Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lik eller ulik i gemyttet?

Go down 
+4
Gry
ElinK
tulalula
Marian
8 posters
AvInnlegg
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyTor Apr 07 2011, 18:10

Det er veldig fokus på dvergpinscherens gemytt. Men er pinscheren noe bedre?

Uttalelser som "Haddde dvergpinscheren vært en større hund ville den vært livsfarlig"...stemmer det?
Jeg ser for meg at OM dvergpinscheren hadde vært større, ville den jo vært en pinscher. Så for meg blir slike utsagn sagt ut av uviten.

Når man kjøper en pinscher/dvergpinscher vet man at man må aktivisere/sosialisere den (på lik linje som med andre raser).

Ligger det største problemet med dvergen at folk tror at man ikke trenger å gjøre noe som helst, -fordi den er liten?

Hva med pinscheren? Er avlsbasen så liten at man lukker øynene ang gemytt?

Man observerer jo at Pinscheren også trekker seg unna dommer'n, nekter å vise tenner, nekter å la seg berøre. Og (som på dvergen) avtar det når de blir voksen/mer moden.

Hva tenker man rundt pinscheren ang gemyttet?

Korriger meg gjerne, for mine uttalelser er bare basert på mine observasjoner og hva jeg leser og hører.
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyTor Apr 07 2011, 19:29

Ingen som kan svare?
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
tulalula

tulalula


Antall Innlegg : 273
Join date : 16.08.2009
Age : 47
Bosted : Årnes

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyTor Apr 07 2011, 21:07

Jeg lurer på om det har mye å gjøre med størrelse...

Har før hatt to bischon frise, og har nå en kineser. I disse miljøene merker man at mange tar oppdragelsen litt pøh om pøh fordi de er jo så små og søte. Mange av de er ikke engang hus reine. Men jeg har abolutt ingen peiling på hvordan det er med dvergpincher miljøet. Små hunder har ofte noe voldsomt til mot og tror de er kjempestore og tøffe, mens vi mennesker undrstøtter det ganske bra ved å løfte de opp på armen så de hvertfall blir de andre overlegne...vanskelig å si, men jeg tror til syvende og sist er det individet uansett rase som teller.

Pinchere kan også være redde, utagerende osv. Og jeg regner med (og forventer) at oppdretterene legger stor vekt på gemytt på sine hunder. En pincher er stor nok til å gjøre stor skade om uhellet skulle være ute. Her er det også viktig at folk blir informert ordentlig om rasen før de kjøper så de vet hva de kan få.

Vi må huske at både dvergpincher og pincher er inteligente hunder som har evnen til å tenke ut saker å ting på egenhånd.
Sosialisering er viktig.
Dette ble litt surrete , men det er noen av mine tanker da..
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyTor Apr 07 2011, 22:17

tulalula skrev:
Jeg lurer på om det har mye å gjøre med størrelse...

Har før hatt to bischon frise, og har nå en kineser. I disse miljøene merker man at mange tar oppdragelsen litt pøh om pøh fordi de er jo så små og søte. Mange av de er ikke engang hus reine. Men jeg har abolutt ingen peiling på hvordan det er med dvergpincher miljøet. Små hunder har ofte noe voldsomt til mot og tror de er kjempestore og tøffe, mens vi mennesker undrstøtter det ganske bra ved å løfte de opp på armen så de hvertfall blir de andre overlegne...vanskelig å si, men jeg tror til syvende og sist er det individet uansett rase som teller.

Pinchere kan også være redde, utagerende osv. Og jeg regner med (og forventer) at oppdretterene legger stor vekt på gemytt på sine hunder. En pincher er stor nok til å gjøre stor skade om uhellet skulle være ute. Her er det også viktig at folk blir informert ordentlig om rasen før de kjøper så de vet hva de kan få.

Vi må huske at både dvergpincher og pincher er inteligente hunder som har evnen til å tenke ut saker å ting på egenhånd.
Sosialisering er viktig.
Dette ble litt surrete , men det er noen av mine tanker da..


Det her har jeg merket også. Vet om ei som har chihuahua'er, og de finnes ikke oppdratt!! De tisser inne, og ikke bare på gulvet. De bjeffer og maser og jeg holdt på å bli gal den ene gangen jeg var der!!
En hund er da en hund, uansett størrelse!!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyTor Apr 07 2011, 22:44

Jeg har ikke allverdens erfaring med hverken dvergpinscher eller pinscher, så jeg føler ikke jeg har særlig grunnlag å uttale meg på. Men på Pinscher-treff der vi har truffet flere av begge rasene ser jeg en stor forskjell hundene imellom hvertfall. Det var et enormt høyt lydnivå på DP'ene, og det ble mye knuffing og in-youre-face-attitude, mens Pinscherene var lydløse og mye "høfligere" rundt andre hunder.


Sist endret av Gry den Tor Apr 07 2011, 23:23, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyTor Apr 07 2011, 22:45

ElinK skrev:
En hund er da en hund, uansett størrelse!!

Signerar det! happy6

Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyFre Apr 08 2011, 08:30

Nå har jeg absolutt ikke lange erfaringen med pinscher, men vil alikevel si at det er stor forskjell på gemyttet dp og pinscher. Så for å beskrive med bilder slik jeg opplever dem, så blir det som følgende.

En helt vanlig hund av hvilket som helst rase skal være som en smørklump, glemt i fryseboksen.
( hard når det trengs, men alikevel myk på bunn) (og det er dette sammfunnet ønsker av en hund)

En dvergpinscher er som en pakke bremyk tatt rett ut av kjøleskapet
( tror den er hard, men smelter fort)

En pinscher er som innholdet i en flaske olivenolje:)
( er myk og god og sklir godt rundt i alle kroker og kriker, helt stille og ubemerket)

Så som helt fersk pinscher eier, så må jeg få si at det er NYDELIG å ha en hund som ikke bjeffer på noe, men til gjengjeld så gjør han jo nesten ingenting av rampestreker, slik som en dp gjør. Så jeg må si at det å ha begge rasene faktisk gir en perfekt kombinasjon av hunder i en flokk:)

Jeg vil tro at i en liklydende truende situasjon, så vil en pinscher velge å trekke seg, mens en dp vil velge "(skinn)angrep er beste forsvar" Alle hunder forsvarer seg om de blir truet nok.

Man må uansett være flink til å sosialisere alle type hunderaser, men man må også være klar over at de trenger forskjellig. Man kan ikke gjemme seg bak moteveska og tru at en liten hund kan oppdra seg selv bare merket er riktig blinget Lik eller ulik i gemyttet? 222595
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyFre Apr 08 2011, 11:05

De jeg kjenner med dvergpinscher vet at det er en hund de har, og oppdrar/går på kurs som alle andre vettuge hundeeiere selv om hundene er både søte og små dry
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyFre Apr 08 2011, 11:32

Ann-Helen skrev:
De jeg kjenner med dvergpinscher vet at det er en hund de har, og oppdrar/går på kurs som alle andre vettuge hundeeiere selv om hundene er både søte og små dry


Jeg kjenner mange med DP som er superflinke til å trene lydighet, drive med AG osv.
Men jeg kjenner også de som ikke gjør det, men sånn er det med begge rasene.

Har også inntrykket av at dp'ene er mer høylydte, men det gjelder igjen ikke alle individer.
Men pinscherene bjeffer ikke like mye på treff, men de kan da lage lyd de også.

Er kjempeviktig å tenke gemytt når det kommer til avl, og det er vel med pinscherne som ed dp'ene, noen legger stor vekt på det, andre mindre.

Men jeg har ihvertfall aldri vært med på at en pinscher/dp har "gått inn for" å lage bråk når vi har treff, og det synes jeg er positivt.
Hunder er som mennesker, noen gjør mer ut av seg enn andre. Kanskje man skulle begynt å "avle" mennsker mtp. gemytt også, kanskje det hadde blitt fred i verden da? happy4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? EmptyFre Apr 08 2011, 12:07

Mitt inntrykk (har hatt begge raser og kjenner mange) er at pinscherne generelt er noe mildere enn dp. Det er selvfølgelig også individuelt, da det er både supersosiale og hunder som er mer utfordrende i begge leire.

Jeg syns at rasene hovedsaklig er ganske så like i gemytt (merket veldig godt likhetene da vi hadde begge rasene her), men dp er noe skarpere (nå tenker jeg helhetlig, ikke individbasert). Likevel tror jeg at dette kan ha noe med både oppfølging hos oppdretterne og generell oppvekst å gjøre. Dvergpinscher som rase har vokst veldig de siste årene, noe som betyr at det både er flere hunder, men også flere oppdrettere. Ikke alle har like gjennomtenkte kull eller følger opp like godt. Noen "skal bare ha et kull" og tenker at det ikke er så nøye, men det er virkelig så nøye. Et kull som vokser opp hos oppdretter A kan bli kjempegreie, mens det samme kullet oppvokst hos oppdretter B kan få utfordringer av ulike slag. Samme valpene, to forskjellige oppvekstvilkår. På pinscher er det ikke en tilsvarende etterspørsel, noe som bidrar til at oppdretterne er færre og mer "spesielt interesserte". For meg er det en positiv ting både for hvilke hunder som går i avl, hvordan valpene har det og hvem som kjøper dem.

Så kommer valpekjøperne. Begge rasene er lettstresset og trenger rotrening og balanse fra første stund, men er det forskjell på informasjonen som går fra en pinscheroppdretter enn en dvergpinscheroppdretter? Jeg vet ikke, så derfor spør jeg wink3 Kan det være at en dp-valp kommer med mer informasjon av typen "dette er en aktiv rase som må brukes mye" for å unngå at ny eier tror den kan plasseres i en veske og være lykkelig? Det problemet har man jo ikke med pinscher (ser for meg den eieren som løper rundt med en 8 md gammel pinschervalp i veska...), så kanskje fokuset blir noe mer på at de kan brukes til veldig mye, men også trenger denne viktige rotreningen for å ikke bli en tornado? Kanskje nye eiere av pinschere blir gjort mer oppmerksom på egenskaper man kan prøve å dempe? Jeg syns jeg ser så mange stressete dvergpinschere rundt om og en stresset hund vil naturlig nok ha en del andre utfordringer enn en hund som får nok ro. Det skal sies at jeg ser stressete pinschere også, men samtidig har de litt mer av det i seg at de er større hunder og dermed har noe mer ro i kroppen.

Jeg mener uansett at man ikke løser et evt gemyttproblem hos èn rase med å gå løs på en annen, men så mener jeg heller ikke at dp er på kanten av noe som helst stup mht gemytt cool3 Det er utfordringer der som alle andre steder og det regner jeg med at oppdretterne tar seriøst. Jeg har inntrykk av at det er noe som fokuseres på rundt om, sammen med både helse og eksteriør. Alle er viktige faktorer i avlen for å få frem enda bedre hunder på sikt. cool3 Og så håper jeg at folk har is i magen til å tenke langsiktig når de avler. happy6

Det skal sies at jeg har veldig sansen for dvergpinscher og definitivt skal ha det igjen! Ingen tvil om at jeg syns det er en flott rase og jeg er veldig svak for dem wub3 At det blir fokus på blant annet stresskontroll fra første stund hører jo med wink3 Det er jo tross alt meg det er snakk om happy4

Og da sier vi takk til meg og min høyttenkning... lalala2
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Lik eller ulik i gemyttet? Empty
PosteTema: Re: Lik eller ulik i gemyttet?   Lik eller ulik i gemyttet? Empty

Til Toppen Go down
 
Lik eller ulik i gemyttet?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Denne mannen burde ikke hatt hund, eller PC, eller vindu!
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Er det en dp under der eller?
» Bur ? Bur Eller bur?
» PC eller MAC?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: