Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vaksinereaksjon

Go down 
+3
OEH
Katharina
Line & Super
7 posters
AvInnlegg
Line & Super

Line & Super


Antall Innlegg : 118
Join date : 25.01.2011
Bosted : Skedsmo

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 08:41

Er det noen som har vært hos Oslo Dyreklinikk med vaksinereaksjon etter 12 ukers vaksinen?
Skulle gjerne hatt et navn på en vetrinær som kan svar på om jeg bør komme inn med han eller ikke!

Synes Super er litt slapp i dag og han brekker seg litt (10 dager siden vaksinen), men når jeg ringte dem hadde de ikke hørt om noen spesiell reaksjon hos rasen og kunne ikke svare på noen ting....
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 09:13

Ring vet.høyskolen, evt. fornebu dyreklinikk. Mener jeg husker at de hadde bedre kjennskap. Dakar sad3
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 11:26

Det kan du si er bare tull. De har lagt dette inn i datasystemet sitt.

Du kan snakke med begge Bergsjø dyrlegene. Og hun som heter Monica i hvert fall.

Hvis den som svarer ikke vet om det, kan du si at han med de 3 Black/Tan pinscherene
har sakt t dette vet alle dyrlegene om der.
Får du ikke gjennomslag kan du sende meg en PM, så skal jeg ta de et tak.
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 11:59

Min erfaring er at oppdretteren din (eller en annen, som har rasespesifikk erfaring) er mer kvalifisert til å svare på når det er på tide å dra til veterinæren, enn veterinærene selv.

Hvis det da blir tid for å dra (jeg dro med ene min ved 11 dager og da hadde han begynt på dag 9) er det lurt å ha med seg informasjon om vaksinereaksjonen og nødvendig behandling og så nærmest kommandere dem til å gi valpen det du sier. Jeg var veldig rolig og saklig da jeg kom inn med min og fortalte bare hvordan det var, hva han trengte og at jeg regnet med at de kanskje ikke hadde sett det før pga sjelden rase. På Oslo Dyreklinikk kan de slå opp på gitte hunder (få navn på hund og eier hos OEH her på forumet) og dermed se hva de hundene trengte.

Min gutt fikk en sprøyte med kortison og tabletter til å ta hjemme i noen dager. Allerede dagen etter var han veldig mye bedre happy6

Lykke til!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 13:05

Nå må jeg si at ingen av våre hunder har hatt noe vaksinereaksjoner å snakke om.
Men vi har før hver vaksinasjon passet på å oppfriske veterinærens kunnskaper vedrørende vaksine reaksjoner
hos Pinscheren. Oslo Dyreklinikk SKAL vite om disse reaksjonene.

Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 14:16

OEH skrev:
Nå må jeg si at ingen av våre hunder har hatt noe vaksinereaksjoner å snakke om.
Men vi har før hver vaksinasjon passet på å oppfriske veterinærens kunnskaper vedrørende vaksine reaksjoner
hos Pinscheren. Oslo Dyreklinikk SKAL vite om disse reaksjonene.


Ok, trodde du visste om spesifikke hunder eller noe. Men da burde de ha det i systemet sitt i hvert fall Smile

Vi var på veterinærhøyskolen med Knøttet og han står i mitt navn, så der står det i systemet hva de gjorde med ham.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 14:35

Det eneste vi har gjort er å få dyrlegen til å lese igjennom det som ligger på klubbens hjemmesider om
vaksineraksjoner før vaksinering, slik at de vet hva som evenuelt skal gjøres ved en evenuell seaksjon.
Dette burde alle gjøre før de tar 12 ukersvaksisnen. Hvis dyrlegen bare blåser av det som står om disse
reaksjonene, inn en ny dyrlege å gå til hvis det er mulig. Artikkelen som ligger på forumet her,
er jo fra DNV så den bør i hvert fall gi en hviss faglig tyngde.

Hvis det oppstår alvårlige vaksinereaksjoner, vær å påpasselige med å få dyrlegen til å rapportere dette inn.
Pass på å få kopi av rapporten, slik at du vet at det er gjort.

Jeg vet at de la dette om vaksine reaksjoner inn i datasystemet sitt på Oslo Dyreklinikk, og
spør om de fortsatt husker at de har dette hver gang jeg er der. Jeg har gitt beskjed om at dette
må de holde seg oppdatert på, hvis jeg skal anbefale andre Pinscher eiere å gå dit.

Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Line & Super

Line & Super


Antall Innlegg : 118
Join date : 25.01.2011
Bosted : Skedsmo

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 14:46

De avfeide det og mente at alle hunder kunne få reaksjon på vaksinen.

Nå ser heldigvis formen hans bedre ut så jeg ser det an og venter på at de skal ringe meg tilbake.

Tusen takk for svar alle sammen.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 14:54

Knøttet gikk så gradvis at jeg så det som sagt an i to dager før vi dro. Zorro fikk ingen reaksjon. Mange kan jo ha litt reaksjon, men som går over av seg selv uten hjelp av veterinær happy3

Lørenskog Dyreklinikk har lagt inn informasjon i sine datasystemer om reaksjonen hos pinscherne, men var jeg dere hadde jeg prøvd en av Bergsjø'ene på Oslo Dyreklinikk eller Veterinærhøyskolen (på sistnevnte kan du evt be dem om å slå opp på Linn Palm og Knøttet. Vi var der for ca 5 år siden med vaksinereaksjon.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 16:58

Sitat :
De avfeide det og mente at alle hunder kunne få reaksjon på vaksinen.

Selvfølgelig kan alle få reaksjon, men det har ingenting med denne spesifikke reaksjonen å gjøre. Jeg blir så forbanna når jeg hører om dette, det har faktisk skjedd dødsfall pga. ignoranse fra veterinær.

Litt seint nå, men om ikke veterinæren gidder å lese artiklene som oppdretteren har sendt med valpekjøperen, så unngå en maken arrogant drittsekk og finn en som bryr seg om !
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyTir Mar 01 2011, 17:22

Irene skrev:
Sitat :
De avfeide det og mente at alle hunder kunne få reaksjon på vaksinen.

Selvfølgelig kan alle få reaksjon, men det har ingenting med denne spesifikke reaksjonen å gjøre. Jeg blir så forbanna når jeg hører om dette, det har faktisk skjedd dødsfall pga. ignoranse fra veterinær.

Litt seint nå, men om ikke veterinæren gidder å lese artiklene som oppdretteren har sendt med valpekjøperen, så unngå en maken arrogant drittsekk og finn en som bryr seg om !

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Irene. Da vi skulle vaksinere våre hadde jeg en runde med ulike veterinærer og snakket også med dem da vi tok vaksinen, slik at de skulle være forberedt og jeg visste de tok meg på alvor. Nå fikk Knøttet sin reaksjon en helg, så det hjalp jo lite, men jeg hadde med skrivet mitt og stod på mitt. Jeg ville ikke ha en hund som ikke fikk kortison, men ble testet for alt mulig tull i stedet og dermed ville bli enda verre. Det kan være tøft når veterinæren nekter, men heldigvis traff jeg en hyggelig mann som leste info og hørte godt etter. Det hjalp sikkert også at jeg var sikker i min sak om hva gutten min trengte. De innrømmet gladelig at de ikke hadde sett en pinscher i levende live før, så det var ikke vanskelig for dem å gå med på at det var en sjelden rase heller wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Mowgli

Mowgli


Antall Innlegg : 31
Join date : 19.09.2010
Age : 35
Bosted : Fræna

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyMan Mar 28 2011, 07:35

Mowgli fikk vaksinereaksjon da vi var på vei hjem med han fra Sverige. Men hadde da fått med kortison tabletter fra oppdretter og snakket med henne og vi ble enige om å dra til veterinær dagen etter om det var det samme.
Dage etter så var Mowgli like dårlig, ringte min veterinær, han hadde aldri hørt om dette og syns det var tåpelig. Jeg sto på mitt og ville ha med hunden inn, da ga jeg både han og hans veterinærkone ett ark (som jeg hadde fått med meg fra oppdretter) om vaksinereaksjoner på pinschere.

Da forsto de at de måtte ta slike ting på alvor, og var glad de fikk ett ark med informasjon, og kan nå dette med pinschere Smile
De behandlet Mowgli, og han ble raskt frisk Smile Jeg fant ut at når veterinærer ikke er oppdatert, så må en stå på sitt og hjelpe dem med å forstå det.
Til Toppen Go down
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyFre Feb 10 2012, 11:18

Etter det jeg har forstått (fra en annen tråd her inne, avl og oppdrett) så har de i Sverige endret 7/8 ukers vaksinen fra parvo til full kombivaksine. Mitt spørsmål er da: OM en valp (selvfølgelig pinscher) reagerer allerede på den første vaksinen (som den får når den enda er hos oppdretter), er da sjansen for at den også vil reagere på samme vaksine som tas ved 12 ukers alder stor? Eller er det slik at de kan reagere den ene/første gangen, men ikke nødvendigvis behøver å reagere senere eller motsatt (ikke reagere på den første, men på den andre)?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon EmptyFre Feb 10 2012, 11:37

Vanlig er at pinscheren reagerer på første valpesykevaksine, uanhengig om det blir tatt ved 7-8 ukers alder eller 12 ukers alder. Det er veldig sjelden at de reagerer på senere vaksiner. En hund med vaksineallergi kan pares med en uten, men om hunden har reagert mer enn normalt (altså i flere vaksinasjoner) så er den nok ikke egnet til avl.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Sponsored content





Vaksinereaksjon Empty
PosteTema: Re: Vaksinereaksjon   Vaksinereaksjon Empty

Til Toppen Go down
 
Vaksinereaksjon
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vaksinereaksjon??
» Vaksinereaksjon.
» Vaksinereaksjon, også på dvergpinscher

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: