Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 I hate to tell you I told you so...

Go down 
+27
Bodo Bäckmo
Gerd-Marit
Annja
Marianne
Karin Larsson
Ingrid Wesenberg
jeanette
Maiken
Maria
AH
Irene
Linn
Simira
Marte
Stian
Fanny
Caroline
Nettan
Bente
Julie
Cuthalion
Marita
Lex
Eva
Kinkade
Marion G
Rune Monsen
31 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
Cuthalion

Cuthalion


Antall Innlegg : 70
Join date : 03.06.2010
Bosted : Stockholm

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 01:11

Karin Larsson skrev:
Så man kan inte bara läsa ett protokoll och "se" hunden, utan det bästa är alltid att prata med uppfödaren/ägaren och naturligtvis träffa hunden. MH är ett verktyg och utvärdering.

Det där tycker jag är oerhört viktigt att komma ihåg när det kommer till enskilda individer. happy5
Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 10:53

Maria skrev:
Karin Larsson skrev:
Protokollen är omgjorda, så det beror på vilket protokoll som hunden har.
På moment Kontakt 1c kan man alltså inte se tex på hunddata vilket protkoll hunden har.

Att de ändrade protokollen har jag protesterat emot, då tex pinscher ofta får en 1:a där och som det är nu ser man inte skillnad på om hunden tog ett steg bak i kontakten eller morrar eller biter.
Inte bra, då det är en stor skillnad om hunden är noncalant och tar ett steg bak, eller är rädd och vill bita eller morra.

Så man kan inte bara läsa ett protokoll och "se" hunden, utan det bästa är alltid att prata med uppfödaren/ägaren och naturligtvis träffa hunden. MH är ett verktyg och utvärdering.

Ett tips som man lär sig mycket på är att gå på testa tester och se vad man själv tyckte om hunden och sen se vad hunden fick, då förstår man mer ( tycker jag). Men jag förstår att det kan vara svårt för er då jag uppfattat att ni inte har dessa tester. För att genomföra dessa tester så krävs utbildning, det finns många olika steg i kurserna beroende på vad man "vill" bli, detta varvat med praktik. Mycket givande, och även när man varvar raser så ser man hur andra raser fungerar, INTRESSANT!!

Karin
Vi har MH i Norge. happy6 Det vi ikke har er korninga, da må man over til Sverige . happy3

Har ni? Oj ursäkta jag har inte uppfattat det så.
Varför testar ni inte hundarna , alltså jag har uppfattat det som många norskar åker till Sverige och gör testet?
Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 11:05

Protokollen/schema, det finns alltså två olika.
Om man tittar på min hemsida, och o-kullen, så har av 6 valpar , 4 st gjorde på ett protokoll/ samma tillfälle, och Orizza gjorde det vid en annan tidpunkt och med ett "nytt" protokoll. Det är nästa lika, men inte riktigt.
Jag har även varit på MH efter orizza där de hade samma protokoll som de andra i kullen har, så det finns två olika protokoll.

Då jag frågade testledaren för jag blev förvånad över att Orizza "hamnade " i den rutan, så berodde det på att hon tog ett steg bak och tittade på publiken. Det var så hon gjorde vid kontakt av främlingar, hon är en mycket lungt hund och även noncalant,.

Men enligt beskrivaren skulle det vara i den ruta, då hon ej besvarade kontakten, alltså brydde sig inte.
Jag sa då att det är ju inte "så bra" tycker jag , då vi inte ser skilland om hunden :
-inte bryr sig
-morrar
-biter

För mig är det OTROLIGT viktigt att man kan se skillnad i dessa rutor, i mitt urval att leta hane, och natruligtvis även i min utvärdering mot mig själv som uppfödare.
Dock har jag sett och försöker alltid att se den hanen som jag tidigt är intresserad av live, och det har fungerat bra. Men natruligtvis är det inte alltid som du kan göra det.

Jag har även infromerat detta för rasklubben, då jag tyckte att det var viktigt.


Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Annja




Antall Innlegg : 149
Join date : 13.08.2009
Bosted : Mo i Rana

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 11:36

Jeg synes og det er mye motstand ift mentaltester.
Jeg tror det egentlig kommer av at mange synes det er skummelt fordi de ikke har kjenneskap til hva det er og hva hunden blir utsatt for.
Jeg har hører ofte spørsmålene: Enn hvis hunden min gjør en dårlig test?, da kan jeg ikke bruke den i avl. Nei, det kan hende!!

Så må en finne en definisjon på hva er en bra og dårlig test. og her må raseklubben komme inn.....

Jeg har holdt på med dobermann i 8 år nå og det har alltid vært en selvfølge å ta de ut på en eller annen form for test uavhengig hva jeg tror resultatet blir. Jeg vet at det hjelper oppdrettere i sitt avlsarbeid og det hjelper meg å se hva som FAKTISK ligger i hunden. Når en påfører hunden en rekke overrraskelses momenter i en bestemt rekkefølge og vanskelighetsgrad så får en det faktiske svare til slutt. f.eks hvor mye skal egentlig til for at min hund blir redd, biter, flykter osc. Eller hvor belastbar er den? SKuddfast? tilgjengelig? leken, reaksjon/avreagsjon osv og velger jeg da og ta hunden min ut i avl så vet jeg hva jeg skal være obs på når jeg velger hanhund. Å parre 2 hunder som bare har masse mot og reaktive, kan være vanskelig for en familie å takle. derfor må en velge kombinasjoner som innehaver flere ønskelig atferder og som kanskje er mer moderate. Alt har en sammenheng.

Jeg anbefaler egentlig alle å ta seg noen turer ut på klubbene som arrangerer MH og se hvordan beskrivningen er og hvordan de ulike hundene reagerer/avreagerer. det er vanskelig å lese seg til hvordan beskrivningen ser ut. Jeg har og bestillt boken om mentalitet: det kommer desverre ut der at dvergpinscher er en av rasene som gjør det dårligst på mentalebeskrivelsen. Så kan en tenke på ALLE de som ikke blir testet, jeg tror vi hadde kommet til å fått oss et sjokk da.

Problemet med å la enkelindivid(mennesker) bestemme hva som er en egnet avlshanne eller tispe er at vi alle har forskjellige meninger ut fra erfaring/faktisk kunnskap. Dermed får en et vidt spekter på hva som er bra og dårlige hunder.

Når det kommer til hunder som har fått A-koder så er grensen for hva dommerene tillater av en eller annen grunn veldig forskjellige. <I fjor var jeg på en utstilling der en hund var så redd dommeren at eieren måtte tviholde hunden sin og enda da mått hun kampe med den og til slutt glefset den etter dommeren når målestaven kom frem. Men den var jo så fin, og ble BIR. Og det mest skremmende var at ingen av dvergpinscher folket rundt meg reagerte.

Her MÅ raseklubben komme inn. Norsk kennel klubb er en organisasjon som jobber for å få best mulige hunder, men de trenger innspill fra raseklubbene som skal kjenne rasens sider aller best. Hvis klubben går inn og sier til kennel klubben at dette ønsker vi at dere slår hardt ned på, i en kombinasjon at flere begynner å bruke MH som avlsverktøy så tror jeg vi har forbedret rasen enormt de neste årene fremover.

Dere må ikke se på bare problemen, dere må se på hvordan vi kan gjøre rasen enda bedre og mer positiv i andres øyne. Vi alle vil ha åpne, sosiale og outgoing hunda.. Og det uannsett rase... Vi må alltid jobbe mot å få 100% fornøyde valpekjøperer og hundeeiere.

mvh Annja



Til Toppen Go down
http://www.dogsport.weebly.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 11:45

Karin Larsson skrev:
Maria skrev:
Karin Larsson skrev:
Protokollen är omgjorda, så det beror på vilket protokoll som hunden har.
På moment Kontakt 1c kan man alltså inte se tex på hunddata vilket protkoll hunden har.

Att de ändrade protokollen har jag protesterat emot, då tex pinscher ofta får en 1:a där och som det är nu ser man inte skillnad på om hunden tog ett steg bak i kontakten eller morrar eller biter.
Inte bra, då det är en stor skillnad om hunden är noncalant och tar ett steg bak, eller är rädd och vill bita eller morra.

Så man kan inte bara läsa ett protokoll och "se" hunden, utan det bästa är alltid att prata med uppfödaren/ägaren och naturligtvis träffa hunden. MH är ett verktyg och utvärdering.

Ett tips som man lär sig mycket på är att gå på testa tester och se vad man själv tyckte om hunden och sen se vad hunden fick, då förstår man mer ( tycker jag). Men jag förstår att det kan vara svårt för er då jag uppfattat att ni inte har dessa tester. För att genomföra dessa tester så krävs utbildning, det finns många olika steg i kurserna beroende på vad man "vill" bli, detta varvat med praktik. Mycket givande, och även när man varvar raser så ser man hur andra raser fungerar, INTRESSANT!!

Karin
Vi har MH i Norge. happy6 Det vi ikke har er korninga, da må man over til Sverige . happy3

Har ni? Oj ursäkta jag har inte uppfattat det så.
Varför testar ni inte hundarna , alltså jag har uppfattat det som många norskar åker till Sverige och gör testet?
Karin
Hvorfor det ikke testes kan jo bero på mange ting. Jeg kan tenke meg at noen ikke kjenner godt nok til MH som avlsverktøy, noen stoler ikke på testene, noen mener det ikke er nødvendig fordi de mener de selv klarer å vurdere hundenes mentalitet, noen sier de ikke får plass på MH (men samtidig avlyses MH`er i Norge fordi det er for få påmeldte...) osv.

At endel nordmenn drar til Sverige og tester er vel fordi de drar dit når resten av hundene i kullet til sin hund skal testes. De jeg kjenner til som har MH-testet hundene sine i Sverige fremfor Norge (ikke pinscher/dp) har gjort det fordi de vil se resten av hundene i kullet (da har hele kullet blitt testet samtidig, oppdretteren har vært svensk derav MH i Sverige) for å få ett bredt bilde av hva som ligger der.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 11:59

Marianne skrev:
Da er den bestilt fra Canis. Gleder meg til å lese den happy4
Da har du noe å glede deg til, ja!! wink3

Jeg reiser til Thailand på fredag ( excited ) og boka blir med i handbagasjen. Har lest den en gang, men skal begynne på runde nummer to. Få bøker jeg gidder å lese mer enn en gang, men denne er absolutt en av de bøkene som er verdt å lese flere ganger. happy6
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 12:01

Annja skrev:
Jeg synes og det er mye motstand ift mentaltester.
Jeg tror det egentlig kommer av at mange synes det er skummelt fordi de ikke har kjenneskap til hva det er og hva hunden blir utsatt for.
Jeg har hører ofte spørsmålene: Enn hvis hunden min gjør en dårlig test?, da kan jeg ikke bruke den i avl. Nei, det kan hende!!

Så må en finne en definisjon på hva er en bra og dårlig test. og her må raseklubben komme inn.....

Jeg har holdt på med dobermann i 8 år nå og det har alltid vært en selvfølge å ta de ut på en eller annen form for test uavhengig hva jeg tror resultatet blir. Jeg vet at det hjelper oppdrettere i sitt avlsarbeid og det hjelper meg å se hva som FAKTISK ligger i hunden. Når en påfører hunden en rekke overrraskelses momenter i en bestemt rekkefølge og vanskelighetsgrad så får en det faktiske svare til slutt. f.eks hvor mye skal egentlig til for at min hund blir redd, biter, flykter osc. Eller hvor belastbar er den? SKuddfast? tilgjengelig? leken, reaksjon/avreagsjon osv og velger jeg da og ta hunden min ut i avl så vet jeg hva jeg skal være obs på når jeg velger hanhund. Å parre 2 hunder som bare har masse mot og reaktive, kan være vanskelig for en familie å takle. derfor må en velge kombinasjoner som innehaver flere ønskelig atferder og som kanskje er mer moderate. Alt har en sammenheng.

Jeg anbefaler egentlig alle å ta seg noen turer ut på klubbene som arrangerer MH og se hvordan beskrivningen er og hvordan de ulike hundene reagerer/avreagerer. det er vanskelig å lese seg til hvordan beskrivningen ser ut. Jeg har og bestillt boken om mentalitet: det kommer desverre ut der at dvergpinscher er en av rasene som gjør det dårligst på mentalebeskrivelsen. Så kan en tenke på ALLE de som ikke blir testet, jeg tror vi hadde kommet til å fått oss et sjokk da.

Problemet med å la enkelindivid(mennesker) bestemme hva som er en egnet avlshanne eller tispe er at vi alle har forskjellige meninger ut fra erfaring/faktisk kunnskap. Dermed får en et vidt spekter på hva som er bra og dårlige hunder.

Når det kommer til hunder som har fått A-koder så er grensen for hva dommerene tillater av en eller annen grunn veldig forskjellige. <I fjor var jeg på en utstilling der en hund var så redd dommeren at eieren måtte tviholde hunden sin og enda da mått hun kampe med den og til slutt glefset den etter dommeren når målestaven kom frem. Men den var jo så fin, og ble BIR. Og det mest skremmende var at ingen av dvergpinscher folket rundt meg reagerte.

Her MÅ raseklubben komme inn. Norsk kennel klubb er en organisasjon som jobber for å få best mulige hunder, men de trenger innspill fra raseklubbene som skal kjenne rasens sider aller best. Hvis klubben går inn og sier til kennel klubben at dette ønsker vi at dere slår hardt ned på, i en kombinasjon at flere begynner å bruke MH som avlsverktøy så tror jeg vi har forbedret rasen enormt de neste årene fremover.

Dere må ikke se på bare problemen, dere må se på hvordan vi kan gjøre rasen enda bedre og mer positiv i andres øyne. Vi alle vil ha åpne, sosiale og outgoing hunda.. Og det uannsett rase... Vi må alltid jobbe mot å få 100% fornøyde valpekjøperer og hundeeiere.

mvh Annja
Deler mange av synspunktene dine. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 19:16

Jeg kommer absolutt til å teste min hund når den tid kommer. Dette med mentalitet er jo veldig innteresant, og målet for alle må jo være at rasen blir enda bedre enn nå.

Fikk foresten forespørsmål om å ta figurantkurs for et par uker siden gjennom en lokal hundeklubb, men dessverre hadde jeg arbeidshelg og fikk ikke byttet. Til neste år blir den utdannelsen lengre, men jeg kommer nok til å ta den likevel. Har veldig lyst å lære mer om dette.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 19:39

Så på ett annet forum at det skulle være figurantkurs i Bergen den helgen. Har veldig lyst å ta det selv, så håper anledningen byr seg i løpet av neste år. I hate to tell you I told you so...  - Page 8 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 20:25

Maria skrev:
Marianne skrev:
Da er den bestilt fra Canis. Gleder meg til å lese den I hate to tell you I told you so...  - Page 8 83137
Da har du noe å glede deg til, ja!! I hate to tell you I told you so...  - Page 8 723324

Jeg reiser til Thailand på fredag ( I hate to tell you I told you so...  - Page 8 846413 ) og boka blir med i handbagasjen. Har lest den en gang, men skal begynne på runde nummer to. Få bøker jeg gidder å lese mer enn en gang, men denne er absolutt en av de bøkene som er verdt å lese flere ganger. I hate to tell you I told you so...  - Page 8 332565

Heldige du - vi hadde tre uke der nede i sept/okt - hadde ikke gjort noe å dra tilbake allerede nå I hate to tell you I told you so...  - Page 8 61133

God tur - og greit å ha noe å ha noe å lese på i sola! sunny
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 21:23

Gerd-Marit skrev:
Maria skrev:
Marianne skrev:
Da er den bestilt fra Canis. Gleder meg til å lese den I hate to tell you I told you so...  - Page 8 83137
Da har du noe å glede deg til, ja!! I hate to tell you I told you so...  - Page 8 723324

Jeg reiser til Thailand på fredag ( I hate to tell you I told you so...  - Page 8 846413 ) og boka blir med i handbagasjen. Har lest den en gang, men skal begynne på runde nummer to. Få bøker jeg gidder å lese mer enn en gang, men denne er absolutt en av de bøkene som er verdt å lese flere ganger. I hate to tell you I told you so...  - Page 8 332565

Heldige du - vi hadde tre uke der nede i sept/okt - hadde ikke gjort noe å dra tilbake allerede nå I hate to tell you I told you so...  - Page 8 61133

God tur - og greit å ha noe å ha noe å lese på i sola! sunny
Takk for det! I hate to tell you I told you so...  - Page 8 102756 Håper bare sola viser seg når vi er der. Langtidsvarselet ser ikke bra ut! I hate to tell you I told you so...  - Page 8 307335
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 21:44

Pass deg for manetene fish (i mangel på manetsmiley)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyOns Nov 24 2010, 21:56

Oj, det var bra du sa. Måtte google litt og hadde ingen aning om at farlige (og til og med dødelige) maneter var så utbredt der. I hate to tell you I told you so...  - Page 8 350250
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Bodo Bäckmo




Antall Innlegg : 20
Join date : 06.12.2010

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 11:16

Eftersom den här tråden inleds med en referens till ett föredrag jag hållit (”Uråldrigt DNA styr dagens hundpsyke”), vill jag göra några förtydliganden. Siffror som tas ur sitt sammanhang blir lätt missvisande. Jag har för Pinschersektionen och SSPK granskat användande och resultat av mentalbeskrivning (MH). Ett mål är att föreslå förbättringar som gör det lättare för uppfödare och hundägare att tolka resultaten. För att få grepp om vad som är ”normal” personlighetsprofil för respektive ras, är det också viktigt att finna de mönster som avslöjar ”avvikarna”, dvs att identifiera två tydliga kontrollgrupper.

Som avvikande kontrollgrupper har jag använt dels korade hundar, dels individer som rapporterats för oacceptabelt beteende vid utställning (Rapportkod A), oavsett vari detta beteende bestått. Tanken är att utställningssituationen är lika för alla raser. Vidare har jag gjort jämförande analys av Boxer, Dobermann och Rottweiler, alla hemmahörande i FCI grupp 2 och med ett gediget MH-material tillgängligt.

Sammanräkningen av de ”negativa avvikarna”, dvs hundar med rapportkod A, är alltså inte primärt en jämförelse mellan raserna, och de siffror jag nämnt kan inte jämföras utan att man tar hänsyn till att utställningsfrekvens och population varierar. För att få ett hum om storleksordning utan att göra det till ”rymdvetenskap”, kan vi göra ett litet räkneexempel:

Under en viss tidrymd har vi följande andel utställda hundar i förhållande till de totalt registrerade (i promille):

Pin.: 58; DPin.: 43; Sch.: 69; DSch.: 29; Box.: 12; Dob.: 16; Rot.: 12;

Vi ser att de verkliga utställningsfreaken i förhållande till populationen är Schnauzerfolket. Nu vill vi ha fram hur det skulle sett ut på ”A-fronten” om alla raser ställts ut i samma proportion som Schnauzer. Med denna som bas får vi fram omräkningsfaktorer för varje ras; Pinscher räknas upp med faktorn 69/58, DP med 69/43 osv. Därefter kan vi multiplicera med antalet "A-hundar" i respektive ras och dividera med populationen. Då får vi följande lista på andelen ”riskhundar” i de olika raserna och kan jämföra (återigen i promille av populationen):

Pin.: 21.4; DPin.: 24.3; Sch.: 8.5; DSch.: 2.6; Box.: 2.9; Dob.: 8.4; Rot.: 3.6;

I klartext betyder detta att Dvärgschnauzer ligger i särklass bäst i fråga om stabil mentalitet, tätt följd av Boxer och Rottweiler, med Schnauzer i mellanregistret. Pinscherraserna däremot, visar mellan 8 och 9 gånger högre risk för oacceptabelt beteende! Det här återspeglas både i veterinärernas attityd och i rasernas avlivnings/omplaceringsfrekvens. Tittar vi på Dobermannens statistik, ser vi att andelen KEP och nollor är anmärkningsvärt hög; min högst personliga fundering är att Dobermanndomare ”döljer” ett oacceptabelt beteende med en KEP, medan andra rasdomare klipper till med en A-rapport direkt.

Det som skiljer ”klassens ljus” från övriga är: hög socialitet, högt lek/samarbetsintresse, hög orädsla och en mycket måttlig spridning runt respektive medelvärde. För att Pinscherraserna ska komma bort från topplaceringar i "Huggklubben”, måste man undvika att avla på individer med personlighetsfaktorer under undre kvartilen. Eller, som Maria Landergård (bas för SSPKs mentalgrupp och med lång erfarenhet av DS-uppfödning) uttrycker det: ”Avla på de som ligger runt medelvärdet, så blir det bra hundar!”

Sorry om det här blev väl långt, men det är ett angeläget ämne, och vi får inte riskera att dialogen snedvrids av feltolkade sifferexempel. För den som vill informera sig mer om tankegång och preliminära resultat, så finns en Lägesrapport att läsa på Pinschersektionens hemsida, under Hälsa>Mentalitet.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 12:48

Tusen takk for at du tok deg tid til å utdype resultatene nærmere!

Interessant arbeide dere har gjort! Gleder meg til å lese mer happy6
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 14:23

Må si det er tull og tøys den setningen som du skriver "og vi har nå meldt oss inn i lokal brukshundklubb for at vi lettere skal få tilgang til tester. " for det medfører ikke riktighet, alle kan melde hunden sin på hvilken som helst test, uten å være medlem av klubben.... det er bare snakk omå gidde å dra ut på sånne ting... MH, K-test og Funksjonsanalyse kan man finne på Nkk sine hjemmesider . det eneste man skal huske på er at det ofte er mange som vil teste og da bør man melde på tidlig.

Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 14:29

jeanette skrev:
Må si det er tull og tøys den setningen som du skriver "og vi har nå meldt oss inn i lokal brukshundklubb for at vi lettere skal få tilgang til tester. " for det medfører ikke riktighet, alle kan melde hunden sin på hvilken som helst test, uten å være medlem av klubben.... det er bare snakk omå gidde å dra ut på sånne ting... MH, K-test og Funksjonsanalyse kan man finne på Nkk sine hjemmesider . det eneste man skal huske på er at det ofte er mange som vil teste og da bør man melde på tidlig.


Det du sier her stemmer ikke.
Vi har prøvd å få plass i 1 år nå og vi har vært ute i god tid.
Vi spurte da om lister over 2011 men det var ikke klart da.

Det har vært de som har fått plass på MH men så har klubbens medlemmer kommet i ettertid og ville ha plass og den/de som ikke har vært medlem da har ikke fått vært med.
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 14:34

i utgangspunktet så skal ikke klubbene plukke ut de som skal teste hundene sine... det har jeg fått beskjed om fra NKK.
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 14:42

jeanette skrev:
i utgangspunktet så skal ikke klubbene plukke ut de som skal teste hundene sine... det har jeg fått beskjed om fra NKK.

Da skal jeg ringe NKK og snakke med de om dette.
For oss har det vært svært vanskelig å få plass.
Eneste stedet i Norge vi ikke har forhørt oss er i nord norge.
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 14:49

det burde du absolutt gjøre Rune...


men så lurer jeg på hvordan klubben stiller seg til å kjøre MH til neste år?? hadde det vært noe mulighet??
Til Toppen Go down
Rune Monsen

Rune Monsen


Antall Innlegg : 204
Join date : 17.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 14:50

jeanette skrev:
det burde du absolutt gjøre Rune...


men så lurer jeg på hvordan klubben stiller seg til å kjøre MH til neste år?? hadde det vært noe mulighet??

Det var også et forslag som ble sendt inn og det var vanskelig å gjennomføre, men send inn et nytt forslag biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 15:53

jeanette skrev:
Må si det er tull og tøys den setningen som du skriver "og vi har nå meldt oss inn i lokal brukshundklubb for at vi lettere skal få tilgang til tester. " for det medfører ikke riktighet, alle kan melde hunden sin på hvilken som helst test, uten å være medlem av klubben.... det er bare snakk omå gidde å dra ut på sånne ting... MH, K-test og Funksjonsanalyse kan man finne på Nkk sine hjemmesider . det eneste man skal huske på er at det ofte er mange som vil teste og da bør man melde på tidlig.

Den klubbens som står som arangøre står fritt til og velge hvem som skal få delta!

Det betyr at man kan prioritere egne medlemmer eller rase.

Som eksempel kan jeg nevne den fuksjonsanalyse jeg gjennomføre med Junior. Hadde jeg ikke vært medlem av klubben ville jeg ikke fått delta da mange andre også ville få hundene sine undersøkt.

Eller bør Stian og andre slutt med å skrive hva man skal ha hørt.

Både fordi det blir tull og tøys. Men også fordi det kan være straffbart og gjenta noe man "bare" har hørt. Og som man ikke kan dokumentere!



Sist endret av Junior den Man Des 06 2010, 16:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Stian

Stian


Antall Innlegg : 38
Join date : 19.12.2009
Age : 44
Bosted : Fredrikstad

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 16:03

Junior skrev:
jeanette skrev:
Må si det er tull og tøys den setningen som du skriver "og vi har nå meldt oss inn i lokal brukshundklubb for at vi lettere skal få tilgang til tester. " for det medfører ikke riktighet, alle kan melde hunden sin på hvilken som helst test, uten å være medlem av klubben.... det er bare snakk omå gidde å dra ut på sånne ting... MH, K-test og Funksjonsanalyse kan man finne på Nkk sine hjemmesider . det eneste man skal huske på er at det ofte er mange som vil teste og da bør man melde på tidlig.

Den klubbens som står som arangøre står fritt til og velge hvem som skal få delta!

Det betyr at man kan prioritere egne medlemmer eller rase.

Som eksempel kan jeg nevne den fuksjonsanalyse jeg gjennomføre med Junior. Hadde jeg ikke vært medlem av klubben ville jeg ikke fått delta da mange andre også ville få hundene sine undersøkt.

Eller bør Stian og andre slutt med å skrive hva man skal ha hørt.

Både fordi det blir tull og tøys. Men også fordi det kan være straffbart og gjenta noe man "bare" har hørt. Og som man ikke kan dokumentere!


Dokumentasjonen ligger på dogweb...
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com/minpin/miniaturepinscher.html
Gjest
Gjest




I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 16:10

I et forsøk på å få debatten tilbake et faglig spor og ikke, ja hva skal jeg si................

Da bør styret kunne se på muligheten for å få gjennomført en MH, K-test eller funk-analyse!

Og det for NPKs medlemmer.

Nå har fristen for og avholde disse og andre prøver for 2011 gått ut.
Men jobber styret med dette våren og sommeren til neste år så burde jeg det være en smal sak med det store engasjementet som vises i forum til å få fullt opp plassene i 2012?

Kan forøvrig sterk anbefale alle som er intressert i det med metalitet, til og delta på figurantkurs i MH og funk-analyse.

SVÆRT lærerikt!
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 EmptyMan Des 06 2010, 17:32

Dere som har lyst å teste hundene deres, men som ikke får plass i Norge: Reis over til Sverige istedet. Der er MH-testene offentlige også (blir lagt ut på hunddata og tas med i disse statistikkene det henvises til). Det er ikke sååå langt for oss på Østlandet å reise over grensa. Men av en eller annen grunn blir det veldig langt å reise når det ikke er snakk om utstillinger...

Jeg hadde meldt på til MH-test i Gudbrandsdalen i fjor (det er 4 timers reise én vei for meg), men testen ble avlyst pga dommermangel. Meldte derfor istedet på til MH-test i Sunne (i Sverige), og det var 2-3 timer å kjøre dit. Så det er ikke umulig, men man må bare være litt tidlig ute. Fikk plass på FA i Norge for noen år siden også, vi... Men man kan ikke sitte og vente til dagen fristen går ut slik man kan på utstillinger der alle får plass cool

Alternativt kan man ta kontakt med Terje Østlie ved Østlies hundesenter Der kan man få testet både enkelthunder og kull, så det er ingen grunn til å skylde på plassmangel på MH-tester happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Sponsored content





I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 8 Empty

Til Toppen Go down
 
I hate to tell you I told you so...
Til Toppen 
Side 8 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: