|
|
| Sporsele og line | |
| | Av | Innlegg |
---|
Marianne
Antall Innlegg : 237 Join date : 24.09.2010 Age : 66 Bosted : Bergen
| Tema: Sporsele og line Tor Nov 03 2011, 21:42 | |
| Jeg bruker sele til Tequila når jeg går tur. Det er en Hurta sele. På steder jeg ikke kan ha henne løs bruker jeg langline i selen. Vi er begynt og gå blodspor og nå har jeg blitt fortalt at hunder som går spor ikke skal bruke sele til daglig, kun når de går spor, fordi de skal assosiere selen med sporsøk..... Jeg syntes dette høres litt merkelig ut, men ble alikevel litt usikker. Kanskje jeg bør bruke en helt annen type sele til sporsøk?Hva gjør dere? Jeg har lite lyst til og slutte og bruke sele når vi går tur for Tequila drar ennå litt i båndet og det blir ubehagelig for henne med vanlig halsbånd. | |
| | | mb
Antall Innlegg : 300 Join date : 10.04.2010 Bosted : Lofoten
| Tema: Re: Sporsele og line Tor Nov 03 2011, 22:06 | |
| Vi har en sele med tilhørende line som jeg utelukkende bruker til spor. Det er jegerens kombisele. Jeg bruker også langline og sele når Mamba springer løs på steder der det kan komme folk og andre hunder - sånn for sikkerhets skyld. Da har jeg to forskjellige turseler jeg veksler mellom. I tillegg har jeg en trekksele som jeg bruker når jeg sykler med henne. Det er ingen tvil om at hun utmerket godt har full kontroll på hva de ulike selene "betyr", og når jeg tar fram spor-selen og klargjør den, blir hun så ivrig at hun skjelver og skaker over hele kroppen . Jeg har vært veldig nøye med å bruke denne selen BARE til spor, og kobler den alltid på få meter fra sporstart. Sporlina jeg bruker er kortere og av annet materiale enn den langlina jeg bruker til daglig, men tror egentlig ikke Mamba reagerer på forskjellen der. Men at hun vet hva sporselen betyr, er det INGEN som helst tvil om | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Sporsele og line Tor Nov 03 2011, 22:09 | |
| Bruk sele så mye du vil, du! Det du kan gjøre for at å skille mellom spor og tur er å bruke to ulike seler. Jeg gjør det, men har jeg glemt sporsela når vi skal gå spor, så spiller det ingen trille for Melba, hun vet hva hun skal gjøre uavhengig av hvilken sele hun har på seg. Man har jo endel andre rutiner når man skal ut i sporet enn når man skal ut på tur, og hundene tar det kjapt. | |
| | | Marianne
| Tema: Re: Sporsele og line Tor Nov 03 2011, 22:22 | |
| Ja jeg tenker også at det er andre rutiner med spor som hunden fort lærer seg. Men skal likevel gå til innkjøp av en annen sele og line. Hvor lang line bruker dere? | |
| | | mb
Antall Innlegg : 300 Join date : 10.04.2010 Bosted : Lofoten
| Tema: Re: Sporsele og line Tor Nov 03 2011, 23:18 | |
| Etter å ha vært på kurs og fått beskjed om at sporlina mi var alt for lang (og at det derfor fort bare ville bli surr), kappa jeg den i to. Den er nå ca 7,5 m, og jeg har merket av med svart tusj på fem meter, så vet jeg sånn ca når jeg begynner å nærmere meg enden. (VAr kursholder som tipset om det også). Funker veldig greit, synes jeg. | |
| | | Marianne
| Tema: Re: Sporsele og line Fre Nov 04 2011, 11:47 | |
| Da kjøper jeg en line på 10 meter. | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Sporsele og line | |
| |
| | | | Sporsele og line | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet