Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"

Go down 
+3
siv
Nina (Kennel Dijontoma)
Maria
7 posters
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTir Nov 15 2011, 21:37

Satt og så på dokumentarserien "Hunder i arbeid" i kveld og ble helt fra meg når jeg så hvilken behandling sledehundene på Grønland fikk og ble helt matt når det ble lagt frem at dette er slik sledehunder på Grønland lever og behandles. Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

En hund hadde fått ett stygt kutt i benet sitt og den fikk ikke medisinsk behandling men "måtte løpe seg frisk" for slik var det man gjorde det når hunder ble skadet. Pencilin og plaster fikk man ikke der i gården, enten løp man seg frisk eller så ble man avlivet (eller drept av de øvrige hundene pga slåsskamper - men det sa de ikke, det skjønner man jo kan bli ett resultat når man ser hvordan hundeholdet er). Hunden klarte ikke stå på foten sin men ble spent foran sleden og ut på tur bar det. Etterpå ble den bundet fast i nærheten av en annen hannhund (slik de alltid sto - galskap i seg selv) og under fôring ble det selvsagt konflikter mellom hundene som sto rett ved siden av hverandre og ventet på mat (mat er visst ikke noe de får hver dag heller) slik at den skadde hunden ikke akkurat fikk det noe bedre. Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" 701651

Det er en diskusjon om dette på Canis nå og der ble denne artikkelen lagt ut: Mishandling av sledehunder på Grønland Her kommer det frem at sledehunder behandles alt annet enn bra på Grønland. Det er også laget ett forslag til tekst man kan sende til den danske ambassaden i Norge og de danske myndighetene dersom man ønsker å protestere på denne behandlingen. Jeg sender mail og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!!! Dersom dere har sett programmet i dag kan dere jo bruke det som argument siden det absolutt er ett opptak som viser hva som foregår - ett videobevis. Jeg tenker å gjøre det.

Håper dere tar dere tid til å protestere. Kanskje det hjelper hvis vi er mange som presser på.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTir Nov 15 2011, 21:43

Sender forresten mail til TV Norge også og uttrykker min mening om deres valg av å sende dette innslaget i ett program som omtales som en "varm og nær underholdningsserie".
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTir Nov 15 2011, 21:46

Følger med på tråden på Canis og der sies det at det er Limelight som produserer serien, så send en mail dit også! post@limelighttv.no
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTir Nov 15 2011, 22:40

Jeg reagerte også veldig på dette, ble vel ikke egentlig supersjokkert over det jeg så, for jeg har sett dritt fra hvordan disse hundene har det før og sendt inn protester osv på det før, men jeg ble passe overrasket over at de har vært så dumme å valgt å ta med dette i serien som jeg liksom oppfattet som en serie som skulle være en positiv vise glade hunder i arbeidog positivt samspill mellom hunder og mennesker...

Nå reagerte jo jeg egentlig på han idioten her allerede da jeg så hvordan han kjørte med hundene sine også jeg da, er jo ikke bra hundekjøring han driver med en gang, fullstendig kaos, stressede og ukontrollerte hunder der ingen ser ut til å vite sin jobb i spannet, en hel bukett med liner som stadig surret seg rundt bena på hundene uten at han så ut til å bry seg noe med det og at foten på en av dem faktsik kunne blitt røsket tvers av når som helst, og en lang PISK til å styre dem med! Herre min, så jo ut som han bare hadde koblet sammen en gjeng med uinnkjørte hunder og lot det stå sin prøve! rolleyes3

Syns det er helt grusomt hvordan disse hundene lever, kan noen egentlig tenke seg no mer stressende enn å stå budet til en som banker dritten ut av deg i hytt og pine, hele døgnet, dag etter dag?! Og den stakkars hunden sto jo til og med og såhylte i smerte over den skadede labben sin, og alle vi som har hatt hunder med voldsomme smerter vet at det skal MYE til før de faktsik uttrykker det på den måten... sad3

Sender gjerne inn noen mailer og uttrykker min missnøye vedrørende behandlingen av sledehundene på Grønnland jeg, hjalp ikke en døyt sist, men det skjer jo hvert fall ingen ting om man gir seg...før eller siden må vel noen høre og reagere...?! mad2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
siv

siv


Antall Innlegg : 35
Join date : 05.11.2009
Age : 60
Bosted : BODØ

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyOns Nov 16 2011, 16:21

Har kjempevondt for disse stakkars hundene!! Også dem over i Sverige som skilter med "Verdens sterkeste hund"!!! Fy f... det skulle vært forbudt ved lov!!
I Sverige kaller de det hundemishandling om hunden er litt lenge i bur, men å holde på slik er tydelig helt i orden!! mad2 mad1
Til Toppen Go down
http://www.lockwerin.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyOns Nov 16 2011, 16:43

siv skrev:
Har kjempevondt for disse stakkars hundene!! Også dem over i Sverige som skilter med "Verdens sterkeste hund"!!! Fy f... det skulle vært forbudt ved lov!!
I Sverige kaller de det hundemishandling om hunden er litt lenge i bur, men å holde på slik er tydelig helt i orden!! mad2 mad1

De fleste WP-hunder har det faktisk ganske allright. De blir aktivisert og trent som toppidrettsutøvere - og hundene jobber fordi de synes det er moro og ønsker å jobbe. Man kan ikke tvinge en hund til å prestere i denne sporten. Jeg har vært på en del treninger sammen med noen av de som er best på dette i Norge og ingen der har vært urimelige med hundene sine. WP er dessverre en misforstått hundesport blant "utenforstående"
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTor Nov 17 2011, 13:32

Maria skrev:
Sender forresten mail til TV Norge også og uttrykker min mening om deres valg av å sende dette innslaget i ett program som omtales som en "varm og nær underholdningsserie".


Vet du hva Maria. At hvis ikke tvnorge hadde sendt dette programmet i beste sendetid, så hadde mange ikke fått med seg hvilket hardt liv disse hundene på Grønland lever. Så du burde sende takkebrev både til tvnorge og limelight for at du fikk muligheten til å reagere på slik urettferdighet. Kanskje DU, sammen med tvnorge og limelight nå klarer å få gitt hundene et bedre liv på Grønnland:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTor Nov 17 2011, 15:06

Fly skrev:
Maria skrev:
Sender forresten mail til TV Norge også og uttrykker min mening om deres valg av å sende dette innslaget i ett program som omtales som en "varm og nær underholdningsserie".


Vet du hva Maria. At hvis ikke tvnorge hadde sendt dette programmet i beste sendetid, så hadde mange ikke fått med seg hvilket hardt liv disse hundene på Grønland lever. Så du burde sende takkebrev både til tvnorge og limelight for at du fikk muligheten til å reagere på slik urettferdighet. Kanskje DU, sammen med tvnorge og limelight nå klarer å få gitt hundene et bedre liv på Grønnland:)
Ser den, men det er jo FREMSTILLINGEN av innholdet jeg reagerer på i tillegg til selve innholdet. Gjennom reporteren og vinklingen så nærmest rettferdigjøres og normaliseres dette hundeholdet og det er det jeg reagerer på, selvsagt i kombinasjon med at man velger å benytte ett slikt hundehold som ett alternativ til godt samarbeid mellom hund og menneske og hvordan hund kan gjøre seg til nytte i samfunnet. Hadde de derimot tatt dette opp på et program som brennpunkt og stilt seg kritisk til det samt gjort det for å få folk til å se at dette er ikke greit, så hadde de fått min fulle støtte.

Men joda, de har klart å få øynene mine opp for hvilket hundehold som bedrives på Grønland, det har du helt rett i! Hadde bare ønsket at det var under litt andre omstendigheter. Tror mange tenker når de ser på dette at slikt hundehold er "greit" hundehold på samme måte som mange tenker det når de ser på en viss hundehvisker. TV er jo en opplysningskanal og mange sluker det meste rått og stiller seg lite kritisk dersom ikke programmet selv er kritisk vinklet.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyTor Nov 17 2011, 17:34

Maria skrev:
Tror mange tenker når de ser på dette at slikt hundehold er "greit" hundehold på samme måte som mange tenker det når de ser på en viss hundehvisker. TV er jo en opplysningskanal og mange sluker det meste rått og stiller seg lite kritisk dersom ikke programmet selv er kritisk vinklet.

Nettopp dette tenker jeg også. For "nybegynnere" som ikke vet så mye om slikt tror kanskje at det skal være sånn og derfor er greit. Og DET er bare trist.
Til Toppen Go down
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" EmptyFre Nov 18 2011, 07:10

Cesilie skrev:
Maria skrev:
Tror mange tenker når de ser på dette at slikt hundehold er "greit" hundehold på samme måte som mange tenker det når de ser på en viss hundehvisker. TV er jo en opplysningskanal og mange sluker det meste rått og stiller seg lite kritisk dersom ikke programmet selv er kritisk vinklet.

Nettopp dette tenker jeg også. For "nybegynnere" som ikke vet så mye om slikt tror kanskje at det skal være sånn og derfor er greit. Og DET er bare trist.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Sponsored content





Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty
PosteTema: Re: Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"   Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid" Empty

Til Toppen Go down
 
Trekk/sledehundene i dokumentaren "Hunder i arbeid"
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Pinscher i hunder i arbeid akkurat nå :)
» Hunder i arbeid - Garp har blitt filmet...
» Klubben søker filmer av hunder i arbeid!
» Rana Trekk- Og Brukshundklubb 23.08
» Video - Trekk på sykkel

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: