Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Bronsemerke

Go down 
+3
Nina (Kennel Dijontoma)
Marita
Anne&Denniz
7 posters
AvInnlegg
Anne&Denniz

Anne&Denniz

Antall Innlegg : 197

Bronsemerke Empty
PosteTema: Bronsemerke   Bronsemerke EmptySøn Nov 28 2010, 18:15

Jeg leker litt med tanken på å prøve å ta bronsemerket etter hvert for å ha et mål å trene mot. Synes det virker som en grei lydighetsprøve å begynne med men har ikke vært å sett noen selv så er egentlig litt usikker på hvordan det funker. Vi har kommet et lite stykke på vei med øvelsene men jeg er usikker på det med tannvisning, hva gjør de da? Bruker de å åpne hele munnen og se på jeksler og alt? Eller løfter de bare på leppene og ser på de fremste tennene? Og hilser de på hunden først? Noen som har noen fine tips til å trene på det?
Og hvor gammel er det vanlig at hundene er når man tar denne prøven? Ellers er det bare å slenge ut andre tips og erfaringer for jeg er helt ny innenfor dette med konkurranser og prøver i hundesport men har en valp som suger til deg det meste for tiden og da er d så morsomt å trene happy5

Til Toppen Go down
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptySøn Nov 28 2010, 18:19

den gangen jeg gikk på kurs og vi skulle trene på tannvisning gikk instruktøren bare bort til hunden, hilste kort på den og kikket på de fremste tennene. Det er jo for at man skal se at hunden tåler håndtering - ikke for å telle tenner wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptySøn Nov 28 2010, 18:25

På tannvisningen sitter hunden i utgangsstilling og så kommer dommeren bort og hilser på eieren, spør om hunden er tilgjengelig og sjekker tennene dens... Når de sjekker tennene er det litt forskjellig hva de gjør, men det er aldri no mer enn å løfte på leppen, noen holder bare raskt rundt skapftet på hunden e.l også...poenget er jo ikke å faktisk sjekke tennene, kun å se om hunden tolererer det/er tilgjengelig... happy3 Jeg pleier å trene på det på alle hundene fra de kommer i hus ved at de når de har lært sitt og vent på maten får tennene sjekket før de får "vær så god" og kan spise, ved at jeg stadig tar dem rundt skaftet og i munnen og belønner dem osv...da gjør du den liksom litt immun mot det...

Bronsemerket er morsomt å ta og det går jo stadig bronsemerkekurs der man jobber med alle momentene opp mot prøven, morsomt kurs å være med på...! happy3 Det er bare å jobbe på, om du er usikker på momentene så ligger de på NKK sine sider, kan evnt skrive de inn her om du ikke finner dem, men det er stort sett det samme som LP1, minus hinderet og enkeltdekk istedet for fellesdekk. happy6 Har selv tatt prøven med min blinde hund, og skulle gjerne vært igang med de to andre også om jeg bare hadde hatt tid nå...absolutt til å anbefale, moro for hund og eier å ha et felles og absolutt overkommelig mål å jobbe mot...! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptySøn Nov 28 2010, 18:38

Hunden skal være i utgangsstilling, gi da gjerne en bli kommando hvis den kan dette. Dommer/ medhjelper etc. står noen meter foran ekvipasjen og spør om disse er klare. Når man da svarer ja, går dommer bort og hilser på eier( kort håndtrykk) for så å se på tennene. De bare løfter på "leppene" og hunden skal ikke åpne munnen. I inntreningen av dette kan man være kjapp med å gi bodbit etterpå så fremt hunden sitter stille. Evt også medhjelper kan gi. Hvis du trener alene, sett hunden i utgansstilling, gi bli kommando, gå så ifra og stell deg foran hunden. Så går du tilbake til hunden på motsatt side som du gikk ifra, ser på tennene og kan belønne med lek eller godbit. Litt avhengig av hvordan din hund er på tannvisning og hvor langt dere har kommet på lydigheten selvsagt. Du kan jo også se på de ved en bli kommando, det viktigste er at han ikke løfter på rompa.

Sist endret av Stretto den Søn Nov 28 2010, 18:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptySøn Nov 28 2010, 18:40

Og lykke til videre med treningen happy5
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Anne&Denniz

Anne&Denniz

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptyMan Nov 29 2010, 09:05

Tusen takk for svar! Bronsemerke 332565

Lurer også litt på hva utgangsstilling er Embarassed (skjønner jo at han skal sitte men er d på en spesiell plass på banen eller noe?)
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptyMan Nov 29 2010, 10:59

Vi har også lyst til å ta bronsemerket. Masse lykke til happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Maiken

Maiken

Antall Innlegg : 1150

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptyMan Nov 29 2010, 11:05

Anne&Denniz skrev:
Tusen takk for svar! Bronsemerke 332565

Lurer også litt på hva utgangsstilling er Embarassed (skjønner jo at han skal sitte men er d på en spesiell plass på banen eller noe?)

Utgangstilling er når hunden kommer inn på din venstre siden og sitter med skuldrene/hals mot ditt kne..
Den kan enten gå rundt deg eller ta en bue på din venstre side for å komme dit. Viktig om du har planer om å konkurrere videre er at hunden alltid sitter rett -ikke tillat skjeve innsitter happy3

Dette er klasse to, men du ser de gangene Trayan kommer og setter seg ved siden av meg eller i starten av en øvelse -da sitter han i utgangsstilling wink3 Litte enklere å vise med film happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Anne&Denniz

Anne&Denniz

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptyMan Nov 29 2010, 13:28

ElinK skrev:
Vi har også lyst til å ta bronsemerket. Masse lykke til Bronsemerke 332565

Takk og ditto Bronsemerke 103536 Nå må jeg bare henge i når jeg har sagt til alle at vi skal gjøre d Bronsemerke 83137

Maiken skrev:
Utgangstilling er når hunden kommer inn på din venstre siden og sitter med skuldrene/hals mot ditt kne..
Den kan enten gå rundt deg eller ta en bue på din venstre side for å komme dit. Viktig om du har planer om å konkurrere videre er at hunden alltid sitter rett -ikke tillat skjeve innsitter Bronsemerke 557338

Åja, d har vi trent på Bronsemerke 557338 Er kanskje d samme som på plass? Skal prøve å være ekstra nøye med at han sitter riktig Bronsemerke 332565

Maiken skrev:
Dette er klasse to, men du ser de gangene Trayan kommer og setter seg ved siden av meg eller i starten av en øvelse -da sitter han i utgangsstilling Bronsemerke 723324 Litte enklere å vise med film Bronsemerke 557338

Skulle d være en link her eller... Bronsemerke 161723 Takk for fine svar! Er så greit å kunne spørre her inne for dere er så hjelpsomme Bronsemerke 102756
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken

Antall Innlegg : 1150

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptyMan Nov 29 2010, 13:56

Anne&Denniz skrev:
ElinK skrev:
Vi har også lyst til å ta bronsemerket. Masse lykke til Bronsemerke 332565

Takk og ditto Bronsemerke 103536 Nå må jeg bare henge i når jeg har sagt til alle at vi skal gjøre d Bronsemerke 83137

Maiken skrev:
Den kan enten gå rundt deg eller ta en bue på din venstre side for å komme dit. Viktig om du har planer om å konkurrere videre er at hunden alltid sitter rett -ikke tillat skjeve innsitter Bronsemerke 557338

Åja, d har vi trent på Bronsemerke 557338 Er kanskje d samme som på plass? Skal prøve å være ekstra nøye med at han sitter riktig Bronsemerke 332565

Maiken skrev:
Dette er klasse to, men du ser de gangene Trayan kommer og setter seg ved siden av meg eller i starten av en øvelse -da sitter han i utgangsstilling Bronsemerke 723324 Litte enklere å vise med film Bronsemerke 557338

Skulle d være en link her eller... Bronsemerke 161723 Takk for fine svar! Er så greit å kunne spørre her inne for dere er så hjelpsomme Bronsemerke 102756

Hehe, ja dte skulle være en link happy4 Her er den: http://www.vimeo.com/8992915 happy3
Er det samme som på plass ja wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Annja

Antall Innlegg : 149

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke EmptyMan Nov 29 2010, 18:52

heisan

anbefaler deg å gå inn på youtube og se hvordan programmet og øvelsene ser ut.
Canis har og mange fine snutter på hvordan lære inn.

Ellers så bruker jeg alltid å reklamere godt for LYDIGHETSTRENING I TEORI OG PRAKSIS når jeg holder lydighets kurs.¨
Der står alle øvelsene godt forklart og innlæringsveien..
Regner med denne boken blir revidert nå når det er kommet nye lp regler..

Lykke til i lp-ringen.
Til Toppen Go down
http://www.dogsport.weebly.com
Sponsored content

Bronsemerke Empty
PosteTema: Re: Bronsemerke   Bronsemerke Empty

Til Toppen Go down

Bronsemerke
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bronsemerke - Agility
» Beste hundeskole i Oslo for bronsemerke?
» Treningsvideo bronsemerke lydighet Balto