Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Skravletråd

Go down 
+63
AH
Bente
Helene
Aino
Unn
Marion G
-Malin-
Tonje
ElinK
ingrid, beloved york
camillahoel
Takk for meg
Vinnie
Camilla J
knut
IdaCharlotte
Anne
Fly
Ann-Helen
Bente L
belindus
Kristin
MU-TI-LA
chester
ToneAngelica
Hera
Lene
Anita.K
gøril
Susanne
Siri
Fixa
Christina
jeanette
Gerd-Marit
pusevoffen
Maria
Kinkade
KristinC
Marita
Gry Elena
Kaja
*Cathrina*
Caroline
Antamina
Nina (Kennel Dijontoma)
Monica P
Linn
NinaM
CamillaB
Benedicte
Torkil
Blomst
helle
Cesilie
Eva
Kennel Mirenzo
-linda-
Marte
Camilla
Garp
Julie
Lex
67 posters
Gå til side : Previous  1 ... 16 ... 29, 30, 31 ... 35 ... 40  Next
AvInnlegg
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

Skravletråd - Page 30 Empty
PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 20:34

Er ikke snakk om å takle skrekken i noen minutter.... Jeg gruer meg allerede dyrisk til blodprøven om 3 mnd.. sad3 Så tror jeg hadde blitt syk av å grue meg til ny sprøyte hver uke.. what3 Men må jeg så må jeg...

Snakket med en som hadde god virkning av tabletter også da, så håper jeg også får det happy3
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla

Antall Innlegg : 801

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 20:48

Jeg går fast på B-12 sprøyter. Får en injeksjon pr 3 mnd. Jeg har et veldig allsidig kosthold, men for en eller annen merkelig grunn. Så er B-12 lageret mitt altid lavt om jeg ikke får sprøyter. Men jeg også har sprøyteskrekk, men om jeg ikke tar de blir jeg bare kjempeslapp og veldig svimmel. Så det er bare å bite tennene sammen happy6
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 21:13

Er jo noen som ikke klarer å ta det opp naturlig.. Visste faktisk ikke at det var farlig å gå uten jeg, har jo ant at jeg har manglet b12 veldig lengre, men drøyet med blodprøve fordi jeg virkelig hater det.. Kan få nerveskader av å gå lenge med b12 mangel..

Hver 3 mnd skal jeg også klare å få sprøyte.. Værre med hver uke i 3 mnd som det var snakk om ellers..

Håper jeg ikke har fått dette kronisk, men jeg begynner å lure litt. Det står at folk som er vegetarianere er de som pleier å få dette, da b12 fåes særlig gjennom rødt kjøtt.. Det jeg spiser aller mest av er kjøtt, og da rødt kjøtt.. Spiser nesten ikke brødskiver, ikke poteter, ikke fisk og ikke grønnsaker (med få unntak).. Men kanskje jeg får i meg for lite mat sånn jevnt over.. blink00 Har jo ekstremt lite allsidig kosthold..

Husker du hva lageret ditt pleier å ligge på Camilla? Må du testes med blodprøver ofte?

(Ja, jeg begynner å bli en smule nervøs når det plutselig går opp for meg at jeg kanskje har en fremtid foran meg med mye sprøyter involvert....) :affraid: happy4
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 22:24

B-12 tas svært dårlig opp fra mage/tarm

For å få god effekt ville jeg kjempet meg over sprøyteskrekken og tatt inj wink3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 22:31

Kinkade skrev:

For å få god effekt ville jeg kjempet meg over sprøyteskrekken og tatt inj wink3

Nja, dette gjelder vel dersom man har den kroniske varianten?

B-12 taes jo vanligvis normalt opp av mage, samt tarm.

Sitat :
"Opptaket av vitamin B12 starter i magesekken der magesyren spiller en viktig rolle. Intrinsic factor (IF) er et stoff som lages i magesekken og som binder seg til vitamin B12. IF er av avgjørende betydning for opptaket av vitamin B12 i nedre del av tynntarmen (ileum)."
Kilde: pasienthåndboken

Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrekkelig inntak eller opptak av vitamin B12. Nå regner vi med at jeg har mangel på dette pga utilstrekkelig inntak, og ikke pga dårlig opptak.. Men vi får se. Satser på at dette stemmer, og da vil jo også tabletter hjelpe happy3

Regner med jeg hadde kommet fortere opp på akseptabelt nivå med sprøyter, men vil heller bruke 3 mnd å komme opp på akseptabelt nivå og så slippe sprøyter altså..

Sitat :
"Personer med vitamin B12 mangel tross normalt opptak, slik som vegetarianere og veganer, trenger kun daglig tilskudd i form av en vitaminpille som inneholder minst 6 µg av vitamin B1221. Det er beregnet at tre desiliter melk og tre osteskiver om dagen dekker dagsbehovet for vitamin B12, så for mange er vitaminpiller unødvendig.

Personer med varig nedsatt opptak av vitamin B12 trenger livslang behandling med tilskudd av vitamin B12. Det er foreløpig uavklart om personer med lette biokjemiske tegn (blodprøver) på vitamin B12 mangel skal behandles1.

Tradisjonelt har man behandlet B12 mangel med jevnlige innsprøytinger (injeksjoner) av B12. Men for mange er tabletter like bra behandling. Det er først og fremst de med pernisiøs anemi som bør få injeksjonsbehandling."
Kilde pasienthåndboken
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 22:36

Her står det også at nyere studier viser at tabletter er like effektivt som sprøyter:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1087

Dette gjaldt for dem med anemi i tillegg, og det har jo jeg.. Håper dette stemmer i alle fall biggrin
Til Toppen Go down
Monica P

Monica P

Antall Innlegg : 410

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 23:08

helle skrev:
Jeje, funnet ut at B-12 lageret mitt er veldig lavt, nesten på grensen til 0, og at jeg er anemisk.. blink00 Ikke rart jeg har vært ekstremt trøtt det siste halvåret, vært svimmel, ingen matlyst, sovet dårlig, kvalm, "grå" i fjeset, glemt mye, osv.. Har også mistet hauger av hår når jeg har gredd håret..

Menmen, nå må jeg på 3 mnd B-12 tablett kur, og så ny blodprøve for å sjekke at alt er OK :pale: Overlever nok, er i alle fall bedre enn å gå rundt i svime hele dagen Very Happy

Samboeren min har også B12 mangel. Han får nå injeksjon hver 3 mnd(oftere i begynnelsen)
Han har skikkelig sprøyteskrekk han også. Må legge seg ned når han skal få den. Han sier den er ikke så gal som andre sprøyter siden han får den i hofta, så tror det går bedre nå selv om han gruer seg hver gang. Kroppen hans tar ikke opp B12 naturlig og det ser ut som han må fortsette med dette for alltid. Før han fant det ut var han veldig slapp, svimmel, stikkinger i kroppen, mye hjertebank og slet med søvnen. Så han var veldig glad da de endelig fant ut hva det var. Når det nærmer seg 3 mnd siden sist merker han det på seg at det er på tide med påfyll.

Krysser fingrene for at du skal slippe å gjøre det alltid så du slipper sprøytene wink3
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Monica P

Monica P

Antall Innlegg : 410

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 23:09

Nina: Grattis med ny laptop happy5 Så snille foreldre!!
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 23:22

Monica P skrev:
helle skrev:
Jeje, funnet ut at B-12 lageret mitt er veldig lavt, nesten på grensen til 0, og at jeg er anemisk.. blink00 Ikke rart jeg har vært ekstremt trøtt det siste halvåret, vært svimmel, ingen matlyst, sovet dårlig, kvalm, "grå" i fjeset, glemt mye, osv.. Har også mistet hauger av hår når jeg har gredd håret..

Menmen, nå må jeg på 3 mnd B-12 tablett kur, og så ny blodprøve for å sjekke at alt er OK :pale: Overlever nok, er i alle fall bedre enn å gå rundt i svime hele dagen Very Happy

Samboeren min har også B12 mangel. Han får nå injeksjon hver 3 mnd(oftere i begynnelsen)
Han har skikkelig sprøyteskrekk han også. Må legge seg ned når han skal få den. Han sier den er ikke så gal som andre sprøyter siden han får den i hofta, så tror det går bedre nå selv om han gruer seg hver gang. Kroppen hans tar ikke opp B12 naturlig og det ser ut som han må fortsette med dette for alltid. Før han fant det ut var han veldig slapp, svimmel, stikkinger i kroppen, mye hjertebank og slet med søvnen. Så han var veldig glad da de endelig fant ut hva det var. Når det nærmer seg 3 mnd siden sist merker han det på seg at det er på tide med påfyll.

Krysser fingrene for at du skal slippe å gjøre det alltid så du slipper sprøytene wink3

Er samme ting jeg selv har merket. Tok EKG også, men hjerterytmen var fin heldigvis..

Krysser fingene for at jeg tar opp normalt ja Smile Og godt at sprøytene er bedre enn andre sprøyter i det minste unsure3
Til Toppen Go down
Bente L

Bente L

Antall Innlegg : 278

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 23:36

I dag kom mannen min sent hjem, måtte kjøre en student til legevakten som nesten krasjet i bilen hans. Det ere ikke noe særlig å sykle uten hjelm og uten lys på sykkelen nå som det er høst og mørkt tidlig om ettermiddagen. Det gikk heldigvis bra denne gangen.
Til Toppen Go down
http://www.piczo.com/bgier
Camilla

Camilla

Antall Innlegg : 801

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyTor Nov 05 2009, 23:41

Ja, det glemte jeg og skrive. Jeg har faktisk bliitt mindre redd for sprøyter etter jeg begynte med B-12. Fordi jeg ligger på benk og får sprøyten på siden av skinken. Så lenge du slapper av, kjenner du ingenting happy6 Blodprøven tar jeg ca vær 6 mnd, de er litt eklere men går OK. Min farfar har også B-12 mangel, men vet ikke om det er arvelig.. For hos meg er det det at kroppen ikke tar opp B-12 gjennom vanlig mat i tarmen. Derav injeksjonene.

Jeg forstod ikke noe når jeg fikk symtomene. Jeg har altid vært svært aktiv, men over tid gradvis gadd jeg ingenting og alt bare var et ork. Heldigvis gikk jeg til lege og tok blodprøve, og fikk medisin og på ca 1 uke var alt tilbake som normalt! biggrin

Men morsomt det du skriver "Monica P" om din samboer, for det samme sier min sambo til meg. Når jeg er litt sur og sliten, så slenger han altid ut at jeg bør komme meg til legen å få litt B-12 happy4
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 08:31

Helle: Helt enig med deg. Jeg hadde helelr hatt B12 mangel elelr gulpet i meg tabletter heller enn sprøyte. Har skikkelig fobi mot det.
De gangene jeg virkelig MÅ ta sprøyter bruker jeg å si at jeg ikke er så glad i det. Og når personer ska ta i meg sier de alltid " men herlighet, du er jo helt klam jo.." Selvfølgelig er jeg klam. Jeg kaldsvetter som en gris og er skikkelig fobipanisk.
Har ofte opplevd å ikke bli tatt på alvor av helsevesenet, en tuller bare når en ikke liker sprøyter liksom.. unsure3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Tonje

Tonje

Antall Innlegg : 86

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 11:01

Bente L skrev:
I dag kom mannen min sent hjem, måtte kjøre en student til legevakten som nesten krasjet i bilen hans. Det ere ikke noe særlig å sykle uten hjelm og uten lys på sykkelen nå som det er høst og mørkt tidlig om ettermiddagen. Det gikk heldigvis bra denne gangen.
OI så skummelt what3
Til Toppen Go down
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 11:23

Tonje skrev:
Bente L skrev:
OI så skummelt what3

Jeg var ute for noe liknende, men mannen hadde refleks og hjelm, men ingen lys. Iom at han kom fra venstre side traff ikke lysene mine refleksen hans, og han var "usynlig". Heldigvis så jeg han i god tid, men fikk en støkk i meg. Så enig med Bente. B

Husk refleks/lys i mørket. Det er 85% mindre sjanse å bli drept i trafikken hvis en bruker refleks..
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 11:41

Henger meg på oppfordringen om refleks og lysbruk (og hjelm forsåvidt). Både gående, syklister og bilister bør bli flinkere her i Norge hvor det er mørkt store deler av året. Det er nesten så jeg blir overrasket over hvor mange som er bevisstløse når det kommer til sånne ting.
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 12:01

Arne skrev:
Henger meg på oppfordringen om refleks og lysbruk (og hjelm forsåvidt). Både gående, syklister og bilister bør bli flinkere her i Norge hvor det er mørkt store deler av året. Det er nesten så jeg blir overrasket over hvor mange som er bevisstløse når det kommer til sånne ting.

Kunne ikke vært mer enig! Om folk har et ønske om å dø, så får de pinadø la være å blande inn uskyldige bilister mad1
For det er faktisk på grensen til selvmordsforsøk å gå langs veien uten refleks, spesielt om det er dårlig vær, eller man møter en annen bil (siden man da blir blendet av lysene til den møtende bilen). Og skal man gå langsetter veien uten gangvei, så er det nesten bare refleksvest som har noe for seg. (og lys, fremforalt blinkende lys).
Det er mulig folk ikke skjønner hvor usynlige de er, men nå har man blitt tutet ørene fulle om refleksbruk fra man gikk i barnehagen, så om man ikke har fått med seg viktigheten av refleksbruk ennå, så mad2
Og det gjelder også de som bor i byer/steder med fortau. Det er ikke like lett å få øye på folk i mørket når det er gatebelysning heller, og de plutselig skal krysse veien etc. Skjerpings folkens!!! fighting3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 12:08

Marita skrev:
Arne skrev:

Kunne ikke vært mer enig! Om folk har et ønske om å dø, så får de pinadø la være å blande inn uskyldige bilister mad1
For det er faktisk på grensen til selvmordsforsøk å gå langs veien uten refleks, spesielt om det er dårlig vær, eller man møter en annen bil (siden man da blir blendet av lysene til den møtende bilen). Og skal man gå langsetter veien uten gangvei, så er det nesten bare refleksvest som har noe for seg. (og lys, fremforalt blinkende lys).
Det er mulig folk ikke skjønner hvor usynlige de er, men nå har man blitt tutet ørene fulle om refleksbruk fra man gikk i barnehagen, så om man ikke har fått med seg viktigheten av refleksbruk ennå, så mad2
Og det gjelder også de som bor i byer/steder med fortau. Det er ikke like lett å få øye på folk i mørket når det er gatebelysning heller, og de plutselig skal krysse veien etc. Skjerpings folkens!!! fighting3

Hahaha! Dagens utblåsning! happy4 happy5

Er så hjertens enig. Jeg ser ut som et amerikansk juletre når jeg er ute med hundene. Jeg har refleksvest og blinkende armbånd, og hundene har refleksvest og blinkende refleksbrikker.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Kinkade

Kinkade

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 12:15

helle skrev:
Kinkade skrev:

Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrekkelig inntak eller opptak av vitamin B12. Nå regner vi med at jeg har mangel på dette pga utilstrekkelig inntak, og ikke pga dårlig opptak.. Men vi får se. Satser på at dette stemmer, og da vil jo også tabletter hjelpe happy3

Regner med jeg hadde kommet fortere opp på akseptabelt nivå med sprøyter, men vil heller bruke 3 mnd å komme opp på akseptabelt nivå og så slippe sprøyter altså..

Oppfattet det slik at du hadde alvorlig B12 mangel...og da gir man sprøyter siden man ikke klarer å ta opp nok fra tarmen for å dekke behovet;)
Men mulig jeg ikke leste grunndig nok happy3

Men for all del: om kosthold og tabletter rekker så er det jo ingen ting som er bedre enn det om man har sprøyteskrekk happy6

Håper du føler deg mer pigg etterhvert!
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 12:32

Kinkade skrev:
helle skrev:
Kinkade skrev:

Oppfattet det slik at du hadde alvorlig B12 mangel...og da gir man sprøyter siden man ikke klarer å ta opp nok fra tarmen for å dekke behovet;)

Men for all del: om kosthold og tabletter rekker så er det jo ingen ting som er bedre enn det om man har sprøyteskrekk happy6

Jeg har det tror jeg.. Lageret er nesten på 0, og går ut i fra at lageret ikke kan gå i - ....

Regner ikke med at legen hadde satt meg på en tablettkur dersom magen ikke klarer å ta det opp.. De linkene jeg la ut tidligere sa jo også at nyere forskning viste at kroppen tar opp b-12 fra tabletter like bra som fra sprøyter. Får håper dette stemmer. Den siste linken gjaldt også for dem som var anemisk i tillegg, slik som jeg er.. Det sto at man tidligere behandlet dem med sprøyter, men at de nå hadde funnet ut at tabletter var like effektivt....

En venninne av meg har forresten kronisk b-12 mangel, og hun går ikke på sprøyter. Hun tar tablettkur med jevne mellomrom, hun tar TrioBe. Dette funker bra på henne.
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyFre Nov 06 2009, 13:05

Nå skal jeg ned å hente resepten, så da får jeg se hva han sier om dem...
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyLør Nov 07 2009, 08:42

helle skrev:
Kinkade skrev:
helle skrev:
Kinkade skrev:

Jeg har det tror jeg.. Lageret er nesten på 0, og går ut i fra at lageret ikke kan gå i - ....

Regner ikke med at legen hadde satt meg på en tablettkur dersom magen ikke klarer å ta det opp.. De linkene jeg la ut tidligere sa jo også at nyere forskning viste at kroppen tar opp b-12 fra tabletter like bra som fra sprøyter. Får håper dette stemmer. Den siste linken gjaldt også for dem som var anemisk i tillegg, slik som jeg er.. Det sto at man tidligere behandlet dem med sprøyter, men at de nå hadde funnet ut at tabletter var like effektivt....

En venninne av meg har forresten kronisk b-12 mangel, og hun går ikke på sprøyter. Hun tar tablettkur med jevne mellomrom, hun tar TrioBe. Dette funker bra på henne.

Det stemmer sikkert...er sikkert jeg som er utdatert happy4
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyLør Nov 07 2009, 13:56

happy4 Satser på det. happy4
Neida, jeg vet ikke, men håper i alle fall tablettene hjelper biggrin

Herlig vær i bergen i dag forresten, nå skal jeg ut på lang tur med hundene :cheers:
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyLør Nov 07 2009, 17:07

Når det gjelder B-vitamin så er vel det et vannløselig vitamin, og da er det viktig med jevn tilførsel. Så hvis man har "kronisk" B-vitaminmangel så ville jeg nok tro at det var lurt å ta piller på regelmessig basis. Sprøyte høres mer ut som om en akutt løsning. Håper i allefall pillene virker.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyLør Nov 07 2009, 17:09

Marita skrev:
Arne skrev:

Du høres akkurat ut som meg.. He, he happy5
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 EmptyMan Nov 09 2009, 14:09

Action i Berlin denne uka. I gaar var det europapremiere paa filmen 2012 paa kinoen paa Potzdamerplatz. Jeg var tilfeldigvis der og fikk sett alle skuespillerne! cool

I dag er det 20-aarsjubileum for berlinmurens fall. Det skal feires med at de skal velte en oversized rekke av "dominobrikker" som gaar fra Riksdagen til Potzdamerplatz. Det skal vaere fyrverkeri, konserter og masse liv. Bon Jovi skal visst spille en sang. En haug av viktige folk er her: Lech Walesa, Hilary Clinton, Sarkozy, Medvedev (eller hvordan det naa skrives), Gorbatsjov, Gordon Brown.... Og meg selvfoelgelig cool happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Skravletråd   Skravletråd - Page 30 Empty

Til Toppen Go down

Skravletråd
Til Toppen 
Side 30 av 40Gå til side : Previous  1 ... 16 ... 29, 30, 31 ... 35 ... 40  Next