i løpet av natten, det er gjerne da minnene kommer tilbake til gamle damer!

Else
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyTor Jun 13 2013, 05:41

Fant fram noen bilder jeg Smile
De to øverste er tatt de to siste mnd. Johnny og ball wink3 (beklager dårlig bildekvalitet)
Det er de to siste også, fra Spesialen Smile
Et er fra Barn&Hund (tror de endte på 4. plass om jeg ikke husker feil) 
og det andre er da Johnny & Felizia (til Gry) sto BIR & BIM Veteran Smile

Gamle hunder DSC_0026

Gamle hunder DSC_0335

Gamle hunder DSC_0212-1

Gamle hunder DSC_0196
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptySøn Jun 16 2013, 14:24

Takk for fin tråd happy3

Det er helt utrolig at Ask er 17 år. Det er ikke ofte man ser så gamle hunder.

Jeg selv har Hecate som har rukket å bli over 9 år. Hun er i kjempeform og spretter høyere enn få.
Hun bruker mye av sin tid på å leke med lille Aaliyah på 5 måneder.
Jeg håper å får ha henne i mange år fremover happy3 

Her er et bilde av Aaliyah og Hecate jeg tok i påsken 2013:
Gamle hunder Mars2013%20041.JPG-for-web-large
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 17 2013, 04:09

Flott "gammel" (ser jo ung og sprek ut fremdeles!) dame wub3
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 17 2013, 17:55

Jeg er en av de som sitter med tårer i øynene hver gang jeg ser Else og Ask sammen wub4
Fantastisk å se en dvergpinscher på hele 17 år, jeg håper alle mine blir minst like gamle!

Den eldste jeg har nå er Bali på 6,5 år. Hun er nesten ikke grå i det hele tatt og alderen kan man absolutt ikke merke noen ting til Very Happy Håper hun holder seg like sprek for alltid Very Happy

Gamle hunder 936274_10152850094905417_482528929_n

Herlig å høre solskinnshistorier om "gamlingene" sunnysunnysunny
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Else H.




Antall Innlegg : 43
Join date : 05.06.2013

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyTir Jun 18 2013, 21:11

SKK Hundesport
Har nettopp mottatt siste nummer av det svenske Hundsport (nr. 6/2013). Her er det en artikkel over 6 sider (s. 52 - 57) som handler om "Den åldrande hunden", en flott artikkel som like gjerne kunne ha vært skrevet av meg selv!!! Alt stemmer, slik er det å leve med en gammel hund! Mange gleder, men også sorger og bekymringer.

Kulde/varme, synet, hørselen, luktesansen, bevegelsene, eldre hunders rygger kan i blant begynne å se ut som "hängmatta" på grunn av at ryggens muskler ikke lenger er sterke som tidligere, hundens språk, balanse, osv. osv. En virkelig flott artikkel som jeg håper mange får anledning til å lese.

Jeg hadde Astrids siste kull i et par perioder her i vinter, og den naturlige ydmykhet og respekt det var mellom gammel og ung (valp), er helt utrolig. Jeg var jo dødredd for at de små ville gå løs på Ask's nå ganske store og hengende testikler i håp om å få en melkesup der, men det var ikke noe problem - de små viste en utrolig hengivenhet, glede og respekt for den gamle, som returnerte den respekten på en like flott og kjærlig måte. Disse bildene vil nok alltid være der til stor glede på min netthinne.

Caroline,
at Hecate er blitt så gammel er utrolig, jeg husker jo henne godt som valp, men det kan da umulig være 9 år siden. Er det mulig at årene går så fort?

Marte, jeg lover deg, du vil få mange fine opplevelser og erfaringer med gamlinger i årene som kommer, noe du kommer til å sette enorm pris på, kjenner jeg deg rett.

Else
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptySøn Jun 23 2013, 23:21

Fanny (tror jeg det var) tok et flott bilde av Else og Ask på spesialen. Det har ligget en stund på forsiden av klubbens hjemmeside, men skal legge det ut her også, da det er et flott bilde wub3

Mine to pinschervalper er straks 8 år og det er bare merkelig. Knøttet har et grått hår her og der på kroppen, mens Zorro begynner å bli grå i ansiktet. Helsemessig har Zorro vondt i ryggen og får medisiner og behandling for det. Øynene hans er fortsatt fine :happy5:Kosegutt er han fortsatt wub3 Knøttet har også fått vondt med årene, men med ham er det mest sannsynlig senvirkninger av fallet i sin tid (han hadde jo brudd på hodeskallen, for de som ikke vet det). Han har nå fått påvist forkalkninger i nakken (like under bruddstedet) og nederst i ryggen. Litt medisiner og behandling, men like glad og happydappy som alltid wub3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 24 2013, 07:18

Kan legge ut bildet her jeg wub3Gamle hunder 601832_10152863480960392_1882910873_n
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 24 2013, 11:22

Fanny skrev:
Kan legge ut bildet her jeg wub3Gamle hunder 601832_10152863480960392_1882910873_n

Så vakkert bilde av to flotte spreke veteraner i miljøet vårt! Begge ser så flotte ut! wub4
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyMan Jun 24 2013, 21:33

Garp skrev:
Fanny skrev:
Kan legge ut bildet her jeg wub3Gamle hunder 601832_10152863480960392_1882910873_n

Så vakkert bilde av to flotte spreke veteraner i miljøet vårt! Begge ser så flotte ut! wub4
Siterer Anita wub4wub4wub4
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Marion Marie

Marion Marie


Antall Innlegg : 195
Join date : 15.11.2011
Age : 47
Bosted : Passebekk

Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder EmptyTir Jun 25 2013, 06:45

Garp skrev:
Fanny skrev:
Kan legge ut bildet her jeg wub3Gamle hunder 601832_10152863480960392_1882910873_n

Så vakkert bilde av to flotte spreke veteraner i miljøet vårt! Begge ser så flotte ut! wub4
Siterer  biggrin
Til Toppen Go down
http://pocogigante.weebly.com/
Sponsored content





Gamle hunder Empty
PosteTema: Re: Gamle hunder   Gamle hunder Empty

Til Toppen Go down
 
Gamle hunder
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gamle hunder
» GAMLE BILDER
» <3 Issi og Eriva 9 mnd gamle <3
» Zormas D-kull
» Valpene 7 uker gamle!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: