| Oppdrettere av fransk bulldog? | |
|
+9Anne&Denniz Linn Marita Maria Nina (Kennel Dijontoma) Cathrine&Jazzi jeanette Cuthalion Hilde Sofie 13 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Hilde Sofie
Antall Innlegg : 761 Join date : 01.12.2009 Age : 42 Bosted : Kirkenes
| Tema: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 11:41 | |
| Noen her inne som vet/kjenner til seriøse og gode oppdrettere av fransk bulldog? Har endelig fått "klar-signal" av min samboer om å skaffe én til hund Dog har vi enda ikke helt bestemt oss for om det blir en til dp eller om vi skal "prøve nå nytt". Vi skal vente med å skaffe oss valp til våren/sommeren 2012 (da vi til neste år har en del andre planer). Så vi har GOD tid til å tenke oss om + lære litt om evt. ny rase. | |
|
| |
Cuthalion
Antall Innlegg : 70 Join date : 03.06.2010 Bosted : Stockholm
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 13:33 | |
| http://www.fbksverige.se/ - Den svenska klubben för fransk bulldogg. Under Valpköp - Uppfödare Utrikes fanns länkar till ett antal kennlar i Norge | |
|
| |
jeanette
Antall Innlegg : 478 Join date : 16.06.2009 Age : 46
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 13:37 | |
| | |
|
| |
Hilde Sofie
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 14:11 | |
| Tusen takk for begge tipsene! | |
|
| |
Cathrine&Jazzi
Antall Innlegg : 457 Join date : 11.12.2009 Age : 38 Bosted : Sandefjord
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 14:28 | |
| Har du hørt om noen som har erfaringer med kombinasjonen av en slik "rolig" hund og en "livlig" som dp'n er?
Jeg tenker også på om det kanskje kan bli en hund til sommer 2012. Har faktisk tenkt på fransk bulldog selv.
| |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 14:32 | |
| Bellocean's har jo både dp, frenchie, labrador og dober, så dere kan jo høre med dem angående å ha sånne raser sammen...
Sist endret av Nina den Tir Nov 16 2010, 15:47, endret 1 gang | |
|
| |
Cuthalion
Antall Innlegg : 70 Join date : 03.06.2010 Bosted : Stockholm
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 15:24 | |
| (På grund av min bristande norska måste jag fråga, är "rolig" norska för svenskans "lugn"?) Om det är på det sättet är vår erfarenhet av att ha olika raser med olika temperament att det går utmärkt. Totte är uppväxt med en St Bernhard (Bettan) som är lugnet själv men när Totte kommer igång och vill leka hakar hon på. Blir det för mycket (som när Rebel är i farten och busar) säger Bettan helt enkelt ifrån och så lägger sig lugnet. Familjens mastiff som är 16 veckor nu kommer sannolikt bli en väldigt cool hund i slutändan men han är bland det livligaste vi haft än så länge. Till och med pinschrarna ledsnar emellanåt på intensiteten . | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 15:41 | |
| - C m Totte&Rebel skrev:
- (På grund av min bristande norska måste jag fråga, är "rolig" norska för svenskans "lugn"?)
Riktig! | |
|
| |
Hilde Sofie
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 18:21 | |
| - Cathrine&Jazzi skrev:
Har du hørt om noen som har erfaringer med kombinasjonen av en slik "rolig" hund og en "livlig" som dp'n er? Jeg tenker også på om det kanskje kan bli en hund til sommer 2012. Har faktisk tenkt på fransk bulldog selv. Jeg kjenner ikke til noen som har "den type kombinasjon", men takk til Nina for tips! | |
|
| |
Hilde Sofie
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 18:51 | |
| - C m Totte&Rebel skrev:
- (På grund av min bristande norska måste jag fråga, är "rolig" norska för svenskans "lugn"?)
Om det är på det sättet är vår erfarenhet av att ha olika raser med olika temperament att det går utmärkt. Totte är uppväxt med en St Bernhard (Bettan) som är lugnet själv men när Totte kommer igång och vill leka hakar hon på. Blir det för mycket (som när Rebel är i farten och busar) säger Bettan helt enkelt ifrån och så lägger sig lugnet.
Familjens mastiff som är 16 veckor nu kommer sannolikt bli en väldigt cool hund i slutändan men han är bland det livligaste vi haft än så länge. Till och med pinschrarna ledsnar emellanåt på intensiteten . Takk for at du skriver litt om det å ha ulike typer hunder (med forskjellig temperament) sammen. Det er jo viktig å tenke på... Og for vår del, at ikke de to rasene har HELT ulike behov. Som feks. dp og husky, den forskjellen blir for stor for vår del | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 19:26 | |
| Jeg kjenner ikke til oppdrettere av rasen, men har har fått med meg via andre som har rasen/har sett på rasen at det er verdt å undersøke nøye hva oppdretterne setter først i oppdrettet sitt siden rasen har mange helsemessige problemer.
Det ene er jo det med pusteproblemer. Etter hva jeg har forstått så skyldes det ett eller annet med ganen (myk gane??) samt kort snuteparti som gir trange nesebor. Noen oppdrettere avler på hunder med litt lengre snuteparti som gjør at hundene klarer å puste bedre, og det syns jeg jo er en vesentlig ting å ta hensyn til. Må jo være forferdelig for hundene å ikke klare å puste ordentlig!
Videre er det jo dette med at ikke alle tispene klarer å føde normalt fordi de har blitt avlet slik at de rett og slett ikke har kropp til det. Selvfødende linjer aner jeg ikke hvor utbredt er, men det er jo også verdt å sjekke opp. (I alle fall hvis man, som jeg, har betenkeligheter med å avle på hunder som ikke klarer å føde normalt).
Også er det vel endel allergi og hudproblemer hos rasen, så det kan jo være greit å sjekke hos foreldredyr samt tidligere kull og bakover i linjene, i alle fall så godt som det går.
PL er også noe som fins hos rasen samt hjerteproblemer og ryggproblemer.
På dogweb er det jo lite man kan sjekke ut av alt dette, så jeg vil tro at å finne en oppdretter som er opptatt av helse (så langt det går når de er oppdrettere av en rase som i bunn og grunn har mye helseproblemer) og gjerne legger frem helsepapirer på foreldredyr, tidligere kull osv, er viktig hvis man bestemmer seg for å anskaffe en rase som er såpass belastet helsemessig. | |
|
| |
Hilde Sofie
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 20:32 | |
| Takk Maria, for gode råd! Må ærlig innrømme at jeg ikke var klar over at den franske bulldoggen er plaga med så mange helseproblemer! Visste at den engelske bulldoggen har mange problemer med helsa, men dette er jo fordelen med å ta seg god tid til å sjekke de evt. raser man kunne tenkt seg. Det med å sjekke samt lære om både fordeler og ulemper hos rasen! Har fått ett par tips ang. gode, seriøse oppdretter, så jeg får kontakte dem å høre hva de sier... | |
|
| |
Cathrine&Jazzi
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 20:35 | |
| Boston terrier er jo også et alternativ. Tror det er litt mindre helseproblemer med den..
| |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 20:51 | |
| Ja, sant som du sier, Hilde, godt å ta seg tid til å sjekke så mye som mulig om rasen før man evt. får den i hus. Ikke alle som undersøker like mye, og det kan straffe seg i ettertid. Nå skal jeg ikke legge under en stol at det er en god del raser jeg aldri vil ha fordi jeg av prinsipp ikke vil støtte avl av raser som jeg syns har for mye helsemessige problemer (eller klarer å føde selv). En ting er at jeg syns mennesker gjør dumt i å avle frem sykdom og plager hos hunder fordi de skal se sånn og sånn ut, noe jeg ikke vil støtte opp under, men mest av alt er det jo det at jeg ikke syns det er god velferd for dyrene som lever med de ulike plagene. Nå aner jeg ikke hvor utbredt alle disse helseproblemene hos fransk bulldog er, og hvorvidt det i det hele tatt er mulig å finne individer som kommer fra linjer hvor det ikke er slike plager, men jeg har forstått at man må vektlegge noe av problematikken når man leter, for å finne linjer hvor det ikke fins hverken hjerte/puste/allergi/rygg-problemer er visstnok å være vel optimistisk. Men som sagt, jeg har ikke undersøkt noe av dette selv, det er andre jeg kjenner som har fortalt om rasen i forbindelse med at de har rasen selv og har vært på leting, så du får sjekke litt rundt omkring. Dvergpinscherens gode helse var forøvrig en av grunnene til at det ble nettopp den rasen når jeg fikk Melba og dersom jeg skal ha en ny rase blir det sannsynligvis whippet som også er en rase med svært lite sykdom. Så for meg som vektlegger friske raser, så er vel fransk bulldog utelukket i utgangspunktet og det de som er vant med rasen kaller for friske linjer ville sikkert ikke jeg kaldt friske linjer, så det blir jo opp til hver og en å bestemme hvor egne grenser går for hva som er friskt og ikke. | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 20:59 | |
| - Maria skrev:
Dvergpinscherens gode helse var forøvrig en av grunnene til at det ble nettopp den rasen når jeg fikk Melba og dersom jeg skal ha en ny rase blir det sannsynligvis whippet som også er en rase med svært lite sykdom. Så for meg som vektlegger friske raser, så er vel fransk bulldog utelukket i utgangspunktet og det de som er vant med rasen kaller for friske linjer ville sikkert ikke jeg kaldt friske linjer, så det blir jo opp til hver og en å bestemme hvor egne grenser går for hva som er friskt og ikke. Dette var også grunnen til at jeg fikk meg DP i første omgang (sorry for at det blir litt OT her) Jeg ELSKER cavalierer og har tidligere hatt en selv, men tør rett og slett ikke satse på den rasen med tanke på hvor mye sykdom det er (spesielt syringomyeliea) Jeg synes det er veldig trist at mange oppdrettere prøver å tie ihjel problemet istedet for å forsøke å gjøre noe med det. | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
| |
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 21:11 | |
| Vi må jo ikke glemme at det er en del som skjer rundt omkring også mtp gode oppdrettere, som tester og sjekker og avler sundt for å få rasene bedre igjen Noen raser bør man kunne litt om for å finne oppdretterne som avler på helse, men på veldig mange så finnes de hvis man leter | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 21:56 | |
| Når det gjelder cavalier så var det en veterinær som sa "om vi scanner alle individer, så er det uansett for sent å redde rasen" Jeg håper virkelig han tar feil... (og om det er så ille så ser man hvordan det går med matadoravl og "blinde" oppdrettere) | |
|
| |
jeanette
Antall Innlegg : 478 Join date : 16.06.2009 Age : 46
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 22:12 | |
| - Marita skrev:
- Når det gjelder cavalier så var det en veterinær som sa "om vi scanner alle individer, så er det uansett for sent å redde rasen" Jeg håper virkelig han tar feil... (og om det er så ille så ser man hvordan det går med matadoravl og "blinde" oppdrettere)
Skremmende at vi mennesker har klart å ødelegge en rase på den måten..... Hva tenker du det kan komme av Marita? popularitet? at alt skal avles på? | |
|
| |
Hilde Sofie
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Nov 16 2010, 22:50 | |
Boston terrier er jo også et alternativ. Tror det er litt mindre helseproblemer med den.. Har faktisk vært inne på tanken tidligere Har bare ikke kommet så langt at jeg har lest noe mer enn det generelle om boston terrieren, men skal absolutt lese mer samt høre med forskjellige oppdrettere av rasen | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Ons Nov 17 2010, 07:10 | |
| - jeanette skrev:
- Marita skrev:
- Når det gjelder cavalier så var det en veterinær som sa "om vi scanner alle individer, så er det uansett for sent å redde rasen" Jeg håper virkelig han tar feil... (og om det er så ille så ser man hvordan det går med matadoravl og "blinde" oppdrettere)
Skremmende at vi mennesker har klart å ødelegge en rase på den måten..... Hva tenker du det kan komme av Marita? popularitet? at alt skal avles på? I dette tilfellet her skyldes mye at det ble brukt en hanne MYE som viste seg å være syk. Problemet var at når dette ble oppdaget lå han bak omtrent alt som var. Men oppdretterne nektet å innse at det var et problem for rasen og slikt. Men det er jo helt klart at popularitet og at det skal avles på "alt" er en fare for enhver rase. Sorry - nå har det sklidd litt ut her Over til fransk bulldog igjen... http://www.zecudakennel.com http://www.norskbulldogklubb.net/ | |
|
| |
Anne&Denniz
Antall Innlegg : 197 Join date : 29.07.2010 Age : 45 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Des 07 2010, 20:52 | |
| - Hilde & Chivas skrev:
- Cathrine&Jazzi skrev:
Boston terrier er jo også et alternativ. Tror det er litt mindre helseproblemer med den.. Har faktisk vært inne på tanken tidligere Har bare ikke kommet så langt at jeg har lest noe mer enn det generelle om boston terrieren, men skal absolutt lese mer samt høre med forskjellige oppdrettere av rasen Vet ikke hvordan helsen er sånn generelt på Boston Terrier men på dyreforsikringen hos Agria står dette; "Keisersnitt of fødselskomplikasjoner dekkes ikke for boston terrier, fransk bulldog og engelsk bulldog."Regner derfor med at alle disse rasene er overrepresentert ved keisersnitt... | |
|
| |
Cathrine&Jazzi
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Des 07 2010, 21:00 | |
| | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Des 07 2010, 21:07 | |
Har du hørt om noen som har erfaringer med kombinasjonen av en slik "rolig" hund og en "livlig" som dp'n er?
Jeg tenker også på om det kanskje kan bli en hund til sommer 2012. Har faktisk tenkt på fransk bulldog selv. Vi har venner som er oppdrettere av FB og de går kjempefint med DP, barnebarnet deres har også DP og de elsker å leke sammen | |
|
| |
Cathrine&Jazzi
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? Tir Des 07 2010, 21:12 | |
| - Gry Elena skrev:
- Cathrine&Jazzi skrev:
Har du hørt om noen som har erfaringer med kombinasjonen av en slik "rolig" hund og en "livlig" som dp'n er?
Jeg tenker også på om det kanskje kan bli en hund til sommer 2012. Har faktisk tenkt på fransk bulldog selv. Vi har venner som er oppdrettere av FB og de går kjempefint med DP, barnebarnet deres har også DP og de elsker å leke sammen Ja det blir vanskelig det her skjønner jeg :P hehe.. Men hvordan er det egentlig å ha 2 dp'r? Girer de opp hverandre veldig? Eller blir det mer at de aktiviserer hverandre uten å bli helt hypre? | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Oppdrettere av fransk bulldog? | |
| |
|
| |
| Oppdrettere av fransk bulldog? | |
|