| Dra på ferie med valp? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Lisbeth
Antall Innlegg : 4 Join date : 08.07.2011
| Tema: Dra på ferie med valp? Fre Jul 08 2011, 12:00 | |
| Jeg og samboeren min har en pinschervalp som er litt over 8 uker, født 11.mai. Jeg vil gjerne ha henne med på hytta en uke i sommer, men samboeren min kan ikke være med da han jobber. Er det for tidlig å dra på ferie en uke med henne? Jeg kommer ikke til å dra før hun er hvertfall litt over 9 uker, men kan vente til hun er litt over elleve uker. Noen som har erfaring med dette? Det er en kjøretur på litt over fire timer, men vi skal venne henne til å kjøre bil før den tid. Håper noen kommer med råd | |
|
| |
Line & Super
Antall Innlegg : 118 Join date : 25.01.2011 Bosted : Skedsmo
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Fre Jul 08 2011, 13:07 | |
| Når de er så små sover de jo veldig mye så jeg tror ikke det er noe problem med en sånn kjøretur.
Jeg hentet min valp på 9 uker i Stockholm og kjørte hjem til Oslo samme dagen med bare noen små stopp på veien. Han er i dag en drøm å ha med seg i bil, bare slapper av bak i buret sitt. | |
|
| |
Lisbeth
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Fre Jul 08 2011, 13:27 | |
| Okei, da går det vel bra da Men er det lenge å være sammen med bare meg (og ikke samboeren) i en uke, og på et nytt sted? | |
|
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Fre Jul 08 2011, 14:35 | |
| - Lisbeth skrev:
- Okei, da går det vel bra da
Men er det lenge å være sammen med bare meg (og ikke samboeren) i en uke, og på et nytt sted? Om valpen ble satt bort på pass, hadde jeg vært skeptisk, men så lenge en av dere er der og tar det litt piano bør det ikke være noe problem. Det blir jo tid hjemme først, så en utflukt der du passer på at det blir morsomt og ikke mye stress og så hjem igjen. Det burde gå fint Bare ikke tro at valpen kan takle lange skogsturer når den er så liten Det tåler ikke den lille kroppen foreløpig. | |
|
| |
Lisbeth
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Søn Jul 10 2011, 09:02 | |
| Okei, takk for hjelpen:) Men er det for tidlig med uke 29 tror du? | |
|
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Søn Jul 10 2011, 10:12 | |
| - Lisbeth skrev:
- Okei, takk for hjelpen:) Men er det for tidlig med uke 29 tror du?
Jeg ville ikke reist noe sted m valpen i fryktperioden (8 - 8,5 uke ca) og det inkluderer flytting. Det er enklere når den har passert 9 uker. Å ta det med ro og se an så valpen får nok hvile er viktig, men du er jo med og kan regulere, så det burde gå bra. At du må passe på litt ang stress er klart, men les deg litt opp på det før turen og ta det rolig, så går det nok fint. Så blir det ny runde med litt ekstra hvile når dere kommer hjem. Med planlegging og tilpasning, så går det nok bra | |
|
| |
Marianne
Antall Innlegg : 237 Join date : 24.09.2010 Age : 66 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Søn Jul 10 2011, 18:32 | |
| Vi hentet vår lille pinscherjente i Sverige i går. Hun er født 12 mai. Vi hadde en natt hjemme og reiste på hytta i dag. her skal vi være i 4 uker! Om en uke eller to tar vi en tur hjem, det er en times biltur. Så blir det noen turer hjem i sommer. Vi er mye på hytta. Så og si hver eneste helg og ofte i uken også på vår og sommer. Det er vårt annet hjem så og si. valpen må lære og forholde seg til begge plasser. det har gått helt fint med vår andre hund. Men så klart.....de første ukene består av ro og passelige doser av sosialisering. barnebarna kommer på besøk om en uke. Vi kommer til å ta det helt med ro, ingen skogsturer så klart! I løpet av sommeren får hun være med på små turer i båten, vi får besøk innimellom, og hun får kjøre bil, hilse på hundene og barna i hyttefeltet . Jeg tenker at så lenge vi er nesten like mye på hytta som vi er hjemme, så er det det samme om hun er her eller der den første tiden. Hunden vet ikke hva som er hjemme og hva som er hytta.... Det er roen og sosialiseringen som er viktig den første tiden. Og gi valpen ro og trygghet, bli kjent og skape gode bånd. så tenker jeg hun blir trygg både hjemme og på hytta. | |
|
| |
Lisbeth
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? Man Jul 11 2011, 08:12 | |
| Ja, det er vel viktig å ta de med på steder man kommer til å være mye. Og sosialisere dem, men er viktig med mye ro. Jeg skal heller ikke ta henne med på skogturer Tusen takk for alle svar! | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Dra på ferie med valp? | |
| |
|
| |
| Dra på ferie med valp? | |
|