Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

glefsing

Go down 
5 posters
AvInnlegg
wrangler

wrangler

Antall Innlegg : 76

glefsing Empty
PosteTema: glefsing   glefsing EmptyFre Des 31 2010, 20:06

er det normalt for unge pinschere(1 åring) å glefse etter folk?
jeg bruker ha han i bånd da det kommer nye mennesker på besøk, mens han graver seg ned i parketten med klørne, bjeffer som besatt og gjør utfall og glefser etter personene.
han gjorde aldri dette som liten, det har vel vart ett par mnd(siden han var ca 10 mnd)
Til Toppen Go down
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi

Antall Innlegg : 457

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Des 31 2010, 20:28

Jeg vil tro at han er både stresset og usikker. Har det skjedd noen store forandringer i den siste tiden?
Gravingen er gjerne et tegn på stress.
Jeg ville tatt han ut av situasjonen, heller la gjestene komme inn først og ta han inn etterpå.
La dem gi han en godbit og be dem om å ikke se han i øynene.
Hvis du får noen til å komme på besøk for å hjelpe deg om å trene hunden din så kan du også gi dem et blad eller avis de kan konsentrere seg om. La hunden undersøke gjesten selv og hvis han skulle bli "pågående" så reiser personen seg og snur seg med ryggen til..

Ikke kjeft, det forværrer bare situasjonen.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
wrangler

wrangler

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Des 31 2010, 20:41

Cathrine&Jazzi skrev:

Jeg vil tro at han er både stresset og usikker. Har det skjedd noen store forandringer i den siste tiden?
Jeg ville tatt han ut av situasjonen, heller la gjestene komme inn først og ta han inn etterpå.
Hvis du får noen til å komme på besøk for å hjelpe deg om å trene hunden din så kan du også gi dem et blad eller avis de kan konsentrere seg om. La hunden undersøke gjesten selv og hvis han skulle bli "pågående" så reiser personen seg og snur seg med ryggen til..

jo, det er vel endel nytt for han i dag, vi er på besøk hos mine foreldre. han har vært her mange ganger før, men han blei totalt vill da det kom besøk han aldri har hilst på.
selv om personen stod med ryggen til hoppa han opp på personen og glefsa etter henda, denne personen blei jo veldig redd.
og da vi spiste middag, så hadde han lagt seg ved siden av søstra mi på golvet, og da ho skulle flytte seg glefsa han mot henne også.
så han er ikke så veldig populær blant familie og venner :S
håper ikke dette er noe som utvikler seg...
Til Toppen Go down
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi

Antall Innlegg : 457

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Des 31 2010, 22:31

wrangler skrev:
Cathrine&Jazzi skrev:

jo, det er vel endel nytt for han i dag, vi er på besøk hos mine foreldre. han har vært her mange ganger før, men han blei totalt vill da det kom besøk han aldri har hilst på.
selv om personen stod med ryggen til hoppa han opp på personen og glefsa etter henda, denne personen blei jo veldig redd.
og da vi spiste middag, så hadde han lagt seg ved siden av søstra mi på golvet, og da ho skulle flytte seg glefsa han mot henne også.
så han er ikke så veldig populær blant familie og venner :S
håper ikke dette er noe som utvikler seg...

Ja men har det skjedd noe store forandringer før dette begynte eller rundt samme tid. F.eks. flytting, nytt familie medlem, ny jobb eller andre ting. Noe som har forandret hverdagen til hunden?

Det er nok noe man bør ta tak i. Men ikke med straff. Jeg ville kontaktet noen som jobber med problemadferd eller hundetrening og fått hjelp til hvilke tiltak man kan gjøre. Hunder har signaler som ofte er vanskelig å lese, bare det å løfte en labb eller slikke seg på nesa kan bety: nå synes jeg du er for nærme eller andre ting. Det kan være grunner til at han oppfører seg som han gjør. Jeg ville tro at han er usikker og stresset, da er det viktig å prøve å få ham trygg.
Men som sagt, jeg ville nok kontaktet en hundetrener for å bli sporet inn på riktig vei.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
wrangler

wrangler

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyLør Jan 01 2011, 09:13

nei, ingen spesielle nye omstendigheter for hunden som jeg kan komme på.

jeg tror han er litt skvetten og redd, noe jeg skal jobbe iherdig med. har nettopp kjøpt boken bjeffing av turid rugås og skal lese 100% hverdagslydighet også.

får jeg ikke til å forme han ut fra det jeg leser, så skal jeg kontakte hjelp.

vil gjerne ha tips fra andre også, alt hjelper.

Til Toppen Go down
Hilde Sofie

Hilde Sofie

Antall Innlegg : 761

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyLør Jan 01 2011, 12:14

Jeg ville tatt en tur til vetrinæren for å sjekke om han har noen fysiske plager/skader. Mange hunder endrer jo adferd fordi de faktisk har det vondt, uten at vi er klare over det. Og hvis det viser seg at han er helt frisk, kan du i allefall utelukke at han oppfører seg sånn pga smerter.
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyLør Jan 01 2011, 14:13

Hilde & Chivas skrev:
Jeg ville tatt en tur til vetrinæren for å sjekke om han har noen fysiske plager/skader. Mange hunder endrer jo adferd fordi de faktisk har det vondt, uten at vi er klare over det. Og hvis det viser seg at han er helt frisk, kan du i allefall utelukke at han oppfører seg sånn pga smerter.

Det ville jeg også gjort. Alltid lurt med en tur til veterinæren om det skjer store forandringer. Det at han også blir veldig stresset ved bevegelse hos folk han kjenner, er et tegn jeg biter meg merke i. Er det noe som gjør vondt i rygg eller nakke? Siden? Lår? Sjekk disse punktene (ikke alle veterinærer sjekker rygg og nakke uten at du ber om det, hvis du ikke kan peke og si at hunden har gitt uttrykk for det), da det er ganske vanlig at hunder med negativ atferd har vondt uten at eieren har fått det med seg.

Det kan også hende dere trenger litt hjelp til å finne ut hva som har skjedd og hva som forsterker atferden, hvis han er frisk. Å analysere alt og finne ut hva som utløste det, enten det er mange små hendelser + stress og hormoner, eller om det er noe mer alvorlig som har skjedd og at det så har fått utvikle seg uten at man har tenkt så nøye over det. Det skjer jo også at man ser at noe endrer seg, men ikke tar tak i det likevel og dermed får et eskalert eller vedvarende problem. Det gjelder mange av oss wink3

I en situasjon der det kommer noen og du er usikker på hvordan han vil reagere, så ha ham i bånd med sele. Halsbånd forverrer fort situasjonen da det øker stresset å kjenne presset mot halsen. Ha avstand, så han ikke kommer bort til dem om han reagerer. Ta ham vekk fra situasjonen om du ser han begynner å tulle. Er han rolig nok til å hilse, så kan de gi ham godbiter (FLAT hånd, siden han da ikke får tatt med seg noen fingre selv om han måtte bli litt ivrig), men da MÅ han være rolig nok. Sannsynligvis trenger han å komme via steget om å klare å snuse rolig på de som kommer. Det beste er å trene på at det kommer én og én ny og ikke en hel gjeng. Det blir fort for mye i og med at han ser ut til å muligens ha funnet ut at det er en stressituasjon for ham.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
wrangler

wrangler

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyLør Jan 01 2011, 16:04

takk for svar folkens:)
han er veldig rolig og snill til vanlig, men av og til bare oppfører han seg til det ugjenkjennelige.
jeg skal høre med vetten da jeg skal dit nå i januar for årets sprøyte. tror jeg har reagert feil i tidligere episoder hvor han har bjeffet mot fremmede osv, ved å prøve å korrigere han med å si nei og treke i båndet osv. som endel av dere sikkert husker jeg spurte om i tidligere innlegg. det har jeg helt sluttet med, og har begynt å gi han masse skryt og godbiter da han ser folk på avstand ute å bjeffe, så får vi øke avstanden forsiktig. tror det kan være med på å også minske frykten for besøk han ikke kjenner.
for blir han det minste stresset så er han også mye mindre tolerant har jeg sett.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyLør Jan 01 2011, 16:50

Ja, det skal ikke mer til enn å rykke i båndet og/eller kjefte for å gjøre det enda verre. Da vet du jo hva som har skjedd og da er det enklere å gjøre noe med det også happy5 Men lurt å sjekke ham uansett i tilfelle det er noe galt i tillegg, som forverrer det enda mer.
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler

glefsing Empty
PosteTema: oppdateringer   glefsing EmptyTir Jan 25 2011, 06:56

Hei igjen!
Mye mas på meg i det siste, hehehe, men prøver bare mitt beste for å forstå hunden.

Vi prøvde på en ny metode da vi fikk gjester i helga(det var 2 gjester han har truffet ett par ganger før uten problemer, og 1 ny gjest som er 10 år)
Da de kom inn hadde vi han i bånd og vi bad de totalt overse han, han fikk gå bort og snuse på dem da han var blitt rolig, og han satte seg t slutt ved siden av den ene gjesten, og etterpå la han seg ned der. Da gjesten begynte å klappe han knurret han i ett sett, så vi fikk gjesten til å slutte å klappe han.
Senere satte vi frem noen godbiter som hun kunne gi han, det var helt fint til hun klappet han litt igjen(mens han spiste på godbitene sine) da snerret han og ble helt vill.

Senere på kvelden kastet 10-åringer godbiter til hunden på avstand, men da denne ungen skulle gå tilbake til mora og nesten kommet frem, så tar hunden springfart etter ungen, snerrer og glefser.
Både vi og gjestene ble sjokkert, ingen av oss er vant til å se han slik. Har fått høre at usikre hunder først kan vise sin usikkerhet fra de er ca 6 mnd og til de er ca 3, og at det bare vil eskalere.

Skjønner ikke hvorfor han skal være usikker, han har vokst opp i et hjem uten noen form for harde korreksjoner.

Men vi er fast bestemt på å hjelpe han så godt vi kan, derfor mye mas på forum;) Synes at det gikk så bra med han(stor fremgang på mange områder) også kommer plutselig denne merkelige atferden.

Jeg spurte om helsesjekk sist vi var hos veterinær(fredag), men det skjedde ikke for han mistrivdes og løftet litt på leppene til veterinæren. Ble kun ører og tenner som ble sjekket.
Og hvis han allerede er usikker på nye mennesker og vi drar til veterinær for å få han grundig undersøkt så vil han kanskje mislike fremmede enda mere??

Vi kommer til å ta kontakt med atferdsspesialist for å få spesifikke ting å jobbe med, men spør alikevel på forum i mellomtiden!
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyTir Jan 25 2011, 10:47

Det er veldig bra at dere ventet med å la ham hilse til han var helt rolig og ba gjestene om å overse ham happy6

Neste gang dere får besøk kan dere prøve dette:
- Ingen får lov å klappe ham uansett hvor rolig han er!
- Ingen ser ham i øynene eller går rett mot ham.
- De kan gi ham godbiter når han har vært rolig en stund, men det beste i begynnelsen er om de lar være. Poenget er at han ser at han kan være i nærheten av folk og at ting er rolig.
- Hvis dere lar ham ligge i nærheten av gjestene og de skal bevege seg, kan dere enten lokke ham bort med godbiter før de reiser seg, eller at de går i retning fra ham (da blir det ikke så trangt for ham og han slipper å få dem mot seg, noe som kan være provoserende og særlig for en hund som er litt på tuppa allerede).
- Alle beveger seg i sirupfart, siden fart gir stress. Med en som stresser seg fort opp må man roe helt ned i begynnelsen, for å få roet ned situasjonen og assossiasjonene.
- Har dere besøk som ikke klarer å bevege seg sakte og passe på at de gjør det riktig, så kan dere kanskje sette opp en grind i en dør eller sette opp noen sperrer? Da vi hadde besøk av småbarn for noen år siden (den tiden da Zorro var utrygg på dem), satte vi opp sperrer slik at han og Knøttet var på én side og barn på andre siden. Vi brukte kompostbinger, men dere kan jo bruke annet dere har også. Det å kunne oppholde seg i samme rom/i nærheten av hverandre, men vite at ingen går bort til den andre, hjelper godt på. Godbiter til hunden underveis og kos fra dere, slik at han ikke føler seg avstengt fra dere happy6

Håper dere finner en flink trener til å hjelpe dere, så kommer dere fort på rett kjøl igjen happy3

Lykke til happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyTir Jan 25 2011, 11:21

Kayla var jo veldig redd folk da hun kom til oss og her fikk ingen lov å klappe henne før hun selv tigget om det. Dvs at hun aktivt oppsøkte dem selv og det var VELDIG tydelig at hun ville ha kos. Og da hadde alle instruksjon om å aldri klappe henne på hodet eller ryggen. Kun siden og brystet happy6

Hun gikk fra å ville fly rett på folk som kom (og nei, hun ga seg ikke uten å bli løftet bort...), til å logre seg nesten i to og synes det var stor stas med nytt besøk happy3 Din gutt har bare holdt på et par måneder, mens hun utviklet dette over tid (hun var 5,5 år da hun kom hit), så det skal nok gå helt fint med gutten deres happy6
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyTir Jan 25 2011, 15:17

Tusen takk for alle gode tips og positiv tilbakemelding, det hjelper på da man føler seg håpløs som eier innimellom:)
Så glad det finnes forum hvor man kan spørre om pinschere, blir klokere hver dag Very Happy
Til Toppen Go down
Evabm

Evabm

Antall Innlegg : 8

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Jan 28 2011, 13:22

Hei

Jeg har lignende problem med min dp tispe. Jeg fikk henne når hun var 2 år gammel, så jeg vet ikke noe om bakgrunnen hennes (om hun er avlet fra mentalt stabile linjer eller ikke). Hun er utrolig kosete og tillitsfull til mennesker hun kjenner, men fremmede (spes. når vi er på tur), glefser/bjeffer hun etter hvis de gir henne oppmerksomhet. Jeg har vært/er veldig nøye på at alle som kommer på besøk eller som vi går på besøk til, skal overse henne i begynnelsen og la henne komme til dem. Ute på tur, spør jeg gjerne fremmede hun reagerer på om de kan sette seg ned på huk og ha godis i hånden (har alltid godis på meg), og la henne komme til dem uten at de gir henne øyekontakt/oppmerksomhet. Nå har jeg hatt henne i ca 6 måneder og synes at denne formen for trening fungerer godt. Jeg har også latt henne bli passet 1-2 uker av en venninne av meg med familie + en annen hund (min dp tispe og denne hunden er bestiser). Jeg merket fort at dette også var supert for min "lille rotte." wink3
En annen ting jeg også gjør, om vi er på tur og hun begynner å bjeffe vilt på fremmede, er å si Stille! (Jeg jobber med å innføre denne kommandoen på begge mine dp'er. Men det er viktig at dette blir gjort innendørs først, så den sitter). Nå er vi på det stadiet at hun ser på meg når jeg sier dette og som oftest gjekker ned bjeffinga til små usikkre rare lyder ("hva? Får jeg ikke lov å si ifra her..?").
Dp er jo en meget tøff liten rase med mange egne meninger, så jeg er av den oppfattning at man må vedlikeholde hverdagslydighet og være veldig konsekvent (gir du dem lillefingeren, tar de hele hånda). happy4

Om du er usikker på hvordan du skal gå frem videre for å trene din lille glefse-venn, så tror jeg det nok er lurt å kontakte en profesjonell trener/adferds spes. som kan hjelpe deg.

Det du skriver om at dp'en din snerret når den ble klappet samtidig som den spiste godbit, er jo helt "naturlig." Den sa bare ifra til klapper'n at "dette er MIN godis, se å ha deg vekk!" Ikke at dette er en bra ting, men det er naturlig instinkt (spes.om den som klappet hunden er en fremmed for hunden). Dette er noe dere må trene på ekstra. Personlig trener jeg ved å ha godis i hånden, vise dette til hunden for så å lukke hånden og si nei! Når hunden slutter å snuse/grave på hånden min og titter enten på meg eller vekk, sier jeg bra og gir godisen. Jeg trener også ved å si takk og ta fra en godbit/leke som hunden holder på med, når hunden slutter å prøve å ta denne tilbake, sier jeg bra og gir den leken/godisen. Ble litt klønete forklart her, men finnes masse bra videoer/tips om dette på internett/bøker. Finnes også mange forskjellige måter å trene matforsvar på, man må bare teste ut og bruke det som passer best for en selv. Poenget er at hunden skal lære at det å forsvare mat ovenfor et menneske, ikke er lov!

Lykke til videre, husk mye tålmodighet og konsekventhet! happy3
Til Toppen Go down
Evabm

Evabm

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Jan 28 2011, 13:27

Bare en ting til, dette du skrev:

'Da de kom inn hadde vi han i bånd og vi bad de totalt overse han, han fikk gå bort og snuse på dem da han var blitt rolig, og han satte seg t slutt ved siden av den ene gjesten, og etterpå la han seg ned der. Da gjesten begynte å klappe han knurret han i ett sett, så vi fikk gjesten til å slutte å klappe han.'

Gikk han opp i sofa/stol til den gjesten som klappet ham? Jeg ville i denne situasjonen, ha bedt gjesten om å dytte ham ned ifra sofa/stol. Da ville gjesten ha fortalt hunden at "slik oppførsel godtar jeg ikke. Se å gå vekk!"
Hvis dere fikk gjesten til å slutte å klappe ham + at han fikk bli på den plassen han var, har nok desverre hunden vunnet den omgangen for å si det på den måten wink3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Jan 28 2011, 13:49

Denne gutten er en pinscher, så han "slipper" å gå opp i noe for å nå opp wink3
Til Toppen Go down
Evabm

Evabm

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Jan 28 2011, 13:59

Ah ok. Hehe, jeg har dvergpinschere på hjernen ser det ut som. Uansett, om han ikke ble dyttet vekk når gjesten sluttet å klappe, har han nok "vunnet" der og da. (jeg bruker "tsht" lyden også når hunden gjør noe den ikke får. En kjapp, bestemt og skarp "tsht" lyd sammen med en kjapp, bestemt dytt når hunden snerrer, kan fungere godt).

Lykke til videre uansett Smile

Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Jan 28 2011, 14:07

Dessverre kan det fort gjøre at en hund som denne gutten, i den stemningen han er i, biter i stedet for å glefse. Å lage nye vaner og øke tryggheten er en sikrere vei til ønsket resultat happy3
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing EmptyFre Jan 28 2011, 15:19

Evabm skrev:
Bare en ting til, dette du skrev:

'Da de kom inn hadde vi han i bånd og vi bad de totalt overse han, han fikk gå bort og snuse på dem da han var blitt rolig, og han satte seg t slutt ved siden av den ene gjesten, og etterpå la han seg ned der. Da gjesten begynte å klappe han knurret han i ett sett, så vi fikk gjesten til å slutte å klappe han.'

Gikk han opp i sofa/stol til den gjesten som klappet ham? Jeg ville i denne situasjonen, ha bedt gjesten om å dytte ham ned ifra sofa/stol. Da ville gjesten ha fortalt hunden at "slik oppførsel godtar jeg ikke. Se å gå vekk!"
Hvis dere fikk gjesten til å slutte å klappe ham + at han fikk bli på den plassen han var, har nok desverre hunden vunnet den omgangen for å si det på den måten wink3

han la seg til rette ved beina til ho ene som satt i sofaen.
tror han er veldig nysgjerrig, han vil gjerne hilse, men blir det for intenst så sier han i fra voldsomt. har også lagt merke til at det kun har skjedd de gangene han har vært veldig stresset.

han hilste på en helt ny i jula som totalt overså han, da ble han veldig nysgjerrig og gjorde ikke noe annet enn å snuse.

prøver å bygge opp selvtilliten hans hver dag ved å være i sentrum(men på avstand til mennesker og biler), ser allerede litt fremgang på det området. han snur seg mot meg og skal ha godbit da han ser mennesker/biler, i stedet for å gjøre utfall.
har også begynt å stille meg fremfor han med ryggen til han og med håndflatene mot han for hver lyd han bjeffer på i heimen, sånn at han kanskje forstår etterhvert at siden jeg passer på i heimen, så klarer jeg det ute også...hehe
har i alle fall lagt om mange vaner, og har stor tro på at dette skal vi klare fint, men det tar nok tid.
han har faktisk vært skvetten på lyder osv i huset siden vi fikk han.
Til Toppen Go down
Sponsored content

glefsing Empty
PosteTema: Re: glefsing   glefsing Empty

Til Toppen Go down

glefsing
Til Toppen 
Side 1 av 1