| Treningstips og baner AG | |
|
+10Gerd-Marit Hera Simira Blomst Marte Maiken Kinkade Marita Eva Lex 14 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| Tema: Treningstips og baner AG Fre Jul 10 2009, 19:32 | |
| Tenkte kanskje vi kunne ha en tråd hvor vi kunne komme med litt treningstips og banealternativer til å trene på. Ikke det at jeg er mer enn en skarve nybegynner da.. Men jeg har visst fått litt blod på tann etter kurset vi har gått nå. Det er bare såå moro når Lex fatter poenget og blir fokusert på meg og ikke de andre hundene. Han var bare skikkelig dyktig på trening igjen i går, han var rett og slett flinkere og mer konsentrert enn flere av BC som går konkurranser i høyere klasser.. Så for å vise hvor fornøyd jeg er med innsatsen så har jeg forsøkt å tegne opp de tre banene vi gikk i går. Banene var bygget ved siden av hverandre, og det var andre hannhunder som gikk i banene rett ved sidenav, og vi hadde ikke en eneste stikkav!!! Første bane gikk som en lek! Han var bare helt utrolig rå!! Ingen problemer i det heletatt med svingene her, selv jeg hang med.. :P Andre bane hadde Lex heller ingen problemer med, men jeg hadde litt små problemer med å huske hvor jeg skulle gjøre av meg under føringen mellom hunder nr 2 og nr 3, og mellom tunnellen og neste hinder. Ellers så gikk jo slalomen som en drøm!! Første gangen jeg har sett ham sette inn tempo og få den karakteristiske "hopp hit og dit stilen". Og siste bane ut hvor vi startet på i en possisjon hvor han ikke har sjans til å se hvor neste hinder er, men må stole blindt på min føring, gikk jo også som en drøm. Han er også utrolig dyktig til å følge føringer der hvor to hinder står på rekke, og han må tilbake i mellom før han tar neste helt skrått inntil vingen. Ja det var ett sammendrag fra vår trening i går! Dere andre som har vært på kurs i sommer har sikkert noen lure treningstips å komme med!! | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Jul 10 2009, 19:39 | |
| Flinke dere er! | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Jul 10 2009, 20:21 | |
| Må si jeg er imponert over at dere allerede har begynt å gå baner (ganske så lange også), men dere har kanskje holdt på litt lenger enn jeg har fått med meg Mulig det bare er jeg som tar det litt "babystepwise", men jeg ønsker å ha tilnærmet 100% hindersikre hunder før jeg raser i vei på en bane og må tenke handling i tillegg. Så blir nok en stund til vi kommer med noen baneforslag. (og så skulle jeg ønske det fantes AG-klasser uten slalåm ) | |
|
| |
Lex
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Jul 10 2009, 20:43 | |
| - Marita skrev:
- Må si jeg er imponert over at dere allerede har begynt å gå baner (ganske så lange også), men dere har kanskje holdt på litt lenger enn jeg har fått med meg Mulig det bare er jeg som tar det litt "babystepwise", men jeg ønsker å ha tilnærmet 100% hindersikre hunder før jeg raser i vei på en bane og må tenke handling i tillegg. Så blir nok en stund til vi kommer med noen baneforslag. (og så skulle jeg ønske det fantes AG-klasser uten slalåm )
Vi begynte å trene på Hundeklubben i fjor vår, men fikk ikke tatt klareringskurset på alle felthinderne (helgekurs) før i fjor høst. Etter det trente vi veldig lite på hundeklubben fordi Lex ikke klarte å konsentrere seg, han syntes det var kjedelig å hoppe ett og to hinder, og vente. Da var det mer interessant å bølle rundt å stikke av. Så etter det har vi bare trent hjemme i hagen til mor og far. Det kurset vi har gått på nå meldte jeg meg på mest for å se om jeg klarte å få litt mer kontakt når det ikke var så veldig mange hunder som på fellestreningene. Og jepp, det har gått over all forventning! Lex har ingen problemer med noen av hinderne, syntes alt er gøy, men jeg ville ikke banne på at han går inn riktig på slalomen helt enda... Forresten så skjønner jeg veldig godt den step by step treningen dere gjør, det er også helt sikkert mer pedagogisk riktig for hunden. Men ett sånt tilbud finnes ikke her, så jeg har bestemt meg for at det er "take it og leave it" for det tilbudet som de har her. Og da gjør vi ett forsøk! | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Lør Jul 11 2009, 20:29 | |
| Er sikkert flere med meg som ikke tar seg råd til å invistere i et ordentlig "hjul", så da har jeg følgende tips: kjøpte en stor badering på en lekebutikk i Sverige til den nette sum av 39 kr som jeg støtter opp med gjerdestolper kjøpt på Felleskjøpet (koster vel rundt en 100 lapp for 10 stk) Disse stolpene bruker jeg også til slalåm. Nå har jeg bare stappet ringen innimellom stolpene, men går fint ann å henge den opp i tau også, Sorry litt crappy bildekvalitet, men er ikke akkurat tatt med speilrefleks for å si det sånn | |
|
| |
Kinkade
Antall Innlegg : 2402 Join date : 13.06.2009 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Lør Jul 11 2009, 21:20 | |
| GENIALT!!! Det var jo en super ide!! Takk Marita | |
|
| |
Maiken
Antall Innlegg : 1150 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Hokksund
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Søn Jul 12 2009, 15:04 | |
| Såå flinke dere er!! Vi har heller ikke begynt noe særlig med baner enda, mye fremadsending og innlæring av slalom med oss om dagen, men han gjør skte men sikkert framskritt!! Begynner vidregående-kurs i slutten av august, blir spennende!! | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Ons Aug 19 2009, 19:10 | |
| Den som leter, den finner Så på canisforumet at Rusta (en svensk kjede a'la Europris) hadde rimelig AG-utstyr, og så var det tilfeldigvis en sånn butikk rett ved siden av hotellet vi bodde på i helgen Kjøpte ett hoppehinder og et hjul (forbannet at lønna ikke kommer før i morgen, hehe) og prisen - hold dere fast! tamttaratam.... 149 spenn per stk ulempen er at det er sånne pinner man må stikke ned i jorda, men nå har jeg fått Arnfinn til å lage hull i noen store treklosser, så får håpe det funker som "stativ" (hjulet er litt "pinglete", men hundene skjønner i allefall prinsippet...) | |
|
| |
Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Ons Aug 19 2009, 19:46 | |
| Åh, nå ble jeg inspirert dere!! Søren at jeg ikke skal være med på kurset i helgen Rusta er toppers!! | |
|
| |
Blomst
Antall Innlegg : 242 Join date : 13.06.2009 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Ons Aug 19 2009, 20:17 | |
| Jeg har de hindrene der jeg også De er kjøpt gjennom jobben da..hmm..Trixie i think? Og når jeg vil ha hinder uten pigger under bygger pappa. Geeenialt! I tillegg er de sammenleggbare så jeg får dem i bilen. Idag har vi faktisk trent hoppteknikk (flinke Anita som kommer på hva vi har lært! ) Iaf tips til de som vil trene hunden i hoppteknikk: Sett opp fire hinder på rad..rett strekke med godbitskål i enden. Mellom første og andre hinder skal det være 6 "fotspor" (skjønte dere den? Sett hælen foran tærne.) Mellom andre og tredje skal det være 7 steg. Og mellom tredje og fjerde skal det være 8 spor. Målet med denne øvelsen er å lære hunden å hoppe riktig da hunden må konse på avstand mellom hindrene. Vi slipper hunden mot godbitskåla slik at han hoppe helt selv mens vi holder oss litt i bakgrunn. | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Ons Aug 19 2009, 20:46 | |
| Den hoppeteknikken får jeg sette Nitro på. Han er jo helt IDIOT - beiner alt han kan og hopper LAAAAANGT og høyt. Der de andre hundene på samme størrelse tar et par galloppsprang i mellom er Nitro bare nedi og toucher, før han er over neste hinder Så får jeg han treningsvillig igjen kan det går unna... | |
|
| |
Blomst
| |
| |
Marita
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Ons Aug 19 2009, 22:09 | |
| | |
|
| |
Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Tor Aug 20 2009, 06:27 | |
| | |
|
| |
Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Tor Aug 20 2009, 06:34 | |
| Satser på en runde i Frognerparken når vi skal på tur der med jobben til uka. Ellers tror jeg Stovner hundeklubb har noen banetegninger liggende på nettsidene sine.
Vi har startsettet til Canis, og det holder lenge for vår del. Skal få laget en ring når vi flytter hjem igjen da. | |
|
| |
Hera
Antall Innlegg : 1526 Join date : 10.06.2009 Bosted : Molde
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Tor Aug 20 2009, 08:24 | |
| Oooo, smart Må til innkjøp når vi får egen hage | |
|
| |
Gerd-Marit
Antall Innlegg : 454 Join date : 14.06.2009 Age : 55 Bosted : Sandnes
| |
| |
Marita
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 15:04 | |
| Etter å ha stått på stedet hvil i en evighet med tanke på 2x2 slalåm har det endelig gått opp et lys :idea: Denne måten å trene inn slalåmen på ser ut som funker best for hunder med mye "motor" som er veldig gira på leker etc. (har prøvd å kaste godbitbag også, men det har ikke ønsket virkning) MEN på AG-kurset vi gikk sist hadde klubben satt på bøyler på slalåmen. Halleluja!!! Det er ikke bare enkelt det heller, for hundene må lære seg at de skal søke framover mellom pinnene og ikke hoppe over eller krype under, men når de har skjønt det er det jo bare moro ENDELIG har vi fått opp farten, og med godbitskål i enden blir fokuset flyttet framover istedetfor mot meg som fører, noe som igjen fører til mer selvstendig slalåm og fart framover. Sikkert en del motforestillinger mot dette også, men I LOVE IT!!! | |
|
| |
Hera
Antall Innlegg : 1526 Join date : 10.06.2009 Bosted : Molde
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 15:13 | |
| | |
|
| |
Blomst
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 15:51 | |
| | |
|
| |
Lex
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 16:43 | |
| Sånne bøyler bruker de på hundeklubben der vi trener også.. Fungerer veldig fint på Lex. (har ikke lagt ut noe om det, for regnet med at det ville komme litt motstand til det her inne.. ) | |
|
| |
Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| |
| |
Blomst
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 17:05 | |
| | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 17:06 | |
| - Fixa skrev:
- apropo bøyle, noen som har tips til å fikse/finne en bøyle man kan bruke forann felt på bom og møne?? Har en stk veldig hopp glad jente som har funnet ut at man skal raskt over disse og hoppe over felt på vei opp
'' Vet ikke om det finnes noe sånt, men du er jo da bare nødt til å trene felt, felt, felt, felt, felt... (du vet sikkert hvordan du trener det) Vi bruker pinner ved inngangen og nedgangen til bommen (en gjerdepinne på hver side av bommen) for at hunden skal lære at det skal rundt der slik at den ikke hopper opp/ned skrått og dermed misser feltet. Men må si jeg er imponert over at hunden din misser feltet på vei opp, særlig på mønet...
Sist endret av Marita den Fre Sep 04 2009, 17:08, endret 1 gang | |
|
| |
Blomst
| Tema: Re: Treningstips og baner AG Fre Sep 04 2009, 17:07 | |
| Forresten - hvilke feltadferder har folk? Hva syns dere fungerer best?
Lurer på om jeg skal lære inn løpende felt eller nesedutter på Circus? Twinki har 2 på og 2 av sånn egentlig, men begynt lære inn nesedutter på henne og da 2/2 funker litt sånn halvveis. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Treningstips og baner AG | |
| |
|
| |
| Treningstips og baner AG | |
|