Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Pinscherens utvikling

Go down 
AvInnlegg
André

André

Antall Innlegg : 20

Pinscherens utvikling Empty
PosteTema: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Sep 30 2011, 12:55

Hei,

Isis er nå ca 2 1/2 år og i det siste har jeg sett at forsvarsfunksjonen har blitt noe sterkere. Hun fikk første løpetid allerede da hun var 5 mnd gammel og merket mye av psykiske modningen i alderen 1 - 2 år, så jeg trodde egentlig at hun skulle være ganske tidlig utviklet både fysisk og psykisk. Er derfor litt overrasket over at ikke voktingen kom tidligere. Må understreke at det nå ikke er noe problematisk sterk vokting, men merker at det er blitt med langt mer tyngde enn tidligere og oftere en før. Spørsmålet er om det er vanlig at dette kommer så sent, når i hvert fall den fysiske modningen kom så tidlig? Lurer også på hvor hardt dere mener at jeg bør korrigere dette for at det ikke skal utvikle seg til å bli et problem? Siste spørsmål er nok vanskelig å svare på ettersom det selvsagt blir veldig situasjonsavhengig og avhengig av hundens hardhet, men en pekepinn hadde vært greit. I den sammenheng kan jeg legge til at Isis ikke er direkte hard, men langt i fra en myk hund. Håper på mange tips happy6

André
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Sep 30 2011, 13:21

Ikke korriger i det hele tatt! Det er derfor hun forsvarer ting i første omgang wink3 At det kommer i voksen alder kan være fordi hun nå er så voksen at hun tydelig viser hvor lei hun er av noe hun syns er skikkelig urettferdig. Sånn er det vel med oss alle når vi blir voksne cool3 Tenk at hun skal være helt trygg på at ingen tar fra henne tingene hennes. Når hun så er avslappet og overhodet ikke reagerer på om noen kommer i nærheten lenger, så kan du se om du trenger en kommando dere kan trene inn på en morsom måte (det skal være morsomt for henne). De fleste trenger det ikke, da en trygg hund som regel vil gi fra seg ting hvis de må en sjelden gang. De vet jo at vi ikke vil ha tingene og kanskje får de noe annet i stedet. biggrin

Pinschernes iboende selvstendighet, kreativitet og at de lett kjeder seg med for mange repetisjoner under trening, kan misforstås som at de er sta eller harde. Det er mer typen de er ettersom det er slik de skal være. Det nytter ikke å knekke dem på plass (satt helt på spissen), men heller være klar over hva som ligger i rasen og så legge opp løpet etter det happy3

Pinscherens utvikling Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Sep 30 2011, 14:06

Jeg tror de utvikler forsvaret sitt med årene ettersom de lærer også. Merker at Scot vokter huset mye mer når vi f.eks sover.
Han er også skarpere i stemmen om det er mørkt ute.
Scot har voktet siden vi fikk han omtrent, men merker at voktingen har forandret seg. I en periode voktet han veldig på meg når det gjaldt andre hunder, da spesielt på friområder med mange hunder. Jeg sluttet å ha med godbiter og begynte å snu ryggen til når han viste oppførsel jeg ikke likte, og det virker som at han har tatt hintet. Han kan fortsatt vokte på meg, men nå gjør han det ikke hele tiden.

Hvordan går det forresten med Isis? Jeg møtte dere jo en gang på t-banen da Scot var valp. Dere må gjerne komme på treff en gang synes jeg happy6

http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Sep 30 2011, 14:26

ElinK skrev:
Jeg sluttet å ha med godbiter og begynte å snu ryggen til når han viste oppførsel jeg ikke likte, og det virker som at han har tatt hintet. Han kan fortsatt vokte på meg, men nå gjør han det ikke hele tiden.

Gjorde du dette bevisst? I og med at her har du jo effektivt dempet ham med hans egne signaler. Når du snur ryggen til ham har du fortalt ham at han må roe seg, for du syns han blir for voldsom når han gjør det han holder på med.

Flink happy5

Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Sep 30 2011, 14:48

Linn skrev:
ElinK skrev:
Jeg sluttet å ha med godbiter og begynte å snu ryggen til når han viste oppførsel jeg ikke likte, og det virker som at han har tatt hintet. Han kan fortsatt vokte på meg, men nå gjør han det ikke hele tiden.

Gjorde du dette bevisst? I og med at her har du jo effektivt dempet ham med hans egne signaler. Når du snur ryggen til ham har du fortalt ham at han må roe seg, for du syns han blir for voldsom når han gjør det han holder på med.

Flink happy5

Tusen takk! Ja, gjorde det helt bevisst. Ser veldig på kroppsspråket hans når han begynner å vokte, så da snur jeg ryggen til, evt. går et par skritt for å få avstand.
Så hver gang han begynte å stå helt inntil meg og vise klare signaler på vokting så overså jeg han. Vegard gjør også det samme, for når jeg viser at jeg ikke vil bli voktet på begynner han gjerne å vokte på Vegard. Og hvis han ikke får noe respons der heller så går han gjerne tilbake til å være sosial med de andre hundene.
Jeg vil gjerne ha en vakthund, men ikke en hund som vokter på meg hele tiden happy6

Scot gjør jo dette selv om noen blir for masete eller oppfører seg dominant, han snur seg vekk og viser klart at han ikke vil. Så brukte egentlig hans kroppsspråk mot han selv, og det har fungert strålende!!

Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Sep 30 2011, 15:25

ElinK skrev:
Linn skrev:
ElinK skrev:

Flink happy5

Tusen takk! Ja, gjorde det helt bevisst. Ser veldig på kroppsspråket hans når han begynner å vokte, så da snur jeg ryggen til, evt. går et par skritt for å få avstand.
Så hver gang han begynte å stå helt inntil meg og vise klare signaler på vokting så overså jeg han. Vegard gjør også det samme, for når jeg viser at jeg ikke vil bli voktet på begynner han gjerne å vokte på Vegard. Og hvis han ikke får noe respons der heller så går han gjerne tilbake til å være sosial med de andre hundene.
Jeg vil gjerne ha en vakthund, men ikke en hund som vokter på meg hele tiden happy6

Scot gjør jo dette selv om noen blir for masete eller oppfører seg dominant, han snur seg vekk og viser klart at han ikke vil. Så brukte egentlig hans kroppsspråk mot han selv, og det har fungert strålende!!

Jepp! Dette er jo et kraftig dempende signal i hundeverdenen happy5 Og det er sånt som gjør at dempende signaler er så himla fascinerende og utrolig gøy å lære seg å bruke happy5

Til Toppen Go down
André

André

Antall Innlegg : 20

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyLør Okt 01 2011, 20:08

Linn skrev:
Ikke korriger i det hele tatt! Det er derfor hun forsvarer ting i første omgang wink3 At det kommer i voksen alder kan være fordi hun nå er så voksen at hun tydelig viser hvor lei hun er av noe hun syns er skikkelig urettferdig. Sånn er det vel med oss alle når vi blir voksne cool3 Tenk at hun skal være helt trygg på at ingen tar fra henne tingene hennes. Når hun så er avslappet og overhodet ikke reagerer på om noen kommer i nærheten lenger, så kan du se om du trenger en kommando dere kan trene inn på en morsom måte (det skal være morsomt for henne). De fleste trenger det ikke, da en trygg hund som regel vil gi fra seg ting hvis de må en sjelden gang. De vet jo at vi ikke vil ha tingene og kanskje får de noe annet i stedet. biggrin

Pinschernes iboende selvstendighet, kreativitet og at de lett kjeder seg med for mange repetisjoner under trening, kan misforstås som at de er sta eller harde. Det er mer typen de er ettersom det er slik de skal være. Det nytter ikke å knekke dem på plass (satt helt på spissen), men heller være klar over hva som ligger i rasen og så legge opp løpet etter det happy3

Jeg er helt enig happy6 ! Fikk nesten inntrykk av at du tror jeg har korrigert henne i hytt og pine, så jeg skal være litt mer konkret wink3 Hun har alltid sagt ifra når det kommer noen på besøk, men ikke noe mer. Hittil har jeg heller ikke korrigert henne for det, bare roet henne ned litt. Det har vært nok for hun er faktisk svært trygg på de aller fleste fremmede mennesker og hunder. Hun har bare begynt å si ifra litt kraftigere nå enn før, men slik jeg forstår deg så mener du at dette er noe som ikke er nødvendig å dempe på noe annen måte enn slik Elin har gjort for at det ikke skal utvikle seg til et problem. De siste månedene har jeg imidlertid opplevd to ganger at hun har bjeffet på enkelte personer som fra før av har vært ekstremt redd for hunder. Jeg vil anta at deres redsel har gjort henne usikker på dem. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i slike situasjoner.

Ellers går det bra med Isis og meg. Hadde egentlig tenkt å komme på forrige treff, men da hadde dessverre Isis løpetid. Satser på å få kommet på noe Ekebergtreff. Ellers er jeg også gjerne med på noe kveldsturer happy3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyLør Okt 01 2011, 20:45

Åja, men det var bra biggrin Oppfattet det som om du straffet henne og det ville jo bare eskalert det hele. Beroliget nå happy6

Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptySøn Okt 02 2011, 05:43

André skrev:

Jeg er helt enig happy6 ! Fikk nesten inntrykk av at du tror jeg har korrigert henne i hytt og pine, så jeg skal være litt mer konkret wink3 Hun har alltid sagt ifra når det kommer noen på besøk, men ikke noe mer. Hittil har jeg heller ikke korrigert henne for det, bare roet henne ned litt. Det har vært nok for hun er faktisk svært trygg på de aller fleste fremmede mennesker og hunder. Hun har bare begynt å si ifra litt kraftigere nå enn før, men slik jeg forstår deg så mener du at dette er noe som ikke er nødvendig å dempe på noe annen måte enn slik Elin har gjort for at det ikke skal utvikle seg til et problem. De siste månedene har jeg imidlertid opplevd to ganger at hun har bjeffet på enkelte personer som fra før av har vært ekstremt redd for hunder. Jeg vil anta at deres redsel har gjort henne usikker på dem. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i slike situasjoner.

Ellers går det bra med Isis og meg. Hadde egentlig tenkt å komme på forrige treff, men da hadde dessverre Isis løpetid. Satser på å få kommet på noe Ekebergtreff. Ellers er jeg også gjerne med på noe kveldsturer happy3

Scot reagerer også mer på folk som er redde/skeptiske til hunder. Det vi gjør her hjemme er å be de om å totalt overse hunden, helst hele tiden mens de er her. Ikke se på han, ikke snakk med han og ikke kos med han - vi har rett og slett ingen hund. Og det har fungert. Er ofte mer problem at de tobeinte ikke samarbeider enn den firbeinte lalala2

Vi annonserer alle treff og turer her på forumet, så det er bare å følge med. Vi blir så glad for alle vi klarer å få med oss på treff. Nå er det jo faktisk sånn at vi er overvekt av pinschere på treff også, sist var det nesten 10 pinschere og bare 1 dp.
Er snakk om en kveldstur på onsdag ihvertfall happy3

Tine

Tine

Antall Innlegg : 400

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyTor Okt 06 2011, 16:54

Håper det er greit at jeg "låner" tråden din litt nå som vi er inne på dette med vokting. Luke har etterhvert begynt å løpe mot folk og bjeffe på dem når han går løs på tur (ikke så veldig koselig). Hva blir riktig å gjøre i denne situasjonen?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyTor Okt 06 2011, 20:18

Tine skrev:
Håper det er greit at jeg "låner" tråden din litt nå som vi er inne på dette med vokting. Luke har etterhvert begynt å løpe mot folk og bjeffe på dem når han går løs på tur (ikke så veldig koselig). Hva blir riktig å gjøre i denne situasjonen?

Da ville jeg trent inn en alternativ atferd happy3

På med en god sele og langt bånd/langline (minst 5 meter og gjerne 10 meter, men må ha løkke å holde i så du ikke mister kontrollen). Godbiter må til, selvfølgelig happy6

Tren først inn en liten smattelyd (det må klikke skikkelig, så han hører deg godt), så han vet at når han hører den lyden skal han komme til deg og får da en godbit.

Begynn gjerne med kortere bånd enn hele, hvis du ikke er helt sikker på at lyden sitter.
Gjør noen treningsforsøk, så du ser han skjønner lyden selv om dere er på tur.
Så: Hver gang du ser det kommer noen klikker du med tungen og gir godbit når han kommer. Jeg liker å rose også i tilfelle jeg mot formodning skulle gå tom for godbiter en gang.... Da vet han at han likevel har gjort det riktig (selv om man ikke "skal" gå tom, så har det i hvert fall skjedd meg før wink3 ). Etter hvert vil han da, i stedet for å være skeptisk når det kommer noen, bråsnu og komme lykkelig til deg fordi han har sett noen komme happy5 Jeg lover at det er en herlig følelse happy6 Det er også veldig praktisk at han kommer inn når han ser folk + forbinder det å se noen med noe positivt, siden man aldri helt vet hvem man møter. Noen liker ikke hunder, andre er redde. Begge deler gjør at det er kjekt å ha trent inn noe annet enn bjeffing, hehe cool3

Sikkert noen andre som har andre metoder også, men den syns jeg er veldig grei i hvert fall biggrin

Til Toppen Go down
Tine

Tine

Antall Innlegg : 400

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Okt 07 2011, 16:02

Linn skrev:
Tine skrev:

På med en god sele og langt bånd/langline (minst 5 meter og gjerne 10 meter, men må ha løkke å holde i så du ikke mister kontrollen). Godbiter må til, selvfølgelig happy6

Tren først inn en liten smattelyd (det må klikke skikkelig, så han hører deg godt), så han vet at når han hører den lyden skal han komme til deg og får da en godbit.

Begynn gjerne med kortere bånd enn hele, hvis du ikke er helt sikker på at lyden sitter.
Så: Hver gang du ser det kommer noen klikker du med tungen og gir godbit når han kommer. Jeg liker å rose også i tilfelle jeg mot formodning skulle gå tom for godbiter en gang.... Da vet han at han likevel har gjort det riktig (selv om man ikke "skal" gå tom, så har det i hvert fall skjedd meg før wink3 ). Etter hvert vil han da, i stedet for å være skeptisk når det kommer noen, bråsnu og komme lykkelig til deg fordi han har sett noen komme happy5 Jeg lover at det er en herlig følelse happy6 Det er også veldig praktisk at han kommer inn når han ser folk + forbinder det å se noen med noe positivt, siden man aldri helt vet hvem man møter. Noen liker ikke hunder, andre er redde. Begge deler gjør at det er kjekt å ha trent inn noe annet enn bjeffing, hehe cool3

Sikkert noen andre som har andre metoder også, men den syns jeg er veldig grei i hvert fall biggrin

Takk for svar biggrin
Han er jo klikkertrent så jeg har prøvd å bruke klikkeren på den måten som du beskriver, problemet er bare at han ikke bryr seg om klikket i disse situasjonene. Han må i det minste bort til personen en tur først. Er vel kanskje på med langlina da happy3

Vi får prøve litt til.
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Okt 07 2011, 21:12

Tine skrev:
Linn skrev:
Tine skrev:

Takk for svar biggrin
Han er jo klikkertrent så jeg har prøvd å bruke klikkeren på den måten som du beskriver, problemet er bare at han ikke bryr seg om klikket i disse situasjonene. Han må i det minste bort til personen en tur først. Er vel kanskje på med langlina da happy3

Vi får prøve litt til.
Hvis han ikke bryr seg om klikket så kan det være fordi klikket ikke er en betinget forsterker for han, dvs at han ikke har lært at den gir han noe han liker. Det kan også være at den ubetingete forsterkeren som kommer etterpå (altså godbiten i dette tilfellet) ikke er riktig forsterker for han, dvs at den ikke har verdi nok i disse situasjonene. Det å kontrollerer det som er i omgivelsene har altså større verdi enn forsterkeren du bruker. Eventuelt kan det hende at avstanden til det som forstyrrer i omgivelsene, altså folkene, er for nært slik at han ikke klarer å rette oppmerksomheten på noe annet enn dem. Hvis du jobber på lengre avstand kan det hende at han klarer fokusere på deg og forsterkerne, så hvis dette er tilfellet så er det bare å starte på lengre avstand og deretter gå gradvis nærmere etterhvert som han mestrer mer og mer. Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling EmptyFre Okt 07 2011, 21:21

Viktig med langline i tilfelle hunden ikke hører helt happy3 Da kan du ha kontroll likevel. Men ha nok avstand til at det er lett for hunden å lykkes happy3 Kommer dere for nært blir det andre så overveldende fristende og så går alt i lås. wink3

Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Pinscherens utvikling   Pinscherens utvikling Empty

Til Toppen Go down

Pinscherens utvikling
Til Toppen 
Side 1 av 1