Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 MH som avlsverktøy

Go down 
+12
André
Maiken
Kinkade
jeanette
Marianne
Nina (Kennel Dijontoma)
Anne&Denniz
Maria
Linn
Irene
Simira
Annja
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

MH som avlsverktøy - Page 2 Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy - Page 2 EmptyMan Aug 15 2011, 13:57

Hej

Jag har mycket av samma tankar som Karin. Vi bör inte blanda ihop MH och brukshund. De vi försöker se genom att utvärdera kullar och avelsdjur på MH är vilka egenskaper som ärvs ner. när man gjort MH på så många av sina uppfödda hundar och avelsdjur som möjligt kan man se mönser p¨å vad som ärvs ner. På så sätt kan man försöka göra kombinationer som förhoppnings vis har de egenskaper som man ville dämpa eller få mer av. Tex minska energinivå och skotträdsla och öka nyfikenhet och hanterbarhet. Egenskaper som är viktiga även om hunden aldrig kommer användas för annatr än sällskaps hund.

Brukshundsfolket tittar kanske på andra saker än en sällskapshunds uppfödare, men vi kan båda ha stor nytta av att göra MH.

Leena
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

MH som avlsverktøy - Page 2 Empty
PosteTema: Re: MH som avlsverktøy   MH som avlsverktøy - Page 2 EmptyTir Aug 16 2011, 11:15

jeanette skrev:
Linn skrev:
Anne&Denniz skrev:
Da skjønner jeg bedre hva du mente wink3 som sagt er jeg litt på glattisen her da jeg kun uttaler meg som en vanlig hundeeier uten særlig kunnskap om verken MH eller avel. Men handler ikke disse testene mye om å se om hunden er skeptisk eller redd for ukjente figurer og lyder? Og skal ikke Pinscheren være en uredd hund (som da også vil gjøre d "bra" på MH tester) når det tross alt er en selvstendig vakthund av natur? unsure3

Ett eksempel er jakttesten, der jeg har et spesifikt ønske og andre har andre ønsker. Mine har ikke blitt MH-testet, men jeg har nå fått testet dette ellers (selv om ikke det akkurat var en planlagt test, det bare ble som jeg trodde og har jobbet for i situasjonene).

Noen vil her at hunden skal forfølge og ta byttet uten å nøle, da det passer dem i det de bruker sin hund til.

For meg hadde dette vært en potensiell katastrofe, siden mine pinschere ene dagen kan leke med en fillekong og i neste kan løpe med papilloner... Siden jeg også er veldig glad i små hunder (og har hatt det med dem før, samt vil ha det med dem igjen), vil jeg jo ikke at de skal jakte på dem. Det mine gjør er å løpe når de andre løper og hvis de andre stopper eller bøyer av, så løper mine og finner på noe annet (eller stopper). Drapsinstinktet er ikke helt på plass og det passer meg fantastisk bra i det livet vi lever. De kan leke med en fille når de finner det for godt, men det må være på eget initiativ og skjer ikke så ofte.


Linn: det syns jeg blir en litt feil ting å si, her har vi både store og små som leker sammen, og de store her har ganske så mye jakt/byttedrift i seg, uten at de skal ta de små... En hund ser forskjell på en lekefille og ett annet individ...

Syns MH er ett viktig avls verktøy for å plukke i fra hverandre en hund og for å finne svakhetene i hunden sin.

Syns du har veldig mange gode poeng Annja happy6 happy6 og er veldig enig i det du skriver happy6

Ser ingen problem med at store og små hunder ikke kan leke sammen. Mine hunder har titt og stadig løpt/leika sammen med Borzoier.
Vi har ikke hatt noen problemer, hundene koser seg. Man må selvfølgelig ta noen forhåndsregler og se ann hundene litt mer før de slippes. happy6
MH som avlsverktøy - Page 2 IMG_2233f
Borzoi'ene til Gry er brukt litt i LC. Hundene skal klare se forskjell på en fille og en annen hund. Selvfølgelig finnes det hunder som tar andre mindre, men det er tross alt hunder vi har med å gjøre. De er uforutsigbare til tider, dette er det ingen garanti på.

MH har for meg vært positivt, den som har overrasket meg mest er Whiskey. Som egentlig er SÅ mye tøffere enn hva jeg(og "alle" andre har trodd) Kjempemorro! happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
 
MH som avlsverktøy
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: