Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varsling

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Varsling Empty
PosteTema: Varsling   Varsling EmptySøn Sep 04 2011, 12:44

Jeg har et lite problem med Mia om dagen, som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal ta tak i. Hun varsler rett og slett alt for mye, og har gjort det det siste halve året i alle fall. Hun var ikke så ille tidligere, men nå er det ikke lenger bare varsling om at noen kommer, men mer febrilsk "skremming".

Jeg har bjeffeboka til Rugaas, men jeg klarer ikke helt å plassere bjeffingen hennes. Jeg har prøvd å gå imellom og vise håndflatene og være tålmodig med det, men det virker som hun nesten tror jeg blir en del av "gjengen hennes" og blir bare mer ivrig. Jeg får heller ikke gått mellom det hun bjeffer på og henne, for hun løper med meg og stiller seg ved siden av meg om hun ikke kommer foran meg. Jeg føler effekten bare blir forsterket.

Det kan veldig godt være at vi dessverre måtte flytte igjen så fort, etter å kun ha bodd i forrige leilighet 8 måneder. Hun er sikkert stresset og kanskje ikke føler seg nok hjemme eller kjenner lydene godt nok, men jeg vet altså ikke helt hvordan jeg skal gripe an. Hun bjeffer på ALT av lyder, selv ting hun har lært seg å kjenne hva er. Når hun ser noen som går forbi utenfor står hun og nærmest hyler ved vinduet, og fortsetter å boffe om jeg fjerner henne fra det. En god stund etterpå. Hun klarer fint å slappe av, men plutselig virker det som hun får det for seg.

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å få dette tilbake til normal varsling? Jeg er jo fullt klar over at det er en vakthund, og et par bjeff om noen kommer på vårt territorie er en selvfølge. Men dette går et stykke forbi det.
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptySøn Sep 04 2011, 14:54

Har ikke vært borti dette selv, men hørt at det å sette DAP i kontakten har hjulpet for mange når det kommer til bjeffing. Har vel noe med at hunden roer seg litt ned og ikke reagerer på "alt". Skader ihvertfall ikke å prøve. Lykke til happy6
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptySøn Sep 04 2011, 15:36

DAP er sikkert vel og bra det, i mange tilfeller, men jeg føler at i dette tilfellet blir litt å ta en snarvei. Om det er et problem hos Mia så vil jeg heller jobbe det bort fra bunnen av og bli helt kvitt det.

Men det er klart, om det kun er flyttestress så vil sikkert DAP være effektivt i en overgangsperiode Smile Problemet er at jeg ikke vet hva det skyldes, hehe.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptySøn Sep 04 2011, 21:32

Jeg vil tro det er stressrelatert og det krever tålmodighet. Om du gjør det riktig eller om du ubevisst ser på henne når du går imellom, er vanskelig å si uten å ha sett det dessverre.

DAP er et fint hjelpemiddel, så det ville jeg bare gjort happy3 De aller, aller fleste reagerer positivt på det, så det kan hjelpe til raskere resultat (fordi det kan redusere stresset og hun da har mulighet til å tenke).
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptyTir Sep 06 2011, 15:52

Ja, det er litt vanskelig å si selv også. Fant dette på hunden.no:

- Ingen hvilepute
Og det er jo klart at et slikt stressdempende produkt har mange bruksområder. Produsenten Orion Pharma hevder at det skal ha dempende effekt på de fleste stressutløste problemer, som bjeffing, urenslighet, markering, uro, nervøsitet og lignende. Mari Bjerke, som presenterte produktene på NKKs Vinnerutstilling i Vikingskipet tidligere i høst, understreket at det ikke kan brukes som en hvilepute eller erstatning til atferdstrening, men at det kan være en veldig god hjelper i treningen.


Jeg får kanskje prøve igjen med å gå i mellom etter jeg har fått kjøpt DAP og det har virket en stund. Har du det fortsatt på hjemmesiden din, Linn? Ingen av linkene under atferd/trening/sosialisering virker? Kunne godt tenke meg å ha det i tillegg til boka, om du fortsatt har det tilgjengelig Smile
Til Toppen Go down
Greatsenji

Greatsenji


Antall Innlegg : 51
Join date : 19.08.2011

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptyTir Sep 06 2011, 19:00

Hvor gammel er Mia?

Tesh (grand danois) ble sinnsykt varslete på alt og alle, både inne og ute da hun hadde første løpetiden sin. Det gikk over etter løpetiden.
Du skriver heller ikke i hvilke situasjoner Mia bjeffer, er det ute også? på folk? Du skriver at hun varsler, og det KAN bety at hun bare gjør det inne, men begge mine varsler ute også.

Det jeg har gjort med Acqua (DP) er å prøve å ikke komme opp i situasjoner JEG ikke kan kontrollere, fram til jeg har mer kontroll over varslingen hennes.
Har ALLTID godbiter i lomma og prøver å få oppmerksomheten hennes så hun ikke står å varsler. Andre mennesker får også godbiter, men de får ikke gi henne før hun er stille og avslappet. DU som eier må også ta situasjoner med knusende ro, være "overlegen" og vise Mia at dette er verken farlig eller noe du gidder å bruke tid å bry deg med. Varsler hun på tur kan du f.eks gå med høretelefoner (trenger ikke ha på musikk) men da vil folk kanskje ikke ta kontakt med deg, ergo, Mia har mindre å varsle for. Etterhvert gjør man ting vanskeligere, men treningen skal ALLTID legges opp slik at hunden føler mestring/får opp selvtilliten sin. Jeg har ikke tro på ting som DAP, jeg mener man må trene på ting, ikke ta snarveier. UNNGÅ situasjoner man ikke kan kontrollere, men ikke unngå de hele livet, nerme seg de i hundes tempo. Det er kjempeviktig å sosialisere på alle mulige lyder, situasjoner osv man har mulighet til, på den måten vil man få en miljøsterk hund som takler hva det skal være. Men det tar tid, selvsakt Smile
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptyOns Sep 07 2011, 08:39

Mia er ca 3,5 år, og er ikke i nærheten av noen løpetid. Hun varsler kun på den måten inne, evt. når hun står inngjerdet i hagen. Det eneste hun reagerer på ute er enkelte menn, og enkelte store hunder. Så det behandler vi og trener på som to forskjellige områder.

Som jeg skrev tidligere så er jeg også litt tvilende til DAP når det gjelder enkelte dypereliggende problemer. Jeg vet at Linn kan veldig mye om stress hos hund, og om hun anbefaler bruk av det så kan det i alle fall ikke gjøre noen skade Smile Men jeg velger å bruke det som en hjelper i treningen, og ikke som en erstatning. Hun varsler når hun hører lyder ute(og altså selv er inne), og spesielt om det er noen i gaten på utsiden. Vi bor inne i et borettslagsområde, så det er naturligvis ofte aktivitet på utsiden, barn som leker osv.

Sånn jeg tolker det, så har hun på grunn av hyppig flytting det siste året, ikke hatt muligheten til å roe seg og føle seg som hjemme enda. Da vil jeg tro at DAP vil kunne hjelpe henne til å roe seg og føle trygghet. Om jeg i tillegg trener videre på å gå imellom henne og det hun varsler på, viser håndflatene for å fortelle at jeg har kontroll, så bør hun til slutt kunne føle ro i hjemmet, og at jeg har kontroll.

Kan jeg i alle fall håpe på, teoretisk høres det jo riktig ut? happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptyOns Sep 07 2011, 09:13

Veldig viktig det du sier om DAP, Cesilie: at det er et hjelpemiddel og ikke en erstatning for trening. Det er nok der en del går i baret, ved at de tror det skal løse problemet og så er alt honkeydorey. Det er det IKKE. Men det kan hjelpe til med å redusere stress et hakk eller to, slik at treningen går litt raskere happy6 Dr Bachs blomstermedisin, den som heter Rescue, kan også være med å hjelpe der. Med Kayla brukte jeg det i vannet (jevn tilførsel) og i krisesituasjoner. Det gjorde at hun fikk litt hjelp i systemet + at krisesituasjonene gikk fortere over. Ingen mirakelkur noe av det, men det kan dempe litt og hjelpe treningen over kneika happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptySøn Sep 11 2011, 17:12

Takk for tipset, Linn. Det skal jeg sjekke ut Smile

Du så sikkert ikke at jeg spurte om det litt lenger opp her; har du det innlegget om å gå imellom på hjemmesiden din enda? Da jeg lette var det ingen av linkene som virket.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptySøn Sep 11 2011, 17:55

Cesilie skrev:
Takk for tipset, Linn. Det skal jeg sjekke ut Smile

Du så sikkert ikke at jeg spurte om det litt lenger opp her; har du det innlegget om å gå imellom på hjemmesiden din enda? Da jeg lette var det ingen av linkene som virket.

Nei,det har nok gått fløyten i en eller annen omjustering, men skal se om jeg får skrevet noe nytt happy3 Linkene funker hos meg... Hva slags nettleser bruker du? Hender at noen har problemer med internsidene i andre nettlesere, av en eller annen grunn. Jeg orker ikke å gjøre noe med det... Embarassed
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling EmptyMan Sep 12 2011, 20:59

Jeg bruker Chrome, men ser nå at det funker fint med Explorer, hehe.
Si i fra til meg når du har lagt ut noe om temaet da, om du husker det? Så vil jeg gjerne titte litt på det Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varsling Empty
PosteTema: Re: Varsling   Varsling Empty

Til Toppen Go down
 
Varsling
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Varsling
» Varsling på mail

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: