Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

"Maltipoo"

Go down 
+4
Simira
Linn
Ane
Hilde-pin
8 posters
AvInnlegg
Hilde-pin

Hilde-pin

Antall Innlegg : 152

"Maltipoo" Empty
PosteTema: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyOns Feb 08 2012, 22:16

En klassevenninne av meg har kjøpt seg valp disse dager, en maltipoo (malteser og puddel). Hun sier at hun får med papirer fra nkk på valpen, jeg forklarte henne at den ikke var registrert i nkk og dermed at hun ikke kunne få papirer på valpen fra nkk, men oppdretter hadde sagt dette til henne. oppdretter påsto også at det var like før maltipoo ble en egen rase godkjent av nkk....

Noen av dere som har hørt noe om godkjenning av maltipoo i nkk???
Evt noen som vet hvilke papirer oppdretter mener valpekjøper får med seg?
Til Toppen Go down
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyOns Feb 08 2012, 22:31

Valpen får vel med seg en NOX-registrering fra NKK antar jeg, hvor blandingshunder kan registreres. Krav der er eks. at valpen må chippes.
Så at hun har fått med papirer fra NKK på valpen kan godt stemme det happy3

Maltipoo.. den var ny..
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyOns Feb 08 2012, 22:47

Det er nok NOX-registeret, ja. Godkjenning tror jeg er eventyr. Det krever MYE for å få en ny rase godkjent.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira

Antall Innlegg : 1072

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 07:10

Det er jo en litt interessant tanke. Fordi at med NOX-registreringen kan oppdrettere si at hundene er registrert i NKK, selv om de ikke er renrasede. Det betyr ikke nødvendigvis at de har stamtavle, slik det gjorde før (oppdretter sier at hunden er reg i NKK = hunden har stamtavle hvilket er et visst kvalitetsstempel).
En konsekvens av NOX-registreringen jeg ikke har tenkt på før!
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Hilde-pin

Hilde-pin

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 08:21

da skal jeg informere henne om at det er i NOX-registeret hun får papirer fra.

hun får valpen i begynnelsen av mars, hun ville egentlig vente til slutten av mars (på grunn av skolegang) men oppdretter forteller at det ikke er bra for valpen å være den eneste valpen igjen med moren siden hun ikke vil bry seg noe om valpen fordi hun er lei av valpene. de andre valpene reiser i begynnelsen av mars.
Av nysgjerrighet lurer jeg på om dette kan være tilfelle(at valpen vil "lide" om han blir værende igjen alene med mor i noen uker? Jeg trodde det skulle være bra jeg da, at de fikk mer "livstrening" fra mor... "Maltipoo" 429255
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 08:44

Hilde-pin skrev:

hun får valpen i begynnelsen av mars, hun ville egentlig vente til slutten av mars (på grunn av skolegang) men oppdretter forteller at det ikke er bra for valpen å være den eneste valpen igjen med moren siden hun ikke vil bry seg noe om valpen fordi hun er lei av valpene. de andre valpene reiser i begynnelsen av mars.
Av nysgjerrighet lurer jeg på om dette kan være tilfelle(at valpen vil "lide" om han blir værende igjen alene med mor i noen uker? Jeg trodde det skulle være bra jeg da, at de fikk mer "livstrening" fra mor... "Maltipoo" 429255

Hvis den tispen har hatt kull tidligere der det skjedde at hun blåste lang marsj i valpen etter 7-8 uker, så må jeg si det høres ut som en jeg ikke ville hatt som mor til min valp... Da lurer jeg litt på hva slags mor hun er tidligere i valpens liv. Jeg vet om tisper som går lei etter 4 uker og da ville jeg latt være å sette valper på dem. De er ikke gode nok mødre i mine øyne. Hva slags sosialisering får valpene ellers hos oppdretter? MÅ hun ha denne valpen? Jeg ville nok ikke kjøpt den, men det er nå bare meg da... og mitt inntrykk ut fra det her. I tillegg til at det er en bevisst blanding med eventyrhistorie om godkjenning lalala2 wink3

Skal si jeg er streng på morran! biggrin happy4
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 08:45

Btw... Hva betaler hun for vidunderet?
Til Toppen Go down
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 09:38

Høres merkelig ut..
Det er jo mange som beholder valper hjemme etter egne kull og da bor jo mor og valp sammen..
Jeg har heller motsatt problem, at mor skal feks "rydde opp" etter valpen i (for) lang tid etterpå..
Hos meg har de vært verdens beste venner og alt har bare vært kos plain3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Gjest
Gjest

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 10:40

Simira skrev:
Det er jo en litt interessant tanke. Fordi at med NOX-registreringen kan oppdrettere si at hundene er registrert i NKK, selv om de ikke er renrasede. Det betyr ikke nødvendigvis at de har stamtavle, slik det gjorde før (oppdretter sier at hunden er reg i NKK = hunden har stamtavle hvilket er et visst kvalitetsstempel).
En konsekvens av NOX-registreringen jeg ikke har tenkt på før!

Det som var formålet når man innførte NOX var at hunder som var "mix" i ulike varianter skulle kunne melde seg på til lydighet, agility osv på Dogweb. Og da må en ha et reg.nr.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 10:42

Linn skrev:
Btw... Hva betaler hun for vidunderet?

Sikkert j***a mye!!!! Mops x pomeraner (?) gikk for 10 000................................
Til Toppen Go down
Hilde-pin

Hilde-pin

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 13:47

Linn skrev:
Hilde-pin skrev:

Hvis den tispen har hatt kull tidligere der det skjedde at hun blåste lang marsj i valpen etter 7-8 uker, så må jeg si det høres ut som en jeg ikke ville hatt som mor til min valp... Da lurer jeg litt på hva slags mor hun er tidligere i valpens liv. Jeg vet om tisper som går lei etter 4 uker og da ville jeg latt være å sette valper på dem. De er ikke gode nok mødre i mine øyne. Hva slags sosialisering får valpene ellers hos oppdretter? MÅ hun ha denne valpen? Jeg ville nok ikke kjøpt den, men det er nå bare meg da... og mitt inntrykk ut fra det her. I tillegg til at det er en bevisst blanding med eventyrhistorie om godkjenning lalala2 wink3

Skal si jeg er streng på morran! biggrin happy4

Ifølge min klassevenninne så var dette første kullet til denne tispen... oppdretter har solgt valper av denne blandingen tidligere. jeg var også litt skeptisk til hva venninnen min fortalte, men hun er oppover ørene forelsket i denne lille hunden som skal bli hennes, var egentlig tilfeldig kjøp slik jeg ser det, hun ville ha hund men hadde ikke bestemt seg for hvilken type, kom over en side på internett(FINN) og hun falt for hvalpen. skulle egentlig ha tispe, men var kun en hannhund igjen til salgs i kullet og derfor ble valget enkelt....? går ikke an å få henne til å innse at hun betaler mye for en blandingsvalp (mener det var 13.000) og hun er opphengt i at dette er en rase som har stor anerkjennelse i USA... Jeg har av egen interesse forsøkt å finne oppdretter sin side på internett men finn-annonsen til valpene er slettet og hjemmesiden er ikke å oppdrive lengre... Jeg synes også dette høres merkelig ut og ville ikke kjøpt hund derfra, men klassevenninnen min er ikke enig i meg... dry
Til Toppen Go down
Marte

Marte

Antall Innlegg : 3032

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 14:22

Oi da.. Her er det mer enn en ting som lukter svidd spør du meg!! what3

Vi har alle forskjellige preferanser når vi kjøper hund, men hun bør i allefall være innforstått med at hun betaler mer for en blandingshund enn en renraset, og at hun kjøper en blandingshund uten stamtavle..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 15:58

En kollega av meg kjøpte nettopp en schnoodle (puddel + schnauzer).
for dette "vidunderet" betalte hun 15.000 for, dvs. dobbelt så mye som jeg betalte for Scot....
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Hilde-pin

Hilde-pin

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 16:51

ElinK skrev:
for dette "vidunderet" betalte hun 15.000 for, dvs. dobbelt så mye som jeg betalte for Scot....

happy4 blir vel schnitzel neste da eller...? schnauzer og shi tzu eller noe i den dur... leer3 For noen navn sier nå jeg... rolleyes3
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 16:52

Hilde-pin skrev:
ElinK skrev:

happy4 blir vel schnitzel neste da eller...? schnauzer og shi tzu eller noe i den dur... leer3 For noen navn sier nå jeg... rolleyes3

Neinei, "Bullshit" blir det neste. Bulldog og shi tzu lol!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Hilde-pin

Hilde-pin

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 16:58

ElinK skrev:
Hilde-pin skrev:
ElinK skrev:

Neinei, "Bullshit" blir det neste. Bulldog og shi tzu lol!

happy4 excited
Til Toppen Go down
Irene

Antall Innlegg : 990

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 17:09

Folka betaler helt horrible priser for blandingsvalper, som oftest (bortsett fra noen veldig sjeldne unntak) kommer fra ikke undersøkte foreldre. Er f.eks. foreldredyr her patella undersøkt ? Det at hunden er blanding betyr ikke at den ikke kunne få de arvelig skavankene som er vanlig i rasene den er blanding av.

Jeg betrakter ideel leveringsalder for en pinschervalp å være rundt 7-8 uker, men har ingen problem å ha en valp lenger hos meg hvis det er behov for det. Å ha hele kullet, kan ofte være 8 valper, lengre er ikke bra, de er selvstendige (etter min erfaring med 19 kull så kommer første spøkelsesalder på pinscheren rundt 5-6 ukers alder, vet ikke om det er noen fakta om hva er typisk i vår rase siden det varierer fra rase til rase) og trenger individuelt trening. Det får de mest hos valpekjøperen, som forhåpentligvis kan jobbe første ukene på deltid og være borte omtrent 4 timer om dagen slik at valpen får en god rutine med å være aleine men får mye tid med eieren. Hadde oppdretteren trent 8 valper individuelt en time om dagen, så hadde det vært en jobb fra 8 til 17 (med halvtimes spisepause og 2 ganger 15 minutters do-pause) og da hadde en vært sammen med valpen kun en time. Og da hadde valpene uansett blitt veldig preget av våre rutiner. Har aldri sett noe problemer med å flytte til sine nye hjem ved 7-8 ukers alder, men vet at noen rasene trenger mer tid.

Fortsetter litt til :
Det at tispen avvenner valpene (alle mine har gjort det på 5 ukers alder) og er ikke så opptatt av valpene mer betyr ikke at tispen er lei av valpene. Deretter er det viktig at valpene lærer hundespråk, tispene duller ikke mer dem bort men setter dem på plass. Det fortsetter de hvis valpen blir hos oppdretteren. Det må ikke betraktes som om tispen er lei av valpen, om enn den kan være ganske "hardhendt".
F.eks. når Sissi flyttet til oss ved 8 ukers alder, så ble hun satt kraftig på plass av Nur flere ganger, mens Nappi og Lady bare overså henne. I dag ved alder 10 mnd er Sissi en sosial hund som ikke nøler å gå til andre og prøve å leke med dem. Men viser de henne sin misfornøye ved å knurre så skjønner hun å la være. Hvis ide ikke setter henne på plass så kan hun dra det ganske langt. Med Nur har hun veldig godt forhold, Nur pusser ørene hennes etc. men om Nur bare ser på henne stygt, så viker hun unna med en gang.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Line & Super

Line & Super

Antall Innlegg : 118

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyTor Feb 09 2012, 20:46

Arghhh, merker jeg koker når jeg leser her. Hadde ikke engang vurdert å kjøpe valp av disse om det var så mye som skurret.

Og hvorfor skal folk blande disse pudlene inn i ALT mulig rart?
Forleden fant jeg til og med Pinscher/Puddel og Toy/DP "Maltipoo" 807776

Finnes mye fine blandingshunder rundt omkring, det kan jeg skrive under på da jeg har hatt det selv, men la folk som kan det "lage" nye raser og ikke tro at den er fin og den er fin så sammen må de jo bli dobbelt så fine no0
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyLør Feb 11 2012, 00:35

Line & Super skrev:
Arghhh, merker jeg koker når jeg leser her. Hadde ikke engang vurdert å kjøpe valp av disse om det var så mye som skurret.

Og hvorfor skal folk blande disse pudlene inn i ALT mulig rart?
Forleden fant jeg til og med Pinscher/Puddel og Toy/DP "Maltipoo" 807776

Finnes mye fine blandingshunder rundt omkring, det kan jeg skrive under på da jeg har hatt det selv, men la folk som kan det "lage" nye raser og ikke tro at den er fin og den er fin så sammen må de jo bli dobbelt så fine no0

Under Champiions of Champion i Brussel i fjor november fikk vi neste utviklet en ny rase: Belgisk Pinscher.

Lurer du på hva det kunne vært? Tysk Pinscher X Østerrisk Pinscher. Tispa har uregelmessige løpetider.

Men det kunne en Hr. Rattenjäger godt lukte. cool3
Til Toppen Go down
Hilde-pin

Hilde-pin

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyMan Feb 27 2012, 14:21

I helgen var klassevenninnen min på besøk hos oppdretteren med maltipoo-valpene. Etter at flere av hennes venner hadde sagt det samme som meg, at hun måtte tenke nøye igjennom dette, og iallefall dra på besøk for å se valpen og treffe oppdretter.

Lang vei og ikke minst dyr reise for å finne ut at det ikke var noe særlig lurt alikevel, hun måtte til Sørlandet. Hun konfronterte oppdretter om hvordan valpen var registrert i nkk og oppdretter hadde svart at hun da hadde misforstått, at det var mor til valpene som var registrert i nkk. Det var fire valper i kullet og to ble hentet i helgen, de to som var igjen hos oppdretteren hadde grønt øyerusk, oppdretter hadde forklart at dette var vanlig på rasen og at de vokste det av seg når de ble litt eldre.
"Tanten" til valpemoren hadde tatt over oppdragelsen på valpene den siste uka fordi moren var lei valpene. Og noen av hundene var skitne og ustelte. På grunn av dette valgte klassevenninnen min å avbestille valpen hun hadde reservert, hun hadde heldigvis ikke betalt noe depositum på valpen, så selv om oppdretter ble sur for avbestillingen kunne ikke oppdretter gjøre noe annet enn å godta det.

Klassevenninnen min er fortsatt interessert i en maltipoo, men har innsett at hun var litt naiv denne gangen og sier hun skal undersøke mer med oppdretter neste gang. Å betale 13.000 for en hund hadde hun ingen ting imot, enten det er en renrase eller blanding...
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" EmptyMan Feb 27 2012, 15:46

Skjønner ikke at hun ikke bare kjøper seg en renraset puddel?!? Eller malteser, men det er færre av dem. Koster omtrent det samme og hun er mye bedre sikret.

Grønn gusje som de vokser av seg...?!? Jauda... Høres lurt ut. Veterinær er dyrt...
Til Toppen Go down
Sponsored content

"Maltipoo" Empty
PosteTema: Re: "Maltipoo"   "Maltipoo" Empty

Til Toppen Go down

"Maltipoo"
Til Toppen 
Side 1 av 1