Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Opplæring av Pincher

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Tivoli




Antall Innlegg : 2
Join date : 04.09.2012

Opplæring av Pincher Empty
PosteTema: Opplæring av Pincher   Opplæring av Pincher EmptyTir Sep 04 2012, 13:10

Hei alle.

Lurer på å skaffe en Pinscher men det er noen år siden jeg hadde hund sist og da var det en Schæfer Smile

Schæferen min gikk nesten alltid løs og det fungerte bra, lå ofte på trappa eller utenfor butikken alene.
Er det noe som sier att det er vanskelig med en Pinscher å lære den å gå løs ?
Hvordan er den ellers (på generellt grunnlag) når det gjelder:
Barn i familien, trening til å bli, sitte osv, ikke bry seg om andre hunder ?

Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Opplæring av Pincher Empty
PosteTema: Re: Opplæring av Pincher   Opplæring av Pincher EmptyTir Sep 04 2012, 13:58

Tivoli skrev:
Hei alle.

Lurer på å skaffe en Pinscher men det er noen år siden jeg hadde hund sist og da var det en Schæfer Smile

Schæferen min gikk nesten alltid løs og det fungerte bra, lå ofte på trappa eller utenfor butikken alene.
Er det noe som sier att det er vanskelig med en Pinscher å lære den å gå løs ?
Hvordan er den ellers (på generellt grunnlag) når det gjelder:
Barn i familien, trening til å bli, sitte osv, ikke bry seg om andre hunder ?


Hei.
Vil bare minne om at det er noe som heter båndtvang i store deler av norge. happy6 Sjekk ut denne. Det er bla forbudt i dag å la en hund være igjen alene utefor butikker.

Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Tivoli




Antall Innlegg : 2
Join date : 04.09.2012

Opplæring av Pincher Empty
PosteTema: Re: Opplæring av Pincher   Opplæring av Pincher EmptyTir Sep 04 2012, 14:09

Båndtvang : sjekk happy6
Har vel ikke tenkt å la hunden min ligge alene utenfor butikken idag nei, det var mere en beskrivelse Very Happy

Arne.
Til Toppen Go down
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Opplæring av Pincher Empty
PosteTema: Re: Opplæring av Pincher   Opplæring av Pincher EmptyOns Sep 05 2012, 06:56

Hei!

Det er nok store individuelle forskjeller (innen rasen) når det gjelder "trenbarhet". Pinscheren er jo veldig lettlært og tar nye ting kjapt, men de er også veldig selvstendige og det er ikke alltid de har lyst å gjøre det du vil de skal gjøre (i dette tilfelle tenker jeg på det å ha hunden løs uten at h*n springer fra deg når det kommer andre forstyrrelser). Jeg har aldri trent schäfer før og jeg er en rimelig fersk pinschereier, men mitt intrykk er at disse to rasene er veldig ulike. Jeg tror nok pinscheren trenger mer variert trening for å holde motivasjonen oppe.

En bekjent av meg har to pinschergutter og én av dem er nesten alltid løs (også på gang/sykkelsti) når vi går turer. Mens den andre igjen alltid er i bånd (han har meget stor jaktlyst og springer etter hva enn det måtte være av dyr). Min pinschergutt er også alltid i bånd på gang og sykkelsti eller andre områder med mye forstyrrelser, men på fjell og skogsturer er han løs (når det ikke er båndtvang såklart).

Når det gjelder hund og barn har jeg veldig lite erfaring da vi selv ikke har barn, så jeg håper noen andre kan svare deg på det. Og som sagt er det store individuelle forskjeller innen rasen, men personlig ville jeg ikke satset på at hunden min skulle kunne "lære" å gå løs uten og f.eks springe bort å hilse på andre folk og hunder (hvis dette er avgjørende for valg av rase). De er jo levende individer og derfor "uforutsigbare" (gjelder jo alle raser) i visse situasjoner, noen gang går det kanskje greit å passere andre mens hunden er løs og andre gang ikke. Så for å være på den sikre siden har i allefall jeg min hund i bånd. Er jo mange som ikke liker hunder eller som er redd for dem og da er det like greit å være sikker på at hunden ikke stikker bort for å hilse på!

Håper du ble litt klokere wink3
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Sponsored content





Opplæring av Pincher Empty
PosteTema: Re: Opplæring av Pincher   Opplæring av Pincher Empty

Til Toppen Go down
 
Opplæring av Pincher
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: