Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Resultat fra Arco sin MH Test

Go down 
+4
Julie
Monica
Maria
Hege&Arco
8 posters
AvInnlegg
Hege&Arco

Hege&Arco

Antall Innlegg : 69

Resultat fra Arco sin MH Test Empty
PosteTema: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 19:10

Ja da har Arco gjennomført sin første MH test. Jeg syns det var kjempe spennende og interessant, tror ikke Arco hadde det like kjekt til å begynne med men han løsnet en god del etter hvert. Jeg var til å begynne med litt nervøs men hadde det kjempe kjekt. Jeg har lært mye av Arco på bare to timer, og har fått mange pekepinner på hva vi skal jobbe mye med.

På kontakt ( hilsing) skårte han veldig dårlig, han fikk 2 ( Unnviker kontakt. Rygger og drar seg unna) Den biten var jeg forberedt på. Han er ikke den mest sosiale hunden og liker dårlig å bli håndtert av andre.
Kontakt ( Samarbeid) fikk han 2 ( følger motvillig med. Strever mot fører eller trekker mot annen retning).
Kontakt (Håndtering) fikk han 2 ( Unnviker, drar seg unna evt tar kontakt med fører)
Lek. Dette var jeg også forberedt på. Han leker mye inne og kamper bra med meg, men ute er det ikke så veldig spennende lengre. Her fikk han 3 på lekelyst. ( Leker, starter langsomt, men blir aktiv)
Lek (griping) fikk han 3 ( griper forsiktig eller nyper i gjenstanden)
Lek (dra kamp) fikk han 1 ( biter ikke).
På jakt delen var jeg overrasket over at han skårte så dårlig. Han pleier alltid å jage det meste som rører seg. Han løper etter både fugler og pinnsvin. Her fikk han 1 på jakt (forfølgelse) Jeg tenkte han kanskje ikke fikk øye på fillen som ble dradd avgårde men men...
På jakt (griping) fikk han 1 ( overser byttet, springer ikke fram)
Aktiviket, her fikk han 4 (Er oppmerksom, men noe urolig. Vandrer rundt og snuser)
Avst.Lek (interesse) fikk han 3 ( Interessert. Følger fig. uten avbrudd)
Avst. Lek (truer/aggresjon fikk han 1( ingen bjeffing eller knurring)
Avst. lek (Nysgjerrighet) 1 ( Går ikke fram til fig. Uinteressert)
Avst.Lek (Lekelyst) 1 ( viser ingen interesse)
Avst. Lek (samarbeid) 1 ( viser ingen interesse)
Overrask (redsel) Her fikk han 5 ( Flykter mer enn 5 m)
Overrask ( Trussel/aggresjon) Fikk han 3 (viser trusseladferd over lengre tid)
Overrask ( Nysgjerrighet) her var han skeptisk helt til jeg gikk fram og snakket til Arco og kjeledressen, jeg la forresten ikke ned kjeledressen. Han fikk 1 ( går fram når fører legger ned kjeledressen/går ikke fram)
Overrask (gjennstående redsel) 3 ( Bue eller tempoforandring ved 1. passering. Mindre utslag ved 2. passering)
Overrask (gjenstående interesse) 2 (stanser lukter/ser på kjeledressen en gang)
Lydføls (Redsel) 5 ( flykter mer enn 5 m) Det var rett før jeg også hoppet i buskene, jeg kvapp skikkelig happy4
Lydføls (Nysgjerrighet) Her gikk Arco fram når jeg hadde gått helt fram og var tydelig mer nysgjerrig enn ved kjeledressen Her fikk han 2 ( går fram når fører sitter på huk og prater med skrammelet, roper på hunden)
Lydføls (vedvarende redsel) 2 ( liten bue/liten tempoforandring ser bort ved noen av passeringene)
Lydføls ( Vedvarende interesse) 3 ( stanser /lukter ser på lydkilden minst 2 ganger)
Spøkelser (trussel/aggresjon) 3 ( viser trusseladferd over lngre tid)
Spøkelser (kontroll) 4 ( kontrollerer/viser reakson mot begge spøkelsene. Korte avbrudd)
Spøkelser (redsel) 1 (oppholder seg hovedsakelig forann eller ved siden av fører)
spøkelser( nysgjerrighet) 3 / går fram til spøkelse når fører står ved siden av)
Spøkelse (kontakt) 4 ( tar selv kontakt- balansert)
Lek 2 (lekelyst) 4 (leker aktivt- starter raskt) Arco har forstått at disse merkelige menneskene som gjør rare ting i skogen ikker er så farlig alikevel, men som egentlig er ganske allrighte mennesker wink3
Lek 2 (griping) 3 ( griper forsiktig, nyper i gjenstanden) Den hadde jo tross alt vært på bakken, tar ikke ting i munnen som har vært på bakken happy4
Skudd, Her fikk han 4 ( avbryter aktiviteten. Fokuserer på skytter. Kan ikke gjennoppta tidligere aktivitet.

Jeg skal melde oss på ny MH test i sep/okt. Så fram til det skal vi øve mye på å bli vandt til fremmede.

Så nå skal vi innom alle dyrebutikkene her i Bergen slik at han kan bli tryggere på mennesker og forhåpentligvis la seg håndtere bedre når vi skal tilbake i sept/ okt. Vi skal øve mye på at han går i bånd med andre og leke mye med meg og fremmede.

Jeg anbefaller alle å ta en slik test. Uansett hvilke formål du har med hunden. Jeg har lært mye bare i dag happy3
Til Toppen Go down
Hege&Arco

Hege&Arco

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 19:40

Poengene var forresten på en skala fra 1- 5. Samlett fikk han 78 poeng wink3
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 20:19

Gratulerer med gjennomført MH på Arco! Very Happy Flott at du syns det var spennende og lærerikt! Resultat fra Arco sin MH Test 332565

Man kan bare ta MH en gang per hund (såfremt ikke eier avbryter MH`en før den er ferdig, da kan man ta den på nytt. Er det testlederen som avbryter, kan man ikke ta på nytt). Resultat fra Arco sin MH Test 723324 Er heller ikke meningen at man skal trene til en MH siden den er ett avlsverktøy. Innlært atferd er ikke arvelig, så da får man ett feil bilde av hundens egentlige egenskaper dersom hunden viser lært atferd på MH'en. Det blir altså feil i forhold til at det er arvelige egenskaper som er målet å finne ut av. Resultat fra Arco sin MH Test 723324

(Også litt pirk Resultat fra Arco sin MH Test 723324 ; MH er en beskrivelse, så man legger ikke poengene sammen for å få mest mulig/minst mulig poeng. Poengene sier bare hvilken reaksjon hunden hadde på momentet. På noen momenter er det ønskelig å havne på 1 på skjemaet (eks. på skudd), mens på andre er det ønskelig å havne på 3 eller 4 (eks. på kontakt)).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Monica

Monica

Antall Innlegg : 146

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 20:24

Gratulerer så masse med gjnnomført MH happy6

Vi var og der ute i dag og gikk med Tristan, men vi var nesten sist. Synd vi ikkje fikk sett dere...
Skal få lagt ut Tristan sine resultater på hjemmesiden når eg får tid til det...
Til Toppen Go down
http://www.morias.org
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 20:26

Gratulerer med gjennomført MH! happy6
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Hege&Arco

Hege&Arco

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 21:19

Fordtår at vi ikke skal øve på momentene i testen, men vi er nødt til å øve på håndtering og det å ta kontakt med andre. De beskrev han som svært skeptisk og nesten redd andre mennesker what3 what3
Etter testen spurte jeg om det var mulig å ta den igjen senere for evt å se utvikling og da sa de at vi kunne melde oss på i sept/okt for da skulle de ha en ny runde. Så blir det da feil å melde han på? unsure3

Ja det var veldig synd vi ikkr traff dere, vi var først så vi var der u 10 tiden. Men vi kan møtes og gå tur en dag det passer, Arco har så godt av å treffe andre hunder happy6
Til Toppen Go down
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 22:00

Man får ikke lov til å melde på samme hund til MH to ganger hvis ikke eier har brutt testen før den var ferdig..
Merkelig at ikke arrangørene visste det..

Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Annja

Antall Innlegg : 149

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptySøn Mai 29 2011, 22:04

Grattis me kjent mental staus.

Ikke alle dommere som er like oppdatert på regelverket.
Til Toppen Go down
http://www.dogsport.weebly.com
Tine

Tine

Antall Innlegg : 400

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptyTir Mai 31 2011, 07:22

Gratulerer med gjennomført MH happy6 Jeg var på MH med Luke for noen uker siden og syns og det var veldig gøy. Artig å se at hundene er så forskjellige innen samme rase også, Luke fikk et ganske annet resultat enn Arco. Kanskje jeg skal være like flink som deg og legge det ut ordentlig en dag jeg og.
Til Toppen Go down
Caroline

Antall Innlegg : 3132

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptyTir Mai 31 2011, 16:44

Gratulerer med gjennomført MH biggrin
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Hege&Arco

Hege&Arco

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptyOns Jun 01 2011, 23:10

Ja håper dere legger ut hele testen, jeg er veldig nysgjerrige! laughs
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test EmptyTor Jun 02 2011, 19:44

Gratulerer med gjennomført MH happy3
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Sponsored content

PosteTema: Re: Resultat fra Arco sin MH Test   Resultat fra Arco sin MH Test Empty

Til Toppen Go down

Resultat fra Arco sin MH Test
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bilder av Arco på tur
» Stresset Arco på nytt sted!
» Mh resultat
» Resultat Oppdal.
» Resultat av HD-røntgen