Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Videoer av spordyr...:)

Go down 
+4
Fanny
Garp
Linn
Nina (Kennel Dijontoma)
8 posters
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Videoer av spordyr...:) Empty
PosteTema: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptySøn Apr 17 2011, 23:56

Nå er det leeeeeenge siden vi gikk spor sist, og jeg har gledet meg hele vinteren til å komme igang igjen med de som har gått før og å begynne med Emma, så på lørdag fant Benedicte og jeg ut at nå var det tid for å komme oss ut, nå som endelig snøen er borte de fleste steder! happy5

Vi pakket sekken og tok med oss alle hundene, Cocos, Jonas, Otto og Emma, på tur ut i skogen... Underveis stoppet vi og la en del spor mens en galen liten gjeng bare ble galere og galere av forventinger når de skjønte hva som foregikk, så da vi skulle gå resten av turen mens sporene fikk ligge litt var det IKKE lett å gå med 4 hunder i bånd, det ble litt mer som 4 utemte hester... happy4 Menmen, sporene fikk ligge en times tid, og først ut var lille Prinsesse-Emma, som skulle gå sine første to spor, og det med løpetid og dertil småvirrete hjerne... excited Emma fikk to korte person-motivasjonsspor på ca 40-50 meter, og selv om hun måtte ta seg tid til å tisse, sparke og speide litt i starten så skjønte hun med en gang hva det var jeg vill hun skulle, så jeg er kjempefornøyd med hennes førsteforsøk og gleder meg til å fortsette å jobbe med henne! Alt av trening med henne ble jo helt satt på vent siden hun kom midt oppi det værste maset med Jonas sine operasjoner osv, så nå er det godt å komme igang! biggrin Benyttet også anledningen til å teste ut hvilken type belønning jeg velger å fortsette å bruke i sporet til henne, siden hun fikk to spor, så da la jeg leken i det ene sporet og en skål med V&H og boksmat i det andre sporet, og selv om hun egentlig er et gedigent matvrak var det helt klart leken som er den belønningen som falt best i smak og som vi kommer til å fortsette å bruke...! happy3

Var visst ikke helt enkelt for meg å både filme, holde linen og prøve å passe på hvor jeg gikk, så det ble mye vissent løv og sporline, menmen, bedre enn ikkeno, og da fikk hvert fall Emma vist fram sin fine rosa sporline og rosa sporsele... happy4

Neste ut var Cocos, som gikk sine første spor da han var med på Pinscherklubbens blodsporkurs i høst, og han fikk blodspor nå også... Den ene videoen hans ble ødelagt av en viss dame som ville gå mere spor og kom seg ut av selen hun var bundet i lenger opp i skogen sammen med Jonas og Otto, og kom løpende for å bli med Cocos, på nye eventyr, så der brøt det da jeg måtte fange en veldig fornøyd madam, og da jeg fikk skrudd på igjen var Benedicte og Cocos allerede kommet så langt at jeg måtte løpe etter med Emma på armen for å ta dem igjen...med andre ord, ikke en veldig bra film, hahaha! happy4 Men Cocos var hvert fall kjempe flink og lot seg ikke forstyrre av den gale madamen, og på neste spor fikk han gå et av Jonas sine spor mens Benedicte filmet selv, og han gjorde det med glans! happy5 Benedicte er også litt mer dreven på å filme med mobilen sin enn meg som dere ser... happy4

Så var det Otto sin tur til å gå spore igjen for første gang på 1 1/2 år, så han fikk to korte person-motivasjonsspor på ca 40-50 m han også... Her var det en som hadde ventet lenge nok syns han, så her gikk det unna og det var bare å prøve så godt man kunne å bremse igjen litt.... happy4 Farten var alt for stor, men han sporet godt og presist, selv om det gikk fort og dattra med løpetid hang på slep, så sier meg veldig fornøyd med det når det er så lenge siden sist! biggrin

Og så var det Jonas sin tur, og også han skulle gå spor igjen for første gang på 1 1/2 år, og for første gang uten øyne... Jonas fikk gå blodspor siden han ikke har bruk for å gå personspor lenger, først fikk han et kort motivasjonsspor på ca 30-40 m og så fikk han et lenger spor med et "sårleie" og en vinkel... Jonas har gått blodspor to ganger før, første gang gikk han et på rundt 250 m med vinkel og myrhull i veien og andre gang gikk han et på ca 400 m med flere vinkler og ekstremt ulendt terreng...før det har han bare gått personspor... happy3 Nå som han er blind og øyeløs har han ikke lenger lov til å starte noe innen personspor eller gå som redningshund lenger, så da går vi heller over på blodspor...han er meldt på til blodsporkurs nå i mai, men kurslederne var redde han ikke ville klare å gå det med tanke på hindringer og sånt når han ikke ser, og selv om jeg sa til dem at dette ikke var noe problem tenkte jeg kanskje det kunne være greit å hvert fall ha gått et par spor uten øyne før kurset så jeg har litt mer grunnlag for å si at det ikke er noe problem... happy4

Først motivasjonssporet uten vinkel men med en del veltet buskad og en liten fordypning i sporet...sekken var full, så vi gadd ikke ta med skankene idag og belønnet derfor med mat i enden istedet...:

Og så det lenger sporet med sårleie og vinkel...her fikk vi litt problemer gitt, for jeg ble så opptatt av filmingen at jeg glemte å passe på meg selv, og surret foten inn i linen så vi ble stående en evighet ved sårleiet mens jeg prøvde å komme meg løs.... happy4 Det funket dårlig for Jonas ville jo videre og begynte å surre rundt når jeg holdt igjen, så til slutt måtte jeg bare hompe etter med benet i bånd, haha! lalala2 Her var det et stykk litt overivrig gutt som satte avgårde i så stor fart at han ble forvildet i litt buskas og mistet sporet litt i begynnelsen, men han hentet seg fort inn igjen...merk også markeringen av sårleie, Jonas har visst hørt at det er veldig viktig med tydlig markering så da kjørte han like godt på med slikking, tissing, sparking, graving, og litt mere slikking mens mutter'n prøver å komme løs fra linen... happy4 Ble litt krøll når hu mor surrer, men han klarte nå hvert fall å fullføre resten av sporet med meg på slep når jeg endelig kom meg avgårde...kan ikke alltid være like enkelt...! happy4 Neste gang får jeg satse på å la noen andre filme så ikke jeg ødlegger så mye... lalala2

Nå er vi hvert fall igang igjen etter en laaaang pause, og ingen har glemt hva de skal, jippi! biggrin

Sist endret av Nina den Man Apr 18 2011, 18:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 08:28

Så flinke de er happy5
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 09:39

Seriøst Nina, jeg ble rørt til tårer over å se Jonas gå spor. Hadde jeg ikke visst at han var blind, hadde jeg ikke kunne sett det på den sporvideoen. Han bare logrer seg ufortørnet gjennom sporet som om han aldri har gjort noe annet. Herlig å se! Og så utrolig flink han er til å ta seg trygt igjennom skogen. wub4 Håper virkelig du melder han på konkurranser og rapporterer her hvordan det går. For jeg heier big time på dere!!!

Og så flink litjtuppa di var. Og verdens kuleste sele og sporline!!
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 09:50

Flinke de er happy5
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 13:38

At Jonas ikke skulle få til å bruke nesen sin til å spore fordi han ikke har øyne må de lengre ut på landet med! Tipper han kommer til å overraske de instruktørene en smule, for hadde man ikke sett at han er blind er det nok ikke mange som hadde merket noe som helst til det. Han løper jo avgårde som ingenting jo! Verdens herligste Jonas! plain3

Kjempeflinke sporhunder alle sammen! Det er jo så gøøy! happy5
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
malinck

malinck

Antall Innlegg : 70

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 16:52

Så artig å se, takk for at du la ut filmer! Smile
Uva er glad i å bruke nesa si, så vi skal prøve oss på spor vi også happy3
Til Toppen Go down
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 20:39

Flinke dere er happy5
Og at Jonas kan spore er det vel ingen tvil om, digger den gutten wub3

Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 21:05

De var flinke alle sammen !

Jeg må si at om enn jeg har sagt til Nina tusen ganger at pass på og følg med og få Jonas avlivet før livet blir surt for han, så ser jeg ingen bekymring ennå. Kan ikke huske å ha møtt så invalid hund som ikke virker i det hele tatt plaget av det ! Livet er vel mer surt for meg og Nina, da tenk hvor gjerne vi hadde ønsket å bruke Jonas til avl dersom hans øyne var i orden. Han hadde nok hatt mye å gi videre.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) EmptyMan Apr 18 2011, 21:37

Tusen takk Anita...ja, er det en ting som er sikkert så er det at den hunden eeeeelsker å jobbe, enten det er snakk om spor, lydighet eller hva som helst annet, og er det noen som ikke er klar over at han har et handikapp så er det han! Lurer stadig på hva han tenker når han kaster seg etter ballene jeg kaste med livet som innsats uten å se en dritt, men det virker ikke som han syns det er noe merkelig ved det... happy4 Jeg håper virkelig jeg får lov til å starte blodspor med han siden det etter hva jeg kan se er det eneste vi fortsatt har lov til å konkurrere i...har hvert fall ikke funnet noe som tilsier at vi ikke kan det foreløpig.. dry

Når det kommer til at det er vanskelig å se på han at han er blind, så er det noe jeg daglig opplever...han løper jo løs med de andre som om ingen ting skulle være unormalt, og manøvrerer veldig fint i terrenget, og nesten hver dag treffer vi folk som hilser på han og sier "er du sikker på at han er heeelt blind?!" selv om de står og stirrer rett i det øyeløse ansiktet hans... happy4 "Ehmm, ja....han har jo ikke no øyner så..." sier jeg da, nesten like forvirret hver gang... huh3

Kjenner ikke mange som nyter livet mer enn Jonas og jeg har jo hele tiden sagt til han at jeg gjør alt for han så lenge han vil leve og ikke har det vondt... Ikke en eneste gang har han vist at han har hatt vondt gjennom alt det han har vært gjennom fram til øynene måtte fjernes, og jeg har hele tiden følt at han ville la meg vite det den dagen han ikke ville mer...så da han for første gang virkelig ga uttrykk for å ha vondt etter det første øyet ble fjernet av en veterinær som gjorde en litt dårlig jobb trodde jeg tiden var inne og lå og gråt hele natten fordi jeg trodde jeg måtte reise med han til veterinæren på morgenen og ta den vanskelige avgjørelsen... Heldigvis overtalte Bård, søstrene mine og den faste øyelegen hans meg til å avvente det til de hadde fått tømt all væsken som presset og gjorde det vondt, og til de hadde fått justert den smertestillende medisinen til riktig mengde (han hadde fått alt for lite den første natten), for da ble han med en gang bedre, og var helt seg selv igjen... Den andre operasjonen ble gjort av den faste legen hans, og var helt fullstendig smerteløs, han våknet opp og var like pigg med en gang, og det er også det øyet som ser penest ut... Nå som jeg vet at det bare var den ene natten han skulle ha så vondt, og har sett hvor glad han ble igjen med en gang er jeg sinnsykt letter over at de klarte å overtale meg til å vente litt, og nå håper jeg det blir leeeeeenge til neste gang jeg må tenke den samme tanken igjen når jeg har opplevd akkurat hvor dårlig jeg faktisk kommer til å takle det, så den tid den sorg, nå må jeg bare nyte den glade hunden jeg har i live, og når sant skal sies så tenker jeg faktisk veldig sjeldent på at det er noe galt med han, for han er liksom ikke noe annerledes enn de to andre annet enn at han mangler et par detaljer, hehe... wub4 Er nok sant at det er oss det er værst for ja Irene, og heldigvis for det egentlig... happy4
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Sponsored content

PosteTema: Re: Videoer av spordyr...:)   Videoer av spordyr...:) Empty

Til Toppen Go down

Videoer av spordyr...:)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Treningstips - videoer