Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Demodikose, Arvelighet og Avl.

Go down 
+12
Fly
Linn
Hilde Sofie
Nina (Kennel Dijontoma)
Irene
Marion G
Marte
Fanny
Kennel My Alter Ego
Kaja
Marian
AVA
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 EmptyFre Jun 08 2012, 08:16

Marita skrev:
Det er flott å se at engasjementet er på topp, men vi ber om at diskusjonen holdes på et generelt nivå. happy6

mvh moderatorene
happy6

************

Nå er det jo sånn at noen sykdommer blir man frisk igjen av, andre følger deg hele livet til tross for at man er symptomfri.
Blir jo som å avle på en hund med patellaluksasjon fordi den er operert og nå ikke lenger har noen symptomer på sykdommen.. blink00
Attester er fine de, men de må inneholde riktig fakta.
Alle vil vi ha fine friske hunder, og enda sårere er det om man må ta ut gode avlshunder pga sykdom som oppstår, man får vel veie for og i mot, men til syvende og sist å ønsker vi alle (burde ønske ihvertfall) og bevare rasen frisk og rask, og avle deretter.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 EmptyFre Jun 08 2012, 09:05

Enig i at vi bør holde oss på et generellt plan - alltid best i en diskusjon happy6

Uansett hvordan man vrir og vender på det, ser LOKAL DEMODIKOSE slik ut:

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Demodex2

Juvenil lokalisert demodikose er definert som maksimalt fem områder med små røde, flassete og hårløse partier på ett frembein eller i ansiktet.

***
GENERELL DEMODEX/ GENERALISERT DEMODIKOSE ser slik ut:
Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Demodex

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Demodex

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 5035d1232077236-how-long-fix-demodex-100_0165

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 156e8e0530

Juvenil generalisert demodikose er definert som flere enn fem hårløse partier som angitt ovenfor eller hvor en hel kroppsdel er angrepet, f. eks. hele ansiktet, ett helt frembein eller mer enn en pote.

Lokal demodikose leger seg selv i 90% av tilfellene, mens generalisert demodikose må behandles med feks advocate.

Altså, har hunden MER en 5 flekker på kroppen, har den generalisert demodikose, det er ikke rom for diskusjon på dette wink3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 EmptyFre Jun 08 2012, 09:36

Marte skrev:


Altså, har hunden MER en 5 flekker på kroppen, har den generalisert demodikose, det er ikke rom for diskusjon på dette wink3

Ja, enklere kan det ikke forklares! happy6
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 EmptyLør Jun 09 2012, 11:06

Jeg har snakket med noen svenske oppdrettere og demodex er enda mer utbredt i Sverige enn hva den er her (synlig ihvertfall) Ingen sykdom man skal tulle med etter min mening. De oppdrettere jeg har snakket med mener jo som meg at det er galskap å avle på hunder som har hatt påvist generell demodex.
Det er vel en grunn for at svenskene jobber med å forske på nettopp denne sykdommen, og har gjort det noen år. Håper de snart kommer med en dna test wink3

Rasens avlsbase er såpass stor at det ikke vil være noe problem for den å utelukke syke avkom, symptomfrie eller ei, når det kommer til slike sykdommer som demodex.

Jeg unner ihvertfall ikke mine valpekjøpere, eller meg selv for den sakens skyld, å få valper med denne sykdommen, så har man en hund som har fått dette påvist i generell tilstand så bør det være a naturlig vett å utelukke denne hunden fra videre avl.
Vi har hatt en hund med demodex, den ble frisk og fin etter en behandling, men det var ikke et spørsmål om den da skulle gå i avl. Det var utelukket for mitt vedkommende. Heldgvis var det ikke av den voldsomme sorten, heller mild, men det var nå fortsatt der og påvist, og da er det udiskutabelt.
Jeg vet de fleste ihvertfall jeg samarbeider med, har samme tankegangen vedr hunder med påvist generell demodex.
Man avler på lokal demodex, og det sies jo er iogfor seg greit, men man bør jo her også holde tunga rett i munnen ved videre avl i forsøk på å finne den ultimate partner som ikke har hatt noe lignende.. Trist sykdom sad3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 EmptyLør Jun 09 2012, 11:30

Kaja skrev:
Jeg har snakket med noen svenske oppdrettere og demodex er enda mer utbredt i Sverige enn hva den er her (synlig ihvertfall) Ingen sykdom man skal tulle med etter min mening. De oppdrettere jeg har snakket med mener jo som meg at det er galskap å avle på hunder som har hatt påvist generell demodex.
Det er vel en grunn for at svenskene jobber med å forske på nettopp denne sykdommen, og har gjort det noen år. Håper de snart kommer med en dna test wink3

Rasens avlsbase er såpass stor at det ikke vil være noe problem for den å utelukke syke avkom, symptomfrie eller ei, når det kommer til slike sykdommer som demodex.

Jeg unner ihvertfall ikke mine valpekjøpere, eller meg selv for den sakens skyld, å få valper med denne sykdommen, så har man en hund som har fått dette påvist i generell tilstand så bør det være a naturlig vett å utelukke denne hunden fra videre avl.
Vi har hatt en hund med demodex, den ble frisk og fin etter en behandling, men det var ikke et spørsmål om den da skulle gå i avl. Det var utelukket for mitt vedkommende. Heldgvis var det ikke av den voldsomme sorten, heller mild, men det var nå fortsatt der og påvist, og da er det udiskutabelt.
Jeg vet de fleste ihvertfall jeg samarbeider med, har samme tankegangen vedr hunder med påvist generell demodex.
Man avler på lokal demodex, og det sies jo er iogfor seg greit, men man bør jo her også holde tunga rett i munnen ved videre avl i forsøk på å finne den ultimate partner som ikke har hatt noe lignende.. Trist sykdom sad3

Jeg er kjempe spent på hva Sverge kommer frem til, og en DNA test hadde vært helt supert!!
Jeg håper de kommer frem til noe om ikke lenge!!

De aller fleste vil nok utelukke syke hunder, men noen vil nok prøve seg.. Utrolig synd for rasen, hundene og valpekjøpere.. no0
Jeg unner ingen å måtte gå gjennom dette..

Selv om man sier at man kan avle på den lokale formen, er det jo ikke noe man ønsker..
Vi lot være å kjøpe inn en fantastisk vakker hund som fikk påvist dette rett før den skulle komme hit til landet.
Denne hunden hadde to små flekker i brystet, men vi ville ikke ta inn en hund som var ment for avl med viten om at denne hadde fått påvist demodex..
Til tross for at det var minimalt med utbrudd og det er ikke sikkert man hadde tenkt over flekkene en gang..

Jeg blir trist hver gang jeg ser hunden, men samtidig sitter jeg igjen med en god magefølelse, noe jeg ikke hadde gjort om hunden var her.. - uansett hvor fin både hunden og stamtavlen er.. wink3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
AVA

AVA


Antall Innlegg : 457
Join date : 17.08.2011
Age : 44
Bosted : Tvedestrand

Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 EmptyLør Jun 09 2012, 14:26

Marte skrev:
Kaja skrev:
Jeg har snakket med noen svenske oppdrettere og demodex er enda mer utbredt i Sverige enn hva den er her (synlig ihvertfall) Ingen sykdom man skal tulle med etter min mening. De oppdrettere jeg har snakket med mener jo som meg at det er galskap å avle på hunder som har hatt påvist generell demodex.
Det er vel en grunn for at svenskene jobber med å forske på nettopp denne sykdommen, og har gjort det noen år. Håper de snart kommer med en dna test wink3

Rasens avlsbase er såpass stor at det ikke vil være noe problem for den å utelukke syke avkom, symptomfrie eller ei, når det kommer til slike sykdommer som demodex.

Jeg unner ihvertfall ikke mine valpekjøpere, eller meg selv for den sakens skyld, å få valper med denne sykdommen, så har man en hund som har fått dette påvist i generell tilstand så bør det være a naturlig vett å utelukke denne hunden fra videre avl.
Vi har hatt en hund med demodex, den ble frisk og fin etter en behandling, men det var ikke et spørsmål om den da skulle gå i avl. Det var utelukket for mitt vedkommende. Heldgvis var det ikke av den voldsomme sorten, heller mild, men det var nå fortsatt der og påvist, og da er det udiskutabelt.
Jeg vet de fleste ihvertfall jeg samarbeider med, har samme tankegangen vedr hunder med påvist generell demodex.
Man avler på lokal demodex, og det sies jo er iogfor seg greit, men man bør jo her også holde tunga rett i munnen ved videre avl i forsøk på å finne den ultimate partner som ikke har hatt noe lignende.. Trist sykdom sad3

Jeg er kjempe spent på hva Sverge kommer frem til, og en DNA test hadde vært helt supert!!
Jeg håper de kommer frem til noe om ikke lenge!!

De aller fleste vil nok utelukke syke hunder, men noen vil nok prøve seg.. Utrolig synd for rasen, hundene og valpekjøpere.. no0
Jeg unner ingen å måtte gå gjennom dette..

Selv om man sier at man kan avle på den lokale formen, er det jo ikke noe man ønsker..
Vi lot være å kjøpe inn en fantastisk vakker hund som fikk påvist dette rett før den skulle komme hit til landet.
Denne hunden hadde to små flekker i brystet, men vi ville ikke ta inn en hund som var ment for avl med viten om at denne hadde fått påvist demodex..
Til tross for at det var minimalt med utbrudd og det er ikke sikkert man hadde tenkt over flekkene en gang..

Jeg blir trist hver gang jeg ser hunden, men samtidig sitter jeg igjen med en god magefølelse, noe jeg ikke hadde gjort om hunden var her.. - uansett hvor fin både hunden og stamtavlen er.. wink3

Dette er jeg så fantastisk glad for å lese, Marte!!!
Jeg kjenner jeg blir skikkelig stolt!!! happy5
Til Toppen Go down
http://minpinlove.weebly.com/
Sponsored content





Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Demodikose, Arvelighet og Avl.    Demodikose, Arvelighet og Avl.  - Page 3 Empty

Til Toppen Go down
 
Demodikose, Arvelighet og Avl.
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: