Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 I hate to tell you I told you so...

Go down 
+27
Bodo Bäckmo
Gerd-Marit
Annja
Marianne
Karin Larsson
Ingrid Wesenberg
jeanette
Maiken
Maria
AH
Irene
Linn
Simira
Marte
Stian
Fanny
Caroline
Nettan
Bente
Julie
Cuthalion
Marita
Lex
Eva
Kinkade
Marion G
Rune Monsen
31 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 19:18

Maria skrev:
Kan dele noen tanker som jeg som vanlig hundeeier har om hvordan man kan jobbe målrettet med avl og mentalitet.

Endel raseklubber har i sine avlskrav at hunder som benyttes i avl enten skal ha bestått karaktertest eller gjennomført MH, og det er en mulighet for vår raseklubb å ha slike avlskrav. Nå kommer jo forhåpentligvis også BPH som ett enda bedre alternativ hva angår beskrivelse av hunders mentale egenskaper (bedre tilpasset vår rase samt mye bredere enn MH), så muligheten for å kartlegge hundenes avlsegenskaper gjennom verktøy som er laget med tanke på blant annet avl er absolutt til stede.

Dersom raseklubben vår ikke vil ha det som avlskrav vil det i alle fall være en start at klubben anbefaler at avlsdyr har bestått karaktertest eller gjennomført MH (eller etterhvert BHP). Kanskje det ville fått oppdrettere til å prioritere å mentalteste hundene og kullene? Det vil jo være mer prestisje å følge raseklubbens anbefalinger enn å ikke gjøre det vil jeg tro?

Videre kan jo raseklubben arrangere MH som er forbeholdt medlemmene å melde seg på.

å?

happy5

Støtter dette! Skulle vært innført for lenge siden!

Og skal jeg få komme met at annet forslag som er litt ved siden av denne debatten. Innfør også krav om gen-tester og Albue-røntgen.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:02

Gjennomført MH kan alle klare om de gidder. Men hvordan man tolker resultatene blir jo noe helt annet. Jeg har f.eks en hund som fikk en 2er på kontaktdel samarbeide: "Følger med motvillig" Grunnen til at han fikk dette var at han idet testleder skulle ha han med seg snudde seg for å se på meg. Dette hadde også skjedd om min samboer hadde tatt med seg hunden for å gå en tur mens jeg ble stående igjen - rett og slett fordi hunden min er en forbasket mammadalt! Han fulgte fint med testleder etter han hadde registrert at jeg stod igjen. Og på jaktdelen fikk han for seg et eller annet merkelig, for han løp etter "byttet" for så å tverrvende mot venstre rett ut i intet - og borte ble han. Da han kom tilbake var han klissbløt etter å ha havnet i en bekk som gikk ved siden av testløypa.
Det er mye man kan "lese" ut av tester og resultater, men det er kun med egne øyne man får det fullstendige bildet.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:29

Marita skrev:
Gjennomført MH kan alle klare om de gidder. Men hvordan man tolker resultatene blir jo noe helt annet. Jeg har f.eks en hund som fikk en 2er på kontaktdel samarbeide: "Følger med motvillig" Grunnen til at han fikk dette var at han idet testleder skulle ha han med seg snudde seg for å se på meg. Dette hadde også skjedd om min samboer hadde tatt med seg hunden for å gå en tur mens jeg ble stående igjen - rett og slett fordi hunden min er en forbasket mammadalt! Han fulgte fint med testleder etter han hadde registrert at jeg stod igjen. Og på jaktdelen fikk han for seg et eller annet merkelig, for han løp etter "byttet" for så å tverrvende mot venstre rett ut i intet - og borte ble han. Da han kom tilbake var han klissbløt etter å ha havnet i en bekk som gikk ved siden av testløypa.
Det er mye man kan "lese" ut av tester og resultater, men det er kun med egne øyne man får det fullstendige bildet.
Dersom alle gjennomfører MH så kan valpekjøperne velge oppdretter og kull ut fra hva de vektlegger hos en hund. MH vil gi ett holdepunkt. Jeg vet hva jeg ser etter i en MH på dvergpinscher for eksempel. Hva jeg ser etter på henholdsvis whippet og dobermann er ikke det samme da det er helt andre typer hunder. Når det kommer til det sosiale derimot, så vil jeg ha de samme skårene hos alle de tre rasene.

Dersom alle hundene i ett kull MH-testes kan man sammenligne resultatene. Ser man at kullet jevnt over skårer sånn og sånn på de ulike momentene så har man ett bra bilde av hva foreldrene gir og også hva kullet kan gi videre. Er det en hund som skiller seg ut og skårer dårligere på ett moment enn de øvrige i kullet har gjort, så kan man spørre oppdretter/eier om de har noen forklaring på hva det var som gjorde at akkurat den hunden skilte seg ut fra de øvrige.

Poenget med å teste hundene er jo å teste alle i kullet, ikke bare den ene som skal gå videre i avl. Tester man bare den ene vil det jo ikke gi ett riktig bilde da man som tidligere nevnt i tråden kan få èn valp som skiller seg ut positivt sammenlignet med de øvrige i kullet eller èn valp som skiller seg ut negativt. Jeg vil se på helheten, og det er jo det som er vanlig å gjøre også. Velger oppdretteren ut den eneste gode hunden i kullet til videre avl, uten å ta hensyn til resultatene til de øvrige hundene i kullet, ja da kan jo jeg som valpekjøper gjøre valget og eventuelt ta hatten min å gå og finne en annen oppdretter å kjøpe hund fra.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:41

Og hvordan skal man få alle valpekjøperne sine til å gå en MH når de ikke engang "klarer"å øyelyse/patellasjekke hunden sin?

Jeg sier ikke at MH eller liknende er en dårlig idé, men det man for seg selv leser ut av testene kan være så mangt.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:45

Marita skrev:
Og hvordan skal man få alle valpekjøperne sine til å gå en MH når de ikke engang "klarer"å øyelyse/patellasjekke hunden sin?

Jeg sier ikke at MH eller liknende er en dårlig idé, men det man for seg selv leser ut av testene kan være så mangt.


Det er ikke så vanskelig Marita å få gjennomført MH på ett helt kull happy6 Til våren skal hele A- kullet vårt testes, og det betaler vi som er oppdretter. Da får jeg kartlagt hele kullet mitt, og jeg kan se i forhold til hva som bør gjøres videre (har genetica, og kan lage spindel diagram) happy6 happy6
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:48

Det er sikkert ikke vanskelig om oppdrettere gjøre det før valpene forlater "redet", men etter det er det nok ikke like enkelt om valpene er spredt utover hele Norden (om det skulle være tilfellet)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:50

De klarer det jo på andre raser, så jeg ser ikke helt hvorfor man ikke skal klare det på våre raser. Og i Sverige ser jeg jo at noen oppdrettere klarer å teste omtrent alle hundene i alle kull. Forøvrig ser man jo stadig vekk at norske pinschereiere reiser til Sverige for å ta MH sammen med de øvrige i kullet til hunden sin, så at man kan få det til er ingen tvil. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 332565

Vet at noen har i kontrakten at de skal ta MH, man kan i alle fall ha det som ett ønske, og som Julie skrev tidligere, så kan man som oppdretter refundere den 500-lappen det koster dersom man virkelig ønsker at valpekjøperne skal ta MH på hundene. Selvfølgelig kan man ikke garantere at valpekjøperne gjør det selv om det står i kontrakten, men hvis man som oppdretter allerede FØR man selger valper PRESISERER hva man som oppdretter ønsker av sine valpekjøpere, så kan det jo ikke være så vanskelig å finne de valpekjøperne som er villig til å bruke en dag i hundens liv på det.

Og dersom man selger valper til valpekjøpere som virkelig bryr seg om rasen, så skulle det jo ikke vært noe problem å få det gjennomført, for da vil jo valpekjøperne ta MH fo rå hjelpe oppdretteren i å opprettholde den gode jobben de gjør. (Og hvis ikke får man bare finne andre valpekjøpere... I hate to tell you I told you so...  - Page 6 61133 )
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gjest
Gjest




I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:51

Marita skrev:
Og hvordan skal man få alle valpekjøperne sine til å gå en MH når de ikke engang "klarer"å øyelyse/patellasjekke hunden sin?

Jeg sier ikke at MH eller liknende er en dårlig idé, men det man for seg selv leser ut av testene kan være så mangt.

Hva med et forslag til neste årsmøte?

At klubben kun godkjenner DP-kull der begge forelde er øyelyst og patellasjekket?

Ved å legge listen høyt kvitter klubben seg med useriøse oppdrettere som kun tenker penger og ikke fremtid for rasen.



Sist endret av Junior den Søn Nov 21 2010, 20:53, endret 1 gang
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:52

Jeg syns det er riktig å sette litt krav til en valpekjøper, akkurat som de setter krav til en oppdretter.... og teste en valp før den forlater redet er helt greit nok i forhold til hva den nye eieren bør gjøre videre med en valp, men det er ingen skikkelig god valpetest....
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 20:55

Junior skrev:
Marita skrev:
Og hvordan skal man få alle valpekjøperne sine til å gå en MH når de ikke engang "klarer"å øyelyse/patellasjekke hunden sin?

Jeg sier ikke at MH eller liknende er en dårlig idé, men det man for seg selv leser ut av testene kan være så mangt.

Hva med et forslag til neste årsmøte?

At klubben kun godkjenner DP-kull der begge forelde er øyelyst og patellasjekket?

Ved å legge listen høyt kvitter klubben seg med useriøse oppdrettere som kun tenker penger og ikke fremtid for rasen.


Patellasjekk ua ble innført i fjor, så den er på plass allerede happy6 Så klubben har allerede krav om øyelysning og patellasjekk (begge attester må vedlegges søknaden om godkjenning av kull). happy5
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 21:14

jeanette skrev:
Marita skrev:
Og hvordan skal man få alle valpekjøperne sine til å gå en MH når de ikke engang "klarer"å øyelyse/patellasjekke hunden sin?

Jeg sier ikke at MH eller liknende er en dårlig idé, men det man for seg selv leser ut av testene kan være så mangt.


Det er ikke så vanskelig Marita å få gjennomført MH på ett helt kull happy6 Til våren skal hele A- kullet vårt testes, og det betaler vi som er oppdretter. Da får jeg kartlagt hele kullet mitt, og jeg kan se i forhold til hva som bør gjøres videre (har genetica, og kan lage spindel diagram) happy6 happy6

jeanette skrev:
Jeg syns det er riktig å sette litt krav til en valpekjøper, akkurat som de setter krav til en oppdretter.... og teste en valp før den forlater redet er helt greit nok i forhold til hva den nye eieren bør gjøre videre med en valp, men det er ingen skikkelig god valpetest....

Veldig bra! happy5
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 21:34

Slik valpemarkedet er nå tror jeg oppdretterne er mer enn glad nok over å "bli kvitt" valpene om de ikke skal stille krav om en MH-test i tillegg...

Jeg er ikke imot dette - bare så det er sagt, men jeg er litt tvilsom til at det lar seg gjennomføre (selv om oppdretter selv står for MH-testen) Og hva man leser ut av slike tester er jo også opptil hver enkelt å tolke...
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 22:14

Marita skrev:
Slik valpemarkedet er nå tror jeg oppdretterne er mer enn glad nok over å "bli kvitt" valpene om de ikke skal stille krav om en MH-test i tillegg...

Jeg er ikke imot dette - bare så det er sagt, men jeg er litt tvilsom til at det lar seg gjennomføre (selv om oppdretter selv står for MH-testen) Og hva man leser ut av slike tester er jo også opptil hver enkelt å tolke...
I forhold til det som jeg har uthevet: Om så er tilfelle og jeg hadde vært oppdretter, så ville jeg holdt igjen på kullene. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 557338 Når det er så vanskelig å "bli kvitt" valpene at en ikke kan velge og vrake blant seriøse valpekjøpere som tar ansvar og gjør noe så lite som å teste hundene, enten det er å helsesjekke eller MH-teste, ja da ser jeg ingen annen råd enn å sette færre valper til verden. Men det er min mening, da. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 557338

Forøvrig så må jeg bare gjenta meg selv; når noen oppdretterne (også på pinscher og dvergpinscher) får til å MH-teste kull, så må det også være mulig for andre å få det til.

Angående å lese en MH, så er det jo en beskrivelse som sier hvordan hunden reagaerer på ulike stimuli og hvordan de avreagerer, så er man litt interessert i mentalitet og avl, så er det ikke så vanskelig å sette seg inn i det å lese en MH. Hva man ønsker en rase skal skåre på de ulike momentene er en annen sak, men jeg vil tro at på mange momenter så vil en ha det samme. Og er det en oppdretter som selekterer på hunder med for mye aggresivitet og for lite sosialitet etter min smak, så vil jo bare jeg som valpekjøper hoppe galant over den oppdretteren når jeg skal kjøpe valp og heller finne en oppdretter som selekterer på hunder som har andre egenskaper fordi det er det jeg vil ha. Og er det oppdrettere som velger å selektere på egenskaper som ikke er ønskelig i følge rasestandarden, så har vel den oppdretteren ikke noe som helst å tilføre rasen, så da får man jo bare håpe at valpekjøperne får opp øynene og velger denne bort og heller velger de som tilfører rasen noe positivt. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 723324

Poenget er jo at dersom flere oppdrettere MH-tester, så har vi som valpekjøpere noe å se etter og velge ut fra, samt at vi har noe MÅLBART å jobbe med. Og attpåtil tror jeg at man etter noen år ville sett at de som MH-tester og klarer å avle frem god mentalitet og VISE det gjennom MH-tester (eller BPH) vil kunne velge og vrake blant valpekjøpere, noe som igjen vil kunne bedre rasen fordi alle vil strebe etter det samme siden det er det raseklubben setter til grunn i sine avlskrav (hvis raseklubben hadde hatt dette som avlskrav). I tillegg ville jo valpekjøperne kjøpt hunder av de som fulgte avlskravene.

Vi snakker jo hele tiden om at man avler for å bedre rasen, og er det det som er målet, så må en jo ha noe målbart å ta utgangspunkt i, og det er jo nettopp det man kan få gjennom mentaltester i tillegg til at en kan velge ut avsdyr etter dem. (Selvfølgelig i kombinasjon med å lære seg å kjenne hunden i ulike miljø).

Å sette seg inn i de ulike momentene og hva de ulike skårene betyr mener jeg at en oppdretter burde ta seg tid til, og er man interessert som valpekjøper, så setter man seg inn i det selv om man ikke er oppdretter også. Mentalitetsboken er forøvrig en bok som tar for seg alle momentene og hva det har å si for trening av hunden, hverdagslivet til hunden osv når hunden skårer slik og sånn. En av de beste hundebøkene jeg har lest. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 332565
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptySøn Nov 21 2010, 22:22

Vil bare poengtere at jeg tror ikke det er så vanskelig å gjennomføre dette dersom man virkelig vil det! Men det er noe med at viljen må være større enn uviljen. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Ingrid Wesenberg

Ingrid Wesenberg


Antall Innlegg : 313
Join date : 20.07.2009
Age : 41
Bosted : Larvik

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 01:34

Maria skrev:
Marita skrev:
Slik valpemarkedet er nå tror jeg oppdretterne er mer enn glad nok over å "bli kvitt" valpene om de ikke skal stille krav om en MH-test i tillegg...

Jeg er ikke imot dette - bare så det er sagt, men jeg er litt tvilsom til at det lar seg gjennomføre (selv om oppdretter selv står for MH-testen) Og hva man leser ut av slike tester er jo også opptil hver enkelt å tolke...
I forhold til det som jeg har uthevet: Om så er tilfelle og jeg hadde vært oppdretter, så ville jeg holdt igjen på kullene. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 557338 Når det er så vanskelig å "bli kvitt" valpene at en ikke kan velge og vrake blant seriøse valpekjøpere som tar ansvar og gjør noe så lite som å teste hundene, enten det er å helsesjekke eller MH-teste, ja da ser jeg ingen annen råd enn å sette færre valper til verden. Men det er min mening, da. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 557338

Forøvrig så må jeg bare gjenta meg selv; når noen oppdretterne (også på pinscher og dvergpinscher) får til å MH-teste kull, så må det også være mulig for andre å få det til.

Angående å lese en MH, så er det jo en beskrivelse som sier hvordan hunden reagaerer på ulike stimuli og hvordan de avreagerer, så er man litt interessert i mentalitet og avl, så er det ikke så vanskelig å sette seg inn i det å lese en MH. Hva man ønsker en rase skal skåre på de ulike momentene er en annen sak, men jeg vil tro at på mange momenter så vil en ha det samme. Og er det en oppdretter som selekterer på hunder med for mye aggresivitet og for lite sosialitet etter min smak, så vil jo bare jeg som valpekjøper hoppe galant over den oppdretteren når jeg skal kjøpe valp og heller finne en oppdretter som selekterer på hunder som har andre egenskaper fordi det er det jeg vil ha. Og er det oppdrettere som velger å selektere på egenskaper som ikke er ønskelig i følge rasestandarden, så har vel den oppdretteren ikke noe som helst å tilføre rasen, så da får man jo bare håpe at valpekjøperne får opp øynene og velger denne bort og heller velger de som tilfører rasen noe positivt. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 723324

Poenget er jo at dersom flere oppdrettere MH-tester, så har vi som valpekjøpere noe å se etter og velge ut fra, samt at vi har noe MÅLBART å jobbe med. Og attpåtil tror jeg at man etter noen år ville sett at de som MH-tester og klarer å avle frem god mentalitet og VISE det gjennom MH-tester (eller BPH) vil kunne velge og vrake blant valpekjøpere, noe som igjen vil kunne bedre rasen fordi alle vil strebe etter det samme siden det er det raseklubben setter til grunn i sine avlskrav (hvis raseklubben hadde hatt dette som avlskrav). I tillegg ville jo valpekjøperne kjøpt hunder av de som fulgte avlskravene.

Vi snakker jo hele tiden om at man avler for å bedre rasen, og er det det som er målet, så må en jo ha noe målbart å ta utgangspunkt i, og det er jo nettopp det man kan få gjennom mentaltester i tillegg til at en kan velge ut avsdyr etter dem. (Selvfølgelig i kombinasjon med å lære seg å kjenne hunden i ulike miljø).

Å sette seg inn i de ulike momentene og hva de ulike skårene betyr mener jeg at en oppdretter burde ta seg tid til, og er man interessert som valpekjøper, så setter man seg inn i det selv om man ikke er oppdretter også. Mentalitetsboken er forøvrig en bok som tar for seg alle momentene og hva det har å si for trening av hunden, hverdagslivet til hunden osv når hunden skårer slik og sånn. En av de beste hundebøkene jeg har lest. I hate to tell you I told you so...  - Page 6 332565


Maria du kommer med knallgode innlegg! happy6 Det er horribelt at det er så mange som mener vi ikke har et problem med dårlig mentalitet på rasen!
Til Toppen Go down
http://www.nobelline.net
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 06:40

MH kan være et nyttig verktøy å bruke i avl, men oppdrettere som av ulike grunner velger å ikke teste avlsdyr eller avkom er ikke nødvendigvis useriøse av den grunn. Man ønsker da ikke å avle fram nervevrak selv om man ikke benytter seg av MH som verktøy. Det høres jo ut som MH er den eneste løsningen på problemet... Bruk av sunn fornuft og observasjon av hunden i det daglige vil gi de fleste en god pekepinn på hvordan den er og om den er ønsket avlsmateriale. Jeg fikk iallefall ingen overraskelser utifra de MHene e.l. jeg har observert.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 08:07

Marita skrev:
MH kan være et nyttig verktøy å bruke i avl, men oppdrettere som av ulike grunner velger å ikke teste avlsdyr eller avkom er ikke nødvendigvis useriøse av den grunn. Man ønsker da ikke å avle fram nervevrak selv om man ikke benytter seg av MH som verktøy. Det høres jo ut som MH er den eneste løsningen på problemet... Bruk av sunn fornuft og observasjon av hunden i det daglige vil gi de fleste en god pekepinn på hvordan den er og om den er ønsket avlsmateriale. Jeg fikk iallefall ingen overraskelser utifra de MHene e.l. jeg har observert.

Nei, det er ikke det jeg mener.
Men hvis man vil kartlegge hvordan det står til med rasen, så er eneste løsning jeg kan se at alle MH- tester hundene sine.
Det er jo ikke sånn at alle som velger å ikke MH- teste er useriøse!
Det er det ingen som har sagt, og det er definitivt ikke det jeg mener med mine innlegg.


Men det er jo noen her som sier at mentalitet er et stort problem på rasen, og legger fram at ingen andre tar dette seriøst. Da syns jeg jo kanskje de selv kan begynne med å teste hundene sine i første omgang, for det er eneste måten å få et håndfast verktøy å jobbe videre med.
Det er en måte å kartlegge rasen på, og det er oversiktelig informasjon for dem som ikke kjenner hundene de vurderer å kjøpe valp fra, eller benytte i avl. Smile
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 08:17

Marita skrev:
MH kan være et nyttig verktøy å bruke i avl, men oppdrettere som av ulike grunner velger å ikke teste avlsdyr eller avkom er ikke nødvendigvis useriøse av den grunn. Man ønsker da ikke å avle fram nervevrak selv om man ikke benytter seg av MH som verktøy. Det høres jo ut som MH er den eneste løsningen på problemet... Bruk av sunn fornuft og observasjon av hunden i det daglige vil gi de fleste en god pekepinn på hvordan den er og om den er ønsket avlsmateriale. Jeg fikk iallefall ingen overraskelser utifra de MHene e.l. jeg har observert.

Helt enig Marita.
Og til Ingrid vil jeg si at alle vet at vi har et voksende problem med dvergene pga. at avlen har eksplodert de siste årene. Det er bare det at de fleste er ikke intreserte i å "hogge hodet" av hverandre på et offentlig forum.
Og på en MH test får man GODKJENT hvis hunden fullfører testen. Valpekjøperen må derfor vite hvordan han/hun skal lese resultatet for å finne ut om hunden har gjort en god test eller ikke.
Jeg har hatt noen hendvendelser fra enkelte som har spurt meg om hjelp til dette, for de har ikke klart å finne noen mal for noen av rasene våre. Jeg (og disse potensielle valpekjøperne har sjekket ut x antall hjemmesoder bl.annet, og resultatet syntes jeg var nedslående.) Alle skryter av godkjente tester, men det er altså ikke en garanti for at man har parret 2 individer med godt gemytt og stabilitet.
Enkelte hadde hunder som hadde brutt testen (og alikevell gått i avl) Noen hadde ikke tatt hensyn til egen hunds test når de valgte partner osv. Skal man innføre en test, må man lage en mal for hvordan man ønsker testen skal være for den enkelte rase.
Vi i Norge er så heldige at vi har en i avlsrådet for pinschere som brenner for rasen. Alle som vil ha svar på noe , eller lurer på noe kan maile til Irene. Hun kommer med utfyllende svar på alt hun vet. Man kan sogar presse henne litt hvis man er usikker på noe og få hennes personlige mening.... jeg håper for dere all at hun sitter i mange, mange år.
Når det gjelder dvergene , er jeg enig i at det burde være mere fokusert på gemytt, og i og med at rasen er så stor bør det minst være 3 i et avlsråd.
Og til Maria vil jeg si at ingen behøver å ringe deg om tispen din, for du har skrevet alt vi vil vite på forumet happy6
Og til dere alle sammen : Rom ble ikke bygd på en dag, og første betingelse for et godt resultat er samarbeide.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 08:49

Oj, vad ledsen jag blir när ni frågar hur man får valpköparna att göra Mh på sina hundar , "när de inte ens.."

Jag menar inte att alla mina valpköpare kan komma på MH som jag arrangerar, men redan då de visar sitt intresse för min kennel och förstår hur jag tänker, så förklarar jag att det viktigaste feedbacken för mig är att de är med på MH.
Jag tycker också att det är viktigt med hälsan, så inte att jag förkastar det för jag prioriterar psyket. Men med ett Mh på kullen helst samma tillfälle så jag försöka utvärdera mig själv.

Jag försöker att planera in detta i god tid så alla valpköpare kan komma, och ja, jag påminner och kanske även är tjatig, men jag får ge eloge för att de också åker mycket lång väg och kommer denna dag. happy6
Kan ju även nämna att jag fått en tjej som har en syster till min tik, att åka från Danmark upp halvvägs i Sverige, för jag ville och hon tyckte det var intressant. ( jag är även intresserad av mina hundars syskons mh:n)

Naturligtvis kan "livet komma emellan" så man inte kan komma den dagen, men stor eloge för att valpköparna ger tillbaka till uppfödaren så man kan försöka förbättra eller bevara något som är bra.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 10:05

Karin Larsson skrev:
Oj, vad ledsen jag blir när ni frågar hur man får valpköparna att göra Mh på sina hundar , "när de inte ens.."

Jag menar inte att alla mina valpköpare kan komma på MH som jag arrangerar, men redan då de visar sitt intresse för min kennel och förstår hur jag tänker, så förklarar jag att det viktigaste feedbacken för mig är att de är med på MH.
Jag tycker också att det är viktigt med hälsan, så inte att jag förkastar det för jag prioriterar psyket. Men med ett Mh på kullen helst samma tillfälle så jag försöka utvärdera mig själv.

Jag försöker att planera in detta i god tid så alla valpköpare kan komma, och ja, jag påminner och kanske även är tjatig, men jag får ge eloge för att de också åker mycket lång väg och kommer denna dag. happy6
Kan ju även nämna att jag fått en tjej som har en syster till min tik, att åka från Danmark upp halvvägs i Sverige, för jag ville och hon tyckte det var intressant. ( jag är även intresserad av mina hundars syskons mh:n)

Naturligtvis kan "livet komma emellan" så man inte kan komma den dagen, men stor eloge för att valpköparna ger tillbaka till uppfödaren så man kan försöka förbättra eller bevara något som är bra.

Karin
Dette er ett kjempegodt eksempel på hva jeg mener man får til om viljen og ønsket er der!! happy5 happy6 Way to go! happy6


Og igjen; Jeg mener vi har mye å lære av endel svenske oppdrettere med tanke på kartlegging av hundenes mentale status og bruk av MH som avslverktøy. happy3 Mulig det har blitt gjort tidligere, men hadde det vært en idè å få ett par av de svenske oppdretterne som jobber målrettet med MH som avslverktøy til å komme til Norge å fortelle hvordan de tenker og ikke minst hva de opppnår gjennom aktiv bruk av MH som avlsverktøy??
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 10:13

AH skrev:
Og til Maria vil jeg si at ingen behøver å ringe deg om tispen din, for du har skrevet alt vi vil vite på forumet happy6
Så bra at jeg har vært til hjelp for noen da!! happy6 (Selv om jeg på langt nær skriver alt på forumet).

Mulig det er vanlig å innhente opplysninger om hunder som ligger i linjene til de som skal benyttes videre i avl, men da er det mange som har glemt å kontakte mange i alle fall.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 14:12

Maria skrev:
Karin Larsson skrev:
Oj, vad ledsen jag blir när ni frågar hur man får valpköparna att göra Mh på sina hundar , "när de inte ens.."

Jag menar inte att alla mina valpköpare kan komma på MH som jag arrangerar, men redan då de visar sitt intresse för min kennel och förstår hur jag tänker, så förklarar jag att det viktigaste feedbacken för mig är att de är med på MH.
Jag tycker också att det är viktigt med hälsan, så inte att jag förkastar det för jag prioriterar psyket. Men med ett Mh på kullen helst samma tillfälle så jag försöka utvärdera mig själv.

Jag försöker att planera in detta i god tid så alla valpköpare kan komma, och ja, jag påminner och kanske även är tjatig, men jag får ge eloge för att de också åker mycket lång väg och kommer denna dag. happy6
Kan ju även nämna att jag fått en tjej som har en syster till min tik, att åka från Danmark upp halvvägs i Sverige, för jag ville och hon tyckte det var intressant. ( jag är även intresserad av mina hundars syskons mh:n)

Naturligtvis kan "livet komma emellan" så man inte kan komma den dagen, men stor eloge för att valpköparna ger tillbaka till uppfödaren så man kan försöka förbättra eller bevara något som är bra.

Karin
Dette er ett kjempegodt eksempel på hva jeg mener man får til om viljen og ønsket er der!! happy5 happy6 Way to go! happy6


Og igjen; Jeg mener vi har mye å lære av endel svenske oppdrettere med tanke på kartlegging av hundenes mentale status og bruk av MH som avslverktøy. happy3 Mulig det har blitt gjort tidligere, men hadde det vært en idè å få ett par av de svenske oppdretterne som jobber målrettet med MH som avslverktøy til å komme til Norge å fortelle hvordan de tenker og ikke minst hva de opppnår gjennom aktiv bruk av MH som avlsverktøy??

Helt enig Karin happy6 Jeg har vært på flere MH-tester og en MT både med og uten min egen hunden happy3 Man må jo reise og planlegge litt, men inegnting som ikke lar seg gjøre! Hadde valpekjøpere etter Trayans første kull som kom fra vestlandet og trondheim til Svergie for å MH-teste sine hunder i sommer!! what3 happy5 Og det gav masse fin information til både meg som hannhundeier og til oppdretter Leena! Skal selvfølgelig også ta turen til Svergie igjen når Trayans andre kull hos noticeable skal ta sin test - gleder meg biggrin Sier ikke at denne testen alltid definerer hunden din, men når flere hunder i ett kull testes - og også hunder etter mor eller far i andre kombinasjoner kan man virkelig se fellesnevnere man kan få god nytte av i komme de avelsarbeid!! happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 17:25

Sitat :
MH kan være et nyttig verktøy å bruke i avl, men oppdrettere som av ulike grunner velger å ikke teste avlsdyr eller avkom er ikke nødvendigvis useriøse av den grunn. Man ønsker da ikke å avle fram nervevrak selv om man ikke benytter seg av MH som verktøy. Det høres jo ut som MH er den eneste løsningen på problemet... Bruk av sunn fornuft og observasjon av hunden i det daglige vil gi de fleste en god pekepinn på hvordan den er og om den er ønsket avlsmateriale. Jeg fikk iallefall ingen overraskelser utifra de MHene e.l. jeg har observert.
100 % enig. Jeg synes MH (eller for den slags skyld korning eller k-test eller lignende tester) er alltid en stor pluss, men det er også viktig at hunden fungerer i hverdagen.
Vet to pinschere (til en og samme eier) som reagerte "rart" på MH på skudd. Hannen, som definitivt var skuddsikker, var ikke det på MH, mens tispen som kunne reagere skudd (var dog ikke veldig nervøs) var skuddsikker i følge MH.
Samme har jeg sett på valpene (valpene fra oss blir testet med valpekulltest som er en slags valpevariant av MH), en valp kan ha dårlig dag ved testing. På Q-kullet mitt fikk tispen som gikk til Finland veldig svak profil på valpekulltest, alle som så den som valp vet at den var veldig modig. Og det er den i dag : åpen mht. mennesker og andre hunder, nysgjerrig (går gjerne og undersøker alt nytt), og på alle måter veldig trivelig hund.

Så min konklusjom er : det er veldig bra om MH og andre standardiserte mentaltester brukes mer og mer, men det at hunden ikke er testet bør ikke tolkes dithen at oppdretteren gir F til mentalitet.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 17:54

Irene skrev:

Så min konklusjom er : det er veldig bra om MH og andre standardiserte mentaltester brukes mer og mer, men det at hunden ikke er testet bør ikke tolkes dithen at oppdretteren gir F til mentalitet.

Enig happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 EmptyMan Nov 22 2010, 20:20

Sitat :
Dette er ett kjempegodt eksempel på hva jeg mener man får til om viljen og ønsket er der!! happy5 happy6 Way to go! happy6


Og igjen; Jeg mener vi har mye å lære av endel svenske oppdrettere med tanke på kartlegging av hundenes mentale status og bruk av MH som avslverktøy. happy3 Mulig det har blitt gjort tidligere, men hadde det vært en idè å få ett par av de svenske oppdretterne som jobber målrettet med MH som avslverktøy til å komme til Norge å fortelle hvordan de tenker og ikke minst hva de opppnår gjennom aktiv bruk av MH som avlsverktøy??


Det bästa är nog att man tar någon till er som kan förklara testet.

Det jag som uppfödare vill ha, är ju inte säkert att andra vill ha. Alltså vi tänker ju olika och vill kanske ha fram olika saker.
Lite vad jag har för hundar och vad jag tänkt "få fram/förbättra", en annan uppfödare med en helt annan typ av tik, letar efter en helt annan hane, för att få fram "det de vill få fram". Där är vi mycket olika (tror jag)


Duktiga personer som tagit fram Mh är tex, Curt Blixt med hustru, Lasse Fält. DE är såååååå duktiga.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Sponsored content





I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: I hate to tell you I told you so...    I hate to tell you I told you so...  - Page 6 Empty

Til Toppen Go down
 
I hate to tell you I told you so...
Til Toppen 
Side 6 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: