Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Første Uken

Go down 
2 posters
AvInnlegg
SiriJ

SiriJ


Antall Innlegg : 117
Join date : 23.06.2011
Age : 36
Bosted : Karmøy

Første Uken Empty
PosteTema: Første Uken   Første Uken EmptyTor Jul 14 2011, 12:00

Hvordan har dere gjort det 1 uken med valp i hus?
Hva tenker dere og prioritere mest, har dere bare vert hjemme den første uken, eller latt valpen
fått noen korte besøk hos familie, evt fått familie på besøk?

Hvilken form for trening/lydighet har dere prioritert? Smile

Til Toppen Go down
http://www.dyrisk.net
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Første Uken Empty
PosteTema: Re: Første Uken   Første Uken EmptyTir Jul 19 2011, 10:08

Det kommer nok litt an på hvor gammel valpen er, hva som er gjort hos oppdretter før den kommer til sitt nye hjem og ikke minst på valpen selv.

Uansett syns jeg det er viktig at valpen først og fremst får bli kjent med sine nye eiere og omgivelser uten at det blir for mye mas og kjas de første par dagene. Er man en familie med flere personer har valpen nok med å bli kjent med disse. Er man bare en person gjør det ikke noe om det kommer en eller to på besøk, men ivrige skuelystne klarer nok å vente ett par-tre dager, slik at man får gitt valpen ro og trygghet med nytt hjem før den introduseres for enda fler. wink3 Etter noen dager kan en starte med miljøtrening og sosialisering utenfor hjemmet, men da i små doser og selvsagt med gradvis tilnærming.

Ellers så er det jo de selvsagte tingene som å lære valpen å gjøre fra seg ute. Ta valpen med ut så ofte som mulig og særlig etter spising/drikking, lek og soving. Det starter man jo med fra første minutt.

Innkallingstrening er også noe jeg prioriterer. Jeg har valpen løs ute og belønner den for å komme til meg hver eneste gang den kommer tilfeldig og frivillig. Små valper har kort radius til å begynne med og det bør man utnytte maksimalt. Jeg starter også med å trene på å gå pent i bånd i løpet av de første dagene, men som med all annen trening så er det bare snakk om 10-30 sekunder ett par ganger om dagen (noe lengre klarer ikke en liten valp å konsentrere seg) hvor det er masse belønning for å gå ved siden av og vips så er vi ferdig med treningsøkta.

Kontakttrening starter jeg også med med en gang. Belønner da valpen for å ta kontakt (se på) meg, både hjemme og ute. Kontakt er jo basisen for all trening, så den biten blir jeg nok å prioritere enda mer med neste valp. Kontakttrening kan ikke undervurderes. Smile

Jeg syns også det er viktig å lære valpen å tilby rolige atferder for å oppnå det de vil ha fra starten av, dvs lære den å vente på ett værsågodsignal for å oppnå en gode. Det har man mye igjen for senere. Lær valpen å tilby kontakt/sitt/ligg for å få godbiter, maten sin, gå ut døra, hilse på andre hunder, hilse på folk, få leken sin, tyggebein osv.

Rotrening er også ett must dersom du har en valp som ikke klarer å slappe av eller roe seg ned på egen hånd. Mange valper sliter med å skjønne at de faktisk trenger maaaasse søvn og hvile. wink3

Ellers så er det finfin trening for en valp å lete etter maten sin på gressplenen eller lignende istedet for å alltid spise den fra en matskål. Godbitsøk virker også beroligende, så da får man den biten på kjøpet samtidig som valpen får brukt hode sitt og nesa si.

Hva man prioriterer av trening den første uka, og også etter det, må man selv finne ut av siden man nok har ulike behov og ønsker for sitt hundehold. Sosialisering og miljøtrening er selvsagt superviktig uansett, og for meg er i tillegg innkalling, gå pent i bånd, tilby rolige atferder for å få goder og kontakttrening noe som jeg ser man har igjen for å trene på fra starten av. Det er ingen fare å starte lydighetstrening allerede den første uka så lenge man husker på å trene superkorte økter og gir valpen nok tid til ro og hvile. Også skal all trening selvsagt være basert på belønning og moro. happy3 For de som ønsker å benytte lek som belønning i videre trening er lektrening også noe en med fordel kan starte med med en gang, men da må man være bevisst på hvordan man legger opp slik trening. Det er ikke særlig smart å trene opp en påknapp dersom man ikke trener på avknappen også. wink3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
SiriJ

SiriJ


Antall Innlegg : 117
Join date : 23.06.2011
Age : 36
Bosted : Karmøy

Første Uken Empty
PosteTema: Re: Første Uken   Første Uken EmptyTir Jul 19 2011, 12:29

Tusen Takk for kloke ord Smile
hehe, litt mye som sviver oppi toppen her nå, men får ta de litt som de kommer Smile
Har feri når valpen flytter inn så da trenger jeg ikke tenke på noe annet en den Smile
Leser og har lest flere bøker, leser forum og føler meg ellers ganske klar Smile
Håper de 10 neste dagene går fort biggrin
Til Toppen Go down
http://www.dyrisk.net
Sponsored content





Første Uken Empty
PosteTema: Re: Første Uken   Første Uken Empty

Til Toppen Go down
 
Første Uken
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Første løpetid
» Hellerudsletta 5. og 6. februar
» Min første utstilling!
» Linn, Tanja og Balto's dagbok
» Første blodspor

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: