Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Usikker

Go down 
AvInnlegg
Katrine

Antall Innlegg : 11

Usikker  Empty
PosteTema: Usikker    Usikker  EmptyLør Jan 07 2012, 01:26

Heei

vi har nå for 2 mnd siden kjøpt en Dp som vi har merket at har litt problemer med og være skeptisk til nye mennesker og store hunder.Han glefser etter folk som kommer på besøk spesielt nye mennesker som kommer og jager de rundt i huset, vi har nå gjennomført Valpekurset og fått mye hjelp der ang dette men det er veldig slitsomt, mennesker som ofte er på besøk som f.eks mamma,søsteren min og noen venner av oss går helt finnt men noen driver han og skal herje med, vi sier at folk at de skal si hei og gi han en godbit være rolige og gå og sette seg, og det funker med noen. Men det har blitt spesielt ille etter julaften da min samboers stefar skulle ''kose'' med hunden selv om jeg sa at han skulle la han være dette resulterte med at Emil glefset og mannen slangte han i gulvet, og når han var ferdig skulle han ta han en gang til, dette gjore at jeg dro direkte fra juleselkapet med hunden, og vill ikke ha den mannen inærheten av meg. jeg mener at vold mot hunder ikke hjelper noe men skaper bare retsel. men en ting jeg har lagt merke til er at han spesielt reagerer på menn og folk med sterk personlighet, det var en valpeekspert på kurset som sa at det er normalt for en hund som har vært forlenge hos opptretter (vi kjøpte han når han var 4 mnd) at det kan skje at de er skeptiske til mennesker eller hunder. han glefser også etter store hunder.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få han til og slutte med dette, siden det er veldig slitsomt for men og smaboeren min at han er sånn. vi skal fortsette på grunnkurs nå i februar. men er detr noen som har vært borti dette før er det vanlig? siden jeg gruer meg til og få besøk siden han glefser. og det er jo ikke alle som skjønner at han er redd og sier at jeg må ta han og gi han en lære penge når han gjør det. MEN DET KOMMER ALDRI TIL OG SKJE!

Håper noen kan hjelpe oss Smile
Til Toppen Go down
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi

Antall Innlegg : 457

Usikker  Empty
PosteTema: Re: Usikker    Usikker  EmptyLør Jan 07 2012, 08:13

Det spørs nok på hva som har skjedd hos oppdretter. Min første DP var 4 måneder når hun kom til meg. Hun har aldri glefset etter noen, selv om hun syntes store menn (spesielt med mørk stemme) var litt skummet til å begynne med hun også.

Det jeg tror er viktig er at han aldri føler seg stengt i et hjørnet. Har han et bur å gjemme seg i som står tilgjengelig? Slik at han kan trekke seg unna hvis han vil? La for all del ikke han jage noen rundt. Få de til å overse han.

Pass på at han ikke er stresset. Han er jo fortsatt valp så turene skal være korte og han må få ro.

Hvordan oppfører han seg når dere møter mennesker ute? Kanskje dere kan prøve å få dem til å hilse på gjestene utenfor før de kommer inn. Da er han ikke på sitt territorium.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Marion Marie

Marion Marie

Antall Innlegg : 195

Usikker  Empty
PosteTema: Re: Usikker    Usikker  EmptyLør Jan 07 2012, 10:50

Å komme med råd uten å ha sett hundens adferd i disse situasjonene er vanskelig.

Det første du kan gjøre er å henge et skilt på døra di "hund under trening, overse hunden til jeg sier det er greit"
Når folk kommer hjem til deg så skal hunden ikke få oppmerksomhet i det hele tatt for dette kan forsterke den uønskede adferden.
Husk at om han ønsker å hilse så gjør han det, men ikke gi han oppmerksomhet til å begynne med.
Du overser også og følg med på han. Glefser han så sier du nei. Oppfører han seg så ros han masse.
Aldri la noen hilse på han uten at han vil nå.
Stresser han rundt og ikke klarer å roe seg, glefser etter folk så sett han i bur (timeout) straks han er rolig så slipp han ut.
Du kan sette han i valpegrind om du har.

Du kan også prøve å møte besøket ute som ble nevnt her.

På tur så har jeg en fin metode "sladre metoden"

Begynn å gå på steder uten så mye mennesker på en gang.
Når han tilfeldigvis ser på deg så ros og belønn med god biter han elsker.
Dette kan du gjøre inne også for å lære det inn.
Dette gjør du ofte, så han skjønner at det lønner seg å se på deg.
Dette gjør du også når du ser folk/ hunder kommer på avstand, han ser på deg ros og gi godbit.
Bjeffer han så ikke gi godbit eller ros, men i det sekundet han er stille titter opp på deg så vær rask med å rose og gi godbit.
Du belønner kun når han ser på deg og er stille. (overse han om han begynner å bjeffe på folk, fortsett å ros da når han er stille)
Fra du ser menneskene på avstand så begynn å jobbe med hunden, følg med og fang opp hvert blikk fra han, du må rose hver gang han ser opp på deg. Gå rolig, ikke stress.
Første gangene så gå på andre siden av veien når du møter folk og hunder så det er lettere for han å lykkes. (for store utfordringer til å begynne med er ingen vits)
Når du har gjort dette og han har lært det så vil han hver gang han ser folk på avstand sladre på dem, han ser menneske/hunden så ser han opp på deg.
Men husk alltid å belønn hver eneste gang i begynnelsen, (bruk små godbiter for det blir masse)
Med dette så forteller han deg at jeg ser dem og du bekrefter dette ved å rose han for god adferd og at det er helt greit.

Du kan videre belønne for ting han gjør av seg selv som du liker.
Eks. Han tilfeldigvis setter seg ned i stua, ros og gi god bit(ha alltid god bit tilgjengelig)
Han vil tenke "hva gjorde jeg nå ? jeg prøver en gang til" da setter han seg ros og gi god bit. Når han har skjønt dette så vil han komme til deg og sette seg veldig ofte for å få ros og god bit. Da kan du begynne å legge inn kommando "sitt" når han da er på vei til å sette seg så sier du "sitt" og belønner.
Men husk alltid å belønn med stemme også, godbiten erstatter ikke det.
Men husk å vær rask fordi en valp reiser seg fort opp, det må belønnes når hunden sitter og ikke er på vei opp igjenn, her kreves det tålmodighet biggrin
Dette kan du gjøre med andre triks også, kjempe morro.

Jeg håper du forstod det jeg skrev her, er ikke så lett å forklare ved å skrive. Lettere å vise biggrin
Om du vil så kan du ta deg en tur på besøk så kan jeg vise deg disse metodene.
Jeg har barn som er flinke til å overse redde hunder. Vi kan også ha passeringstrening med en av mine hunder som er rolig og overser møtende hunder.

Så vil jeg nevne at det er viktig med mer ros enn "ris" i hverdagen det er derfor jeg sier overse uønsket adferd og ros for adferd du liker, men klart biter han så kan du ikke overse.
Med dette så lærer han hva som er akseptert eller ikke. Aldri skrik til hunden og ikke bruk makt/vold.
Forhold deg rolig i situasjoner der han blir redd/usikker og ikke bry deg om han, overse det.
Aldri løft han opp når han viser redsel/usikkerhet da forterker du hannes redsel.

Redigert innlegget da jeg skrev hun istedenfor han, thihi
Til Toppen Go down
http://pocogigante.weebly.com/
Sponsored content

Usikker  Empty
PosteTema: Re: Usikker    Usikker  Empty

Til Toppen Go down

Usikker
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-