Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp til innlæring av apport

Go down 
+5
Tine
helle
Maria
Nina (Kennel Dijontoma)
LL
9 posters
AvInnlegg
LL

LL


Antall Innlegg : 195
Join date : 13.12.2010
Age : 53
Bosted : Trondheim/Lillehammer

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyMan Feb 25 2013, 13:39

HJELP, vi får virkelig ikke til den j*vla apporten vi Hjelp til innlæring av apport 807776 Apport er blitt skikkelig frustrerende. Jeg har fått hjelp av flere instruktører, men vi kommer ingen veg. Jeg har brukt den typiske klikker metoden fra han var liten, "klikk og godbit" for interesse av apporten, snus på apporten, gape over osv osv. Vi er nå (og har vært det leeenge) der at han kan plukke opp apporten (evt penn, leke, sokk, fille, lipsyl++), men han slipper den/kaster den med en gang. Han kan også "ta i mot" apporten, men da holder han ikke den.
Han kan fint løpe ut å hente apporten, men slipper den fra seg et par meter unna meg. Jeg har prøvd å vente han ut, og Aro stakkar, han prøver han også.

I det store og hele virker det som han synes det er forferdelig å ha apporten, ballen, filla, sokken ++++ i munnen når han er nær meg. Jeg føler at jeg har prøvd "alt", uten noe som helst fremgang. Jeg han fint peke på ting, og be han plukke de opp- ta de med, men han slipper de fra seg 2-5 meter unna meg. Tenkte en periode at han ikke ville jeg skulle ta den, men han får alltid godbiter for det, og han får igjen leken- jeg leker med han og lar han vinne osv.. Jeg kaster ofte leker til han på tur, trening o.l. Han er super tent på det, og plukker opp og kommer løpende i full fart, men han slipper det.


Jeg har prøvd å vente han ut, og Aro stakkar, han prøver han også- men denne apporten har blitt en frustrasjon for oss begge. Aro stresser seg veldig opp, og blir tydelig frustrert over at han ikke får det til. Jeg begynner alltid enkelt, men belønning bare for å ta i mot apport, bite over, plukke opp, før jeg krever at han holder apporten lengre før han slipper den. Vi leker også med det vi prøver å "apportere", det liker han. Problemet er at han ikke vil komme inn til meg- han synes det er ubehagelig. Jeg tror også dette er grunnen til at han ikke liker å "ta i mot" apporten, eller holde på den foran meg, selv om jeg sitter på gulvet/bakken..

Dette var "litt" om hvor vi er, og rotet i innlegget viser vel frustrasjonen min :p Jeg er på ingen måte frustrert, stresset eller liknende når vi trener på det, og jeg passer på å avslutte hver økt før jeg blir frustrert, så vi avslutter på en god måte. Det er også kanskje verdt å vite at vi ikke har trent på dette i 1 mnd, vi har jobbet med dette i over 1 ÅR- så tydelig er jeg helt på bærtur..

Så- er det noen der ute som har den fantastiske løsningen for oss? Trenger rett og slett litt tips på hvordan vi kan trene, for jeg er helt tom for inspirasjon. Det er tydelig at det vi har prøvd ikke fungerer, men jeg kommer ikke på, og finner ikke nye måter å prøve dette på.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyMan Feb 25 2013, 15:56

Hvis du er helt sikker på at du ikke har klikket for at han slipper den istedet for at han holder den mens han er inne hos deg så ville jeg nok gått litt tilbake til det steget han faktsik mestrer når han er i nærheten hos deg, om det så bare er å gape over mens du holder den men ikke å ta tak, og så rose med en gang, som om det skulle være rene julaften, sånn at han nesten blir litt sjokkert over hvor "bra" det han akkurat gjorde var, og så gi deg med det og ta en pause en stund. Pass da på at når du trener dette den ene gangen før du gir deg, at du skrur helt av forventningene og bare har en morsom og leken innstilling før du begynner. Når man har jobbet så lenge med noe og vil så gjerne at det skal fungere så blir det fort til at man stirrer litt, holder pusten litt og blir både veldig spent, forventingsfull og litt irritert på en gang, selv om man selvfølgelig ikke mener å være det, og dette føler hunden og for han blir det bare ubehagelig og kan kanskje føles som om vi med vårt kroppsspråk eller energi sier at den apporten er min til og med, og det blir bare fryktelig vanskelig for hunden å forholde seg til og det beste er å ta en pause... Når dere da prøver igjen så har vi mennesker som regel fått sluppet litt av den intensiteten vi hadde i kroppen og er lettere for hunden å jobbe med. I tillegg så har man skrudd forventingene så opp med å rose noe så til de grader og så bare avslutte på det mest morsomme, at neste gang man tar fram apporten vil hjernen forhåpentligvis switche over i høygir og tenke positivt med en gang. Dette er også noe man bruker på unghester når de skal ris inn, at man lærer dem det grunnleggende og så lar dem gå ut på unghestbeite igjen over sommeren, og når de da har fått tid til å fordøye ting litt så er alt plutselig mye enklere når de kommer tilbake og det er akkurat som en bryter skrur seg på. Dette har jeg merket at funker veldid på hundene også når man bare står og tråkker på samme stedet og ikke kommer videre... happy3

Lykke til! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyMan Feb 25 2013, 16:38

Mulig du har prøvd disse tingene, men det jeg umiddelbart tenker jeg ville gjort er:

* Når apporten kastes og han skal hente, så starter du med å belønne i starten av kjeden noen få ganger (at han plukker opp) og gradvis forflytte belønninga lengre og lengre ut kjeden (altså når han kommer lengre og lengre mot deg). Når han så avslutter kjeden på eget initiativ med å slippe apporten før du klikker, så ville jeg fjernet muligheten for å få belønning ved å fjerne apporten helt. Rett og slett ta den. Det blir litt det samme som man gjør med target; er hunden for sen å ta target på hånda for eksempel, så gjemmer man hånda bak ryggen og muligheten for belønning forsvinner. Jeg ville holdt apporten bak ryggen noen sekunder før jeg på nytt kastet apporten og ga han en ny sjanse til å utføre kjeden. Du kan gjerne starte med å kaste litt unna slik at han får løpe noen meter med apporten, for så å kaste nærmere slik at han fortsetter å løpe noen meter slik han gjorde i starten, men samtidig kommer nærmere deg eller du kan gjøre det fra kort avstand, for eksempel at han må ta apporten fra hånda eller fra gulvet rett foran deg, alt etter hva som funker best.

* Bruke omvendt lokking når han holder apporten og på den måten fått han til å holde apporten selv om du er nært han (forutsetter at han kan omvendt lokking og holder posisjon så lenge du omvendt lokker). Da får du trent på at han ikke skal slippe før du klikker og lukker hånda. Dette ville jeg gjort med han i nærheten av meg først, dvs holde i halsånd, kaste apporten rett foran deg, slippe halsbånd, han griper apporten og du omvendt lokker straks apporten er i munnen (pass på at du får han vendt mot deg slik at han ser den åpne hånda di) eller ved å få han til å gripe fra hånda.

*Jeg ville nok også gått litt tilbake i treningen for å lære han å holde ordentlig fast. Gjerne bruke en leke han liker å ha drakamp med, slik at du kan klikke når han drar i mot. Husk at her er timingen ALT. Klikker du akkurat i det han spytter ut apporten, så blir det bare verre. Hjelp til innlæring av apport 723324

* Hvis han har lett for å gripe ting i bevegelse og liker å løpe med det i munnen, så kan du prøve å ha han i bånd, kaste apporten (jeg ville brukt leke til å begynne med eller noe annet jeg visste at han likte å gripe og deretter brukt ulike gjenstander), la han gripe den og så løper du "seiersrunde" sammen med han slik at han holder apporten med deg i nærheten. Klikk og belønn før han slipper på eget initiativ og gjenta leken med å kaste apporten på nytt. Start med å ha han i ett bånd hvor han får være 3-4 meter unna deg (lengre unna enn hva avstanden normalt er når han slipper apporten) og kort ned båndet litt og litt helt til du har han nært og kan gå seiersrunde med han i stedet for å løpe og gradvis gå over til å stå i ro mens du roser med stemme og til slutt uten stemme. På den måten får du jobbet med at det er kult å holde apporten i nærheten av deg og etterhvert roer du ned moroa slik at det ligner mer og mer vanlig apportering.

* Du kan også ha apporten i ett kort tau og trekke den fra han dersom han ikke er rask nok å ta den. Dersom han syns det er ekkelt å gripe når du har apporten i hånda, så kan det hende at det er kulere å ta den dersom den dras etter bakken. Etterhvert fader du bort det å dra leken etter bakken ved å dra mindre og mindre.


Håper noe av dette kan funke. Frustrende å stå fast!! Hjelp til innlæring av apport 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
LL

LL


Antall Innlegg : 195
Join date : 13.12.2010
Age : 53
Bosted : Trondheim/Lillehammer

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyTir Feb 26 2013, 15:06

Nina skrev:
klippeklipp masse fint Smile
Lykke til! happy6
Takk for masse fint, og det er slik vi holder på. Han får i tillegg verdens beste belønning når vi trener med apport- LEVERPOSTEI! Det får han kun når vi trener med apport Smile
Maria skrev:
Klippeklippe mye fint her og Smile
Takk for svar Smile Det eneste jeg ikke har prøvd er omvendtlokkinga, det høres ut som noe jeg må prøve ut. Men da må jeg jobbe med omvendtlokking for seg selv ei stund, for det har vi ikke brukt noe særlig tidligere Smile Så har jeg forsåvidt ikke prøvd å fjerne apporten som du skriver om i det første punktet, så det kan jeg også prøve ut.

Tror jeg skal jobbe ut en fast plan for hvordan jeg skal jobbe med det fremover, og notere ned hva som skjer i hver økt, så kanskje jeg litt enklere finner ut hva som funker Smile
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyTir Feb 26 2013, 20:10

Lykke til! Very Happy Kjempe mange gode tips her.

Om ingenting funker, så har jeg hørt en del som har lagt apporten på hylla litt, og så tatt det frem igjen etter en stund, og da fått det til. Smile
Til Toppen Go down
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 06:02

Du har fått mange bra tips her ser jeg, tenkte bare å nevne "retriever-metoden" som jeg lærte om på Canis-TV (Cecilie Køstes foredrag om apportering). Har slitt veldig med apporten selv nemlig, mest fordi Luke syns den er noe herk å ha i munnen. Nå er det ikke sikkert det er det som er problemet deres da, men jeg brukte denne for å få han til å like den litt bedre og det funket - nå kan han faktisk holde den lenge happy3 Den funker hvis hunden din liker å bli klødd på rompa eller kroppen (som en typisk retriever, samt Luke gjør). Da er det bare å klø i vei og så presentere apporten mens du holder på, mange hunder liker nemlig å holde noe i munnen samtidig som de blir klødd. Det løste holde fast-problemet vårt veldig fort og vi har slitt med den hersens apporteringa i flere år selv. Lykke til happy6
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 09:25

Tine skrev:
Du har fått mange bra tips her ser jeg, tenkte bare å nevne "retriever-metoden" som jeg lærte om på Canis-TV (Cecilie Køstes foredrag om apportering). Har slitt veldig med apporten selv nemlig, mest fordi Luke syns den er noe herk å ha i munnen. Nå er det ikke sikkert det er det som er problemet deres da, men jeg brukte denne for å få han til å like den litt bedre og det funket - nå kan han faktisk holde den lenge happy3 Den funker hvis hunden din liker å bli klødd på rompa eller kroppen (som en typisk retriever, samt Luke gjør). Da er det bare å klø i vei og så presentere apporten mens du holder på, mange hunder liker nemlig å holde noe i munnen samtidig som de blir klødd. Det løste holde fast-problemet vårt veldig fort og vi har slitt med den hersens apporteringa i flere år selv. Lykke til happy6

Så fantastisk bra tips Tine, det har jeg aldri hørt om før biggrin Har du lenke?
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 10:10

http://www.canis.no/film.php?filmid=83

Regner med det er denne det er snakk om?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 11:44

Garp skrev:
http://www.canis.no/film.php?filmid=83

Regner med det er denne det er snakk om?

Takker biggrin Men er ikke medlem av Canis så fikk visst ikke sett uansett sad3 Betaler ikke flere hundrelapper for å se den for å si det sånn Hjelp til innlæring av apport 222595 Men jeg ser om jeg finner noe lignende andre steder på nettet, hadde vært morsomt å se happy3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 12:40

Jeg trodde CanisTV ble gratis for en god stund siden..? blink00
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 13:20

Cesilie skrev:
Jeg trodde CanisTV ble gratis for en god stund siden..? blink00

Jeg fant en del videoer fra CanisTV, men på denne fikk jeg bare opp "denne filmen er kun åpen for Canis-medlemmer".
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 13:55

Les på amokk.no, Siv Svendsen er veldig flink og har mange gode forslag.
Apport feks. happy6

Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 14:53

Stemmer det Ane, man må dessverre betale for å se det. Selv lånte jeg brukeren til en venninne, så hvis du kjenner noen som er medlem så kan du jo alltids gjøre det wink3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport EmptyFre Mar 08 2013, 16:04

Tine skrev:
Du har fått mange bra tips her ser jeg, tenkte bare å nevne "retriever-metoden" som jeg lærte om på Canis-TV (Cecilie Køstes foredrag om apportering). Har slitt veldig med apporten selv nemlig, mest fordi Luke syns den er noe herk å ha i munnen. Nå er det ikke sikkert det er det som er problemet deres da, men jeg brukte denne for å få han til å like den litt bedre og det funket - nå kan han faktisk holde den lenge happy3 Den funker hvis hunden din liker å bli klødd på rompa eller kroppen (som en typisk retriever, samt Luke gjør). Da er det bare å klø i vei og så presentere apporten mens du holder på, mange hunder liker nemlig å holde noe i munnen samtidig som de blir klødd. Det løste holde fast-problemet vårt veldig fort og vi har slitt med den hersens apporteringa i flere år selv. Lykke til happy6

Eller om man har en sånn som Emma'n min, som må ha noe i munnen når hun blir gira/glad...som når man kommer hjem eller det kommer folk på besøk f.eks, da må hun alltid ha noe å vise fram... happy4 Da kan man legge en apport utenfor døren eller på en hylle rett innenfor døren eller noe sånt, så man har den klar og kan gi den til hunden idet man kommer inn... happy3
Nå har jeg aldri hatt no problem med å få henne til å ta apporten da, heller at det er vanskelig å få henne til ikke å sette avgårde på en velkjent pinscher æresrunde, haha, men har man en hund som gjerne vil ha leker, tepper osv i munnen når man kommer hjem, men som ikke liker apporten, så er dette en lur ting å prøve... happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Sponsored content





Hjelp til innlæring av apport Empty
PosteTema: Re: Hjelp til innlæring av apport   Hjelp til innlæring av apport Empty

Til Toppen Go down
 
Hjelp til innlæring av apport
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» apport
» Apport
» Ehh.. HJELP!
» HJELP
» Hjelp!!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: