Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp til trening av DP gutt

Go down 
+2
Fanny
Diesel
6 posters
AvInnlegg
Diesel

Diesel


Antall Innlegg : 7
Join date : 17.04.2010
Bosted : Oslo

Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt EmptyTor Jul 19 2012, 01:14

Hei.

Jeg har en litt ulydig Dverg Pinscher gutt på snart 6 år.
Jeg kjøpte han av en jente for noen år siden fordi han ikke hadde det noe bra hos henne men det ble en mye vannskligere oppgave enn jeg hadde set for meg. Han er så anderledes fra hunder jeg har hatt før.

Da jeg fikk han var han veldig ulydig. Han beit, stakk av, bjeffet mye, tisset inne, ødla ting, og var veldig dominant / agressiv mot andre hannhunder etc. og han drar i båndet.
Alt dette er bedret.
Han biter ikke mennesker lengere, med mindre han har noe veldig godt og en han ikke kjenner nærmer seg så han tror de skal ta det. Da kan han glefse litt.
Han stikker nesten ikke av, men jeg tør heller ikke å la han bevise det siden han er alt for kjapp for meg, og kan løpe i flere timer. ikke redd for biler og aggressiv mot andre hannhunder. Har jeg på line pleier det å gå bra, men det er tydelig at han skjønner at den er på.
Han bjeffer fortsatt en del (inne) MYE mindre enn før, hvertfal her hjemme, men hvis det kommer noen høye, voldsomme eller i mørke klær så kan han henge seg opp. eller hvis alle vi som skal være hjemme så bjeffer han med en gang noen tar i døren. Og når han er hos foreldrene mine som bor i tre etasjes hus så blir han heeelt ustyrlig hvis det tringer på eller smeller i døren, da spoler han bortover gulvet og bjeffer og uler så gjestene blir redde for han.
Han er blitt flinkere til å ikke dra. og tar seg ofte sammen når jeg minner han på det. Men ikke hvis det er noen ekstra gode lukter som en tispe eller liknende, men det er jo normalt.
Hvis jeg lar han være alene i ett rom (mer enn ti min ) er det nesten garantert at han tisser eller finner ett eller annet spiselig på bordet eller liknende som han drar med seg inn i buret eller i sengen ol.
Han skal nesten alltid hilse på andre hunder, får han ikke lov slår han seg vrang og får han lov så går det ofte "galt". hvis det er en hannhund så begynner han å knurre, nesten flekke tenner og bjeffe. Og slutter ikke før jeg enten har klart å dra han vekk derfra eller den endre hunden har gårr (har prøvd å sette meg ned å roe han ned og andre liknende ting for å roe situasjonen ) . Og hvis det er en tispe og hun avviser han så blir han helt fortapt og begynner å pipe og bjeffe. eller hvis det er valp så er han så ivrig at den blir redd og begynner å bjeffe eller pipe. Virker egentlig alltid som at han er så ivrig at den andre hunden blir redd eller sint.
Det jeg syntes er vanskeligst er det med andre hunder. Passering.
I og med at han har bitt etter andre hunder (også bitt to ganger, men gikk bra i og med at begge var i bånd og ble dratt ut av situasjonen )
Jeg var veldig flink de første årene jeg hadde han og han ble bedre, men noen ting som foreksempel passering ble bare værre og jeg føler at det jeg gjør er feil. at jeg forværre situasjonen. jeg prøver å lese om det. jeg har vært p kurs hvor jeg føler jeg ikke fikk nok hjelp siden det var ni andre hunder på samme trening. Men så har det med tiden blitt til at vi ikke trener mer. Jeg tok han en periode med ut og jogget 30-60 min om dagen, men det har heller ikke hjulpet jeg tenkte ha kanskje hadde for mye energi.

Det hele har endet med at jeg heller går flere kortere turer for å unngå situasjonene.
Jeg orker ikke jobbe mere med det når jeg føler at jeg ikke kommer noen vei..
Og jeg er så redd for å melde meg på ett nytt kurs og få samme nederlag.

Både han og jeg fortjener å ha det bedre, med hverandre og hver for oss. vi hadde hatt det så mye bedre om vi sammarbeidet bedre,
Jeg har tenkt at han kanskej ville bli bedre på det om jeg anskaffet en til hund, men jeg regner med at hans uvaner mest sannsynligvis bare hadde smittet over på den andre hunden også sitter jeg plutselig med ett dobbelt så stort problem..

Mulig dette ble rotete, men jeg forklarer gjerne ting mere detaljert hvis det er noen som lurer på noe.

Det jeg i hvertfall lurer på er om det er noen i Oslo området, som privar kan hjelpe meg med dette, jeg har vurdert privattimer eller at jeg rett og slett må starte på ett kurs enten for meg selv eller for begge, men da dette er ganske dyrt så tenkte jeg at det kanskej finnes noen som er glad i en utfordring som kan eller vil hjelpe meg med dette privat. Evt mot betaling, gjenngjeld av pass eller luting av hund. Tur kamerat eller liknende.

Evt noen som vet hvor jeg kan hennvende meg, hvor noen har erfarig fra at de har fått nok hjelp på ett vanlig grunnkurs eller liknende.

Skulle gjerne "satt han bort" til noen som kunne "analysert" han litt før vi kunne kartlagt ett program sammen, men jeg skjønner at jeg mest sannsynligvis er en del av problemet jeg også.
Jeg er 50% sykemeldt i en periode så har litt ekstra tid til overs.

Noen kloke ord, tanker eller råd?
Jeg har lagt ut ett annet innleg tidligere hvor problemene kanskje er bedre forklart hvis det er av interesse.

Håper på hyggelige svar ihvertfall Smile

Kira
Til Toppen Go down
http://www.kiraruud.blogspot.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Re: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt EmptyTor Jul 19 2012, 09:22

Jeg kan dessverre ikke hjelpe med problemene, men hvis du har lyst på et avbrekk, så kan dere gjerne komme hit og bli med på langtur en gang Smile
Håper det melder seg noen som kan være til hjelp happy3
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 37
Bosted : Sandefjord

Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Re: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt EmptyTor Jul 19 2012, 14:13


Hva nøyaktig gjør du når dere møter en hund? Hvordan foregår passeringen?

Trener dere noe lydighet eller noe annet slik at han får litt hjernetrim og ikke bare mosjon?



Det jeg ville prøvd (aner ikke om du har gjort det) Var å lære han sitt med kontakt. Dette gjør du helt utenom passering først, altså: hjemme, i hagen, på forskjellige steder. Lær han å sitte og gi han en godbit hver gang han ser på deg. Etterhvert må han se lengere på deg før du gir han en godbit.

Når du føler at han kan dette godt kan du prøve det med passering, da ville jeg gjerne gjort det "planlagt", hvis du kan spørre noen om å passere deg på litt god avstand. Med en gang han observerer den andre hunden ber du han om å sitte og ha kontakt med deg. Hvis det er vanskelig, sett deg på huk og hold i selen. Sett deg i synsvinkelen mot den andre hunden slik at han ikke ser den lenger og prøv igjen og oppnå kontakt. Belønn så fort han ser deg i øynene (det må være noen ekstra gode godbiter)

Etterhvert som han blir flinkere kan du stå å ha kontakt med han og la hunder passere nærmere, det er fortsatt lurt at du er i mellom han og den andre hunden.
Når han er blitt god på dette ville jeg lært han "på plass" Slik at du kan øve opp at han går ved passering, fortsatt skal han se på deg/ha kontakt. Viktig med masse belønning.

Husk at selv om en hund kan noe, så er det ofte at en annen "forsterker" som en annen hund, er mer fristende. Men hvis du begynner smått og belønner OFTE!! Så vil det etterhvert være sterkere for han å bli sittende, etterhvert gå på plass og ha kontakt med deg. Men da må du jobbe for at det er det som lønner seg for han. Altså, begynne med å belønne ofte, og med veldig gode godbiter, samt den andre "fristelsen" altså hunden, på god avstand fra dere.

Håper det kan hjelpe! happy3
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Re: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt EmptyMan Jul 23 2012, 19:55

Istemmer det Cathrine har skrevet over happy6 Bor du i nærheten kan vi gjerne møtes for passeringstrening happy3 Send meg isåfall en pm for nærmere adresse og slikt happy6
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Katrine




Antall Innlegg : 11
Join date : 14.05.2011
Age : 32
Bosted : Oslo

Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Re: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt EmptySøn Sep 09 2012, 17:08

Jeg kan anbefale hun som driver http://www.positivhundetrening.no/ Smile det du skriver minner meg veldig om min DP hann på 1,5. Hun er veldig flink og er veldig rimlig og kjempe korslig Smile Hun har hjulpet meg mye, min Dp er dårlig miljøtrent før jeg fikk han og er livredd allt, han kaster seg etter folk osv. men har blitt mye bedere etter at hun behynnte og jobbe med oss Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Re: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt EmptySøn Sep 09 2012, 18:36

Katrine skrev:
Jeg kan anbefale hun som driver http://www.positivhundetrening.no/ Smile det du skriver minner meg veldig om min DP hann på 1,5. Hun er veldig flink og er veldig rimlig og kjempe korslig Smile Hun har hjulpet meg mye, min Dp er dårlig miljøtrent før jeg fikk han og er livredd allt, han kaster seg etter folk osv. men har blitt mye bedere etter at hun behynnte og jobbe med oss Smile

Enig! Hun er veldig flink Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Hjelp til trening av DP gutt Empty
PosteTema: Re: Hjelp til trening av DP gutt   Hjelp til trening av DP gutt Empty

Til Toppen Go down
 
Hjelp til trening av DP gutt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Loke-gutt....
» Rød Dvergpinscher gutt
» Dvergpinschergutt! - omplassert
» Dvergpinscher gutt ..nb!omplassert!!
» Dvergpinscher gutt selges. *SOLGT*

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: