Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Markedet mettet?

Go down 
+8
Kennel My Alter Ego
AVA
Marte
Linn
Kaja
Marion Marie
Marion G
Takk for meg
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyMan Des 26 2011, 19:18

Jeg synes mange har snakket om at markedet har vært mettet
på dvergpinscher nå lenge.
MEN jeg har ALDRI hatt så mange henvendelser på valper som nå...
Flere som har samme erfering?
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyMan Des 26 2011, 20:46

Var ganske mangen hos meg også,den siste fikk jeg problemer med å selge da jeg kun ville selge han til utstillingsintrs,men er noen useriøse ute på markedet også,så oppegående folk ser vel bort dem forhåpendligvis,men er ikke så mangen valper heller akurat nå happy6
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Marion Marie

Marion Marie


Antall Innlegg : 195
Join date : 15.11.2011
Age : 46
Bosted : Passebekk

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyTir Des 27 2011, 10:04

Jeg har hatt flere telefoner på valper.
Så det gjenstår å se om det er like mye når vi har valper biggrin
Til Toppen Go down
http://pocogigante.weebly.com/
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyTir Des 27 2011, 12:11

Jeg synes iallefall at det virker som det er mange seriøse valpekjøpere der ute Smile
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 08:53


Vet ikke hvordan markedet er nå, det snur seg kanskje fort, få av de mest aktive oppdretterene har kull for tiden også, og det ser ut som de som velger å ha valper nå velger på bakgrunn av farge, for noen år tilbake var det få sorte valper kontra røde, ser ut som mange følger markedet. Håper kvaliteten følger med happy6
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 09:47

Kaja skrev:

Vet ikke hvordan markedet er nå, det snur seg kanskje fort, få av de mest aktive oppdretterene har kull for tiden også, og det ser ut som de som velger å ha valper nå velger på bakgrunn av farge, for noen år tilbake var det få sorte valper kontra røde, ser ut som mange følger markedet. Håper kvaliteten følger med happy6
Jeg har av en eller annen grunn selv mest black and tan i mitt oppdrett og da blir det stort sett B & T valper jeg
selger også.
Men jeg har jo aldri mer enn 1 -2 kull i året så dem mest aktive oppdretteren er jeg jo heller ikke.
Men i løpet av 2012 kommer det nok et rødt kull fra min side også Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 10:01

Anne-Mari skrev:
Kaja skrev:

Vet ikke hvordan markedet er nå, det snur seg kanskje fort, få av de mest aktive oppdretterene har kull for tiden også, og det ser ut som de som velger å ha valper nå velger på bakgrunn av farge, for noen år tilbake var det få sorte valper kontra røde, ser ut som mange følger markedet. Håper kvaliteten følger med happy6
Jeg har av en eller annen grunn selv mest black and tan i mitt oppdrett og da blir det stort sett B & T valper jeg
selger også.
Men jeg har jo aldri mer enn 1 -2 kull i året så dem mest aktive oppdretteren er jeg jo heller ikke.
Men i løpet av 2012 kommer det nok et rødt kull fra min side også Smile

Så gøy da happy5 Forandring fryder, så det er morsomt når det blir litt forskjellig rundt omkring, syns jeg biggrin
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 10:20

Jeg tenker som så, at om en dvergpinscheroppdretter kun benytter seg av en farge på bakgrunn av at det er det man liker best eller at markedet ønsker det, så vil man utelukke utrolig mange gode avlshunder. Det å velge etter farge, fremfor kvalitet blir for meg helt tullete.
Den røde fargen har dominert rasen i mange år, og gjør til dels det nå også. Man ser at ting forandrer seg avlsmessig, men hittil har jeg til gode å oppleve at de sorte totalt sett er bedre kvalitetmessig enn de røde. Klart det finnes unntak alle veier, missforstå meg rett.
Selv om jeg selv foretrekker de røde, synes jeg det er artig med begge farger, det er jo det som gjør rasen. Og flere kvalitetsdvergpinschere i sort er absolutt ikke å forakte. Men jeg har mine betenkeligheter når jeg ser at finn.no har overflod med nettopp kun sorte.. unsure3

En oppdretter (utenlandsk) ble spurt av meg hvorfor h*n ikke avlet på røde dvergpinschere. Svaret var som følger; "De røde var så vanskelige å selge"... vel ærlig sagt, men hvor mange utrolig flotte individer utelukker man ikke da for rasens fremtid? Vil ikke vi som oppdrettere avle for å forbedre rasen? For å få til det bør vi jo bruke de individer vi mener faktisk kan tilføre rasen kvalitet, uavhengig av farge.

Det her synes jeg er en interessant diskusjon, derfor har jeg mulig lagt opp til litt provokasjon nå wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 10:33

Kaja skrev:
Jeg tenker som så, at om en dvergpinscheroppdretter kun benytter seg av en farge på bakgrunn av at det er det man liker best eller at markedet ønsker det, så vil man utelukke utrolig mange gode avlshunder. Det å velge etter farge, fremfor kvalitet blir for meg helt tullete.
Den røde fargen har dominert rasen i mange år, og gjør til dels det nå også. Man ser at ting forandrer seg avlsmessig, men hittil har jeg til gode å oppleve at de sorte totalt sett er bedre kvalitetmessig enn de røde. Klart det finnes unntak alle veier, missforstå meg rett.
Selv om jeg selv foretrekker de røde, synes jeg det er artig med begge farger, det er jo det som gjør rasen. Og flere kvalitetsdvergpinschere i sort er absolutt ikke å forakte. Men jeg har mine betenkeligheter når jeg ser at finn.no har overflod med nettopp kun sorte.. unsure3

En oppdretter (utenlandsk) ble spurt av meg hvorfor h*n ikke avlet på røde dvergpinschere. Svaret var som følger; "De røde var så vanskelige å selge"... vel ærlig sagt, men hvor mange utrolig flotte individer utelukker man ikke da for rasens fremtid? Vil ikke vi som oppdrettere avle for å forbedre rasen? For å få til det bør vi jo bruke de individer vi mener faktisk kan tilføre rasen kvalitet, uavhengig av farge.

Det her synes jeg er en interessant diskusjon, derfor har jeg mulig lagt opp til litt provokasjon nå wink3

JEG ER SÅ ENIG MED DEG!!! happy5 happy5 happy5
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Marion Marie

Marion Marie


Antall Innlegg : 195
Join date : 15.11.2011
Age : 46
Bosted : Passebekk

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 10:47

Kaja skrev:
Jeg tenker som så, at om en dvergpinscheroppdretter kun benytter seg av en farge på bakgrunn av at det er det man liker best eller at markedet ønsker det, så vil man utelukke utrolig mange gode avlshunder. Det å velge etter farge, fremfor kvalitet blir for meg helt tullete.
Den røde fargen har dominert rasen i mange år, og gjør til dels det nå også. Man ser at ting forandrer seg avlsmessig, men hittil har jeg til gode å oppleve at de sorte totalt sett er bedre kvalitetmessig enn de røde. Klart det finnes unntak alle veier, missforstå meg rett.
Selv om jeg selv foretrekker de røde, synes jeg det er artig med begge farger, det er jo det som gjør rasen. Og flere kvalitetsdvergpinschere i sort er absolutt ikke å forakte. Men jeg har mine betenkeligheter når jeg ser at finn.no har overflod med nettopp kun sorte.. unsure3

En oppdretter (utenlandsk) ble spurt av meg hvorfor h*n ikke avlet på røde dvergpinschere. Svaret var som følger; "De røde var så vanskelige å selge"... vel ærlig sagt, men hvor mange utrolig flotte individer utelukker man ikke da for rasens fremtid? Vil ikke vi som oppdrettere avle for å forbedre rasen? For å få til det bør vi jo bruke de individer vi mener faktisk kan tilføre rasen kvalitet, uavhengig av farge.

Det her synes jeg er en interessant diskusjon, derfor har jeg mulig lagt opp til litt provokasjon nå wink3
Enig i det du skriver her.
Jeg foretrekker også røde og det kommer jeg alltid til å gjøre.
Jo vi avler for å forbedre rasen selvsagt.
Fargen for meg spiller ingen rolle, men å få kjøpt rødt nå er ikke lett.
Til Toppen Go down
http://pocogigante.weebly.com/
AVA

AVA


Antall Innlegg : 457
Join date : 17.08.2011
Age : 44
Bosted : Tvedestrand

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 13:08

Enig i at man ikke skal bortvelge kvalitet fremfor farge. Men jeg personlig liker de sorte best. Det er de je vil drive med. Så får jeg heller legge ned mer arbeid i å finne hanne. Mitt mål er å få fram kvalitet!
Generelt sett synes jeg det er labert på hannhunnfronten uansett farge.
Og så et jeg veldig forundra over hvor "vanskelig" det er å spørre på tvers av venner, "gjenger" osv om å få bruke hanne. Håper jeg tar feil, men for meg virker det som at noen hanhunder blir brukt i hytt og pine bare fordi de er "tilgjengelige!"
Til Toppen Go down
http://minpinlove.weebly.com/
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 14:42

Først og fremst, utrolig trist at prisene dumpes..
Jeg er vel den dyreste på Finn nå, med mine 13 000, men ser man bort fra den 1000 lappen mine valper får i retur, er det jo ganske lik pris der inne!
Jeg ser også den annonsen du snakker om.. vet ikke hvem dette er siden det ikke er nevnt noe navn i annonsen, men liker vel ikke helt at det tas opp så åpent på et åpent forum heller..
Hadde kanskje vært like greit å si ifra til oppdretteren selv først?

Vi har jo diskutert dette med prisdumping før, du og jeg kaja, men en stund etter dumpet jo også du prisen for å få solgt alle valpene?
Ikke skyt meg om jeg tar feil... men mener å huske det var slik?

Det hjelper lite å bli sinna og frustrert når man ser mye slikt rundt om, om man selv har vært der...

Når det kommer til farge er det ofte en smakssak.. Særlig når det kommer til de aller fleste valpekjøpere!
Menge har kun et ønske om kosehund, og har falt for en bestemt farge.
Jeg ser ingenting galt i at oppdrettere har en "favoritt" blandt fargene, men om avlen blir styrt av det er det jo trist!
Men ofte er det gjerne slik at de som bruker mest sort oftest blir snakket om, og ikke motsat! lalala2

Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 15:22

Kennel My Alter Ego skrev:

Men ofte er det gjerne slik at de som bruker mest sort oftest blir snakket om, og ikke motsat! lalala2


Det er jo fordi det er mange som avler på de svarte fordi de er enklere å få solgt.. Er jo ikke på samme måte med de røde..

Jeg har hørt mer enn en gang at "jeg er ute etter en svart hanne"..
Trist synes jeg, at man begrenser seg på den måten..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
AVA

AVA


Antall Innlegg : 457
Join date : 17.08.2011
Age : 44
Bosted : Tvedestrand

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 16:56

Marte: Hvos det tidligere var de røde som var mest populære så blir det jo akkurat det samme!
Men de som avler mest røde begrenset seg jo litt på en måte de og da, hvis de ekskluderer de svarte..
Jeg synes ikke fargen er det viktigste, men for meg krever det viiiirkelig sin kar i rødt for at jeg skal falle!!

Jeg har aldri solgt valper før, så hva som er lettest vet jeg ikke.
Planene mine omfatter de hundene (den typen) jeg liker best og det jeg synes er mest mulig opp i mot standaren. Og sånn er det vel forhåpentligvis med alle.
Men synes det er merkelig å se hvor utrolig mange varianter av samme rase det finnes.
Og da snakker jeg ikke bare DP.

Men at de svarte er så mye dårligere en de røde er jeg faktisk ikke enig i!
Det røde var kanskje bedre. Men som så mye annet som er bra og populært blir det mye rart når etterspørselen skal mettes og sakte men sikkert begynner de rødes glansdager å falme litt mens de sorte (med unntak selvfølgelig) når nye høyder som det fryder mitt øye å se på!

Men er helt enig med Kaja og dere andre i at jeg hååååper kvalitet blir kjenningsmelodien her. Og det gjelder forsåvidt begge farger!
Til Toppen Go down
http://minpinlove.weebly.com/
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 17:53

Synes det er rart at noen kan sitte å si at noen av de som avler på svart gjør

dette pga markedet..........

Jeg kan kun snakke for min egendel, og min grunn. Når jeg har valgt mine hunder har jeg ikke valgt de ut i fra fargen (bortsett fra Carmen og hun er rød) Jeg har valgt mine hunder etter hvilke linjer jeg vil bygge vidre på.

Fanta (Dovretoppens Fantastic Fantasy) er etter to røde hunder og jeg fikk neste sjokk da det var overtall men sorte i kullet. Men jeg kunne ikke la være å beholde ei tispe av kullet i oppdrettet av den grunn?

I tillegg synes jeg det har vært utrolig mye dårlige rødfarger i årenes løp, men det har kommet seg betraktelig i de siste åreneMarkedet mettet? 332565

Min smak er som følger sorte var de jeg falt for først så de ligger mitt hjerte nærmest, så liker jeg veldig godt den dyp røde rene fargen, og den vil jeg også satse på fremover i tillegg til sorte.
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 17:59

Anne-Mari skrev:
Synes det er rart at noen kan sitte å si at noen av de som avler på svart gjør

dette pga markedet..........

De sier det jo selv?!

Og når man avler, uten å beholde noe selv.. Hva avler man for da..?
Det har jeg spurt meg selv om mer en en gang..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 18:10

Marte skrev:
Anne-Mari skrev:
Synes det er rart at noen kan sitte å si at noen av de som avler på svart gjør

dette pga markedet..........

De sier det jo selv?!

Og når man avler, uten å beholde noe selv.. Hva avler man for da..?
Det har jeg spurt meg selv om mer en en gang..

Merkelig....

Når det kommer til å beholde, så kan man ikke beholde en valp fra hvert kull, desverre.

På mitt siste kull kom det bare sorte hanner, jeg har da krav på x-antall paringer. Og har da beholdt linjene. Men jeg hadde i utgangspunktet tenkt å beholde ei tispe, og endte da opp med å kjøpe Carmen (rød) som er fra nesten samme kombinasjon wink3
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 18:59

Kennel My Alter Ego skrev:
Først og fremst, utrolig trist at prisene dumpes..
Jeg er vel den dyreste på Finn nå, med mine 13 000, men ser man bort fra den 1000 lappen mine valper får i retur, er det jo ganske lik pris der inne!
Jeg ser også den annonsen du snakker om.. vet ikke hvem dette er siden det ikke er nevnt noe navn i annonsen, men liker vel ikke helt at det tas opp så åpent på et åpent forum heller..
Hadde kanskje vært like greit å si ifra til oppdretteren selv først?

Vi har jo diskutert dette med prisdumping før, du og jeg kaja, men en stund etter dumpet jo også du prisen for å få solgt alle valpene?
Ikke skyt meg om jeg tar feil... men mener å huske det var slik?

Det hjelper lite å bli sinna og frustrert når man ser mye slikt rundt om, om man selv har vært der...

Når det kommer til farge er det ofte en smakssak.. Særlig når det kommer til de aller fleste valpekjøpere!
Menge har kun et ønske om kosehund, og har falt for en bestemt farge.
Jeg ser ingenting galt i at oppdrettere har en "favoritt" blandt fargene, men om avlen blir styrt av det er det jo trist!
Men ofte er det gjerne slik at de som bruker mest sort oftest blir snakket om, og ikke motsat! lalala2


Hvor er det nevnt spesifikke annonser her? Ingen steder så vidt jeg kan se.

Jeg har til gode å selge valper til redusert pris uten avlsavtale.. Alle de som er solgt til redusert pris er solgt med avlsavtale.

Jeg har heller ikke sagt at det er feil å ha en favorittfarge, om du leser innlegget mitt har jeg selv skrevet at jeg foretrekker de røde, og kan jeg velge selv så velger jeg helst rødt, men jeg lar aldri det stå i veien for å bruke en sort hanne om det er nettopp den som jeg mener passer min tispe best.

Jeg synes det er rart at fra å være overtall av røde valper tidligere, og etterspørselen av sorte steg, så er det nå neste kun sorte valper på markedet. Ja det er til å stusse over, jeg velger å tro at mange (ikke alle) gjør dette nettopp for å få solgt valpene lettere.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 19:01

Marte skrev:
Anne-Mari skrev:
Synes det er rart at noen kan sitte å si at noen av de som avler på svart gjør

dette pga markedet..........

De sier det jo selv?!

Og når man avler, uten å beholde noe selv.. Hva avler man for da..?
Det har jeg spurt meg selv om mer en en gang..

Godt spørsmål. Jeg synes også det er spesielt med oppdrettere som har kull på kull uten å beholde noe selv.
En ting er å beholde og deretter velge hundene bort fra avl av forskjellige grunner, men for meg ville det vært utenkelig å ha et valpekull uten å ha planer om å beholde selv for videre avl.
Man får kanskje spørre de som har mange kull og som ikke beholder noe selv. wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 19:14

Marte skrev:
Anne-Mari skrev:
Synes det er rart at noen kan sitte å si at noen av de som avler på svart gjør

dette pga markedet..........

De sier det jo selv?!

Og når man avler, uten å beholde noe selv.. Hva avler man for da..?
Det har jeg spurt meg selv om mer en en gang..

Helt klart..
Jeg kunne heller aldri tenke meg å gjøre en kombinasjon som jeg ikke ønsket å jobbe med videre..
Men det er ikke altid resultatet blir som man håper på..
Skjer det gang på gang, bør man kanskje revurdere avlen sin...?

de som åpenlyst avler kun for å avle blir litt som de som samler kun for å samle!
Til slutt er der ikke rom for å snu seg, og det stopper seg litt selv!
Så klart er det himla synd for oss som jobber hardt for å få til noe bra (medberegner meg selv, for JEG mener iallefall at jeg selv gjør det Laughing )
Men jeg ønsker ikke hver og en mann som min valpekjøper, jeg ønsker noen som vil ha MEG som oppdretter (fordi de finner mine mål og meninger fornuftige) og som vil ha valp fra MEG (fordi de liker det jeg får frem!)
Det er nok av oppdrettere der ute, og dermed også nok av sammenligningsgrunnlag for valpekjøpere både på oppdrettere og hunder!

Til Toppen Go down
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 19:17

Kaja skrev:
Kennel My Alter Ego skrev:
Først og fremst, utrolig trist at prisene dumpes..
Jeg er vel den dyreste på Finn nå, med mine 13 000, men ser man bort fra den 1000 lappen mine valper får i retur, er det jo ganske lik pris der inne!
Jeg ser også den annonsen du snakker om.. vet ikke hvem dette er siden det ikke er nevnt noe navn i annonsen, men liker vel ikke helt at det tas opp så åpent på et åpent forum heller..
Hadde kanskje vært like greit å si ifra til oppdretteren selv først?

Vi har jo diskutert dette med prisdumping før, du og jeg kaja, men en stund etter dumpet jo også du prisen for å få solgt alle valpene?
Ikke skyt meg om jeg tar feil... men mener å huske det var slik?

Det hjelper lite å bli sinna og frustrert når man ser mye slikt rundt om, om man selv har vært der...

Når det kommer til farge er det ofte en smakssak.. Særlig når det kommer til de aller fleste valpekjøpere!
Menge har kun et ønske om kosehund, og har falt for en bestemt farge.
Jeg ser ingenting galt i at oppdrettere har en "favoritt" blandt fargene, men om avlen blir styrt av det er det jo trist!
Men ofte er det gjerne slik at de som bruker mest sort oftest blir snakket om, og ikke motsat! lalala2



Hvor er det nevnt spesifikke annonser her? Ingen steder så vidt jeg kan se.

Jeg har til gode å selge valper til redusert pris uten avlsavtale.. Alle de som er solgt til redusert pris er solgt med avlsavtale.

Jeg har heller ikke sagt at det er feil å ha en favorittfarge, om du leser innlegget mitt har jeg selv skrevet at jeg foretrekker de røde, og kan jeg velge selv så velger jeg helst rødt, men jeg lar aldri det stå i veien for å bruke en sort hanne om det er nettopp den som jeg mener passer min tispe best.

Jeg synes det er rart at fra å være overtall av røde valper tidligere, og etterspørselen av sorte steg, så er det nå neste kun sorte valper på markedet. Ja det er til å stusse over, jeg velger å tro at mange (ikke alle) gjør dette nettopp for å få solgt valpene lettere.

Ok!
Da beklager jeg om jeg tok feil!
Mener bare å huske at flere valper ble solgt til redusert pris, og syntes det var litt merkelig å selge så mange med avlsavtale..

Du skrev at det var en annonse ute hvor "eier" hadde valper til redusert pris fordi de hadde to kull, noe de hadde skrevet selv.
Det var ikke så himla vanskelig å finne frem til den annonsen! wink3

Jeg håper du tar feil ang fargen og hvorvidt de er lette og selge..
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 19:27

Jeg har ikke skrevet noe her på forumet om noen som helst annonse, du får lese igjen, jeg har ikke redigert noe etter at det er lagt ut, det står som det var!

Jeg har beholdt mange valper til videre avl, og jeg selger så og si alle hannvalper med paringer (dog noen unntak finnes selvsagt) noen med flere og noen med mindre. Jeg liker å ha muligheten til å bruke de tlbake om jeg skulle ønske det. Og jeg avler i bunn og grunn for min egen del så jeg ser ingen betenkeligheter med det. Ellers har jeg solgt flere tisper med avlsavtaler, dessverre har ikke alle kunnet brukes i avl av forskjellige grunner, men derfor er jeg glad jeg sikrer meg såpass fra flere valper. Smile
Fra mine to siste kull har jeg beholdt avlsrettigheter på hele 5 av 7 valper. Om alle brukes får tiden vise wink3

* * *

Det er ikke til å legge under en stol at markedet for de røde valpene er tyngre enn de sorte, men det er vel også derfor mange flere velger å pare sort på sort? Selv synes jeg det er skikkelig trist å legge ned masser av arbeide i komb. hvor det er vanskelig å finne hjem til, men jeg har på bakgrunn av dette bremset ned avlen, i tillegg har jeg ingen problem med å la valpene bli boende til den rette dukker opp, noe vi også gjorde nå sist. Det var flere som ringte, men ikke alle "egnet seg" og vi valgte å søke videre. Noe som resulterte i absolutte flotte hjem til alle og enhver. De to siste gutta som ble boende var gutter vi skulle beholde selv, den ene er satt bort på helfôr og den andre på halvfôr Smile
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 19:30

Det var forresten godt gjort å få mitt generelle innlegg vedr økning av sorte valper til salgs, til å handle om meg og mitt oppdrett. Way to go happy6 blink00
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 20:19

Kaja skrev:
Det var forresten godt gjort å få mitt generelle innlegg vedr økning av sorte valper til salgs, til å handle om meg og mitt oppdrett. Way to go happy6 blink00

Det er du selv som legger ut om ditt oppdrett Kaja!
Jeg konfronterte deg med det å selge valper for redusert pris! Thats all!


Kaja skrev:
Jeg har ikke skrevet noe her på forumet om noen som helst annonse, du får lese igjen, jeg har ikke redigert noe etter at det er lagt ut, det står som det var!


Jeg har beholdt mange valper til videre avl, og jeg selger så og si alle hannvalper med paringer (dog noen unntak finnes selvsagt) noen med flere og noen med mindre. Jeg liker å ha muligheten til å bruke de tlbake om jeg skulle ønske det. Og jeg avler i bunn og grunn for min egen del så jeg ser ingen betenkeligheter med det. Ellers har jeg solgt flere tisper med avlsavtaler, dessverre har ikke alle kunnet brukes i avl av forskjellige grunner, men derfor er jeg glad jeg sikrer meg såpass fra flere valper. Smile
Fra mine to siste kull har jeg beholdt avlsrettigheter på hele 5 av 7 valper. Om alle brukes får tiden vise wink3

* * *

Det er ikke til å legge under en stol at markedet for de røde valpene er tyngre enn de sorte, men det er vel også derfor mange flere velger å pare sort på sort? Selv synes jeg det er skikkelig trist å legge ned masser av arbeide i komb. hvor det er vanskelig å finne hjem til, men jeg har på bakgrunn av dette bremset ned avlen, i tillegg har jeg ingen problem med å la valpene bli boende til den rette dukker opp, noe vi også gjorde nå sist. Det var flere som ringte, men ikke alle "egnet seg" og vi valgte å søke videre. Noe som resulterte i absolutte flotte hjem til alle og enhver. De to siste gutta som ble boende var gutter vi skulle beholde selv, den ene er satt bort på helfôr og den andre på halvfôr Smile

For meg blir det bare tullete å selge alle gutta med avlsrettigheter..
Dels fordi avtalen er null verdt til syvende og sist, men også fordi jeg tror og håper at jeg har et så godt forhold med mine valpekjøpere at jeg får kjøpe tilbake paring om jeg får behov for det..
Det blir litt for mye fokus på penger når man selger en hannhund 2000 kr billigere for to paringer for eksempel.. Dritbillig avtale for oppdretter, men stort tap for valpekjøper!
Ved å selge alle hunder med en slik avtale føler jeg også at man villeder valpekjøperne litt, ved å fremstille det som om alle kan bli brukt i avl..
Kanskje du ikke vil se nytten i å bruke alle tre brødrene i avl, men valpekjøper vil sikkert føle hunden er "avlsgodkjent" fordi oppdretteren ville avle på den?

Nå lufter jeg bare mine tanker rundt temaet, og ikke rundt ditt oppdrett generelt Kaja!
Men det er som du sier, et epennende tema!
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? EmptyOns Des 28 2011, 21:29

Kaja skrev:
Jeg tenker som så, at om en dvergpinscheroppdretter kun benytter seg av en farge på bakgrunn av at det er det man liker best eller at markedet ønsker det, så vil man utelukke utrolig mange gode avlshunder. Det å velge etter farge, fremfor kvalitet blir for meg helt tullete.
Den røde fargen har dominert rasen i mange år, og gjør til dels det nå også. Man ser at ting forandrer seg avlsmessig, men hittil har jeg til gode å oppleve at de sorte totalt sett er bedre kvalitetmessig enn de røde. Klart det finnes unntak alle veier, missforstå meg rett.
Selv om jeg selv foretrekker de røde, synes jeg det er artig med begge farger, det er jo det som gjør rasen. Og flere kvalitetsdvergpinschere i sort er absolutt ikke å forakte. Men jeg har mine betenkeligheter når jeg ser at finn.no har overflod med nettopp kun sorte.. unsure3

En oppdretter (utenlandsk) ble spurt av meg hvorfor h*n ikke avlet på røde dvergpinschere. Svaret var som følger; "De røde var så vanskelige å selge"... vel ærlig sagt, men hvor mange utrolig flotte individer utelukker man ikke da for rasens fremtid? Vil ikke vi som oppdrettere avle for å forbedre rasen? For å få til det bør vi jo bruke de individer vi mener faktisk kan tilføre rasen kvalitet, uavhengig av farge.

Det her synes jeg er en interessant diskusjon, derfor har jeg mulig lagt opp til litt provokasjon nå wink3

Dette er innlegget jeg skrev, og under er det du har svart.. Dumping av priser er det du som nevner, hvorpå du skriver at jeg også har dumpet prisene for å få solgt valper, hvorfor dras jeg inn i dine meninger om prisdumping når jeg selv ikke har nevnt det med et ord? her er det du som drar inn meg og mitt oppdrett.

Videre nevner du en annonse på finn.no som også du er den første til å dra frem her, også her koples det til pris.
Du får gjerne diskutere pris.. på generelt grunnlag.

Kennel My Alter Ego skrev:
Først og fremst, utrolig trist at prisene dumpes..
Jeg er vel den dyreste på Finn nå, med mine 13 000, men ser man bort fra den 1000 lappen mine valper får i retur, er det jo ganske lik pris der inne!
Jeg ser også den annonsen du snakker om.. vet ikke hvem dette er siden det ikke er nevnt noe navn i annonsen, men liker vel ikke helt at det tas opp så åpent på et åpent forum heller..
Hadde kanskje vært like greit å si ifra til oppdretteren selv først?


Vi har jo diskutert dette med prisdumping før, du og jeg kaja, men en stund etter dumpet jo også du prisen for å få solgt alle valpene?
Ikke skyt meg om jeg tar feil... men mener å huske det var slik?

Det hjelper lite å bli sinna og frustrert når man ser mye slikt rundt om, om man selv har vært der...

Når det kommer til farge er det ofte en smakssak.. Særlig når det kommer til de aller fleste valpekjøpere!
Menge har kun et ønske om kosehund, og har falt for en bestemt farge.
Jeg ser ingenting galt i at oppdrettere har en "favoritt" blandt fargene, men om avlen blir styrt av det er det jo trist!
Men ofte er det gjerne slik at de som bruker mest sort oftest blir snakket om, og ikke motsat! lalala2


Jeg skulle kunne skrevet at vi får holde oss til saken, men dog har jeg også sporet av topic, men jeg er fortsatt ikke interessert i å være et diskusjonsemne her uten å selv ha lagt opp til det ved å nevne meg selv. Her jeg har nevnt meg selv er i innlegg hvor jeg har måttet svare for meg.

hadde vært fint om man kunne holde seg til det generelle!
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Sponsored content





Markedet mettet? Empty
PosteTema: Re: Markedet mettet?   Markedet mettet? Empty

Til Toppen Go down
 
Markedet mettet?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: