Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 ekkel opplevelse

Go down 
2 posters
AvInnlegg
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

ekkel opplevelse Empty
PosteTema: ekkel opplevelse   ekkel opplevelse EmptyMan Okt 03 2011, 08:13

(Jeg postet også denne på canis.no, og har kontaktet oppdretter + kontaktet en atferdsterapaut for en god stund siden, men ikke fått svar enda, så skal kontakte igjen)
hei,

vi har en snart 2 år gammel pinscher som har slitt endel med usikkerhet i forhold til fremmede. og dette har vært noe vi har igangsatt forebyggende tiltakt mot.
dvs, øve på avstand fra folk med klikker og godbiter, for å skape positive assosiasjoner, gradvis hilsing ved fremmede på besøk osv.
jeg begynte i januar i fjor med dette, og følte at resultatene ble veldig positive av dette i sommer og høst. da fikk vi bl.a besøk av 2 komplett fremmede for hunden som var her 1 uke, og han ble fort trygg på dem. han kom med tyggebeina sine og skulle leke, viste tydelig at han ville ha klapp osv. (la merke til at han kunne reagere med litt bjeffing hver morgen da de stod opp og kom ut på stua, virket nesten litt som om han hadde glemt hvem dem var fra dag til dag, men det gikk over da han fikk snust på de) Så de besøkende merket egentlig ikke noe spesielt til usikker atferd.
folk han har reagert med frykt på har han satt seg i fanget på og viser mye større interesse for, som logring, opp og snuse(i stedet for hans gamle kroppsspråk som var halen nesten helt ned, bjeffing og generelt usikker i kroppsspråket).

han sliter endel med stress, og dette er hele tiden noe vi må ta i betrakting for ikke å overbelaste han. prøver så godt vi kan og legge til rette slik at han mestrer hverdagen mest mulig.

merket også at han var roligere da vi traff ukjente på tur i marka for ett par uker siden, vi fikk øye på dem før hunden så vi tok han med et stykke ut fra veien. det var litt bjeffing i begynnelsen, men fikk fort roet han ned og belønnet han for å reagere på en stopp kommando vi har øvet inn.

men i går skjedde det noe jeg synes var veldig vanskelig. jeg bruker aldri la han gå i langline, med mindre jeg og hundene er bak huset for å drive med godbitsøk, fordi jeg alltid vil ha mest mulig kontroll.
men så, i et uoppmerksomet sekund så kommer det ei jente på rundt 12-13 år gående nede på veien, og pinscheren vår løper bjeffende mot denne jenta sammen med vår andre hund. de girer hverandre opp virker det som(for whippeten min er IKKE av typen som løper mot fremmede og hopper)så ser jeg begge hoppe opp på jenta, og pinscheren glefser etter hendene hennes.
ble en smule sjokkskada da jeg har sett så stor fremgang i han(andre også faktisk), også skjer plutselig dette?
har hørt det kan bli verre før det blir bedre, og dette med 1 skritt frem og 2 tilbake osv, men synes alikevel dette var en ekkel opplevelse.
hadde også en hendelse på fredag, hvor vi var og gikk tur med noen han kjenner mindre godt(dette gikk bra, han viste ingen usikkerhet ved disse personene) men da vi traff på 2 mennesker på fjellet, så klarte han og slite båndet sitt(det revnet i hanken, biltema bånd) og løp mot de og bjeffet, helt til han kom bort til dem og fikk snust, da roet han seg, og det var ingen problem da den fremmede mannen tok opp båndet hans for å holde det til jeg kom frem.
så alt i alt synes jeg han har hatt mye fremgang, helt til denne helga.

noen som har noe tips og komme med, eller "vurdering" av hendelsene?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

ekkel opplevelse Empty
PosteTema: Re: ekkel opplevelse   ekkel opplevelse EmptyMan Okt 03 2011, 15:15

Heldigvis gikk det jo bra. Tror det kanskje er en av de tingene som er utrolig kjedelige og som helst ikke skal skje, men når det tross alt går bra så må man bare trekke pusten dypt og gå videre.

Hvis dette er noe som ikke er normalt lenger, men en overreaksjon i forhold til slik du oppfatter ham nå, så kan du jo tenke litt på om stressnivået kan være litt forhøyet av en eller annen grunn. Kanskje har det skjedd noe den dagen eller en eller annen dag før dette skjedde, som har innvirket slik at du fikk denne overreaksjonen. Kanskje er det en kombinasjon av ting (litt stresset, fremmed som plutselig dukker opp, vokting av eiendommen, at du ikke var foran +++), som du da kan notere for deg selv og prøve å unngå at skjer igjen. Det er vanskelig å unngå absolutt alt, men heldigvis går det stort sett bra og man kan tenke litt over hva som gikk galt i situasjonen og/eller hva som førte til situasjonen i det hele tatt og så prøve å gjøre noen justeringer. Iblant finner man ikke ut av det og må bare trene videre og sette det på tabbekvota. Frustrerende, men det er jo også begrenset hvor mye tid og krefter man kan bruke på å finne ut av det hvis man ikke kommer noen vei likevel. Det kan også hjelpe å tenke høyt med noen andre, hvis du har noen i nærheten som kan komme med noen idèer happy3

Hvis du ikke har gjerdet inn eiendommen kan det nok lønne seg å ha ham i langline ute, slik at du slipper situasjoner der han fyker av gårde happy3 Kayla gikk lenge i langline når jeg ikke kunne kontrollere omgivelsene godt nok. Slik forhindrer du at han fyker av gårde og kommer i slike situasjoner.

Det er skikkelig nedslående og ekkelt når sånt skjer, men bare fortsett å trene så skal du se det fortsetter fremover. Noen tilbakeslag underveis hører med, men når fremgangen kommer igjen så ser du at han egentlig ikke har gått tilbake slik du fryktet. Han er fortsatt kommet mye lenger og er mye bedre, selv om det kommer situasjoner der du lurer på hva i all verden som skjedde.

Lykke til biggrin
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

ekkel opplevelse Empty
PosteTema: Re: ekkel opplevelse   ekkel opplevelse EmptyMan Okt 03 2011, 19:19

Tusen takk!Smile
Man føler seg bare skikkelig motløs da sånne ting skjer, men gir så klart ikke opp av den grunn.
Er bare å øve videre, fortsette i samme spor også bør ting løse seg opp etterhvert.
Han er ikke "perfekt" enda, er nok et godt stykke igjen, men mye bedre enn han var før da vi fikk besøk, i alle fall vært flink i sommer og høst.
Han kan fortsatt reagere på folk vi møter ute(men av og til veldig flink også, så det varierer)
Han var i langline da han stakk av, men han hadde så stor fart at båndet bare sklei avgårde under skoa mine. (4 ml "plast"langline).
Så nå går det i strikkkobbel da vi skal drive med godbitsøk, tar 0 sjanser, hehe:)
Til Toppen Go down
Sponsored content





ekkel opplevelse Empty
PosteTema: Re: ekkel opplevelse   ekkel opplevelse Empty

Til Toppen Go down
 
ekkel opplevelse
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: