Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Helsesjekk

Go down 
4 posters
AvInnlegg
LizH

LizH

Antall Innlegg : 109

Helsesjekk Empty
PosteTema: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyOns Des 05 2012, 02:52

Gjør noen av dere ekstra undersøkelser v/ årskontrollene til hunden når de blir "godt voksne"? I så fall hvilke undersøkelser og fra hvilken alder?
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyOns Des 05 2012, 08:37

Svarer ifht. dvergpinscher.
Øyelysing er noe man gjerne kan gjøre mer enn en gang (selv om hunden ikke skal avles på). F.eks. med to års mellomrom.
Noen sjekker patella med noen års mellomrom også.
Disse er de vanligste tingene man sjekker for, begge deler gjør man første gang etter at hunden har fylt et år (kan gjøresfør også, men reultatet vil ikke bli registrert i Dogweb før hunden er et år, om jeg husker riktig).
Skal man bruke hunden til agility, trekking, kløv osv. (ting som kan være tungt og kan være belastende), så kan man gjerne HD-røntge også.

EDIT: Har foreløpig ingen godt voksne hunder, men har tenkt å øyelyse med noen års mellomrom underveis, og sjekke patella Smile
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyOns Des 05 2012, 11:00

Når vi tar den årlige vaksinen, går veterinæren alltid over hele hunden min, og de sjekker også patellaene.
Ellers er det som Fanny sier lurt å øyelyse innimellom, så man vet at hunden har friske øyne happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
LizH

LizH

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyOns Des 05 2012, 11:22

Vanlig årskontroll hos min veterinær består av en enkel fysisk undersøkelse der de lytter, bøyer, kikker og klemmer her og der. Og så vaksine selvsagt.

Men kanskje jeg burde utvide det litt nå som hun er blitt 7 år? Hva gjør dere med hunder som nærmer seg veteranklassen? Dere som har slike hunder, da.

Må innrømme at jeg aldri har øyelyst.... trodde øyenlysning bare hadde betydning for avl jeg?

Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 08:23

Øyelysingen avdekker jo eventuelle øyesykdommer og forandringer, som vil være kjekt å vite selv om man ikke avler.
I noen tilfeller er det nok noen hensyn man må ta, og at hunden år oppfølging (har ikke opplevd øyesykdommer selv, så jeg kan ikke utdype dette, men såvidt jeg har fått med meg så pleier man å følge opp hunder med f.eks. katarakt, for å vite hvordan det utvikler seg etc.)
Og også nyttig om oppdrettere får tilbakemeldinger fra sine valpekjøpere om at hunden er frisk/syk, ifht. videre avl happy3
Til Toppen Go down
LizH

LizH

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 11:12

ok. Får lese om det har noen praktisk betydning for hunden.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 11:25

Øyelysing er så absolut ikke bare aktuelt ved avl! Å fange opp eventuelle endringer raskest mulig kan være avgjørende for om man kan gjøre noe for å hjelpe hunden ved å medisinere eller operere, og når det har gått så langt at gjennomsnittspersonen selv kan se endringene kan det ofte ha gått for langt... Jeg har selv en "øyehund" og det er ikke noe kult kan jeg fortelle...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
LizH

LizH

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 11:51

Ok, det har behandlingsmessig konsekvens med andre ord. Da skal dette gjøres ved anledning. Smile

Tilbake til hovedspørsmålet:
Hva bør man undersøke EKSTRA når hunden blir senior?
Til Toppen Go down
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 14:24

Når det gjelder tispe, er det i allefall lurt at hun blir sjekket for evt jursvulster..
Ellers så vil jeg tro vet. vet om det er noe spesiellt en bør sjekkes for hvis hunden ellers er i god form til tross for alderen biggrin happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
LizH

LizH

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 16:10

Jursvulster er et godt tips.

Vil tro at de som har drevet med hund lenge nok også vet litt om hva hunden bør sjekkes for?
Jeg kommer ALDRI til å la veterinærer være min eneste kilde til kunnskap.
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk EmptyTor Des 06 2012, 18:06

Tja... tenner er vel ikke nevnt?
Tannhelse er innmari viktig, gjennom hele livet til hunden Smile
Så å være ekstra nøye med å sjekke at tenner ikke løsner, eller at det danner seg for mye tannstein er ikke dumt.
Men dette er noe man skal gjøre gjennom hele livet til hunden.
En del småhunder har dårligere tenner enn større raser, og dette kan nok være en ting å være ekstra påpasselig på når hunden eldes.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Helsesjekk Empty
PosteTema: Re: Helsesjekk   Helsesjekk Empty

Til Toppen Go down

Helsesjekk
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Helsesjekk på fredag