Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bur

Go down 
+8
Marianne
Linn
siv
Maria
Camilla J
Simira
Irene
Trym
12 posters
AvInnlegg
Trym

Trym


Antall Innlegg : 20
Join date : 27.07.2009
Age : 64

Bur Empty
PosteTema: Bur   Bur EmptyFre Jun 10 2011, 18:16

Hei.

Har noen erfaring med hvor mye hunden kan ligge i bur. Jeg synes det kan virke mye hvis hunden først ligger i bur hele natten, og deretter ligger i buret til noen kommer hjem fra jobb eller skole. det er mulig jeg er litt overrfølsom men jeg trenger gode råd om dette.
Vi sluttet å bruke bur til Trym etter en tid, og det førte jo til at han sov i sofaen.
Nå når vi er så heldige at vi snart kan hente ny valp, lurte jeg på om vi skal gå for bur, eller.....?

Med vennlig hilsen Heidi
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/pinschertrym
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyFre Jun 10 2011, 19:20

På natten kan hunden ligge i et bur, men på dagtiden er det vanskelig å finne stort nok bur til en pinscher da hvis hunden skal tilbringe dagen der så må den ha plass til å strekke beina og bevege seg. Bedre alternativ er å ha hunden i et rom på dagtiden, f.eks. ved hjelp av sk. barnegrind.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyFre Jun 10 2011, 20:34

Vi brukte bur om natten til begge våre den første tiden. Kovu var vel 7-8 mnd før vi kunne ha ham løs om natten uten bekymring for ødeleggelse. Alene hjemme har vi vært så heldige å kunne begrense til noen få timer daglig det første halvåret, og da har han vært i et romslig bur.

Dersom dere har mulighet til å avgrense et rom så er jo det best. Hos oss gikk Kovu på løs dørkarmer og skyvedør med glassruter, så han har vært i bur alene hjemme frem til han var ca. 10 mnd. Om dere får en "aktiv" type så ville jeg satset på et romslig bur.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyFre Jun 10 2011, 20:57

Jeg har vært veldig heldig å har kunnet hatt Odin løs hele tiden uten nå problem. Prøvde først litt i starten og hadde han i bur mens jeg var på jobb men løs om natten for jeg syntes også at det å ligge i bur både på natten og arbeidsdagen ble alt for lenge.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyFre Jun 10 2011, 21:16

Personlig syns jeg ikke noe om å ha hverken fugl eller hund eller andre dyr innestengt i bur, så når jeg fikk valp, jobbet jeg fra dag èn med ett mål for øye, og det var å ha en hund som kan bevege seg fritt både natt og dag. Jeg benyttet ett kjempestort bur i begynnelsen, men vente samtidig valpen til å være løs når den var alene. Melba var vel under 6 mnd når jeg pakket bort buret for godt. Nå er det kun i bil og på reise/tur at vi bruker bur.

Hvor lenge en hund kan være i bur avhenger som oftest ikke av hunden, men av eieren. Om du velger å lukke hunden inn i ett bur nattestid og/eller på dagtid, så har liksom ikke hunden så mange andre valg enn å bli der. Bur 723324

Du kan jo lese hva Rådet for dyreetikk sier om burbruk i sin Uttalelse om hundehold. Jeg er absolutt enig med dem. Bur 557338
Her er utdrag fra uttalelsen:

3.2.3 Innendørs hundehold
Bruk av bur innendørs synes å ha økt i omfang de senere år. Dette legger store begrensninger
på hundens bevegelsesmuligheter. Hunder bør ha mulighet til bevegelsesfrihet, til stadig å
flytte seg og endre liggestilling, til å regulere temperaturen ved å legge seg på ulike steder og
til å utøve naturlig atferd som å klø seg og slikke seg. Hunder bør ikke holdes bundet eller
innestengt i bur når de oppholder seg innendørs på sitt bosted. Hunder bør luftes regelmessig.
Unge, eldre og syke hunder kan ha behov for hyppigere lufting enn andre.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
siv

siv


Antall Innlegg : 35
Join date : 05.11.2009
Age : 61
Bosted : BODØ

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 09:23

Mine har et digert bur som dem bruker når de må være "innestengt". Har vært brukt til en Rottweiler i sin tid, så de har god plass til det meste.
Har 2 Dp'er. happy6
Til Toppen Go down
http://www.lockwerin.com
Trym

Trym


Antall Innlegg : 20
Join date : 27.07.2009
Age : 64

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 11:44

Det ser ut som om jeg får bekreftet mine tanker at det blir for mye med bur både natt og dag. Vet at det noen som gjør dette men jeg synes ikke noe om det. Tenker vi lager kjøkkenet om til "dagpensjonat" for skatten vår når den tid kommer.
Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Veldig OK med en "møteplass" for tanker og synspunkter.

Hilsen Heidi,
snart "mamma" til FROMjavascript:emoticonp('biggrin')
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/pinschertrym
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 11:46

Tidligere hadde jeg hunder som var lært opp til å kunne ha hele huset uten at det var noe problem. Siden vi hadde to valper samtidig sist, ble løsningen (for å unngå herjing når vi ikke var til stede) at de fikk et eget rom. Vi har montert grind foran døråpningen i stedet for vanlig dør. Det har de fortsatt og trives godt med. Jeg vil ikke ha mine i bur i mange timer av gangen, så sant det ikke er i bilen fordi vi skal noe. Hjemme vil jeg at de kan tusle litt rundt og ha flere sengeplasser å velge mellom.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 19:14

Cola ligger i bur om natten. Buret er så stort at hun uten problemer kan strekke seg ut og snu seg som hun vil. Når kvelden kommer og vi begynner å slukke lysene så går hun rett til buret sitt. Ser ut som hun trives godt med det.
På dagtid derimot er hun aldri i bur, da får hun gå fritt som hun vil. Hun har aldri ødelagt noe.
Når vår nye valp kommer om en måned, vil vi også lære den opp til å ligge i bur om natten. En av grunnene til at jeg syntes det er greit at hundene ligger i bur på natten er hvis vi trenger pass til dem så har de et fast sted og ligge.
Kjenner folk som har hunden i sengen f.eks og der hundene aldri finner ro hvis de ikke kan ligge i sengen. Kan bli litt problematisk den dagen de trenger hundepass.
Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ha hunden i bur hele dagen og natten. no0
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 20:06

Sitat :
Kjenner folk som har hunden i sengen f.eks og der hundene aldri finner ro hvis de ikke kan ligge i sengen. Kan bli litt problematisk den dagen de trenger hundepass.

Våre ligger i sengen, men hvis behov så kan de ligge på buret i ro og fred. De kjenner jo burene sine, bruker buret alltid i bilen og reiser ellers. Har jeg lånt buret til en annen, så er "eieren av buret" ganske så nøye å lukte på hvem i pokker har vært der.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 21:05

Maria skrev:
3.2.3 Innendørs hundehold
Bruk av bur innendørs synes å ha økt i omfang de senere år. Dette legger store begrensninger
på hundens bevegelsesmuligheter. Hunder bør ha mulighet til bevegelsesfrihet, til stadig å
flytte seg og endre liggestilling, til å regulere temperaturen ved å legge seg på ulike steder og
til å utøve naturlig atferd som å klø seg og slikke seg. Hunder bør ikke holdes bundet eller
innestengt i bur når de oppholder seg innendørs på sitt bosted. Hunder bør luftes regelmessig.
Unge, eldre og syke hunder kan ha behov for hyppigere lufting enn andre.[/i]

Synes spesielt dette med temperatur er et viktig poeng som mange ikke tenker på. Blir det litt varmt så kan det være deilig for hunden å legge seg på parketten e.l. en stund i stedenfor å måtte ligge på varme pledd og madrasser som de ofte gjør i bur.

Vi bruker heller ikke bur utenom i bilen og i sjeldne tilfeller på besøk etc. og har aldri hatt noen problemer med det. Av og til sover han på sengen om natten og av og til ute i stua.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 21:27

Anne&Denniz skrev:
Maria skrev:
3.2.3 Innendørs hundehold
Bruk av bur innendørs synes å ha økt i omfang de senere år. Dette legger store begrensninger
på hundens bevegelsesmuligheter. Hunder bør ha mulighet til bevegelsesfrihet, til stadig å
flytte seg og endre liggestilling, til å regulere temperaturen ved å legge seg på ulike steder og
til å utøve naturlig atferd som å klø seg og slikke seg. Hunder bør ikke holdes bundet eller
innestengt i bur når de oppholder seg innendørs på sitt bosted. Hunder bør luftes regelmessig.
Unge, eldre og syke hunder kan ha behov for hyppigere lufting enn andre.[/i]

Synes spesielt dette med temperatur er et viktig poeng som mange ikke tenker på. Blir det litt varmt så kan det være deilig for hunden å legge seg på parketten e.l. en stund i stedenfor å måtte ligge på varme pledd og madrasser som de ofte gjør i bur.

Vi bruker heller ikke bur utenom i bilen og i sjeldne tilfeller på besøk etc. og har aldri hatt noen problemer med det. Av og til sover han på sengen om natten og av og til ute i stua.
Enig med deg. Jeg ser at Melba legger seg strategisk i forhold til varme og svale steder. Hun kan ligge halve natta i senga sammen med oss og resten i stua dersom det blir for varmt i senga, og hun kan bytte på sovestedene i stua alt ettersom hvor sola står osv.

Forøvrig er det deilig å ha en hund som ikke er avhengig av å ha buret sitt å ligge i fordi kun er vant til det og derfor ikke klarer slappe av andre steder. I og med at Melba er vant å ligge på ulike steder fra hun var valp, både hjemme og hos familie som vi har overnattet hos, så blir hun aldri urolig i fremmede hus/hytter. Hun legger seg og sover og slapper av hvor som helst.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyLør Jun 11 2011, 23:09

Vi bruker kun bur i bil og på utstillinger o.l

Jeg har brukt bur til hundene i valpetiden når jeg har vært redd for at de skal spise på ledninger e.l.
Jeg jobber natt og har samboer som jobber dag, så det har vært snakk om en time eller to innimellom at de har vært i bur mens de har vært valper. For deres egen sikkerhet.

Jeg kan ikke se hvorfor man skulle bruke bur til voksne hunder i det hele tatt jeg..?

Når Emma har hatt løpetid har jeg brukt grinder for å skille hannene og Emma i hver sine deler av huset, og det har fungert helt fint foreløbig.
Jeg har ikke lyst å stenge dem i bur mer enn absolutt nødvendig.. dvs i bilen og på utstillinger o.l


Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Peppergutten

Peppergutten


Antall Innlegg : 11
Join date : 30.06.2011
Age : 39
Bosted : Vestfold

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyTor Jun 30 2011, 21:41

Her trenger jeg også noen gode råd! Min DP ligger i bur når vi er på jobb. Han var fri i 2.etg før, men naboen hørte han ulte og bjeffet. Til tider kom vi også hjem til både urin og avføring overalt. Siden han var vandt med bur på natta flyttet vi han inn der i arb.tiden. Dette gikk strålende frem til for et par mnd siden, da begynte han å tisse i buret - og det gjør han nå hver eneste dag. Uansett hvor lang tur jeg finner på å gå før leggetid. Sover han i senga hos meg har han ingen behov for å gå på do iløpet av natta feks. Men hvordan få han til å forstå at han ikke må tisse i buret sitt? Jeg syns det er rart at han i det hele tatt gjør det, siden det er det som er plassen hans...Noen tips?
Til Toppen Go down
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyMan Feb 13 2012, 05:41

Tar opp igjen denne tråden, da det nå er tid for oss å starte alene hjemme treningen "for alvor". For å være ærlig er dette den delen (for meg) som er vanskeligst å trene med valp/unghund. Do trening, kloklipp, gå pent i bånd, etc. er "piece of cake", men som sagt dette med alene hjemme trening syns jeg er vanskelig... Hvor mye, hvor lenge av gangen, når på dagen, osv?
Per i dag sover han i ett stort bur på natta (dette KUN fordi han ikke skal gjøre fra seg rundt om i huset og den største grunn: Han tygger på ALT)! Og når jeg sier ALT er det faktisk ikke en overdrivelse (han har tygd på f.eks peisen og pipa samt prøvd å tygge på gulvet) lalala2
Den opprinnelige planen var at han skulle trenes til å være alene i buret sitt, men jeg (som de fleste andre i denne tråden) syns jo det blir alt for mange timer å tllbringe innestengt, dog ser jeg ikke noen andre løsninger... Har prøvd å begrense områder (dette mens vi er hjemme), men han finner noe å tygge på uansett, gulvlistene, trappa opp til 2. etg, garderobeskapet i entréen etc. Han har en hel haug med forskjellige leker og tyggebein som han for så vidt liker, men han tygger på alt annet i tillegg. Blir det "feil" å prøve og begrense ett område (ser for meg entréen som er ca 16 m2) for "å teste" om han kan klare å la være å tygge på noe når han er alene? Ser jo for meg at det alternative ikke funker, men er fristet til å prøve det først for å "gi han en sjanse", men han blir vel forvirra om jeg den ene dagen/gangen har han løs og i neste øyeblikk i bur?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur EmptyMan Feb 13 2012, 06:31

Jeg starter aleine treningen med en gang valpen kommer hjem. Og når det er en liten valp så er den i valperommet hos oss mens vi er på jobb, når den er blitt litt større (ca. 4 mnd og oppover) så er den med de andre. Dermed blir det ikke tygging i her og der i starten, det blir kun skadeverk i valperommet. Etterhvert kan det bli noe i andre rom (Nur tygget litt sofaene og sengekanten, Sissi har tygget litt soveromsvegg) men det regner jeg med. Har jo skinnsalongen oppe der hundene ikke har noe å gjøre. Og i begge de siste tilfellene har skadeverket stoppet med en gang tispen fikk sin første løpetid. Så deretter kan man reparere skadene.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Sponsored content





Bur Empty
PosteTema: Re: Bur   Bur Empty

Til Toppen Go down
 
Bur
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: