Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kun seriøse henvendelser??

Go down 
+4
Gry Elena
Cathrine&Jazzi
ElinK
Maria
8 posters
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 15:27

Av og til lurer jeg på hvordan man kan "kreve" seriøse henvendelser med slike annonser og slikt oppdrett: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27285500
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 15:36

Maria skrev:
Av og til lurer jeg på hvordan man kan "kreve" seriøse henvendelser med slike annonser og slikt oppdrett: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27285500


happy4 lol! og mad2

Begynte å telle skrivefeil, men jeg ga opp i den andre setningen lalala2
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 38
Bosted : Sandefjord

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 19:19


Er det mulig!! Jeg håper ikke ho får solgt en eneste en!!! mad1
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 19:40

Cathrine&Jazzi skrev:

Er det mulig!! Jeg håper ikke ho får solgt en eneste en!!! mad1

D gjør4 hun vettu, d er bare d som er så synd, mange teite folk der ute wink3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 38
Bosted : Sandefjord

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 19:51

Gry Elena skrev:
Cathrine&Jazzi skrev:

Er det mulig!! Jeg håper ikke ho får solgt en eneste en!!! mad1

D gjør4 hun vettu, d er bare d som er så synd, mange teite folk der ute wink3

Ja sant det! Men jeg skjønner at folk er teite, fordi de blir ikke opplyst.
Materialet som ligger ute på NKK om hva man skal tenke på når man skal kjøpe hund er ikke akkurat så veldig bra.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 19:53

Cathrine&Jazzi skrev:
Gry Elena skrev:
Cathrine&Jazzi skrev:

Er det mulig!! Jeg håper ikke ho får solgt en eneste en!!! mad1

D gjør4 hun vettu, d er bare d som er så synd, mange teite folk der ute wink3

Ja sant det! Men jeg skjønner at folk er teite, fordi de blir ikke opplyst.
Materialet som ligger ute på NKK om hva man skal tenke på når man skal kjøpe hund er ikke akkurat så veldig bra.


Så lenge det finnes et marked vil det alltid finnes useriøse "oppdrettere".
Tror dessverre det er noe man aldri vil bli helt kvitt no0
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 19:57

Cathrine&Jazzi skrev:
Gry Elena skrev:
Cathrine&Jazzi skrev:

Er det mulig!! Jeg håper ikke ho får solgt en eneste en!!! mad1

D gjør4 hun vettu, d er bare d som er så synd, mange teite folk der ute wink3

Ja sant det! Men jeg skjønner at folk er teite, fordi de blir ikke opplyst.
Materialet som ligger ute på NKK om hva man skal tenke på når man skal kjøpe hund er ikke akkurat så veldig bra.

Det er ikke aller verst, men de som kjøper en valp som den i annonsen er nok uansett ikke så ivrige på NKKs sider (vil jeg tro). Det er stadig noen som er villige til å betale vanvittig mye penger for noe de ikke engang vet hva er huh3 Akkurat som om kvaliteten automatisk øker med antall tusenlapper, slik at det ikke er nødvendig å sjekke noe mer. blink00
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 20:57

Det finnes mange "designerhunder" der ute.

Utenfor Kastrup på vei den siste utstillingen vi var på, traff vi en dame med en valp fra følgene kombinasjon:

Jack Russel X DP!!!

Pris 10 000 Dkr..................

Hadde lyst og si til henne. -Du skulle aldri hatt Visa-kort din ***** kjerring.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 21:34

Jeg må innrømme at det forbauser meg stadig hva folk er villige til å betale for en blandingshund, bare noen sier den er "designet". For meg så blir det sånn at blandingshunder er helt ok om det er en ulykke, men planlagte blandinger ser jeg ingen vits med. Jeg liker å kunne forutse litt hva jeg får, sjekke sykdommer og vite mest mulig. Det er ikke så helt enkelt når noen blander.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 21:49

Linn skrev:
Jeg må innrømme at det forbauser meg stadig hva folk er villige til å betale for en blandingshund, bare noen sier den er "designet". For meg så blir det sånn at blandingshunder er helt ok om det er en ulykke, men planlagte blandinger ser jeg ingen vits med. Jeg liker å kunne forutse litt hva jeg får, sjekke sykdommer og vite mest mulig. Det er ikke så helt enkelt når noen blander.

Hva sier du om kombinasjonen. Mops X Beagle.

Eller hun der Jessica Simpson (venninne til hun der dumme Hilton?) har visstnok en Maltipoo.

Maltipoo = Maltineser x Puddel

Ei kjerring som kan unnskylde seg er dronning Elisabeth. Ble fortalt på Crufts at hun skal ha fått hennes Welsh Corgi tyvparet med ed Dachs.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptySøn Apr 17 2011, 22:03

Junior skrev:
Linn skrev:
Jeg må innrømme at det forbauser meg stadig hva folk er villige til å betale for en blandingshund, bare noen sier den er "designet". For meg så blir det sånn at blandingshunder er helt ok om det er en ulykke, men planlagte blandinger ser jeg ingen vits med. Jeg liker å kunne forutse litt hva jeg får, sjekke sykdommer og vite mest mulig. Det er ikke så helt enkelt når noen blander.

Hva sier du om kombinasjonen. Mops X Beagle.

Eller hun der Jessica Simpson (venninne til hun der dumme Hilton?) har visstnok en Maltipoo.

Maltipoo = Maltineser x Puddel

Ei kjerring som kan unnskylde seg er dronning Elisabeth. Ble fortalt på Crufts at hun skal ha fått hennes Welsh Corgi tyvparet med ed Dachs.

Ikke helt fristende, gitt wink3 Syns jo det er helt vilt å gå i en butikk på hjørnet for å kjøpe valp, men men...

Dronningen har jo avlet Welch Corgi i mange år, så der vil jeg tippe på ulykke Smile Tror hun er altfor stolt av hundene sine til å gjøre det med vilje.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyFre Apr 22 2011, 09:38

Linn skrev:
Jeg må innrømme at det forbauser meg stadig hva folk er villige til å betale for en blandingshund, bare noen sier den er "designet". For meg så blir det sånn at blandingshunder er helt ok om det er en ulykke, men planlagte blandinger ser jeg ingen vits med. Jeg liker å kunne forutse litt hva jeg får, sjekke sykdommer og vite mest mulig. Det er ikke så helt enkelt når noen blander.

Amen! happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyFre Apr 22 2011, 17:50

Hva er det dere reagerer mest på? Det at det ikke er en godkjent rase, prisen på valpene eller innholdet/teksten i annonsen? Eller er alt like ille?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyFre Apr 22 2011, 18:56

Anne&Denniz skrev:
Hva er det dere reagerer mest på? Det at det ikke er en godkjent rase, prisen på valpene eller innholdet/teksten i annonsen? Eller er alt like ille?

For min egen del reagerte jeg på prisen og at et blandingskull fremstilles som noe så unikt og flott. Rett og slett den vanlige designervalpgreia, som jeg ikke har sansen for. Begge disse rasene har jo også en del arvelige sykdommer (puddel har blant annet PRA, som er skitskummelt), som det ikke står noe om og som blandingskull ofte er "frikjent" for. Problemet jeg ser med blandingskull helsemessig er at det er vanskelig å finne ut hva som ligger bakover, samtidig som det faktisk er dobbelt så mye å sette seg inn i (to eller flere raser, med sine evt sykdommer). Valpene i seg selv er jo søte og sikkert trivelige Smile Ikke alle ønsker seg en renraset hund (hver sin lyst osv), men jeg syns likevel det er rått å betale så mye for en blandingsvalp. Da jeg var liten var de gratis... wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyFre Apr 22 2011, 19:59

Ja, prisen er jo hårreisende. Jeg ville ikke betalt så mye for en valp som var renraset heller. Hvordan kan man da vite om oppdretteren er seriøs eller kun er ute etter å tjene penger...Det verste for meg er at hun BARE skriver om fargene på disse hundene og utelukker alt annet, i tillegg til at hun bruker uttrykk som "Partyvalper" *grøss*.

Jeg har ikke hørt om Goldendoodle før men Labradoodle vet jeg om noen som har og den er så vidt jeg vet resultat av at seriøse oppdrettere i samarbeid med en førerhundorganisasjon har forsøkt å ta frem en mer allergivennlig førerhund. Jeg ser ikke noe galt i det. Det er jo mange av dagens rene raser som sliter med alskens arvelige sykdommer og helseplager og noen av de burde kanskje ikke ha livets rett heller. Jeg har alltid fått høre at blandingshunder (paret ved uhell) er de friskeste hundene fordi man får en større variasjon i gener men det er kanskje en myte(?) Ellers er vel nesten alle hunderaser et resultat av blanding.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyFre Apr 22 2011, 20:29

Anne&Denniz skrev:
Jeg har alltid fått høre at blandingshunder (paret ved uhell) er de friskeste hundene fordi man får en større variasjon i gener men det er kanskje en myte(?) Ellers er vel nesten alle hunderaser et resultat av blanding.

Tror neppe du noen gang kan få dette "bekreftet". Både fordi blandingsvalper ikke er de som oftes tas med til veterinær.

Og det er heller ikke flere kull over lengre tid fra de samme kombinasjonene som en kan bruke som referanse.

Skal ikke forsvarre all "raseshundavl". Mye av det som skjer i NKKs klubber er på grensen til galskap.

Men man har nå litt kontroll på sykdommer ved renrasede parringer.
Til Toppen Go down
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyLør Apr 23 2011, 06:51

Junior skrev:
Anne&Denniz skrev:
Jeg har alltid fått høre at blandingshunder (paret ved uhell) er de friskeste hundene fordi man får en større variasjon i gener men det er kanskje en myte(?) Ellers er vel nesten alle hunderaser et resultat av blanding.

Tror neppe du noen gang kan få dette "bekreftet". Både fordi blandingsvalper ikke er de som oftes tas med til veterinær.

Og det er heller ikke flere kull over lengre tid fra de samme kombinasjonene som en kan bruke som referanse.

Skal ikke forsvarre all "raseshundavl". Mye av det som skjer i NKKs klubber er på grensen til galskap.

Men man har nå litt kontroll på sykdommer ved renrasede parringer.

Nei, det er sikkert vanskelig å få bekreftet. Er bare noe som jeg har fått høre fra hundefolk oppigjennom. Men kan jo ligge litt sannhet i det fordet...
Om hunder fikk velge selv så ville nesten alle hunder se mer eller mindre like ut etter hvert så sånn sett så er i stort sett alle raser designet og de opprettholdes på en unaturlig måte fordi vi styrer parringene. Og jeg vet ikke helt om det stemmer at de med blandingshund ikke skulle ta hunden til veterinær like ofte som de med rasehunder, regner med de er like glad i hunden sin som andre folk.... Bare noen små tankekors som jeg har Kun seriøse henvendelser?? 723324
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyLør Apr 23 2011, 07:32

Alle hunder bærer genetiske anlegg fra sin mor og sin far, og hvilken rase man er, blanding eller ikke er intet unntak. EN blandingshund vil bære med seg like mange friske som syke gen fra sine foreldre, på lik linje med en renraset hund. SÅ at en blandingshund er friskere enn en renraset hund er bare tull og tøys.

Dette har også blitt tatt opp under flere av de foredrag/seminarer/kurser jeg har væt på av mennesker som er langt dyktigere enn meg på disse feltene. happy6
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyLør Apr 23 2011, 08:28

Kaja skrev:
Alle hunder bærer genetiske anlegg fra sin mor og sin far, og hvilken rase man er, blanding eller ikke er intet unntak. EN blandingshund vil bære med seg like mange friske som syke gen fra sine foreldre, på lik linje med en renraset hund. SÅ at en blandingshund er friskere enn en renraset hund er bare tull og tøys.

Dette har også blitt tatt opp under flere av de foredrag/seminarer/kurser jeg har væt på av mennesker som er langt dyktigere enn meg på disse feltene. Kun seriøse henvendelser?? 332565

Ja, de bærer gener fra sin mor og far. Og man får vel gå ut fra at de som planlegger blandingskull sjekker mor og far på samme måte som de som avler renrasede kull(?) Det finnes så klart ingen garanti for at et blandingskull er friskere enn et rasekull men man kan jo ikke argumentere mot at blandinger skaper større variasjon av gener...mange raser stammer fra de samme 10 (eller enda færre) individene og da sier det seg selv at det begrenser seg hvor variert genpoolen kan bli. Flere raser har også måttet reddes ved å blande inn andre raser. Leste nylig et veldig interessant notat om temaet og skal linke til det om det er greit for hun som har skrevet det.
Om det er tull og tøys får man jo mene om man vil men du finner lett minst like mange fageksperter som sier det omvendte. Det vil si at større genpool leder til friskere individer om man ser på det store bildet. Forutsatt at avelshundene er friske i utgangspunktet så klart....


Sist endret av Anne&Denniz den Lør Apr 23 2011, 10:01, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyLør Apr 23 2011, 09:03

Her er notatet som jeg syns er utrolig interessant! Om hvordan dyrene selv velger...
Dette er i hvertfall en tankevekker for min del...

http://beebronxinfo.blogspot.com/

EDIT: Det heter "Avelsdjurets egna avelsval......" fra 21. april
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyLør Apr 23 2011, 15:45

Anne&Denniz skrev:
Og man får vel gå ut fra at de som planlegger blandingskull sjekker mor og far på samme måte som de som avler renrasede kull(?)

Det vil jeg absolutt ikke gå ut fra. Selv de mer "seriøse" blandingskullene jeg har hørt om og der oppdretteren sjekker foreldrene, så vet de likevel ikke så mye om hva som rører seg bakover og til siden. Der har man mye større sjanse til å sjekke og dobbeltsjekke med renrasede hunder. Mitt inntrykk er at seriøse oppdrettere med renrasede kull følger opp linjer og helsetester på en helt annen måte. Selvfølgelig er det unntak og en person som i utgangspunktet er mindre seriøs (enn i hvert fall jeg ønsker) sjekker kanskje minimalt. Det som skiller er at med et renraset kull kan jeg selv (som valpekjøper) sjekke og dobbeltsjekke alt jeg klarer i forhold til de opplysningene oppdretter gir meg. Hvis de sier at foreldrene er sjekket med resultat sånn og slik, så kan jeg sjekke det. I samme slengen sjekker jeg tidligere avkom, foreldrenes søsken, gjerne deres avkom og bakover det jeg klarer å se. Ikke alle er like sære som meg og vil se selv happy4 , men jeg vil påstå at det på generelt grunnlag er lettere for både oppdretter og valpekjøper å finne ut om det finnes sykdommer å være obs på i en renraset kombinasjon.

Det betyr ikke at man ikke kan få en riktig frisk hund ut av en blandingskombinasjon, men i mine øyne er sjansen større i et renraset kull. Selvfølgelig kan man også si at en blanding av to i utgangspunktet friske raser og individer, sannsynligvis også vil gi friske avkom. Akkurat som at man sjanser litt på sykdommer i en del raser der det er mye sykdomsforekomst generelt. Derfor velger jeg meg i utgangspunktet renrasete kull i friske raser happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 45
Bosted : Trondheim

Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? EmptyLør Apr 23 2011, 16:52

Sakset fra wikipedia;

"Several studies have shown that mixed-breed dogs have a health advantage. A German study finds that "Mongrels require less veterinary treatment".[6] Studies in Sweden have found that "Mongrel dogs are less prone to many diseases than the average purebred dog"[7] and, referring to death rates, “Mongrels were consistently in the low risk category”.[8]
In one landmark study, the effect of breed on longevity in the pet dog was analyzed using mortality data from 23,535 pet dogs. The data was obtained from North American veterinary teaching hospitals. The median age at death was determined for pure and mixed breed dogs of different body weights. Within each body weight category, the median age at death was lower for pure breed dogs compared with mixed breed dogs. The median age at death was "8.5 years for all mixed breed dogs, and 6.7 years for all pure breed dogs" in the study.[9]
A 2003 study in Denmark also found "Higher average longevity of mixed-breed dogs (grouped together).[10]"

Dette er jo bare generelle statistikker og jeg skjønner at om man parer to syke renrasede hunder så risikerer man å få avkom som har fått det verste fra begge foreldrene. Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne sjekke foreldrene bare fordi de er av to ulike raser(??) Jeg er ikke for å blande vilt bare så det er sagt, men er ikke totalt imot at noen gjør det heller så lenge det gjøres på en ansvarsfull måte og de har en god grunn til å gjøre det. Useriøse mennesker finner man uansett om de avler raser eller blandinger...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kun seriøse henvendelser?? Empty
PosteTema: Re: Kun seriøse henvendelser??   Kun seriøse henvendelser?? Empty

Til Toppen Go down
 
Kun seriøse henvendelser??
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: