Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?

Go down 
+6
Blomst
Garp
Marion G
Linn
Simira
Nina (Kennel Dijontoma)
10 posters
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 02:39

Leste et leserinnlegg i det nyeste Hundesport (s. 28) her igår med følgende tittel; "DOGS4ALL - Tjukkholmen for hunder", etter at min samboer hadde lest det og fortalte at det var en som mente det var en del utstillingshunder som var alt for tykke, og da spesielt en del spesifikke raser, og han lurte på hva jeg mente om det... Min spontane reaksjon var at jo, det var jeg jo enig i, for jeg har ofte tenkt det samme og gremmet meg når jeg sitter og ser f.eks en del rottiser, labradorer, bulldoger osv i ringen, og det har irritert meg at f.eks en jaktlabrador, som har en mye sunnere kroppsbygning enn den typiske utstillingslabradore, aldri ville nådd opp i noen utstillingsring, mens de som gjør det bra i ringen som regel er dirrekte feite og aldri ville klart å utføre sine opprinnelige oppgaver som jakthund over lenger tid uten å slite seg ut og ende med belastningsskader... Men så leste min samboer opp rasene som ble ramset opp i dette leserinnlegget...: "Golden retriever, labrador"...og så datt jeg nesten av stolen..."PINSCHERE, rottweiler diverse bulldoger og mastiffer, sennehunder og mange av terrierne osv." sto det videre i leserinnlegget... Og da tenkte jeg bare WHAT?! Hører virkelig vår/våre raser inn blandt de andre rasene som ramses opp her?! Nå vet jeg ikke om denne personen med "pinschere" mener standardpinscheren, dvergpinscheren, begge deler, affenpinscheren eller kanskje han til og med er av dem som fortsatt tror dobisen er en såkalt pinscher, men uansett så satt jeg igjen som et stort spørsmålstegn og følte meg lettere forvirret... blink00

Nå vet jeg at det var en to-tre av oss som akkurat på Dogs4All var litt missfornøyd med kondisjonen hundene våre var i, men da snakker vi jo småplukk og ikke noe som utgjorde noe merkbart utstlag på vekten en gang... Selv hadde jeg med meg to hunder hvorav jeg syns den ene var alt for tynn, Otto hadde ikke spist fulle porsjoner av maten sin etter nettopp å ha levd gjennom to runder med løpetisper på rad, mens jeg syns den andre, Emma, var litt for bred over ryggen etter løpetiden siden hun hadde spist det Otto ikke spiste, men uansett så var det ingen av dem som var noe så voldsomt utenom det normale at det gjorde no videre utslag på vekten... Og det samme gjaldt et par av de andre hundene der eierne klaget over holdet de var i...de var kanskje ikke i den beste kondisjonen de noen sinne hadde vært i, men allikevel...ikke no å merke seg ved akkurat... Nå vet jo alle vi som var der hvilke hunder og hvordan hunder det var som var der denne dagen, og jeg tror vel tvert imot at det heller var et flertall unge, tynne og uferdig hunder der i forhold til de det var som hadde mere masse, og ingen av dem kvalifiserte heller til å bli kalt feite.... Han mente også at det kun var de feite hundene som ble plassert i toppen hos rasene han nevnte og det stemte jo hvert fall heller ikke hos oss, for det var jo bl.a. Otto's unge og uferdige junior-sønn som ble BIR, og han er som alle andre juniorer ganske tynn, har tungt for å holde på vekten og må spise veldig mye for i det heletatt å ikke se ut som bare skinn og bein, så da skjønner ikke jeg hva denne mannen så som ikke jeg så...?! Og jeg vet jo også veldig godt at så godt som alle hundene som var der er hunder som er veldig aktive hunder som holder timer i skogen i høyt tempo, og er godt muskelsatt, så kommentaren om at disse hundene han snakket om aldri ville fungert i skogen og som brukshunder stemmer jo heller ikke med våre raser...! no0

Kjenner dere andre dere og deres hunder igjen i denne betegnelsen og føler dere at våre raser hører hjemme i det selskapet som de ble ramset opp i i dette innlegget?! huh3 Nå var ikke jeg og så i DP-ringen, men jeg kan uansett ikke skjønne at dette kan ha vært tilfellet der heller, utifra det jeg ser på utstilling ellers...hva sier dere med DP, hvordan var ståa hos dere denne dagen...?! unsure3

Nå skjønner jeg jo at denne mannen ikke nødvendigvis helt vet hva han snakker om i og med at han ikke skjønner at man kan ønske mere masse på en ung og uferdig hund uten at man med det mener mere fett, uansett hvor veltrent og sprek denne hunden kanskje måtte være, men uansett...kjenner jeg ble ganske forvirret over det selskapet vi havnet i der... confused3

Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 07:59

Dette leserinnlegget ble postet på Canis lenge før det kom i Hundesport, og ble behørig diskutert der. Regner med at diskusjonen tar seg opp igjen nå. Han har skrevet på Canis at opplistingen av rasenavn var "litt tilfeldig" ut fra raser han hadde observert, og har blant annet unnskyldt seg for å ha tatt med dalmatiner i det opprinnelige innlegget.

Jeg reagerte også på at pinscheren ble nevnt (tror nok ganske sikkert at det er mellompinscher han snakker om, fyren er ikke helt på jordet), men utover det har han et godt poeng, som mange har reagert på ble avfeid med et "god dag mann økseskaft"-svar som ikke ga noe særlig mening. Det er synd, for i mange raser er det et problem at overvektige hunder blir premiert framfor slanke eller normale, og det er faktum at de kaller det "masse". Hvem ville sagt at "bare han får litt mere flesk på kroppen så er han klar for cert", liksom? For det er ikke bare unge, uferdige hunder det er snakk om, men voksne, feite drog.

Så jeg ville ikke tatt det så hardt at pinscheren kom med på listen, men om noen vil ta det opp med ham så ligger tråden på Canis, bare søk på Tjukkholmen.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 09:01

Personlig syntes jeg han hadde et par poeng ogg mye tull. Noen raser har problemer med at utstillingshundene ikke ser ut som de kan løpe og leke, men å ukritisk ramse opp raser der det overhodet ikke stemmer.... For meg blir det useriøst og faller på sin egen urimelighet. Skal han ha i gang en diskusjon syns jeg minstekravet er at han klarer å skille rasene han snakker om... Og vet man ikke at masse ikke nødvendigvis betyr fett, så ... Jeg vet noen prøver å få såkalt masse på unge hunder ved å feite dem opp (helt horribelt, syns jeg), men hvis man ikke ser at en voksen hund som har satt seg mer i kroppen sin ser annerledes ut enn en unghund, så er det vanskelig å diskutere.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 12:07

For å ver helt ærlig synes jeg ikke tynne hunder er noe fint. Heller litt for mye en litt for lite. Så de kan si hva de vil,heller et par gram for mye en for lite.Jeg får kregla når man ser ribbebeina,og har fått gjentate hanger kritikk på utstillinger at hundene er for feite. Men bryr meg ikke om det,de er ikke sykeligt tykke,bare sunne. Og har har det ikke med aktiviteten å gjøre,her blir hundene brukt. wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 12:28

Marion G skrev:
For å ver helt ærlig synes jeg ikke tynne hunder er noe fint. Heller litt for mye en litt for lite. Så de kan si hva de vil,heller et par gram for mye en for lite.Jeg får kregla når man ser ribbebeina,og har fått gjentate hanger kritikk på utstillinger at hundene er for feite. Men bryr meg ikke om det,de er ikke sykeligt tykke,bare sunne. Og har har det ikke med aktiviteten å gjøre,her blir hundene brukt. wink3

Jeg mener det motsatte. Heller litt for tynne enn for tykke. Det er ikke sunt å drasse rundt på for mye, hverken for hunder eller mennesker. Men hvorfor ikke ha de i akkurat passe hold? Er da ikke så vanskelig det? lalala2

Edit: Glemt eå si at jeg synes ofte utstillingshunder ofte er for tykke, også hos dvergpinchere.. innocent3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 12:30

Garp skrev:
Marion G skrev:
For å ver helt ærlig synes jeg ikke tynne hunder er noe fint. Heller litt for mye en litt for lite. Så de kan si hva de vil,heller et par gram for mye en for lite.Jeg får kregla når man ser ribbebeina,og har fått gjentate hanger kritikk på utstillinger at hundene er for feite. Men bryr meg ikke om det,de er ikke sykeligt tykke,bare sunne. Og har har det ikke med aktiviteten å gjøre,her blir hundene brukt. wink3

Jeg mener det motsatte. Heller litt for tynne enn for tykke. Det er ikke sunt å drasse rundt på for mye, hverken for hunder eller mennesker. Men hvorfor ikke ha de i akkurat passe hold? Er da ikke så vanskelig det? lalala2

Edit: Glemt eå si at jeg synes ofte utstillingshunder ofte er for tykke, også hos dvergpinchere.. innocent3

Signerer happy6
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 13:17

Garp skrev:
Marion G skrev:
For å ver helt ærlig synes jeg ikke tynne hunder er noe fint. Heller litt for mye en litt for lite. Så de kan si hva de vil,heller et par gram for mye en for lite.Jeg får kregla når man ser ribbebeina,og har fått gjentate hanger kritikk på utstillinger at hundene er for feite. Men bryr meg ikke om det,de er ikke sykeligt tykke,bare sunne. Og har har det ikke med aktiviteten å gjøre,her blir hundene brukt. wink3

Jeg mener det motsatte. Heller litt for tynne enn for tykke. Det er ikke sunt å drasse rundt på for mye, hverken for hunder eller mennesker. Men hvorfor ikke ha de i akkurat passe hold? Er da ikke så vanskelig det? lalala2

Edit: Glemt eå si at jeg synes ofte utstillingshunder ofte er for tykke, også hos dvergpinchere.. innocent3

Helt enig! happy6 (I den sammenheng det er snakk om LITT for tynn, kontra LITT for tykk). Blir jo feil uansett (både for tynn og for tykk) hvis det er snakk om MYE! Dog synes ikke jeg dette er noe problem hos pinschere...
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 13:22

Hilde Sofie skrev:
Garp skrev:
Marion G skrev:
For å ver helt ærlig synes jeg ikke tynne hunder er noe fint. Heller litt for mye en litt for lite. Så de kan si hva de vil,heller et par gram for mye en for lite.Jeg får kregla når man ser ribbebeina,og har fått gjentate hanger kritikk på utstillinger at hundene er for feite. Men bryr meg ikke om det,de er ikke sykeligt tykke,bare sunne. Og har har det ikke med aktiviteten å gjøre,her blir hundene brukt. wink3

Jeg mener det motsatte. Heller litt for tynne enn for tykke. Det er ikke sunt å drasse rundt på for mye, hverken for hunder eller mennesker. Men hvorfor ikke ha de i akkurat passe hold? Er da ikke så vanskelig det? lalala2

Edit: Glemt eå si at jeg synes ofte utstillingshunder ofte er for tykke, også hos dvergpinchere.. innocent3

Helt enig! happy6 (I den sammenheng det er snakk om LITT for tynn, kontra LITT for tykk). Blir jo feil uansett (både for tynn og for tykk) hvis det er snakk om MYE! Dog synes ikke jeg dette er noe problem hos pinschere...

happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 13:50

Garp skrev:
Marion G skrev:
For å ver helt ærlig synes jeg ikke tynne hunder er noe fint. Heller litt for mye en litt for lite. Så de kan si hva de vil,heller et par gram for mye en for lite.Jeg får kregla når man ser ribbebeina,og har fått gjentate hanger kritikk på utstillinger at hundene er for feite. Men bryr meg ikke om det,de er ikke sykeligt tykke,bare sunne. Og har har det ikke med aktiviteten å gjøre,her blir hundene brukt. wink3

Jeg mener det motsatte. Heller litt for tynne enn for tykke. Det er ikke sunt å drasse rundt på for mye, hverken for hunder eller mennesker. Men hvorfor ikke ha de i akkurat passe hold? Er da ikke så vanskelig det? lalala2

Edit: Glemt eå si at jeg synes ofte utstillingshunder ofte er for tykke, også hos dvergpinchere.. innocent3

Jeg har en som har lett for å bli for tynn, mens den andre har lett for å bli for tykk....Akkurat passe hold er ikke så lett her i gården lalala2
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 15:28

Jeg har faktisk reagert på enkelte raser selv. Spesielt en rottis på Leto for en stund siden som både ble BIR og som fikk en gruppeplassering, den hunden var feit!
For meg skal rottisen være kraftig, men elegant. Denne var kvapsete (i mangel på et bedre ord).

Også sett labradorer, staffer og andre raser som har fått litt vel mye kjøtt på beina.

Kan ikke si at jeg synes at det er noe problem blant pinscherrasene, men så synes jeg at pinschereiere også er flinke til å bruke hundene sine til ulike aktiviteter.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 16:10

Ja, som sagt så er jeg jo enig i at det er en god del raser som har et alvorlig problem, ikke bare med at de er dirrekte overvektige og "må være det" om de skal hevde seg i ringen, men også med en del andre ting som gjør livet fryktelig mye vanseligere enn det må være for dem...og det irriterer meg at disse hundene ikke bare settes opp som best i sin rase, men at det til og med veldig ofte er raser som er alt annet enn friske som stadig går til tops både i gruppen og i BIS-ringen! blink00 Det samsvarer for meg IKKE med det NKK sier, at man skal ha fokus på helse framfor noe annet og at det skal være sunt og være vakker...i så fall burde de ikke gang på gang sette opp f.eks schäfer som BIS! rolleyes3 Det skal vel godt gjøres å lure noen til å mene at en utstillings-schäfer er en sunt og godt bygget hund lenger i disse dager...?! dry

Det som satt ut meg litt var at jeg på absolutt ingen måte synes pinscherne hører hjemme i det selskapet der! Shocked I vår rase syns jeg heller vi jevnt over har stikk motsatt problem, og det er at flesteparten av hundene man ser i ringen stort sett er veldig hengslete, tynne og uferdige og at vi heller pleier å ha problemer med å få hundene våre OPP i vekt, og ikke at de er for fæite... Unge pinschere og særlig hannene, bruker inmari lang tid på å utvikle seg ferdig og ser somregel veldig skralle ut de første årene, og det er jo først og fremt unge hunder vi ser i ringen hos oss da det stort sett er de som stiller for å jakte på det de trenger...det er mye mer skjeldent å se en skikkelig flott og ferdigutviklet hund i ringer som er ordentlig satt i kroppen og ikke ser mer ut som den kunne ha godt av litt mer kjøtt på kroppen... Selvfølgelig vil det alltid kunne dukke opp en og annen tjukkas innimellom, som ikke akkurat er i sin livs form, men det er liksom ikke jevnt over det som er normalen for rasen... Smile

Ellers så er jeg enig i at for hundens del er det heller bedre med noen få gram for lite enn å ha masse ekstra spekk på kroppen, men jeg skjønner heller ikke helt hva som er problemet med å klare å holde en hund i rett kondisjon dersom både hunden og man selv er friske, så man får gitt hunden det den trenger for å ha en god fysikk... Når man bare har èn hund burde hvert fall det være a piece of cake...da jeg bare hadde èn klarte jeg jo til og med å ha full kontroll over hva Jonas klarte og ikke klarte å finne på egenhånd, hvert fall for det meste, hahaha! Spørsmålet er vel heller hva folk anser for å være rett kondisjon... wink3 Spør man meg og sjegen min får man hvert fall to vidt forskjellige svar, selv om ingen av oss kan fordra tjukke hunder...men han er jakt mann og tror at hundene er i best form når bena stikker ut over alt... puke3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 17:08

Jeg vil heller at hunden min skal ha en kilo for mye enn en kilo for lite, beinrangel har jeg veldig lite til overs for. Vet at disse jaktfolka foretrekker skinn&bein, og noen av hundene er så magre at jeg får helt vondt.
Scot ligger nok litt på plussiden, spesielt når han har vært mye hos svigers (de mener jo alltid at han er sååå tynn og fôrer på så godt de bare kan lalala2), men det skal ikke mange dagene til med litt mindre mat før han når matchvekta si (skulle ønske at jeg hadde like god forbrenning....)

Og som du sier Nina, når man har 1-2 hunder burde det ikke være noe problem å holde hunden i form. Det skal jo ikke uendelig mye trening til heller.

Det er ikke pent med pinschere der man ser at ribbeina stikker ut. Blir glad når jeg ser pinschere der man ser musklene, med en pels som skinner som sola og en logrende hale i ringen happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? EmptyMan Feb 27 2012, 17:59

Helt ærlig så skumleste jeg bare innlegget i hundesport, og lot det overhode ikke gå innpå meg i det hele tatt.
Det er heller sjelden jeg ser for tykke eller for tynne hunder få toppresultater på utstillinger, og synes ofte jeg kan se i kritikkene fra årboka at det blir kommentert om hundene er for tynne eller tykke. Dog synes jeg ofte at mange hunder kommer i generelt for dårlig kondisjon, lite muskelmasse og "slappe" etter for lite mosjon, og det går ofte igjennom hos dommerene.

For tynne og for tykke hunder ser man overalt, ikke nødvendigvis bare på en utstillingsarena, dog er det vel ikke til å legge under en stol at mange synes en hund er passe som jeg personlig synes er for tykk. Midjen får helt klart ikke bli borte happy3 Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? 222595

Må nok si meg enig med innlegget til Garp her.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Sponsored content





Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty
PosteTema: Re: Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?   Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...? Empty

Til Toppen Go down
 
Dogs4All - Tjukkholmen for hunder...?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dogs4all
» Dogs4all - vi trenger hjelp
» Dogs4All Lillestrøm 29. november
» Dogs4All/Norsk Vinner 2012
» NM Agility lag-liten Dogs4All Lillestrøm 28.-29. november 2009

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: