Ja da har Arco gjennomført sin første MH test. Jeg syns det var kjempe spennende og interessant, tror ikke Arco hadde det like kjekt til å begynne med men han løsnet en god del etter hvert. Jeg var til å begynne med litt nervøs men hadde det kjempe kjekt. Jeg har lært mye av Arco på bare to timer, og har fått mange pekepinner på hva vi skal jobbe mye med.
På kontakt ( hilsing) skårte han veldig dårlig, han fikk 2 ( Unnviker kontakt. Rygger og drar seg unna) Den biten var jeg forberedt på. Han er ikke den mest sosiale hunden og liker dårlig å bli håndtert av andre.
Kontakt ( Samarbeid) fikk han 2 ( følger motvillig med. Strever mot fører eller trekker mot annen retning).
Kontakt (Håndtering) fikk han 2 ( Unnviker, drar seg unna evt tar kontakt med fører)
Lek. Dette var jeg også forberedt på. Han leker mye inne og kamper bra med meg, men ute er det ikke så veldig spennende lengre. Her fikk han 3 på lekelyst. ( Leker, starter langsomt, men blir aktiv)
Lek (griping) fikk han 3 ( griper forsiktig eller nyper i gjenstanden)
Lek (dra kamp) fikk han 1 ( biter ikke).
På jakt delen var jeg overrasket over at han skårte så dårlig. Han pleier alltid å jage det meste som rører seg. Han løper etter både fugler og pinnsvin. Her fikk han 1 på jakt (forfølgelse) Jeg tenkte han kanskje ikke fikk øye på fillen som ble dradd avgårde men men...
På jakt (griping) fikk han 1 ( overser byttet, springer ikke fram)
Aktiviket, her fikk han 4 (Er oppmerksom, men noe urolig. Vandrer rundt og snuser)
Avst.Lek (interesse) fikk han 3 ( Interessert. Følger fig. uten avbrudd)
Avst. Lek (truer/aggresjon fikk han 1( ingen bjeffing eller knurring)
Avst. lek (Nysgjerrighet) 1 ( Går ikke fram til fig. Uinteressert)
Avst.Lek (Lekelyst) 1 ( viser ingen interesse)
Avst. Lek (samarbeid) 1 ( viser ingen interesse)
Overrask (redsel) Her fikk han 5 ( Flykter mer enn 5 m)
Overrask ( Trussel/aggresjon) Fikk han 3 (viser trusseladferd over lengre tid)
Overrask ( Nysgjerrighet) her var han skeptisk helt til jeg gikk fram og snakket til Arco og kjeledressen, jeg la forresten ikke ned kjeledressen. Han fikk 1 ( går fram når fører legger ned kjeledressen/går ikke fram)
Overrask (gjennstående redsel) 3 ( Bue eller tempoforandring ved 1. passering. Mindre utslag ved 2. passering)
Overrask (gjenstående interesse) 2 (stanser lukter/ser på kjeledressen en gang)
Lydføls (Redsel) 5 ( flykter mer enn 5 m) Det var rett før jeg også hoppet i buskene, jeg kvapp skikkelig
Lydføls (Nysgjerrighet) Her gikk Arco fram når jeg hadde gått helt fram og var tydelig mer nysgjerrig enn ved kjeledressen Her fikk han 2 ( går fram når fører sitter på huk og prater med skrammelet, roper på hunden)
Lydføls (vedvarende redsel) 2 ( liten bue/liten tempoforandring ser bort ved noen av passeringene)
Lydføls ( Vedvarende interesse) 3 ( stanser /lukter ser på lydkilden minst 2 ganger)
Spøkelser (trussel/aggresjon) 3 ( viser trusseladferd over lngre tid)
Spøkelser (kontroll) 4 ( kontrollerer/viser reakson mot begge spøkelsene. Korte avbrudd)
Spøkelser (redsel) 1 (oppholder seg hovedsakelig forann eller ved siden av fører)
spøkelser( nysgjerrighet) 3 / går fram til spøkelse når fører står ved siden av)
Spøkelse (kontakt) 4 ( tar selv kontakt- balansert)
Lek 2 (lekelyst) 4 (leker aktivt- starter raskt) Arco har forstått at disse merkelige menneskene som gjør rare ting i skogen ikker er så farlig alikevel, men som egentlig er ganske allrighte mennesker
Lek 2 (griping) 3 ( griper forsiktig, nyper i gjenstanden) Den hadde jo tross alt vært på bakken, tar ikke ting i munnen som har vært på bakken
Skudd, Her fikk han 4 ( avbryter aktiviteten. Fokuserer på skytter. Kan ikke gjennoppta tidligere aktivitet.
Jeg skal melde oss på ny MH test i sep/okt. Så fram til det skal vi øve mye på å bli vandt til fremmede.
Så nå skal vi innom alle dyrebutikkene her i Bergen slik at han kan bli tryggere på mennesker og forhåpentligvis la seg håndtere bedre når vi skal tilbake i sept/ okt. Vi skal øve mye på at han går i bånd med andre og leke mye med meg og fremmede.
Jeg anbefaller alle å ta en slik test. Uansett hvilke formål du har med hunden. Jeg har lært mye bare i dag