|
| Kloklipping | |
|
+5Marianne Marte Simira ElinK Solveig 9 posters | Av | Innlegg |
---|
Solveig
Antall Innlegg : 53 Join date : 17.07.2011 Bosted : Sarpsborg
| Tema: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 09:37 | |
| Hva syns dere er riktig ved kloklipping på en hund som blir krakilsk? Holde den fast og tvinge det gjennom?! Råd tas i mot med stor takknemlighet! | |
| | | ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 11:46 | |
| - Solveig skrev:
- Hva syns dere er riktig ved kloklipping på en hund som blir krakilsk? Holde den fast og tvinge det gjennom?! Råd tas i mot med stor takknemlighet!
Scot er ikke noe glad i kloklipp. Har prøvd det meste, godbiter røren han ikke når vi klipper klør overhodet. Jeg holder han fast mellom bena og bøyer frampotene hans bakover og klipper i vei, til store protester. Vi har funnet ut at han blir mer passiv når vi bruker munnkurv, da får han heller ikke tak i klipperen. Han biter ikke, men han napper tak i klipperen. Jeg bruker en klipper med "beskyttelse" slik at jeg ikke klipper for mye, de har jo en tendens til å rykke til. Så da klipper jeg heller oftere og lite enn sjelden og mye Etterpå får han masse skryt og godbiter. Under selve klippingen snakker jeg rolig, ikke med han, men med mannen. Jeg overser Scot mest mulig, men han får ikke lov å vri seg unna, da holder jeg han hardere til han slapper av og fortsetter å klippe. Det er viktig å holde seg rolig og balansert under klippingen, mer stressa man blir jo mer stressa blir hunden. Kjenner man at det blir for mye med 4 poter, så klipp 2, eller bare 1. Det virkigste er å finne ut hva som fungerer for deg og ha som fungerer for hunden. Masse lykke til. | |
| | | Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 12:54 | |
| Elin sier mye bra her. Jeg har også en kloklipp-hater, som tross klikkertrening og mye tålmodighet og godbiter fortsatt ikke liker det. Han står på et bord der jeg står lent over ham og holder ham fast på den måten, mens jeg løfter opp en og en pote som når man tar hoven på en hest. Det funker greiest for oss. | |
| | | Solveig
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 13:54 | |
| Tvang ser ut til å bli metoden her også, sjøl om jeg skulle ønske jeg slapp det. Har vurdert munnkurv jeg også, men som siste utvei. Liker ikke tvang. Er pinschere/dvergpinschere/affenpinschere alle vanskelige å klippe klørne på?! Eller er det bare noe jeg får inntrykk av? | |
| | | ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 14:00 | |
| - Solveig skrev:
- Tvang ser ut til å bli metoden her også, sjøl om jeg skulle ønske jeg slapp det. Har vurdert munnkurv jeg også, men som siste utvei. Liker ikke tvang. Er pinschere/dvergpinschere/affenpinschere alle vanskelige å klippe klørne på?! Eller er det bare noe jeg får inntrykk av?
Jeg føler ikke at jeg bruker tvang, jeg gir han bare ikke noe valg. Tvang forbinder jeg med noe negativ, mens jeg har gjort alt jeg kan for å gjøre det så positivt som mulig. Jeg er bestemt, ikke slem. Han har også blitt mye bedre enn han var. Om jeg slipper han når han vrir seg som en mark så lærer han bare at det funker. Var ei som mente at siden pinscherrasene er rottehunder så er de mer vare for potene sine da rottene ofte biter. Jeg vet ikke om dette stemmer, men Scot liker IKKE at noen tar på forpotene hans, bakpotene er helt greit. Han piper også når jeg tar på potesokker den pingla!! Ikke hold hunden hardt fast, ikke kjeft og ros masse når hunden er flink. Det tar tid, men det er verdt det!! Scot har blitt sååå mye flinkere enn han var, og nå kan jeg klippe klørne uten at mannen må holde han. Deilig å kunne gjøre det alene Når vi er ferdig med kloklipp er det masse kos, skryt, lek og godbiter. Et tips er å dusje hunden først, da blir klørne litt mykere (akkurat som våre negler når vi dusjer/bader). | |
| | | Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 14:03 | |
| Mine dvergpinschere ligger på ryggen i fanget mitt når vi klipper ( en gang i uka ), så de er ikke vanskeli ge De har jo prøvd seg i perioder, men da har jeg ikke gitt meg. De vet at det venter godis og kos i enden Du kan begynne å klippe en klo og gi godbit, og la det være med det. Neste dag gjør du det samme, øk etterhvert til to om dagen osv når du føler dere er klar for det. Lykke til | |
| | | Solveig
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 14:15 | |
| Da skal jeg ta i mot begge rådene her om litt og litt med godbit mellom hver gang, men holde fast så han forstår at jeg bestemmer. :-) | |
| | | Marianne
Antall Innlegg : 237 Join date : 24.09.2010 Age : 66 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 15:40 | |
| Om du vil vurdere et annet alternativ til klipping så er denne sliperen et funn Jeg har den selv og det går som en lek og slipe klørne. Kunne ikke klart meg uten. Selvsagt må hunden vennes til sliperen også, men det pleier og gå greit. Her kan du iallefall ikke klippe feil. www.nalleoghunden.no | |
| | | Marion Marie
Antall Innlegg : 195 Join date : 15.11.2011 Age : 47 Bosted : Passebekk
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 16:15 | |
| Jeg har aldri hatt problemer med å klippe klør på dvergpinschere. De ligger rolig på ryggen til jeg er ferdig. Noen ganger vil de prøve seg ved å protestere. Jeg er bestemt og fortsetter klo klippen når hunden ligger rolig. Valper gir jeg godbit pr negl jeg klipper som ros. Om man har flere hunder i hus få de bort slik at hunden som du har på fanget føler seg trygg. Ellers er jeg veldig enig med det Elin skriver her. Lykke til. | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 16:16 | |
| Jeg syns ikke tvang er rette veien å gå uansett hva man skal trene/gjøre med hunden sin. Om det er kloklipp, gå pent i bånd eller hilse pent på folk som står på dagsorden, så syns jeg man skal trene dette inn på en positiv måte. Så lenge det fins andre måter å trene hund på enn å påføre ubehag (det er ubehag for en hund å bli holdt fast og klipt når den ikke liker/er redd for kloklipping), så ser jeg ingen grunn til å benytte seg av ubehag. Foreldrene mine sin dobermann ble livredd for kloklipp når hun var halvannet år (ett par uhell med å klippe litt for mye satte sine spor) og å tvinge en 37 kilos hund til å klippe klørne var for det første bortimot umulig (hunden er sterk) og ikke minst lite ønskelig pga det ubehaget man utsetter hunden for når man benytter tvang. Hun fikk derfor klipt klørne hos veterinær ett par ganger (neddopet) før kloklipptreningen virkelig ble tatt på alvor. Foreldrene mine hadde prøvd å trene, men så var det dette med å være systematisk, målrettet, trene hyppige og korte økter osv... Jeg passet Kira i to uker og benyttet de to ukene godt og jeg er ennå, selv 4-5 år etter, den eneste som får klippe klørne på den hunden! Føler meg beæret!! (Og syns selvsagt det er kult å ha ett levende bevis på at positiv trening fungerer, selv i situasjoner hvor eierne så for seg at de jevnlig måtte dope hunden ned resten av hennes liv for å få klørne klipt - hun var hysterisk når klosaksa kom frem, så de klarte ikke se for seg noe annet). Jeg gjorde mye av det samme som vises i den øverste filmen jeg har lagt link til her. Det jeg gjorde i tillegg var at jeg tok fyrstikker som jeg knakk nærmere og nærmere klørne til Kira. For hvert knekk, så fikk Kira belønning. Lyden var ganske lik lyden av kloklippingen, så jeg gjorde dette for å få henne komfortabel med klippelyden. I løpet av de to ukene trente jeg omtrent hver dag, flere ganger om dagen, men bare ett par minutter i slengen. Startet med å gjøre henne komfortabel med håndtering og klemming av poter/klør, presenterte så klosaksa og belønnet først for å se på den osv. Etterhvert så fikk Kira så positive assosiasjoner til klosaksa at hun satte seg forventingsfullt foran meg når hun så at jeg hentet den frem. Ikke så rart at mine foreldre sto med haka på knærne når de kom hjem etter å ha vært borte fra hunden i to uker, og hunden står og logrer mens hun klippes klørne på! Det var andre boller enn tiden hvor hun spølte avgårde på parketten straks hun så at noen hentet klosaksa. Kloklipp og filing med klikkertreningKloklipp med klikkertrening | |
| | | Simira
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 16:30 | |
| Holder du kurs, Maria? | |
| | | Solveig
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 16:35 | |
| Interessant og motiverende historie! | |
| | | Maria
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 16:53 | |
| - Simira skrev:
- Holder du kurs, Maria?
Ja, holder noen kurs. Startet som hjelpeinstruktør hos en venninne som har hundeskole og etablerte etterhvert eget firma etter at jeg tok hundefag ved høyskolen i Nord-Trøndelag. Men kursene jeg har er for det meste i regi min venninnes hundeskole. | |
| | | Simira
| | | | Maria
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 17:27 | |
| - Simira skrev:
- Maria skrev:
- Simira skrev:
- Holder du kurs, Maria?
Ja, holder noen kurs. Startet som hjelpeinstruktør hos en venninne som har hundeskole og etablerte etterhvert eget firma etter at jeg tok hundefag ved høyskolen i Nord-Trøndelag. Men kursene jeg har er for det meste i regi min venninnes hundeskole. I kloklipping, mener jeg? Du får si fra om du skal til Oslo og kunne tenke deg å holde kloklippekurs! Haha, å ja, i kloklipping!! Nå skjønner jeg! Dersom jeg får ett til Kira-tilfelle til, så skal jeg filme fra start til slutt og sende filmen til deg. Men fra spøk til alvor; når jeg klarte å få en stykk hysterisk dobermann til å stå og logre under kloklipping etter kun to ukers trening, så får alle det til. Man må bare gå så gradvis frem at hunden hele tiden lykkes. Gjør man det systematisk, trener korte, men hyppige økter, har god belønning og god timing, så er det utrolig hva man kan få til. | |
| | | Elisabeth & Pepsi
Antall Innlegg : 11 Join date : 18.09.2011
| Tema: Klikker + kloklipp = sant ! Ons Feb 08 2012, 17:52 | |
| Jeg hadde dette problemet med Pepsi selv i starten. Eller helt helt i starten gikk det ganske greit, men så bestemte hun seg for at dette var heeeeelt forferdelig og hylte og vred seg som en krakilsk katt... Jeg hadde mange forsøk på klipp + go'bit, men det ble aldri bedre..bare verre.. Fikk rådet at hun bare måtte holdes, "vil hun ikke - så skal hun". Så skulle vi forsøke å holde henne fast da, samboern min holdt henne og så skulle jeg klippe...Aldri mer!! Fikk ikke klippet en eneste klo og hun ble helt GAL - det var vondt å se - ga opp det prosjektet med tvang i løpet av noen få strakser.. Hun er jo kun klikkertrent på alle andre områder, og er en harmonisk jente som ikke er verken redd for labbene sine eller noe annet ellers....så frustrasjonen var til å ta og føle på - HVA skal jeg gjøre??? Så bestemte jeg meg for at det fikk bare ta den tiden det tar å lære henne dette på en positiv måte - så for meg noe slitsomme uker, men det tok TRE DAGER - og jeg vil derfor dele en "step by step" fremgangsmåte som jeg brukte - dere aaaaner ikke hvor lettet jeg var da jeg plutselig kunne klippe klo på en rolig hund!! Kunne nesten begynt å grine av glede altså..hehe.. Det er enkli akkurat de samme prinsippene som Maria skrev så bra om, og her er en solskinnshistorie til - det finnes håp! Jeg hadde Pepsi på verandabordet ute og satt på sto ved siden av. 1. Finn frem noe SKIKKELIG DIGG!! Jeg brukte våtfor og barneskje i plast 2. Klikk og belønn at hunden BERØRER hånden din med labben når du strekker hånden frem. (Begynn me at det berører med snuten om den ikke kan targeting fra før, men gå raskt over til labben). 3. Klikk og belønn at hunden kan HOLDE labben i hånden din frivillig. 4. Klikk og belønn at hunden gir deg labben frivillig, og at du kan KLEMME, PELLE OG "DRA" så mye du vil mens den står rolig. Hold labben i kloklippe-stilling og pell på tær og klør etter hvert). 5. TARGET på kloklippern. Legg kloklipern på bordet og klikk belønn for at hunden BERØRER kloklippern med labben. (Begynn også her med snuten om ønskelig). Vips - så er plutselig kloklippern ikke lenger kilden til alt ondt her i verden, men til masse DIGG!! ;D 6. La kloklippern ligge i hånden og rekk den frem som i sted, klikk og belønn når hunden legger labben i hånden selv om kloklippern er der. 7. Klikk og belønn for at du kan holde labben i én hånd og kloklippern i den andre mens du tar KLOKLIPERN INNTIL LABBEN. Øk etter hvert slik at du fint kan dytte på labbe med kloklippern. ......Og så ar det LYDEN AV KLOKLIPP.....har inntrykk av at lyden er verst noen ganger....og det er dette som var så genialt 8. KLIPP EN FYRSTIKK med kloklippern ved hunden - og belønn! Lyden av klipp på en fyrstikk er ganske lik, la hunden forbinde lyden med go'bit. KLIPP = GO'BIT. Lyden blir som et klikk. 9. KLIPP og belønn nærmere og nærmere, til slutt så holder du fyrstikken og labben i samme hånd, i steden for å klippe kloa så klipper du fyrstikken - og gir DIGGERS! 10. Og mens hunden aner fred og ingen fare så klipper du bare kloa i steden for fyrstikken og later som ingenting Bytt gjerne litt på klo og fyrstikk helt i starten! Også er det lurt å bytte på litt rekkefølger her da - litt holde labb og berøre kloklipper om hverandre, så de aldri vet helt hva som er i gjerde, men bare venter på snopers! Dette ble veeeeeldig detaljert, men kanskje det kan hjelpe noen Alt måå tas i små små små steg, mange økter om dagen - og er hunden din klikkertrent fra før og kanskje har catcha dette med targeting - ja så går det overraskende fort i det de skjønner at dette betyr tilgang på DET BESTE SNOPET Man blir midre frustrert selv også om man bare setter seg noen små mål i løpet av øktene! Og som sagt - den følelsen av å se at Pepsi la labbene i hånden min for å bli klippet - det var en utroolig lettelse og glede!! Ønsker alle kloklippere lykke til | |
| | | Elisabeth & Pepsi
| Tema: PS: Ons Feb 08 2012, 17:55 | |
| Ikke dermed sagt at dette er en sånn "stp by step" hvordan man skal gjøre det, men det var i alle fall sånn vi endte opp med å gjøre det sånn cirka, alle må sikkert modifisere for sin hund | |
| | | Simira
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 18:20 | |
| - Maria skrev:
- Simira skrev:
- Maria skrev:
- Simira skrev:
- Holder du kurs, Maria?
Ja, holder noen kurs. Startet som hjelpeinstruktør hos en venninne som har hundeskole og etablerte etterhvert eget firma etter at jeg tok hundefag ved høyskolen i Nord-Trøndelag. Men kursene jeg har er for det meste i regi min venninnes hundeskole. I kloklipping, mener jeg? Du får si fra om du skal til Oslo og kunne tenke deg å holde kloklippekurs! Haha, å ja, i kloklipping!! Nå skjønner jeg! Dersom jeg får ett til Kira-tilfelle til, så skal jeg filme fra start til slutt og sende filmen til deg.
Men fra spøk til alvor; når jeg klarte å få en stykk hysterisk dobermann til å stå og logre under kloklipping etter kun to ukers trening, så får alle det til. Man må bare gå så gradvis frem at hunden hele tiden lykkes. Gjør man det systematisk, trener korte, men hyppige økter, har god belønning og god timing, så er det utrolig hva man kan få til. Jeg er i prinsippet enig med deg, men vil påstå at jeg har relativt grei tålmodighet og kontroll på klikkertreningen etterhvert også... Men, vi får vel bare prøve igjen. | |
| | | Maria
| Tema: Re: Kloklipping Ons Feb 08 2012, 21:22 | |
| - Simira skrev:
- Maria skrev:
- Simira skrev:
- Maria skrev:
- Simira skrev:
- Holder du kurs, Maria?
Ja, holder noen kurs. Startet som hjelpeinstruktør hos en venninne som har hundeskole og etablerte etterhvert eget firma etter at jeg tok hundefag ved høyskolen i Nord-Trøndelag. Men kursene jeg har er for det meste i regi min venninnes hundeskole. I kloklipping, mener jeg? Du får si fra om du skal til Oslo og kunne tenke deg å holde kloklippekurs! Haha, å ja, i kloklipping!! Nå skjønner jeg! Dersom jeg får ett til Kira-tilfelle til, så skal jeg filme fra start til slutt og sende filmen til deg.
Men fra spøk til alvor; når jeg klarte å få en stykk hysterisk dobermann til å stå og logre under kloklipping etter kun to ukers trening, så får alle det til. Man må bare gå så gradvis frem at hunden hele tiden lykkes. Gjør man det systematisk, trener korte, men hyppige økter, har god belønning og god timing, så er det utrolig hva man kan få til. Jeg er i prinsippet enig med deg, men vil påstå at jeg har relativt grei tålmodighet og kontroll på klikkertreningen etterhvert også... Men, vi får vel bare prøve igjen. Hvis du har pleid å klippe klør i ett spesielt rom, så begynn å tren ett annet sted. Har du pleid å stå på en spesiell måte, så endre på det (eksempelvis start fra hundens andre side dersom du tidligere har startet med en bestemt side). Bytt omså klosaks (jeg teipet det røde håndtaket på klosaksa med sort teip slik at Kira ikke skulle få panikk bare hun så den teite klosaksa). Prøv å lage en fresh start hvor hunden ikke kan koble sammen for mange av de dårlige erfaringene han har hatt tidligere, men heller skape nye positive opplevelser. Kanskje det hjelper på! | |
| | | Simira
| Tema: Re: Kloklipping Tor Feb 09 2012, 07:08 | |
| - Maria skrev:
Hvis du har pleid å klippe klør i ett spesielt rom, så begynn å tren ett annet sted. Har du pleid å stå på en spesiell måte, så endre på det (eksempelvis start fra hundens andre side dersom du tidligere har startet med en bestemt side). Bytt omså klosaks (jeg teipet det røde håndtaket på klosaksa med sort teip slik at Kira ikke skulle få panikk bare hun så den teite klosaksa). Prøv å lage en fresh start hvor hunden ikke kan koble sammen for mange av de dårlige erfaringene han har hatt tidligere, men heller skape nye positive opplevelser. Kanskje det hjelper på! Been there, done that. Vi har tilogmed byttet hus, vi. :P (ikke BARE for kloklipptreningen, altså) | |
| | | Elisabeth & Pepsi
| Tema: KLOKLIPP - KRISE Ons Aug 29 2012, 18:13 | |
| Hei! Jeg har skrevet et innlegg over i samme tråd om hvor flott det gikk å klikkertrene Pepsi til å takle å klippe klørne helt uten å mukke - og det gikk strålede i mange måneder, MEN så har hun hatt noen "tilbakefall" innimellom hvor vi har måttet gå noen skritt tilbake og så har det ordnet seg igjen. NÅ har hun imidlertid fått HELT noia for kloklipp, og det er helt merkelig. Hun har ikke fått klippet for langt så det kan ikke være derfor. Først trodde jeg at hun bare var dramaqueen (for det kan hun være).. Hun hyler til lenge før jeg har tatt klipperen i nærheten av henne feks... (typisk dramaqueen) men nå er det bare blitt helt på tryne....bakbena har aldri vært noe problem, men nå er de like ille som fremlabbene... Hun skjelver, halen mellom beina, og trekker seg unna, og piper/hyler.... Jeg har slitt med å få til dette de siste to-tre ukene, og nå løper og gjemmer hun seg om hun ser klippern.. Klørne vokser veldig fort og nå er de blitt ganske lange..jeg reiser på to ukers ferie nå og skulle gjerne fått klippet alle innen fredag....fått tatt to idag.. Er redd for at nervene har vokst seg lange om jeg ikke får klippet skikkelig på da fire uker...??? Jeg må iinnrømme at jeg har blitt mer og mer frustrert når det har blitt sånn, og jeg har ikke klart å skjule det for henne...normalt er hun ikke vant til at jeg er det minste irritert eller negativ overfor henne, hun er klikkertrent på det meste og er ellers positiv og harmonisk. Jeg har helt sikkert forverret det mer med å bli oppgitt og irritert, og gjort det til en enda mer negativ opplevelse.. :( Noen som har noen gode råd?? Jeg har kjøpt kloslipemaskin som jeg tok frem idag. Har fått henne til å targete den med labbene nå, men hun likker IKKE når jeg skrur den på da...så tror ikke jeg får den til å virke på så kort tid... Tar gladelig imot velmenende råd!!! Ellers er det ingenting hun ikke finner seg i egentlig og hun er ikke stressa eller urolig til vanlig... Men JEG blir stressa av dette... KJenner igjen følelsen fra forrige gang før jeg fikk til å klikkertrene det...FRUSTRASJON!!! Jeg tenker selv at jeg bare må gå tilbake til scratch igjen....og at det tar den tiden det tar, men jeg reiser jo nå...og er litt desperat.. Tror dere det blir for mange uker uten klipp? Dette ble veldig langt og rotete, men jeg er litt bekymret..hehe... TAR I MOT GODE OG DÅRLIGE RÅD )) | |
| | | tulalula
Antall Innlegg : 273 Join date : 16.08.2009 Age : 48 Bosted : Årnes
| Tema: Re: Kloklipping Tor Aug 30 2012, 06:46 | |
| Dida var også litt vanskelig til å begynne med. Jeg fikk noen i stallen til å ha henne på fanget til å begynne merd med godbiter. Etterhvert ble det greit, i dag sitter hun på fanget mitt og vi klipper som bare det. Men vi må ha noen kosepauser og litt underveis...og hun prater en hel masse, gnager litt på nesa mi osv..he,he.. men hun har godtatt at vi klipper klør. Jeg var bare bestemt med henne, uansett hva hun mente fullførte vi alltid, tror hun resignerte til slutt da hun skjønte at sånn skulle det være om enn under protest Bare vær tolmodig og konsekvent så ordner det seg | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Kloklipping | |
| |
| | | | Kloklipping | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |