Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva legger dere med av informasjon?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? EmptyLør Mar 26 2011, 12:14

Jeg sitter og funderer og leser en del om dagen og tenker spesielt på saker der oppdretter og valpekjøper/fôrvert er uenige i ettertid. Siden man vet at hukommelse er noe dritt wink3 og folk gjerne husker hva de selv har ment og trodd i situasjonen, lurer jeg på hva de forskjellige oppdretterne legger ved kontrakten av skriftlig informasjon. Jeg tenker da på sykdommer som kan dukke opp, anbefalte helsetester og ved hvilken alder og hvorfor osv. Det er klin umulig å forutse alt som kan skje med en hund gjennom et langt liv. Det eneste man kan gjøre er å teste avlsdyrene sine, oppmuntre til tester av alle hundene (for å få et bilde av hva som foregår i en slekt og at ikke avlshunden er den eneste som er frisk) og så håpe at man ikke har uflaks. Sykdommer og defekter kan dukke opp OVERALT, men med tester vil man jo minimere sjansene så godt som mulig.

Eksempelvis pinscher:
- katarakt/øyesykdommer
- HD
- Vaksinereaksjon
- von Willebrand

Eksempler dvergpinscher:
- Patellaluksasjon
- øyesykdommer
- allergier?

osv...

Hva med foreldrenes helseattester? Legges det ved kopi, informerer dere muntlig eller skriftlig på annen måte?

Har dere mappe på hvert kull, slik at dere vet hva slags informasjon som er gitt med valpene ved flytting? Jeg tenker i tilfelle noe skulle skje senere og dere trenger dokumentasjon på hvilken informasjon som er gitt.

Hvis dere gir med skriftlig informasjon om sykdommer og helsetester; har dere en sjekk på at de leser eller på en eller annen måte bekrefter å ha fått informasjonen? Noen vil jo blånekte i ettertid og hva gjør man da? Oppi hodet mitt nå tenker jeg at de må signere på at de har fått informasjonen, men mulig det er overkill wink3

Håper oppdrettere og blivende oppdrettere (eller valpekjøpere) har noen tanker og innspill rundt dette. Kanskje hva dere gjør nå, hva dere tenker om fremtiden, hva dere som er valpekjøpere kunne tenkt dere osv. Man kan jo ikke gi med en avhandling på 1000 sider, men det er langt mellom ingenting og altfor mye happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 38
Bosted : Sandefjord

Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Re: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? EmptyLør Mar 26 2011, 18:57


Nå er ikke jeg noe oppdretter. Men som valpekjøper synes jeg det er helt greit at man skriver under på hvilken informasjon man har fått. Da veit man jo godt hvor man står og hva som er ens rettigheter. Så synes jeg også ting virker ryddig og i orden når man lager en ordentlig avtale.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Re: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? EmptySøn Mar 27 2011, 08:25

Jeg tenker at den informasjonen som gis skal sikre begge parter. At oppdretter vet at valpekjøper har fått med seg informasjonen og har den tilgjengelig, samtidig som valpekjøper har den, vet at den er viktig og an slå opp senere når det første valpestyret har lagt seg. Det er vanskelig å få med seg alt av informasjon muntlig når man sitter med en valp på fanget som man er nyforelsket i.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Re: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? EmptySøn Mar 27 2011, 09:20

Dette har jeg ikke tenkt så veldig mye på enda, men jeg ser jo for meg at jeg ville lagt med info om
de vanligste sykdommene på rasen. Å legge med helseattester på foreldredyr er jo ikke dumt. Da skåner man
de valpekjøpere som kanskje egentlig vil se attester, men som kanskje syns det er litt ekkelt å spørre. Følger det med valpen er det jo ikke noe å lure på.

Jeg hadde nok ikke satset på noe underskriftsgreie. Det burde holde å legge med info og oppfordre dem til å lese det.

Hvis man gir informasjon ut til valpekjøpere før valpen hentes er kanskje sjansen enda større for at den blir lest.
Smile
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Re: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? EmptySøn Mar 27 2011, 09:27

Julie skrev:
Hvis man gir informasjon ut til valpekjøpere før valpen hentes er kanskje sjansen enda større for at den blir lest.
Smile

Ja, jeg har også tenkt den tanken. Da kan man også spørre om det er noe de lurer på og de kan stille spml. Det koster jo ikke stort å gi dem noen papirer på forhånd, så sant kontakten er der en del før.

Samtidig så er det jo greit å ha i eget arkiv hva som er gitt med valpekullene, så vet man hva de har fått happy3 Det hender jo sikkert at man endrer ting underveis, hvis man ser behovet for å legge med noe mer.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Leon49

Leon49


Antall Innlegg : 28
Join date : 23.11.2010
Bosted : Bergen

Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Re: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? EmptySøn Mar 27 2011, 10:33

Syntes innspillet fra Linn virkelig er noe til ettertanke. Jo mer man kan gi av skriftlig dokumentasjon, jo bedre er det. At man spesifiserer på kontrakten vilke dokumentasjon som er gitt og begge parter skriver under på dette må jo bare være en fordel. Syntes ikke dette er overkill. Muntlig informasjon er som oftes slettet fra minnet etter ca 14 dager, og man husker stort sett det man vil huske.

Dette er konstruktive tanker.
Til Toppen Go down
http://www.staalevikgarden.com
Sponsored content





Hva legger dere med av informasjon? Empty
PosteTema: Re: Hva legger dere med av informasjon?   Hva legger dere med av informasjon? Empty

Til Toppen Go down
 
Hva legger dere med av informasjon?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Til informasjon.
» Viktig informasjon!
» Hoggorm - link til god informasjon
» Informasjon på forum, hjemmeside og Facebook
» VIKTIG INFORMASJON FRA STYRET OG AVLSRÅDET

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: