Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trenger hjelp med tissing inne og andre ting

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Henriette73




Antall Innlegg : 3
Join date : 03.02.2012

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptyFre Feb 03 2012, 13:08

Trenger seriøst hjelp til vår dvergpinschergutt på snart 2 år.

Han ble kastrert når han var et år etter anbefalinger fra flere veterinærer da han markerte på alt inne i hus, stakk av og var veldig stresset.

Problemet er at han stadig tisser i buret sitt om natten selv om han er på sein lufting osv. Hvis jeg lar han sove med buret åpent tisser og bæsjer han ned hele vaskerommet og det er jo ikke akkurat kjekt og stå opp til heller.

Men nu i det siste er han begynt og tisse i sengen til mellemste gutten og på tingene såsom bagger til elste gutten, ka som skjer?

Han er egentlig en veldig snill og grei hund, er glad i og leke, sove, kose osv men jeg blir heise oppgitt over dette.

Ellers blir han skikkelig stresset hvis jeg forlater huset uten han selv om de 4 andre som bor i huset er hjemme, hva kan vi gjøre for å bedre dette? Som oftest lar jeg han få bil med i bilen på tur hvis jeg skal på foreldremøter, osv bare fordi de andre skal få slippe det styret det medfører med han som springer rundt og ser etter meg i glasset, går å gjemmer seg og tisser, tygger en av mine sko eller ting i stykker.

Han går med meg hele dagen siden jeg har vært hjemme pga sjukdom, men nu skal jeg snart til og begynne og jobbe igjen og det ser jeg litt svart på hvis han skal bli ved og oppføre seg sånt.

Vi går masse på turer, leker og får masse kos hos alle.

Kan det hjelpe hvis han får en hund som selskap eller vil de bare skape enda størrer problemer? har lurt veldig på om det er fordi han er alene siden han siden vi fikk han har tisset og når han var mindre bæsjet i buret sitt.

Håper noen har peiling og kan ta seg tid til og hjelpe meg for jeg begynner å bli ganske oppgitt og føler meg som en elendig hundeeier.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptyFre Feb 03 2012, 14:09

Du skriver selv at han er stresset, og jeg tror dette er mye av årsaken til at han gjør i fra seg inne. Allikevel ville jeg ha sjekket ham hos veterinær for å se om det er noe annet som kan ligge bak (urinveisinfeksjon f.eks). Det høres ut som han har litt seperasjonsangst utifra det du beskriver. Ta konktakt med Linn her på forumet - hun er flink når det gjelder hund og stress, og om ikke hun kan hjelpe dere, så kjenner hun til flere dyktige folk som helt sikkert kan hjelpe dere happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Henriette73




Antall Innlegg : 3
Join date : 03.02.2012

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptySøn Feb 05 2012, 13:55

Noe ny herinne så har ikke skjønt hvordan alt fungere enda Smile

Men nu har han de siste to dager gjort sine toalett besøk inne siden det sner og stormer :( Matmor veldig lite fornøyd, selvom hun er med han ute på do flere ganger for dagen som back up, men nei da her finner vi bæsj på toalettet og tiss på vaskerommet Twisted Evil

Jeg lurer på om jeg må ta en telefon til Stend Dyreklinikk og høre ka pokker jeg skal gjøre, kan jo ikke bli ved og ha det sånt, det blir jo verre og verre for kvar dag dette.

Er det noen som tror det kan hjelpe hvis han får selskap av en annen dvergpinscher, eller vil han da bli enda verrer? Noen erfaringer?

Når vi har vært på ferie og han ikke har kunnet vært med har han vært på en "Kennel" hvor de bor ilag med hun som driver den og hennes hunder, der storkoser han seg når de lever i flokk. Ikke tisser han i buret sitt heller når han er der. Derfor lurer jeg på om han er blitt ensom, kvar gang han må forlate "kennelsen" og hans nye venner og nu er alene og ikke har noen og leke med?

Ka er folks erfaringer med og ha flere hunder ilag, gjør de det bedre med hensyn til stress, seperasjonsangst, renslighet osv?

Skal sies at når han var yngre var han veldig flink og gå på do.
Til Toppen Go down
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 38
Bosted : Sandefjord

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptyTir Feb 07 2012, 11:58


Hvis du er hjemme ville jeg sørget for å alltid ha han under oppsyn, ikke la han få sjangsen til å gjøre fra seg inne. Hvis han er så knyttet til deg som det høres ut som, så går han vel kun i et annet rom for å gjøre fra seg. Så hvis han er påvei avgårde, ta han med ut med en gang. Husk at jo flere ganger han gjør fra seg inne, jo mer forsterket blir adferden. Altså, hold øye med han hele tiden.

Enig med Marita at det høres ut som han har seperasjonsangst på det du sier om at han leiter etter deg mens andre er hjemme. Dette kan også være grunnen til at han gjør fra seg om natta, hvis du ikke er i samme rom. Kanskje du kan prøve å ha buret på soverommet?
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptyTir Feb 07 2012, 12:38

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt m en hundetrener som kan stress og atferd, eks Anne Lill Kvam. Det er gjerne mye som foregår og ved å få det kartlagt ordentlig, er det lettere å komme på riktig spor fort happy6 Det høres ut som han har et forhøyet stressnivå, men da må man finne årsaken og gjøre noe med det. Ofte er det sammensatt. Det kan også være rent prektiske ting som ikke funker for ham.

Imens kan du jo tenke litt på dette:

- Kommer han nok ut, slik at han får gått rolig og snust, gjort fra seg uten styr osv? Eller går det galt fordi han faktisk må på do og ikke får gjort det?
- Har dere/noen av dere straffet (verbalt eller fysisk) når han har gjort fra seg inne? Da vil dere kunne få reaksjonen at han vil prøve å gjemme seg når han skal på do og ikke tør å gå på do foran dere.

Få hjelp! Ikke vent til hunden får hjerteinfarkt (høyt nok stress kan føre il det) eller dere blir sprø wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Henriette73




Antall Innlegg : 3
Join date : 03.02.2012

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptyTir Feb 07 2012, 17:48

Vanligvis når været er bra, går han til terassedøren når han vil ut og så slipper vi han ut i hagen, hvor han springer rundt og snuser og jagter litt på fugler, blade, finner pinner osv og går på do.

Han vil ofte ut på do, noen ganger flere ganger i løpet av en time, men andre ganger kan det gå flere timer før han vil.

Skal jeg kjører på butikken for å handle skal han være med, skal jeg jeg kjører barna på trening vil han være med.

Skal jeg ned til vaskemaskinen eller ned i kjelleren for å hente noe, springer han alltid med, men når så han ser hva jeg holder på med kan han gå opp og legge seg i kurven igjen og så enser han meg ikke igjen før jeg kommer opp igjen.

Noen perioder syns jeg han er veldig bra, andre ganger verrer.

Nu er det plus grader igjen så nu er det ingen problem og gå på do ute, men en liten skvett kommer der noen netter.

Vi har en ganske stor tomt hvor han får springe rundt på og når det ikke er for kaldt går vi lange turer i skog og mark, hvor han ofte får springe løs så han skikkelig får lukte og sniffe rundt om Smile

Men til hans forsvar skal det jo sies at han ELSKER og kjøre bil, han kan ligge i buret sitt i timesvis så lenge han får være i bilen, for det er fantastisk, og så får man jo komme ut på lufteturer rundt omkring på merkelige plasser og kansje man får treffe en liten hundekompis laughs


Til Toppen Go down
riotgirl

riotgirl


Antall Innlegg : 21
Join date : 02.01.2011
Age : 37
Bosted : Larvik

Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting EmptyFre Feb 17 2012, 09:53

Høres slitsomt ut dette.. Vi hadde fått vår stueren på en liten tid etter vi fikk han. Så begynte han å markere. Da begynte han på nytt med å tisse inne og vi ble like frustrerte som du beskriver her :P Etter mye om og men, fikk vi rett og slett tips om at samboeren skulle tisse på en q-tips og dra den langs de tingene hunden markerte, bare høyere enn han noen gang ville klare å markere. Da kjente han lukten av en annen "sjef" og gikk til slutt forbi de faste plassene han markerte på wink3 Og rett ut Smile Dette gjorde vi også i buret hans og plutselig var vi kvitt problemet Smile

Nå høres det ut som at det kanskje er litt andre faktorer inne i bildet hos dere.. Jeg har selv lurt på en personlig trener, men det er pga at hunden er så brå når det kommer gjester. Da gir han blanke i reglene om ikke å hoppe opp i sofan hvis det kommer besøk osv. Det er ikke alle som er like trygge på at en liten type hund hopper opp i sofan og skal rett opp i ansiktet å rote.

Har prøvd forskjellige teknikker på det, for de minste barna vi kjenner er ganske skeptisk på han. Men ingenting ser ut til å virke, bortsett fra inngjerding så klart :P Har fått en del tips også, som vi har prøvd. Men det siste jeg fikk tips om her forleden, var en personlig trener som fokuserte på lydighet og hundens oppførsel overfor besøkende wink3 Jeg hører mye bra om dem. Hvis ingen tips funker for dere, så kan dere jo google litt etter personlige hundetrenere Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty
PosteTema: Re: Trenger hjelp med tissing inne og andre ting   Trenger hjelp med tissing inne og andre ting Empty

Til Toppen Go down
 
Trenger hjelp med tissing inne og andre ting
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tissing inne...
» Tissing inne
» Tissing inne
» Markering/ tissing inne
» Tissing inne etter foring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: