Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trappevegring

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Trappevegring Empty
PosteTema: Trappevegring   Trappevegring EmptyTor Jul 23 2009, 10:59

For ei lita uke siden da jeg var på badet før jeg skulle gå på jobben (da pleier alltid Cora ligge på badematta og følge med) kom hun ikke trippende etter, men sto bare med forlabbene på nederste trinnet og peip. Jeg gikk ned for å se og da sprang hun til døra som om hun måtte ut en gang til, selv om hun nettopp hadde vært på do. Selvfølgelig gjorde hun ingenting ute - og da vi kom inn igjen gikk hun nølende op trappa. Tenkte ikke noe mer over det da, før hun for to dager siden ikke kom springende etter oss opp - hun ble bare stående å kikke og pipe - satte seg og kikket opp - og til slutt begynte å bjeffe mot trappa huh3

Vi hr prøvd å hjelpe henne opp, først løfte henne opp på ett trinn men hun hopper bare ned igjen. Så har vi prøvd å ha henne i båndet opp trappa, men tvang er jo ikke måten for en Pinscher - hun blir mer som et esel! Alle gangene ligger det snop på trinn som er så høyt at hun må ta ett trinn for å komme til det - men helt uten nytte - hun står bare på stive bein og nekter å flytte seg. Halvveis i trappa har vi et repot før trappa snur 180 grader for siste del - derfra og opp går det greit - det er den nederste delen. Jeg mistenker at hun har vært vel ivirg med å komme opp noen ganger og det har resultert i noen knall og fall (det har i hvertfall vært lyder som om hun sklir) og at hun nå har blitt redd - for hun har ikke vondt - jeg har klemt og kjent og ingen rykk eller lyder fra henne, så det sitter nok i hodet. Og hun springer og leker som hun pleier - både inne og ute, så..

Ikke det at hun MÅ gå opp, men hun skjeller noe fryktelig når vi er oppe og ikke hun "får" komme opp. Vi får se hvordan det går etterhvert - gode opplevelser med trappa så løsner det sikkert - men hvis dere har noen lure tricks tar jeg gjerne i mot alle tips.
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptyTor Jul 23 2009, 11:03

Hm, har det skjedd noe slik at hun er redd? Eller har hun vondt ett sted nå? Vegrer hun seg i alle trapper, eller kun deres?



Vi har også en trappevegrer hjemme. BCen går ikke opp eller ned uten at vi roper på henne og gir henne støtte, "kom igjen Ronja, kom da" osv.. Det har blitt værre og værre på henne med årene, fordi hun har fått mer forkalkninger.




Men det dere kan gjøre er å bære henne nesten helt opp. Første gangen setter dere henne på nest øverste trappetrinn, og når hun mestrer det setter dere henne et trappetrinn lengre ned. Så får hun godbit hver gang hun går helt opp. Samme med nedover om hun ikke liker å gå ned. Sett henne på nest nederste trappetrinn, og så øker dere gradvis.
Til Toppen Go down
ToneAngelica

ToneAngelica


Antall Innlegg : 235
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Trondheim

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptyTor Jul 23 2009, 11:31

Jeg har ei vennine som har en hund som ikke ville gå opp trappen, men en dag ble typen hennes lei, av at en hund på 2 år ikke kunne gå opp trappen uten at de bar han opp. så han satte hunden mitt i trappen så fikk han gå opp eller ned. Det der gjorde typen noen ganger, og nå går hunden opp og ned trappen av seg selv wink3
Til Toppen Go down
http://lille.weebly.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptyTor Jul 23 2009, 12:26

Takk for det. Hun er nå 9 måneder og har gått i trappene siden 14 dager etter at vi fikk henne (ca nyttår altså). Som sagt har hun pilt opp og ned uten problemer, men jeg tror hun har sklidd og dunket labbene et par ganger for mye, for plutselig har det stoppet opp for henne. Hun går opp hvis vi setter henne på repotet halvveis oppe - og ned er ingen problemer. Hun går i trappene ute og uten vegring. Hun kommer seg opp men vi må hjelpe henne i gang - den siste delen tar hun fint. Og begge trappene består av åpne trinn (kan se gjennom) Tror ikke hun har vondt, jeg har gått over og klemt og trykket på rygg, hofter, albber, poter klør - og hun virker ikke som hun har vondt - ingen lyder eller rykninger. Vi får bare fortsette å la godbitene ligge øyt oppe itrappa - så går det vel over.
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
eva johnsen

eva johnsen


Antall Innlegg : 57
Join date : 05.07.2009
Age : 52
Bosted : Lørenskog

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptySøn Jul 26 2009, 15:53

Akkurat trappevegring er vi ikke kjent med her hos oss (kun fordi vi ikke har trapper tror jeg), men glatte gulv er temmelig håpløst, og det er jo gjerne det overalt (i hvert fall ifølge Queenie). Hun er nå 4 år, og dette begynte ikke så lenge etter at vi fikk henne.

Hun får skikkelig sperre, og prøver å klore seg fast i gulvet, noe som jo gjør det mye, mye verre. Stort sett blir det bare stress for henne, enten rygger hun (da går det mye bedre) ellers sklir hun som Bambi en gang eller to før hun når fram til det trygge teppet i stua.

Jeg vet at det sitter i hodet; hun spenner seg når hun føler det kan være glatt, og da går det galt gang på gang. Vi har prøvd å trene det bort (hatt på bånd og gått fram og tilbake) og brukt anti-skli middel, men det ser desverre ikke ut som det hjelper i det hele tatt. sad3

Nå lurer jeg på om kanskje vi skal prøve akupunktur på henne for å se om det kan hjelpe i forhold til å slappe av.
Evnt en dyretolk dersom de klarer å formidle noe tilbake til hunden fra oss(men det spørs vel). Da tenker jeg på å formidle at om hun tar det HELT med ro når hun går og IKKE klorer seg fast, så vil det gå bra...

Lykke til sier jeg bare! happy6
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptySøn Jul 26 2009, 18:49

Jeg har sånn helt plutselig en hund som nekter å gå ned en snarvei vi har gått ørten ganger før, FULL nekt... vi flytter snart da... :P


Citrus synes også gulver er veldig glatte, spesiellt de mørke... tepper og eventuell rygging hjelper!
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptyTor Jul 30 2009, 16:17

Nå har vi vært ei uke på hytta. Der er det også trapper både inne og ute. Den inne går hun ikke i- og det skjønner jeg - den er styggbratt og smal - nesten som en stige for henne - så der har hun blitt båret opp når vi skal legge oss og ned igjen neste morgen. Ingen problemer ute - hun hopper tilog med oppover og lengdeveien når hun skal ut av båten - og i nedoverbakke når hun skal oppi. Var spent da vi kom hjem; og det var bare en liten nøling før hun tok sats og gikk opp trappene - ikke springe - bare gå - og nå ser det ut som det har gått over! De er snåle disse skapningene. Uansett - kjempeglad for at det ser ut til å løst seg helt av seg selv, med en liten pause fra heimen! happy5
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
ToneAngelica

ToneAngelica


Antall Innlegg : 235
Join date : 13.06.2009
Age : 34
Bosted : Trondheim

Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring EmptyTor Jul 30 2009, 17:09

Så bra happy5
Til Toppen Go down
http://lille.weebly.com
Sponsored content





Trappevegring Empty
PosteTema: Re: Trappevegring   Trappevegring Empty

Til Toppen Go down
 
Trappevegring
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: