Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fyrverkeri - linker

Go down 
+10
Lene
Gry
-linda-
Fly
ElinK
IdaCharlotte
Christine
Monica P
jeanett
Maria
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 21 2010, 16:50

Jeg pleier å lete opp snutter av fyrverkeri på youtube som jeg spiller av i ny og ne sånn at Melba skal være vant at det smeller og hyler rundt henne. (Veldig effektivt forøvrig. Hun sover som en stein selv med lyden 1 meter fra seg).

Jeg har funnet noen videoer som varer litt lengre og som har litt mer "trøkk" enn andre, så tenkte at jeg kunne dele linkene med dere.

Fireworks sounds for dogs (Over 6 minutter lang. Ikke så høy lyd, men variert med både hyl og smell).

"Fireworks" Big Sound!!! (Varer nesten 6 minutter og har høye smell).

"Fireworks" 20min (Varer over 21 minutter. Mest smell).

Fireworks (Denne varer under halvannet minutt, men har høy lyd av både hyl og smell).


Dersom noen andre har andre snutter som de syns er bra i forhold til trening av hund, så legg dem gjerne ut her dere også. Fyrverkeri - linker 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
jeanett

jeanett


Antall Innlegg : 75
Join date : 12.09.2009
Bosted : jæren

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 21 2010, 18:40

Ja det var en god ide happy6 Spilte de av nå hjemme, ingen reaksjon engang happy5
Til Toppen Go down
http://www.beroax.com
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 21 2010, 18:59

Takk for gode linker happy6

Her var det desverre STOR reaksjon no0

Jeg kjøpte sound scary i fjor for å trene med Gibson som jeg vet reagerer på smell/nyttårsrakketter. Da fikk jeg ingen reaksjon. Men likevell har det vært reaksjon når smellene kommer utenifra. Så da har jeg ikke vært flink å bruke den, tenkte at det ikke var noe vits. Samboeren spiller playstation spill med skyting men heller ikke det er det reaskjon på. Han så liksom ut til å skjønne på ett eller annet vis at det kom fra høytalere/pc/tv.

Men idag derimot med de linkene du hadde lagt ut løp han inn på rommet og gjemte seg. Gikk inn i ukontaktbar modus. Der gode godbiter ikke hjalp.
Jeg spilte det ikke så lenge, så etter en liten stund kom han inn igjen i stua for å hente pølsene som lå strødd utover gulvet. Og en kos med oss og i sitt vanlige modus igjen. Så jeg får spille av en liten snutt hver dag fremover nå.

DAP er handlet inn og satt i kontakten, faktisk føler jeg at han har vært roligere enn ellers de siste dagene etter at jeg satte den opp. Så den funker happy5
Til nyttårsaften har jeg også fått angsdempene tabletter av veterinæren så jeg håper at det kan hjelpe noe.
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 21 2010, 19:49

Supre linker happy6 veldig greit å få øvd litt! India la seg ned for å sove, så det lover godt happy3

Så dumt at Gibson reagerte sånn da, Monica! Men nå kan du jo øve litt hver dag, så kanskje det kan hjelpe litt. Bra at du ser effekt av DAP'en iallefall! Krysser fingrene for at det går greit på nyttårsaften!
Til Toppen Go down
IdaCharlotte

IdaCharlotte


Antall Innlegg : 228
Join date : 23.06.2009
Age : 29
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 21 2010, 20:05

Som nyttåraften i fjor lå lotta og sov. og følte me rakettan:P nu sover hoooo ogsåVery Happy
wheaten valpan syns det hva spennanes. dem gikk til høytaleran (kobla pcen opp t høytaleran) å sku se ka det rare lydan vax)
Til Toppen Go down
http://www.siennalotta.webs.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 21 2010, 20:10

Testet ut her, og nå reagerte ikke Scot. Løftet litt på det ene øret, men så fortsatte han med Kongen sin happy5
Vi skal trene litt på slike lyder litt hver dag fremover, så får vi se hvordan det går på nyttårsaften.
Vi får besøk av flere som er redd for hunder i tillegg, så det kan bli en interessant kveld lalala2
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyOns Des 22 2010, 10:25

Her er en som dere kan teste ut, mye smell og mye knittring, vare ca 15 minutter. https://www.youtube.com/watch?v=3mR6Jjh8E1M

Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyOns Des 22 2010, 10:41

Jeg passer Albin nå, og ettersom Blaze og Albin skal feire nyttår sammen, så var det greit å sjekke reaksjonene dems. Blaze brydde seg ikke i det hele tatt egentlig, akkurat som forventet. Og Albin løftet bare på huet, ikke mye reaksjon der heller.

Er glad for å ha en hund som ikke er redd smell og hyl i det minste da, hehe.
Og godt er det å kunne sende ifra seg bikkja til Arne og Kristine pass på nyttårsaften, uten å være redd for at bikkja er kjemperedd Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyFre Des 24 2010, 12:08

Bra at så mange av dere er så heldige å ha hunder som ikke viser noen reaskjon happy3

Jeg er veldig usikker på hva som er det beste og tenkte jeg kan spørre om dere har råd.
Jeg har 3 dager spillt av litt lyd, men det har vært minimalt og veldig lav lyd. Igår spilte jeg kansje ikke mer enn 15 sek, med musikk i bakgrunnen og så lavt at jeg så vidt kunne høre lyden selv. Gibson reagerte med å gå å gjemme seg og ble veldig redd. Etter dette var han slik et par timer, gjemte seg for den minste lyd. Til og med musikk eller tv lyd.
Så gikk vi ut noen timer og han lå i buret og slappet av. Da vi kom hjem igjen var han glad for å se oss og var med ut på en luftetur. Oppførte seg normalt. For å så bli veldig redd når vi kom inn å satte på tven. Vi la oss for natten og håpet at han skulle være normal igjen da vi stod opp etter at han haddfe fått en god natt søvn.
Når vi stod opp idag staret dagen med godt humør og vi gikk ut å lekte i snøen i en time. Han storkoste seg og så ut til å ha det bra.
Så når vi kom inn igjen ble han like rar som igår. Reagerte uten videre bare av at tven stod på askepott. Løp inn på rommet og gjemte seg under senga. Jeg er usikker på hva som er det beste å gjøre i situasjonen.
Jeg har hørt at hunden skal få lov å gjemme seg og at man ikke skal trøste den. Men skal han virkelig få lov å gå inn i den tilstanden å gjemme seg for dagligdagse lyder som han er vandt til? Jeg er så usikker.
Vi har prøvd å avlede med altslags og det funker litt men ikke hele tiden.

Han går inn ikke inn i den verste transen jeg har sett. Det har vært verre på nyttår da han har blitt helt ukontaktbar og ikke vil ha godbiter eller oppmerksomhet. Nå klarer vi innimellom å avlede ham med godbiter.

Dette er så klart noe som bekymrer meg veldig. Jeg er veldig lei meg idag fordi jeg vet at om dette utvikler seg så har han det ikke godt og kan ikke leve med det no0
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyFre Des 24 2010, 18:48

Huff, så trist at han reagerer sånn. sad3 Høres ut som han først har blitt redd for lyden du har spilt av, også har han gjennomgått en sensitisering etterpå, dvs at han blir med følsom for lyden, noe som dessverre fort kan skje dersom hunden reagerer kraftig på noe og blir stressa av det. At angsten øker er normalt når denne prosessen er i gang og særlig dersom opplevelsen skjer gjentatte ganger på kort tid. At han også begynner å reagere på andre lyder og til og med bare ved å være i rommet hvor han først ble ekponert for stimuliet (lyden av rakettene) er også typisk i en sensitiseringsprosess. Og det som er så fælt er at det ofte skjer så fort at vi ikke alltid klarer å henge med i svingene selv, og da føler man seg hjelpesløs og ikke minst er det fælt å se atr hundene blir så redde.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke utsatt han for rakettene på noen dager, rett og slett fordi en sensitiseringsprosess er vanskelig å snu dersom man utsetter hunden for opplevelsen gjentatte ganger på kort tid og tipper over selv om ikke det er intensjonen. Det er, som du jo egentlig har beskrevet, større sjanse for at ting forverrer seg. Det er jo selve stimulien som trigger prosesssen i å gå sin gang (forverres). Å få ham til å habituere på raketter nå når han er såpass følsom for lyd i det store og det hele, tror ikke jeg at jeg ville satset på å få til når situasjonen er som den er akkurat nå, og nyttårsaften bare er en uke unna.

Jeg ville heller latt han få litt fred og ro, men prøvd med TV og sånt når han er opptatt med noe og da med lav lyd. Og i stedet for å skru lyden litt og litt høyere, så ville jeg forsøkt å vise ham at når han mestrer litt lyd, så belønnes han med at lyden forsvinner mer. Det blir litt som at dersom hunden er redd for skudd, og du lar skuddene komme nærmerer og nærmerer, så er det hele tiden en påkjenning for hunden (hvis hunden syns det er skummelt, alstå, samt at det er lett for å øke litt for mye, og da er skaden så stor). Dersom du derimot av og til lar skuddene komme lengre unna, så får hunden av og til sjansen til å oppleve at det ikke bare blir verre og verre. Man har liksom litt mer tabbekvote da, enn hvis man hele tiden balanserer på kanten med å ta lyden høyere og høyere. Også syns jeg det er lettere å lese hunden dersom man gjør det sånn, for da får man se om man får en tydelig respons når hunden får mindre påkjenning innimellom også (kanskje det da blir lettere å se hvor redd hunden eventuelt er). Bare sånn at man ikke ser seg blind på hundens reaksjoner om du skjønner.

Jeg ville også tatt kontakt med veterinær og fått angstdempede medisiner til ham som du kan bruke på nyttårsaften. Det fins medisiner som ikke virker inn på hjernen (hunden blir ikke sløv i kroppen), kun på selve angsten.

Dersom han ser ut til å være glad og fornøyd ute, ville jeg prøvd å ta en radio med ut og hatt den på mens dere lekte. Men vær obs slik at dere ikke utsetter han for altsor høy lyd til og begynne med. Dersom han viser tendenser til å melde seg ut av leken, gå tilbake noen skritt, sett lyden lavere på og lek med han. Avslutt når han har det gøy. Deretter kan du forsøke å leke ham inn, mens lyden er på.

Det du også kan gjøre er å benytte lyden som en betinget forsterker. Ha lyden på i ett til to sekunder, og belønn i det sekundet du skrur av lyden (må sikkert være to personer å gjøre dette slik at man får god timing). Gjør dette gjentatte ganger (men selvsagt ikke med lyden så høyt at han føler behov for å gjemme seg, men om han syns det er litt ubehagelig, så gjør det ingenting). Målet er å få lyden til å bli en positiv ting fordi det er den som er signalet for at en belønning er på vei.

Som du sier, så er det viktig å ikke trøste. Da bekrefter du bare at dette er skummelt. Men å belønne og å trøste er to forskjellige ting (det går ikke an å belønne frem redsel, men det går an å forsterke redsel ved å trøste) og hundene, som oss, merker forskjellen på belønning og trøst.

Håper dere klarer å snu sensitiseringen til gutten og at han og dere får en god jul videre! therethere
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyLør Des 25 2010, 01:26

Tusen takk for så utfyllende svar, det setter jeg veldig stor pris på!

Dette var mange gode tips og jeg tror det er lurt som du sier å ikke utsette ham for noe mer fyrverkeri lyder på noen dager. Men prøve forsiktig med de andre tingene som han også reagerer på nå.

Jeg har kjøpt angstdempende medisiner hos veterinæren så jeg har klar til nyttår. Jeg ga ham en tablett idag når det toppet seg helt. Han var jo helt nervevrak og jeg hadde så vondt av ham. Det virket som om han hadde god effekt av den, og at ting ble litt letter da. Han har vært med på julefeiring hos foreldrene mine, og bare en gang løp han for å gjemme seg. Ellers passte jeg på at han også fikk nok hvile når vi var der slik at ikke det skulle komme på toppen av det andre.

Hva mener du i forhold til at han gjemmer seg for alle lydene?
Skal vi late som ingenting, la ham gå å gjemme seg og komme frem av seg selv når han er klar.
Eller skal vi forsøke kommandere han til å legge seg ned på plassen sin?
Eller forsøke å avlede ham med lek/godbiter.

En fortsatt god jul videre til deg også sidehug





Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyLør Des 25 2010, 18:59

Bare hyggelig å hjelpe. happy3 Finnes mange ulike måter å gå frem på, og du må jo gjøre det du føler er riktig. Jeg har tro på disse metodene fremfor f.eks. flooding (utsette hunden for stimuliet de er redd for helt til de slutter å reagere eller i verste fall "gir opp"/blir apatiske). Flooding syns jeg i slike situasjoner både er slemt (en utrolig tøff belastning) samtidig som at det kan gjøre ting mye, mye verre og den risken er stor å ta.

Når han gjemmer seg ville jeg, så langt det lar seg gjøre, avledet med lek og godbiter eller annet som han responderer på. Prøv å unngå at han kommer dithen at han føler behov for å gjemme seg. Dersom han gjemmer seg og man lar ham være, kan det hende han ligger og bygger opp angsten, så tror at det kan være lurt å avlede og få ham bort fra gjemmestedet sitt samt minske belastningen (lyd etc).

Fint at han responderer så bra på medisinen i alle fall! happy3 Og hvile er nok veldig viktig for ham. Prøve å gjøre dagen mest mulig normal.

Krysser fingrene for at ting går i riktig retning fremover! sidehug
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 28 2010, 00:34

Uff, så leit at Gibson er så redd Monica. sad3 Olivia (min forrige hund) var utrolig redd for fyrverkeri, hun reagerte på samme måte som Gibson. På sine gamle dager hadde hun svakt hjerte, så jeg turde ikke annet enn å gi henne beroligende midler som jeg fikk av veterinæren på nyttårsaften - jeg var rett og slett redd hun skulle stryke med dersom hun ble utsatt for et så stort stress som fyrverkeri var for henne. Desverre synes jeg ikke at de beroligende hadde noen særlig effekt på henne - en liten anelse bedre var det kanskje, men hun var fortsatt utrolig redd. Men hun kom seg nå alikevel helskinnet gjennom nyttårsaften, da... wink3 Vi får håpe at de beroligende har større effekt på Gibson! Lykke til! happy3
Nadira var ikke redd på nyttårsaften i fjor - hun reagerte ikke når jeg spillte av lydklippene med fyrverkeri heller, så jeg får håpe at nyttårsaften går like lett forbi i år. happy3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 28 2010, 23:31

Maria skrev:
Bare hyggelig å hjelpe. happy3 Finnes mange ulike måter å gå frem på, og du må jo gjøre det du føler er riktig. Jeg har tro på disse metodene fremfor f.eks. flooding (utsette hunden for stimuliet de er redd for helt til de slutter å reagere eller i verste fall "gir opp"/blir apatiske). Flooding syns jeg i slike situasjoner både er slemt (en utrolig tøff belastning) samtidig som at det kan gjøre ting mye, mye verre og den risken er stor å ta.

Når han gjemmer seg ville jeg, så langt det lar seg gjøre, avledet med lek og godbiter eller annet som han responderer på. Prøv å unngå at han kommer dithen at han føler behov for å gjemme seg. Dersom han gjemmer seg og man lar ham være, kan det hende han ligger og bygger opp angsten, så tror at det kan være lurt å avlede og få ham bort fra gjemmestedet sitt samt minske belastningen (lyd etc).

Fint at han responderer så bra på medisinen i alle fall! happy3 Og hvile er nok veldig viktig for ham. Prøve å gjøre dagen mest mulig normal.

Krysser fingrene for at ting går i riktig retning fremover! sidehug

Det ser ut som at ting går i riktig retning. Selv om jeg ser ting tar tid.
2 juledag la han seg helt inni meg for å få kos, men fant ut etter noen sekunder at det ikke passet alikevell og da flekket han tenner til meg Ble så klart lei meg, men han er ikke seg selv.
Så jeg ga bare beskjed at han kunne legge seg på sin egen plass heller.
Igår var jeg hos veterinæren bare for å høre om vi kan gi mer medisiner på nyttårsaften og vi ble enige om at jeg skal gi 3 tabletter. Håper det kan hjelpe litt. Så kjøpte jeg DAP halsbånd også. I tillegg til den vi har i stikk kontakten. Jeg skal på nattevakt og er ikke hjemme når det verste står på... Men Henning snakker om å ta Gibson med seg i bilen og kjøre et stykke så det ikke er like mye smell rundt.

Idag har han vært litt mer lik seg selv, har ikke gått for å gjemme seg en eneste gang. Men han er fortsatt usikker når jeg tar frem den lille pcen (som lyden kom fra de andre dagene), men ikke så galt at han går å gjemmer seg.
Han sover myyye så han er nok sliten, og vi gir ham så mye ro som mulig.


Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTir Des 28 2010, 23:32

Gry skrev:
Uff, så leit at Gibson er så redd Monica. sad3 Olivia (min forrige hund) var utrolig redd for fyrverkeri, hun reagerte på samme måte som Gibson. På sine gamle dager hadde hun svakt hjerte, så jeg turde ikke annet enn å gi henne beroligende midler som jeg fikk av veterinæren på nyttårsaften - jeg var rett og slett redd hun skulle stryke med dersom hun ble utsatt for et så stort stress som fyrverkeri var for henne. Desverre synes jeg ikke at de beroligende hadde noen særlig effekt på henne - en liten anelse bedre var det kanskje, men hun var fortsatt utrolig redd. Men hun kom seg nå alikevel helskinnet gjennom nyttårsaften, da... wink3 Vi får håpe at de beroligende har større effekt på Gibson! Lykke til! happy3
Nadira var ikke redd på nyttårsaften i fjor - hun reagerte ikke når jeg spillte av lydklippene med fyrverkeri heller, så jeg får håpe at nyttårsaften går like lett forbi i år. happy3

uff ja det er ikke noe kjekt. Godt at Nadira ikke reagerte, håper det fortsetter slik!!
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyOns Des 29 2010, 12:00

Uff, så fælt at Gibson reagerer så kraftig. sad3
Ser du har fått mange fine tips fra Maria så jeg håper dere finner en løsning som funker for dere, og ikke minst for Gibson. Å ta ham med bort fra de værste smellene på nyttårsaften synes jeg høres ut som en god idé. Lykke til. sidehug
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyOns Des 29 2010, 13:40

Hver fredag går det noe som heter naturtelefonen i radioen på nrk møre og romsdal, der kan lytterne kan ringe inn og fortelle historier og stille spørsmål til vetrinær Olaf Birkeland. En innringer som ba om råd ang hunden sin som var livredd fyrverkeri, fikk det rådet å ta med hunden ut (selvfølgelig i bånd) når det sto på som verst.Han mente at dette var det beste for redde hunder og at reaksjonen da ble betydelig mindre eller at hunden rett og slett ikke reagerte i det hele tatt.....(?)
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyOns Des 29 2010, 14:36

Ann-Helen skrev:
Hver fredag går det noe som heter naturtelefonen i radioen på nrk møre og romsdal, der kan lytterne kan ringe inn og fortelle historier og stille spørsmål til vetrinær Olaf Birkeland. En innringer som ba om råd ang hunden sin som var livredd fyrverkeri, fikk det rådet å ta med hunden ut (selvfølgelig i bånd) når det sto på som verst.Han mente at dette var det beste for redde hunder og at reaksjonen da ble betydelig mindre eller at hunden rett og slett ikke reagerte i det hele tatt.....(?)
Det er jo ett forsøk på flooding; utsette hunden for stimuliet i (veldig) stor grad og satse på at hunden slutter å reagere på det. Flooding er jo svært omdiskutert da det kan gjøre stor skade dersom hunden ikke floodes (da sensitiseres den jo bare enda mer), i tillegg viser det seg at flooding ofte gir kraftige tilbakefall. Jeg ville ikke satset på en slik fremgangsmåte dersom jeg hadde en ekstremt redd hund, og jeg ville i alle fall ikke anbefalt det til andre siden det i verste fall kan gjøre veldig stor skade. Det er utrolig vanskelig for de fleste av oss å lese en hund såpass godt at vi klarer å se når de ulike prosessene starter og hvilken prosess som egentlig pågår hos hunden. Derfor har jeg en formening om at det beste er å gjøre ting slik at en gjør minst mulig skade dersom det skulle gå galt. Men det er meg, da. Fyrverkeri - linker 723324

For noen (muligens veldig mange?) hunder så vil jeg tro at det å utsettes for både lyd og lysglimt vil være mye verre enn å bare utsettes for lyden. Det blir som å fylle på med ulike stimuli som er skremmende/nytt, og til slutt renner begeret over. Å skjerme hundene mest mulig tenker jeg er det beste - i alle fall kan man ikke gjøre større skade om en satser på en slik fremgangsmåte.

Vi hadde forøvrig en dobermann for noen år siden som ikke var spesielt redd for fyrverkeri, men han hadde ett stort behov for å ha kontroll over hva som smalt (kombinert med at han nok syns det var en smule skummelt), så han løp fra vindu til vindu og bjeffet mot det som smalt. Når han var ute derimot, så slo ikke dette kontrollbehovet ut hos han, så på han fungerte det bra å være ute fremfor inne. Men han var jo så lite berørt av fyrverkeriet at når han så godbiter og leken sin, så var klar for trening, og smellene var glemt med det samme. En hund som er ordentlig redd blir for belastet til å både trene, spise godbiter og leke, så man må jo se an den enkelte hund. Også kommer det jo an på hvor i landet man er, selvsagt. I distriktene er det jo minimalt med fyrverkeri sammenlignet med i store byer, og det er klart at det vil være en større påkjenning for hundene jo mer fyrverkeri det er rundt dem.

Vet at i Tromsø er det endel hundeeiere som tar hundene i bilen og kjører inn i ett parkeringsanlegg i fjellet. Her er det ikke antydning til lyd fra fyrverkeriet, så da får hunden ro og fred når det står på som verst. Fyrverkeri - linker 557338 Skulle vært slike muligheter overalt! Fyrverkeri - linker 332565
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyOns Des 29 2010, 14:47

Ann-Helen skrev:
Hver fredag går det noe som heter naturtelefonen i radioen på nrk møre og romsdal, der kan lytterne kan ringe inn og fortelle historier og stille spørsmål til vetrinær Olaf Birkeland. En innringer som ba om råd ang hunden sin som var livredd fyrverkeri, fikk det rådet å ta med hunden ut (selvfølgelig i bånd) når det sto på som verst.Han mente at dette var det beste for redde hunder og at reaksjonen da ble betydelig mindre eller at hunden rett og slett ikke reagerte i det hele tatt.....(?)

Dette ville jeg aldri gjort mot en redd hund. For hver hund det tilsynelatende går bra for (sannsynligheten for at de blir mer apatiske av redsel enn at de kureres, er dessverre stor) har man en haug som blir mange ganger verre og så har problemet eskalert voldsomt. Det syns jeg er rett og slett slemt sad3 Jeg har høydeskrekk og jeg skal love at ingen får meg i fallskjerm med det første... om noen sinne... Det har ingenting med desensitivisering å gjøre.

En livredd hund ville jeg tatt med et sted med total skjerming om mulig. For noen kan det hjelpe at man er sammen, oppfører seg som en normal dag og ikke gjør noe stort ut av det (ikke slukke lysene og fjerne all lyd for best effekt...). Godbiter er alltid godt å ha, men en hund som er altfor redd vil ikke ta dem imot. I verste fall er det medisiner, men da MÅ det være medisiner som virker angstdempende og ikke bare demper reaksjonene. De siste kan gjøre vondt verre, siden hunden er like redd, men ikke klarer å reagere (noe som i seg selv er skremmende).
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTor Des 30 2010, 17:40

Her i huset er det ikke noe stress å hente når jeg spiller av lydklippene - håper hun er like avslappet på nyttårsaften. happy6

Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTor Des 30 2010, 17:53

Hihi, så herlig. Fyrverkeri - linker 576514 Sånn har vi det her også, og det er jammen meg godt, for ingenting er så fælt som å se redde hunder. Fyrverkeri - linker 626389
Jeg skal passe en whippet (verdens herligste Fyrverkeri - linker 627910 ) fra og med i morgen, og hun er bare 7 mnd, så jeg er spent å se hvordan hun tar det. Hun løfter på hodet og lytter når man spiller av lyd fra fyrverkeri, og det lover jo godt at hun bare gjør det, men det blir jo litt annerledes når lyden kommer utenfra og er mer intens, så jeg er forberedt på mer reaksjon. Men håper hun tar det på strak arm. Fyrverkeri - linker 557338 Hun har tatt alt annet i livet på strak arm frem til nå, så jeg tipper egentlig at superjenta fortsetter med det. Fyrverkeri - linker 332565
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTor Des 30 2010, 18:15

Jeg er utrolig glad for å ha en hund som ikke reagerer jeg også - den forrige hunden min var LIVREDD og nyttårsaften var en grusom dag for både henne og meg. Jeg håper hvertfall at Nadira ikke reagerer - som du sier så er det jo forskjell på når man spiller av lyder på dataen og når lyden kommer utenifra... Men hun var rolig i fjor (da var hun 6 måneder gammel), så jeg håper og tror at vi har oddsene på vår side for en rolig nyttårsaften i år også. happy3 Lykke til med Whippet-jenta, vi får håpe at roen til din hund smitter over på henne. happy6
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTor Des 30 2010, 18:23

Jeg befinner meg akkurat nå på hytta, og var nettopp ute en tur med Cola, og jammen er de begynt med fyrverkeri allerede nå. Vi hørte smellene, men så ingenting. Cola er nå 10 mnd og hun har fra hun var 8 uker vert med å bygget hytte, så hun er så og si oppvokst under spikerpistolen. Hun reagerer overhode ikke. happy5

Likevel...vi tar ingen sjanse, men holder oss inne i morgen, og blir her på hytta som ligger mer tilbaketrukket enn i byen der det er masse raketter.
Det blir laaang tur i morgen formiddag og gode tyggebein innendørs i morgen kveld. happy6
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTor Des 30 2010, 22:20

I år er hundene med mine foreldre på hytten i hemsedal. Er et hyttefelt, så noen raketter blir det nok.

Blir spennende å se i år om de reagerer mindre enn de har pleid, nå som den ekstremt skuddredde BCen vår ikke lever mer.
Tidligere år har vi hatt noen dverger som bare ligger i sofaen som om ingenting har skjedd helt fra start, mens noen har bjeffet litt i starten. Alle dvergene har roet seg fint relativt kjapt. happy3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker EmptyTor Des 06 2012, 10:52

I og med at jeg har en puddelgutt som skal oppleve sin første nyttårsaften i år, så er jeg i gang med fyrverkeriforberedelser og kom på denne tråden som jeg startet for ett par år siden. Jeg bruker youtube og spiller av videoer med nyttårsraketter titt og ofte for at puddelgutten skal venne seg til hyl og smell og jeg anbefaler alle andre til å venne hundene til lyden før den store dagen. Fyrverkeri - linker 557338 Selv hunder som har opplevd nyttårsaften tidligere kan ha godt av en oppfriskning. Selv om det har gått bra tidligere år, så kan diverse puberteter og opplevelser gjennom året bidra til at hundene er blitt mer sensitiv enn sist, så jeg syns alltid det er greit å sjekke at hundene er komfortable rundt lyden av raketter.

Husk bare å starte med lav lyd og med TV eller musikk på i tillegg slik at lyden ikke blir for framtredende de første gangene. Opptre normalt slik at hundene ikke merker på deg at "her er det noe muffens" og spill av noen få minutter nå og da. Very Happy

Linker til videoer i første innlegg og kom gjerne med andre linker dersom noen har noen linker til gode fyrverkerivideoer.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Fyrverkeri - linker Empty
PosteTema: Re: Fyrverkeri - linker   Fyrverkeri - linker Empty

Til Toppen Go down
 
Fyrverkeri - linker
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Oppdatering av linker
» NY!!! hjemmeside. SEND LINKER!!
» Hvem vil dele linker?
» Linker til nettbutikker med hundeutstyr

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: