Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Revidering av avlsregler mht eksteriør

Go down 
+13
Lene
Brita
Marte
Annja
jeanette
Katharina
Linn
Kaja
Marita
Ann-Helen
Caroline
Kinkade
Irene
17 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:36

Sitat :
Det høres jo ut som man må velge det ene fremfor det andre

Det er jo det avlsrådet jobber for, at man ikke skal velge noen men kreve alt. Dvs. helse, gemytt og eksteriør. Helse og eksteriør er enkleste å kreve resultater på, mentalitet det vanskeligste. Dog kan klubben anbefale folka å teste sine avlshunder, eller legge særskilt vekt på gemytt, men å kreve en type dokumentasjon er vanskelig.

Alle som har drivet en god stund med avl kan nok nevne hunder som har fått resultat på MH som ikke er "riktig" (f.eks. hund som er skuddfast har reagert mens en annen som vanligvis reagerer har ikke gjort det på MH). På den andre siden er det også en del folka som velger heller K-test, funksjonsanalyse eller korning, det er ikke dårligere enn MH. Men der har vi også noe å tenke på, da resultat i slike tester er ikke nødvendigvis det som er ønskelig mht. avl. Jeg vil ikke nevne andre sine hunder med navn, men f.eks. en hann i Finland fikk ynkelige 16 poeng på mentaltest (som tilsvarer veldig godt med korning). Han er skuddfast, men ellers samlet han mye minus poeng. Og alle som har litt peiling på pinschere og kjenner hannen vet at han er svært fin på gemytt. Han er en sannelig fredelsker, som viker unna (obs. flykter ikke, er ikke nervøs) fra all konflikt. Men en slik hund gjør det ikke bra i testing. Derimot de som samler høye poengsum er ofte svært drivskraftige og dominante hunder, skikkelige tøffinger. Hva tror dere at er den type pinscheren som en alminnelig og gjennomsnittlig valpekjøper takler best ?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:41

Kaja skrev:
jeanette skrev:
Marte skrev:
Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!


what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Hadde MH blitt holdt utenfor stuedøra til alle og enhver i dette langstrakte landet så hadde nok langt flere vært på MH med sine dverger, eller andre raser for den sakens skyld.
Dog hjelper det meget lite å bare ha en MH, folk skal kunne lese den også.
Legger man på en MH i tilleggskrav så vil det dessverre ikke væremange godkjente kull igjennom klubben.
Annja og Jeanette, kan dere vise til MH på deres egne dvergpinschere som dere har avlet på?

Vi må lage regler for de rasene vi har. Vi kan ikke lage regler etter brukshunder på 40/50 kilo. Og skal vi ha MH tester, må det legges litt mere til rette.(Det kommer nok etter hvert)
Det med helse er også vansklig i og med at en hund kan være frisk og fin hele tiden,men ved fødsel viser det seg at hunden var så alvorlig syk at den døde. Vi kan faktisk bare gjøre vårt beste.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Brita




Antall Innlegg : 26
Join date : 18.12.2010

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:47

Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:50

Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:51

Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Jeg vet ikke hvem du har snakket med og hva den/de har sagt, men jeg kan så absolutt avkrefte at det kun er to oppdrettere i dette landet som har godt gemytt på sine hunder. Ble veldig forundret over at noen kan komme med slike utsagn what3 . Jeg vet om godt og vell flere enn to oppdrettere i dette landet som har godt og trivelig gemytt på sine hunder. Heldgvis happy6
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:52

Mentalitet har da ingenting med eksteriørkravene å gjøre! Det virker på noen som om det er en synd å kreve at hunden er en god representant fysisk, for da er den liksom ikke mentalt god?!? Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Det ene utelukker da virkelig ikke det andre! Det blir jo som å si at "hun der er så pen, så hun kan du garantert ikke føre en fornuftig samtale med". Vi vet da at dette ikke stemmer.

Klubben har tre krav, som oppdretterne skal følge i sine kull. Uten noen spesiell orden er de: eksteriør, helse og mentalitet. Hunden skal være egnet for avl på alle tre områdene. Å fjerne ett av kravene gagner da virkelig ikke rasens fremtid!

Hvis noen ærlig mener at de ikke klarer å finne en hund som har god helse, har godt gemytt og klarer å få 2 x excellent... da må de lete lenger. Det er mange av dem der ute. Selvfølgelig vil det ALLTID være hunder som bare oppfyller noen av kravene og da må man virkelig tenke seg nøye om hvis man syns de likevel har så mye å tilføre på de andre områdene at de bør gå i avl.

Å angripe eksteriørkravet, med den begrunnelse at noen hunder er for dårlige mentalt, blir for meg å skyte hesten fordi grisen til naboen ga dårlig bacon... Helt bak mål, med andre ord. Fokus på mentalitet oppnås ikke ved å senke eksteriørkravene. En oppdretter som har en hund som ikke helt når opp der, kan jo likevel velge å bruke den i avl hvsi alt annet er veldig bra. Kullet blir da bare ikke godkjent av klubben. Verre er det ikke. Slike valg tar oppdrettere hele tiden. Om man alltid er så veldig enig er jo noe annet, men oppdretterne må være seriøse og ta ansvar for sine tanker og planer.

Det er pr i dag få som mentaltester sine hunder (av våre raser) i Norge. Det er ikke like utbredt som i Sverige pr i dag og der er det også mye oppdrettere som arrangerer. Jeg vet ikke om de svenske raseklubbene for våre raser arrangerer selv? Kanskje blir det mer utbredt etterhvert, men ikke ved å hugge hodene av hverandre. Nå sitter ikke jeg og leter med lys og lykte etter hvem som benytter seg av disse testene, men de jeg vet har testet sine hunder fyller også alle andre krav klubben har til avlshunder. Så de jeg vet har gjort dette gjør det faktisk i tillegg til å gjøre alt annet klubben ønsker de skal gjøre i forhold til å få godkjente kull, ikke i stedet for.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Brita




Antall Innlegg : 26
Join date : 18.12.2010

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:55

AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 20:59

Brita skrev:
AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.

Hvis noen mener at "alle andre har dårlig gemytt" og "alle andre driver valpefabrikker", så er det på tide å bøtte på med solide doser salt wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Brita




Antall Innlegg : 26
Join date : 18.12.2010

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:02

Hvordan finner jeg da ut om en kennel driver valpe fabrikk? Hvor mye valper har dem da i et år? Har slike valpe fabrikker navnet på kennelen sin på siden med linker på pinscher klubben sin side da?
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:05

Brita skrev:
AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.

Jeg synes det er viktig å gjøre god research før man kjøper valp, man skal gjerne treffe litt hunder rundt om, få en god kjemi med oppdretter o.l Alt man hører på godt og vondt skal man filtrere, ikke alt som blir sagt stemmer.
Jeg synes dog man som oppdretter skal gjøre seg for god til å snakke nedlatende om andre oppdrettere til postensielle valpekjøpere, uansett hva man selv synes.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:08

Linn skrev:
Mentalitet har da ingenting med eksteriørkravene å gjøre! Det virker på noen som om det er en synd å kreve at hunden er en god representant fysisk, for da er den liksom ikke mentalt god?!? Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Det ene utelukker da virkelig ikke det andre! Det blir jo som å si at "hun der er så pen, så hun kan du garantert ikke føre en fornuftig samtale med". Vi vet da at dette ikke stemmer.

Klubben har tre krav, som oppdretterne skal følge i sine kull. Uten noen spesiell orden er de: eksteriør, helse og mentalitet. Hunden skal være egnet for avl på alle tre områdene. Å fjerne ett av kravene gagner da virkelig ikke rasens fremtid!

Hvis noen ærlig mener at de ikke klarer å finne en hund som har god helse, har godt gemytt og klarer å få 2 x excellent... da må de lete lenger. Det er mange av dem der ute. Selvfølgelig vil det ALLTID være hunder som bare oppfyller noen av kravene og da må man virkelig tenke seg nøye om hvis man syns de likevel har så mye å tilføre på de andre områdene at de bør gå i avl.

Å angripe eksteriørkravet, med den begrunnelse at noen hunder er for dårlige mentalt, blir for meg å skyte hesten fordi grisen til naboen ga dårlig bacon... Helt bak mål, med andre ord. Fokus på mentalitet oppnås ikke ved å senke eksteriørkravene. En oppdretter som har en hund som ikke helt når opp der, kan jo likevel velge å bruke den i avl hvsi alt annet er veldig bra. Kullet blir da bare ikke godkjent av klubben. Verre er det ikke. Slike valg tar oppdrettere hele tiden. Om man alltid er så veldig enig er jo noe annet, men oppdretterne må være seriøse og ta ansvar for sine tanker og planer.

Det er pr i dag få som mentaltester sine hunder (av våre raser) i Norge. Det er ikke like utbredt som i Sverige pr i dag og der er det også mye oppdrettere som arrangerer. Jeg vet ikke om de svenske raseklubbene for våre raser arrangerer selv? Kanskje blir det mer utbredt etterhvert, men ikke ved å hugge hodene av hverandre. Nå sitter ikke jeg og leter med lys og lykte etter hvem som benytter seg av disse testene, men de jeg vet har testet sine hunder fyller også alle andre krav klubben har til avlshunder. Så de jeg vet har gjort dette gjør det faktisk i tillegg til å gjøre alt annet klubben ønsker de skal gjøre i forhold til å få godkjente kull, ikke i stedet for.

VELDIG bra skrevet Linn happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:10

Godt skrevet Linn happy6
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:10

Kaja skrev:
Jeg synes dog man som oppdretter skal gjøre seg for god til å snakke nedlatende om andre oppdrettere til postensielle valpekjøpere, uansett hva man selv synes.

Jeg er SÅ enig, Kaja! Man kan være så uenige man bare orker, men det tar man ikke opp overfor potensielle valpekjøpere blink00 Da er det bedre å ikke uttale seg om dem i det hele tatt. Det er ikke så lett for nye valpekjøpere å vite hva som kan ligge bak.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:11

Brita skrev:
AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.

Dette synes jeg er fryktelig trist å høre no0

Jeg håper da virkelig man kan holde seg for god til å svartmale andre oppdrettere når noen søker hjelp, råd og veiledning for å finne den riktige valpen..

Men hvis du ser under godkjente kull både her og på klubben sine hjemmesider, vet du i allefall at kullene følger både klubbens og NKK sine krav happy3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Brita




Antall Innlegg : 26
Join date : 18.12.2010

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:12

Kaja skrev:
Brita skrev:
AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.

Jeg synes det er viktig å gjøre god research før man kjøper valp, man skal gjerne treffe litt hunder rundt om, få en god kjemi med oppdretter o.l Alt man hører på godt og vondt skal man filtrere, ikke alt som blir sagt stemmer.
Jeg synes dog man som oppdretter skal gjøre seg for god til å snakke nedlatende om andre oppdrettere til postensielle valpekjøpere, uansett hva man selv synes.
Da er det slik at noen lyger for at jeg heller skal kjøpe dems valper?? En av dem sa at dem hadde bare godt gemytt på alle sine valper helt siden dem ble egen kennel og det skulle hun vise meg. Men det var langt for meg å kjøre da. Jeg var mest skeptisk at jeg fikk billig valp i første meldingen hun skrev. Jeg har penger men jeg vil ha riktig valp. Derfor leter jeg og spør mange spørsmål.
Til Toppen Go down
Brita




Antall Innlegg : 26
Join date : 18.12.2010

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:15

Men hvordan skal jeg vite hvem som har valpe fabrikk da? Hva har dem som ikke andre har?
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:16

Kaja skrev:
Brita skrev:
AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.

Jeg synes det er viktig å gjøre god research før man kjøper valp, man skal gjerne treffe litt hunder rundt om, få en god kjemi med oppdretter o.l Alt man hører på godt og vondt skal man filtrere, ikke alt som blir sagt stemmer.
Jeg synes dog man som oppdretter skal gjøre seg for god til å snakke nedlatende om andre oppdrettere til postensielle valpekjøpere, uansett hva man selv synes.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Brita




Antall Innlegg : 26
Join date : 18.12.2010

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:17

Hva er ECVO resultat? 'Irene' skrev det på svaret til meg.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:19

Brita: Det kan godt være at denne aktuelle opppdretteren har godt gemytt på alle sine hunder. Men det er det også flere oppdrettere som har.
Jeg synes det er bra at du ikke går og "kjøper den første og den beste" valpen og gjør litt research først. Følger du magefølelsen din sammen med sunn fornuft, vil du nok finne en oppdretter som passer for deg og som kan gi deg din fremtidige valp. Smile

Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:19

Brita skrev:
Kaja skrev:
Brita skrev:
AH skrev:
Brita skrev:
Da forstår jeg veldig mye mere. he he. Tusen takk. Men er det så mange som har dårlige hunder i gemyttet? Har fått mye meldinger her inne (private) og det virker som at det bare er to oppdrettere som har godt gemytt i hundene sine og i kullene sine. Det syns jeg er skikkelig skremmende og mister litt lyst til å kjøpe slik rase.

Unnskyld, men nå måtte jeg le litt. De fleste oppdrettere gjør sitt beste for å få frem det beste hos avkommene sine. Både når det gjelder gemytt,helse og ekstriør .
Ikke etter det som noen her inne på forumet har skrivd til meg. Dårlig gemytt hos nesten alle kenneler og valpe fabrikker. Jeg har prøvd å finne ut hvor dem valpe fabrikkene er men klarer ikke finne dem på internett. Jeg har blitt advart i alle fall.

Jeg synes det er viktig å gjøre god research før man kjøper valp, man skal gjerne treffe litt hunder rundt om, få en god kjemi med oppdretter o.l Alt man hører på godt og vondt skal man filtrere, ikke alt som blir sagt stemmer.
Jeg synes dog man som oppdretter skal gjøre seg for god til å snakke nedlatende om andre oppdrettere til postensielle valpekjøpere, uansett hva man selv synes.
Da er det slik at noen lyger for at jeg heller skal kjøpe dems valper?? En av dem sa at dem hadde bare godt gemytt på alle sine valper helt siden dem ble egen kennel og det skulle hun vise meg. Men det var langt for meg å kjøre da. Jeg var mest skeptisk at jeg fikk billig valp i første meldingen hun skrev. Jeg har penger men jeg vil ha riktig valp. Derfor leter jeg og spør mange spørsmål.

Noen tusenlapper fra eller til bør ikke ha noe å si når man leter etter en bestevenn og familiemedlem man skal leve med i 10-15 år mener jeg happy3
Det viktigste er å finne den riktige valpen for deg, den oppdretteren du har best kjemi med og som har hunder du liker.

Se rundt på hjemmesidene til forskjellige oppdrettere, gjerne send mail eller ring rndt til flere for å få et inntrykk av hvem som kan passe deg best. Det bør heller ikke være noe problem å vise til helsetester.
Det er viktig at du får de svarene du ønsker på de spørsmålene du stiller og ønsker svar på.
Begyn der, og prøv å finn den som matcher deg best.
Det kan hende de ikke har valper akkurat nå, men når man venter på noe godt, venter man ikke forgjeves happy6

Lykke til i jakten din happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:22

Kaja skrev:
jeanette skrev:
Marte skrev:
Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!


what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Hadde MH blitt holdt utenfor stuedøra til alle og enhver i dette langstrakte landet så hadde nok langt flere vært på MH med sine dverger, eller andre raser for den sakens skyld.
Dog hjelper det meget lite å bare ha en MH, folk skal kunne lese den også.
Legger man på en MH i tilleggskrav så vil det dessverre ikke væremange godkjente kull igjennom klubben.
Annja og Jeanette, kan dere vise til MH på deres egne dvergpinschere som dere har avlet på?


Vårt A kull skal testes i april Kaja, og ALLE våre valpekull skal testes videre, i tillegg skal begge jentene mine her testes leer3 A kullet vårt er ikke mer enn 2 år nå og ferdig med siste modning i topplokket. og jeg kan lese av MH uten problemer og bruke til ett nyttig avls ,atriale for videre avl happy6
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:24

jeanette skrev:
Kaja skrev:
jeanette skrev:
Marte skrev:
Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!


what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Hadde MH blitt holdt utenfor stuedøra til alle og enhver i dette langstrakte landet så hadde nok langt flere vært på MH med sine dverger, eller andre raser for den sakens skyld.
Dog hjelper det meget lite å bare ha en MH, folk skal kunne lese den også.
Legger man på en MH i tilleggskrav så vil det dessverre ikke væremange godkjente kull igjennom klubben.
Annja og Jeanette, kan dere vise til MH på deres egne dvergpinschere som dere har avlet på?


Vårt A kull skal testes i april Kaja, og ALLE våre valpekull skal testes videre, i tillegg skal begge jentene mine her testes leer3
Betyr at tispa de ikke var testet før hun ble paret da.
(og jeg skal ikke synke ned til ditt nivå når det kommer til smileys)
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:27

Ta deg god tid når du leter etter valp og tenk nøye gjennom hva du vil ha og hvorfor. En hund som passer meg, passer kanskje ikke for deg og omvendt. De er forskjellige biggrin Med litt is i magen og tid til å vente, finner du etterhvert en oppdretter du føler deg trygg på og som du stoler på. Hvis du ikke har anledning til å møte foreldrehundene, så hør med andre som har valp derfra og still alle spml du klarer å finne på ang hvordan foreldredyrene er. Det er lov å stille spml. Du leter tross alt etter en hund du forhåpentligvis skal leve med i 10-15 år. Og vær ærlig med oppdretter om hva du ønsker deg i valpen, siden valper også innad i et kull er forskjellige. Selv om alle er rasetypiske kan det være en som passer bedre til deg. Ønsker du en med mye futt (selv om det er mye sprett i dp er det noen nyanser ute og går her også) eller en som er noe roligere? Vil du stille ut eller er ikke det så nøye? Vil du ikke stille ut så spiller det ingen rolle om gullet ditt er den beste i kullet. Liker du det som er betegnet som rasetypisk (de er dvergpinschere og ikke cavalierer wink3 ), så er det bare å lete i vei.

Lykke til i letingen! Heldigvis er det ikke så vanskelig å finne en hyggelig dvergpinschervalp som det kan virke som iblant happy5
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:28

Marita skrev:
Sitat :

Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Da hadde man jo ikke fulgt standarden på noen områder om man hadde klart å få til et sånt monster happy4

Men spøk til side... Det burde da virkelig ikke være noe problem å få excellent på en hund som har gått en MH-test heller what3
Jeg vet om flere jeg som har klart begge deler - tenk det cool
Det høres jo ut som man må velge det ene fremfor det andre blink00

happy4 happy4 happy4 happy4
veldig enig med deg Marita happy6


Hva vil skje med dvergpinscheren når kravet om ferdselsprøve for å kunne starte AG da?? det oxo vil jo bli ett problem for mange...
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 EmptySøn Feb 06 2011, 21:30

Kaja skrev:
jeanette skrev:
Kaja skrev:
jeanette skrev:
Marte skrev:
Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!


what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Hadde MH blitt holdt utenfor stuedøra til alle og enhver i dette langstrakte landet så hadde nok langt flere vært på MH med sine dverger, eller andre raser for den sakens skyld.
Dog hjelper det meget lite å bare ha en MH, folk skal kunne lese den også.
Legger man på en MH i tilleggskrav så vil det dessverre ikke væremange godkjente kull igjennom klubben.
Annja og Jeanette, kan dere vise til MH på deres egne dvergpinschere som dere har avlet på?


Vårt A kull skal testes i april Kaja, og ALLE våre valpekull skal testes videre, i tillegg skal begge jentene mine her testes leer3
Betyr at tispa de ikke var testet før hun ble paret da.
(og jeg skal ikke synke ned til ditt nivå når det kommer til smileys)

Nei Kaja det var hun ikke, Men jeg viste at jeg hadde en bra tispe mentalt sett, da vi har vært hos Terje Østli og kjørt henne i politi testen der happy6 og bare så det oxo er sagt så har alle valpene fra A kullet fått fantastisk skryt av både terje østli og veterinærene som har fulgt de opp videre når de kom til respektive hjem happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content





Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Revidering av avlsregler mht eksteriør
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: